Kuinka mäkistä?

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11434
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuinka mäkistä?

ViestiKirjoittaja jori » 24 Touko 2020, 18:27

torneol kirjoitti:Eikös se niin ollut, että yksi mbar on karkeasti 8 metriä korkeudessa? Että siihen kun suhteuttaa... Reitin mäkisyys näkyy sitten kotona; onko paita täysin märkä vaiko vähän nihkeä :P.

Aikoinaan ainakin GPS vertasi korkoja ns. geoditasoon, joka saattoi poiketa muista järjestelmistä paljonkin. Ei muuta kuin peruskartta esiin ja kynällä tekemään plankkoon lappuun profiilia käppyröitä katsellen. Siinä menee iltakin rattoisasti :mrgreen:.

Ei nuo ilmanpaineeseen perustuvat ole kovin tarkkoja pitkällä lenkillä. Tänäänkin, vaikka sää on ollut koko päivän aurinkoinen ja puolipilvinen ilmanpaine on vaihdellut Tampereen Siilinkarilla 2,6 mbar, mikä vastaa lähes 21 m korkeuseroa. Lyhyt reissu on asia erikseen.
Ilmanpaine Siilinkarilla.png
Ilmanpaine Siilinkarilla.png (57.33 KiB) Katsottu 782 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1084
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Kuinka mäkistä?

ViestiKirjoittaja Härski » 24 Touko 2020, 23:51

Ainakin jotkut softat karibloi korkusmittauksen lenkin alku- ja loppuhetken ilmanpaineiden mukaan. Todennäköisesti paineenmutos oletetaan lineaariseksi ajan suhteen.

Ei tietetenkään hirveän tarkka systeemi, mutta antaa edes jonkun mahdollisuuden mittaukselle osua edes sinne päin.
Toni

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3805
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kuinka mäkistä?

ViestiKirjoittaja irakas » 25 Touko 2020, 21:33

Nojanalle kirjoitti:Tänään täällä Jyväskylän ympäristöä nojaskellessa. Näytti Garmin että korkein paikka olisi ollut 305 metriä . Sen ainaskin tiedän , että menet minne vain täällä . Et ilman nousua jonnekin onnistu . Toissa päivä löysin sellaisen mäen , että nouseminen polkemalla ei multa onnistunut .
Vaikka olikin tarkoitettu kevyelle liikenteelle, siittä on kuulemma aikanaan menneet linjuritkin . Kadun nimikin on sopiva "Vuorikatu" , joka sjaitsee Kypärämäessä .
Joka alueena on yhtä mäkeä joka suuntaan .


Kävin kokeilemassa nousisko SH26 tuon mäen ja hyvinhän se nousi 1kW:n avustamana.
Liitteet
Vuorikatu.jpg
Vuorikatu.jpg (257.28 KiB) Katsottu 693 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4497
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuinka mäkistä?

ViestiKirjoittaja jooseha » 25 Touko 2020, 22:44

Peruskartasta mitaten Vuorikadun lyhin käyräväli on 30 metriä. Jyrkkyys on siten 17% tai 9°.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kuinka mäkistä?

ViestiKirjoittaja TMS » 25 Touko 2020, 23:00

Olen nyt useampana etätyöpäivän aamulenkkinä käynyt ajamassa sellaisen hieman reilun 72 km ympyräreitin. Kiusallani tarkastin että Google maps kertoo nousuksi ja laskuksi 355 m tälle lenkille. Polarin ranne GPS barometrisella korkeusmittarilla on antanut tällaisia lukemia viimeisille viidelle lenkki kerralle:
- nousu 442 / lasku 456
- nousu 491 / lasku 468
- nousu 467 / lasku 452
- nousu 476 / lasku 475
- nousu 461 / lasku 484

Ei tuo google ainakaan tässä tapauksessa vaikuttaisi erityisen tarkalta, mutta varmaan se jonkinlaisen arvion kuitenkin antaa. Vaikka näyttäisihän tuolla barometrisella mittarillakin hajontaa jonkin verran olevan, niin kuin tuossa aiemmin pohdittu olikin, vaikka lenkki ei nyt erityisen pitkä olekaan, ajallisesti noin 1h 40 min.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16533
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuinka mäkistä?

ViestiKirjoittaja PW » 30 Touko 2020, 10:21

Jos lähtö ja maali on samassa paikassa, eikö nousuja ja laskuja pitäs olla yhtä monta metriä :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11434
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuinka mäkistä?

ViestiKirjoittaja jori » 30 Touko 2020, 15:08

PW kirjoitti:Jos lähtö ja maali on samassa paikassa, eikö nousuja ja laskuja pitäs olla yhtä monta metriä :?

Nimenomaan näin.

Voi olla, että olen käsittyänyt väärin, mutta minusta tuota nousu- ja laskusummaa ei pitäisi esittää minään järkevänä mittana, silä tuo kuuluu näihin fysiikan ilmiöihin, joiden mitattu arvo riippuu systemaattisesti mittarin tarkkuudesta, eli eräällä tavalla mittauksen zoomausasteesta. Rantaviivan pituushan on tällainen myös. Sen pituus on sitä suurempi, mitä tarkemmin se mitataan.

Aivan samoin käyttäytyy tuo nousumetrimittaus. Mitä tarkemmin se huomoi lyhyitä kumpareita, tai vaikka vain painuman yli ajamisia tiellä, sitä suuremmaksi nousevat sekä nousut, että laskut. Ranteeseen sijoitetun mittarin katsominenkin alaohjatussa pyörässä tuottaa noin metrin lisää sekä nousua, että laskua joka kerta kun mittaria vilkaistaan.

Vaikka itse reitti olisi täysin tasainen, mutta aaltoilisi hiukan, tuottaisi tuo kokonaisnousuksi helposti aallon amplitudi kertaa reitin pituus jaettuna aallonpituudella. Valtavia nousumääränumeroita vaikka ajoajassa mitaten tuosta ei olisi mitään haittaa.

TÄstä syystä näitä kokonaisnousumetrejä ei pitäisi vertailla eri mittareiden kesken lainkaan. Siinä ei ole mitään järkeä, ennen kuin määritellään jokin yhteisesti sovittu standardi resoluutio, jota mittaa pienempiä nousu kohoumia ei lasketa.

Pyöräilyn kannalta olennaista on sellaiset nousut, jotka vaativat nopeuden säilyttämiseksi lisätehoa polkimilta. TÄmäkin arvo on tavattoman paljon erilainen isoilmanvastuksisella pystypyölrällä verrattuna kinneriin.

Koska tuo mittaus on noin epämääräistä, on mittareihin pitänyt laatia erilaisia suodatuksia, jotka muunmuassa poistavat trendejä ja transientteja. Tästä syystä mäki, joka on toiselta sivultaan jyrkkä ja lyhyt ja toiselta loiva ja pitkä tuottaa erilaiset nousu- ja laskumetrimäärät eri suuntiin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa