Sykemittarit ja ajotietokoneet

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pankaas kertoen minkälaisia ajotietokoneita ja sykemittareita on käytössä. Mitä hyvää niissä on ja mitä huonoa? Kehukaa omaanne!

Kas, sain lahjaksi Polar CS 200 cad -merkkisen laitteen, jossa on nopeus-, kadenssi- ja sykemittari. Lahjoittajat kehuivat, että laitteen myynyt liike kyllä vaihtaa sen, jos en pidä siitä. No nyt on kuitenkin tällaiset talvikelit eikä oikein viitsi lähteä tuota mittaria koeajamaan juuri nyt. Kenelläkään kokemusta tästä laitteesta?

Lisäksi huomaan, että Polarilla on tällaisesta värkistä vielä kaksi suurempaakin mallinumeroa... Olisivatko ne parempia?

Entäs ne FRWD:n laitteet? Niitä taitaa olla myynnissä vain yhtä mallia, mutta se toimisi lisäksi tallentimena: GPS-reittitallennus ja korkeusmittari olisi sykkeen lisäksi, mutta ei kadenssin mittausta. Hmm?

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mulla on ollut viisi vuotta garminin forerunner 301. Mittaa gps:llä nopeutta ja korkeutta (ja tietty ilmoittaa myös sijainnin), ja mukaan kuului sykevyö, jolla saa myös sykelukemat mittariin. Mittari on kohtuullisen kokoinen, ranteessa pidettävä. Hyvä laite se on, toki nämä uudemmat mallit olisivat pienempiä, kauniimpia ja tarkempia, mutta tarvetta vaihtaa ei ole vielä tullut.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Olen reilun vuoden omistanut Polarin RX800 ja GPS. Valitsin sen koska sitä voi käyttää muuhunkin kuin pyöräilyyn, tallentaa logia (ei siis pelkkiä kertymiä) mitä milläkin hetkellä tapahtui, myös GPS reitin. Lisäksi siinä on kuntoa mittaavia testejä ja kertoo kuinka kuntoni on kehittynyt. Tyytyväinen olen ollut, paristot on pitänyt kerran vaihtaa, GPS tosin syö AA pariston kerran viikkoon. Kellon ranneke piti huoltaa ja GPS kävi myös huollossa, paristoa pitävä jousi oli mennyt rikki mutta kaikki on mennyt takuuseen.

CS300 on kai muuten sama kuin CS200 paitsi se on kellon muotoinen, siinä on jotain testejä ja siitä puuttuu kadenssi mittari
CS400 saa mukana Pro Trainer 5 (saa siirtää harjoitukset PC ja tarkastella niitä siellä), tallentaa logia ja kertymiä, sekä muitakin ominaisuuksia joita ei pienemmissä malleissa ole.
CS600 suurin muutos CS400 on se että se käyttä jotain Power output sensoria joka mainoksen mukaan: Auttaa kehittämään pyöräilytekniikkaa ja tehokkuutta keräämällä ja tallentamalla erilaisia pyöräilytietoja

Se mitä kukanenkin oikeasti tarvitsee pitää itse arvioida. Helposti tulee ostettua liian hieno ja kannattaa miettiä jaksaako sykevyön joka kerta pukea paidan alle. Itse olen jaksanut mutta tiedän monia joilla se on jäänyt. Se mitä itse olen hyötynyt sykemittarista on traanemisen monipuolisuus, se kertoo karusti miten samanlaisesti tuli ennen treenattua. Nyt osaa treenata paremmin eri syke alueilla.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pääsääntöisesti ajelen ilman mitään mittareita, mutta tarvittaessa mukana on Wanha Magellan maastoGPS. Siitä näkee nopeuden ja ajetun matkan. Lisäksi siinä on jonkunlainen tiet sisältävä karttapohja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Hankin BikeDiscountista, Saksasta suomalaisen pyörämittarin Polar CS100 reilusti alle täkäläisten kaupan hintojen, langaton pyöräanturi ja sykemittaus. Toimii niin kuin Kempeleessä suunniteltu. Nazca Fuegon ohjaimeenkin signaali riittää. Mittari toimii hyvänä nopeus/keskinopeus- ja matkamittarina, mutta mukaan voidaan liittään fysiologiset parametrit, kun seurataan tarkemmin "jaksamista". Ensi kesäksi koplaan ohjaimeen GPS-navigaattorin suunnistusta varten. Reittitallentimena käytän myLoggeria. Nämä on tietenkin mahdollista yhdistää yhdeksi laitteeksi???

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ajotietokoneeksi mulla on riittänyt Nokian 5800 puhelin & Nokia SportsTracker -ohjelma siihen, saa reitin ja nopeustiedot talteen mulle riittävällä tarkkuudella.

Joku halpis markettisykemittarikin löytyy, mutta sitä en ole pukenut päälleni pariin vuoteen. Mielestäni olisi olennaista että tiedot saa mittarista pihalle, ja mielellään vaikka vielä yhdistettyä reittitietoon, mutta tähän kykenevät Polarit sun muut on ihan liian kalliita kaltaiselleni sunnuntailiikkujalle.

Tuossa Sportstrackerissa olisi ilmeisesti mahdollisuus saada syketiedotkin yhdistettyä reittitietoon, mutta se vaatisi sen Nokiapolarin ainoan puhelin-sykemittarikombon hankkimisen. Aika käsittämätön veto Nokialta ja Polarilta mielestäni että tuon suunnan kehitys jätettiin ilmeisesti siihen yhteen tuotteeseen, nehän on suoraan sanoneet (mun iteto asiasta tosin on vuoden vanhaa) että yleiskäyttöistä lisälaitesykeanturia ei ole heidän toimestaan kehitteillä. Veikkaan että älypuhelinten kanssa yhteensopivalle sykeanturille olisi kysyntää, itse ainakin hommaisin.

Tietääkö joku onko olemassa bluetoothilla juttelevaa sykeanturia joka toimisi yhteen Nokian S60-luurien kanssa jollain ohjelmistolla? Joskus koitin etsiskellä mutta en löytänyt.

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Täällä operoidaan myös puhelimella ja gps pötikällä. Puhelin on e51 ja siinä kiinni bluetoothilla vanha Nokian gps pötikkä. Tallentaa siis reitin - nopeuden yms. ja reittitietoon voi lisätä mitä vaan muuta infoa. Sykemittaria en ole käyttänyt, voisi kokeilla. Rouvalla on jokin Polar lenkkihommissa.

Mulle on riittänyt tuo matkan ja nopeuden tallenne ihan ok. Hyvää siis tuo simppeli siirto webiin ja sieltä sen saa kml formaatissa vaikka googlemapsiin mukaan. Ikävää on se että laitteita on 2 > jolloin täytyy olla kahden laitteen akut kondiksessa. Usein on tietenkin toi gps pötikkä kadoksissa silloin kun on hankkiutumassa matkaan. Positiivista on myöskin se että halutessaan voi ladata infot tuolta matkan päältä webin - saa siis reaaliaikaisen reitin näkyviin haluamilleen tahoille (tämä toki tarttee sen nettiyhteyden ja se syö entisestään tuota akkukestoa).

Pitää tutkia lisää tuota sähkömoottoriasiaa ja sen mahdollistamaa akun lataamista > ja sitten laitteiden lataamista akusta.

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Viritin Scorpioniin Polarin CS200:n. Käytän pääasiassa nopeus/matka-mittarina ja aina välillä myös sykemittarina, eteenkin tuon kunnonmittaustyökaluni (javascript) kanssa, josta aiemmin kerroin.
Ongelma oli nopeusanturin laittaminen tadpole-tyyppiseen trikeen, koska:

  1. Siinä ei ole etuhaarukkaputkea
  2. Ei helppoa paikkaa kiinnittää näyttöä näkyvään paikkaan
  3. Etäisyys/suunta lähettimen ja näytön välillä on ongelmallinen, kantama ei tahdo riittää.

Ratkaisuksi tein etupyörän lokasuojakannattimeen kiinni telineen sekä näytölle, että lähettimelle. Näkyvyys on hyvä ja homma pelaa. Kadenssia en käytä.
Laitan kuvan tänne kun kerkeän.

Aina välillä käytän myös Nokian Sportracer sovellusta N90-kommarissa, mutta sitähän ei juuri ajonaikana pääse seuraamaan, siksi hankin CS200:n, eteenkin noihin kuntotesteihin.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Kas, sain lahjaksi Polar CS 200 cad -merkkisen laitteen, jossa on nopeus-, kadenssi- ja sykemittari.

Noniin, olen nyt virittänyt vihdoin näitä sensoreita nojakkiin kiinni ja ei vaikuta kovin lupaavalta: kadenssisensori ei jaksa lähettää langatonta viestiään etuvaihtajan putkesta ohjaustangossa olevalle mittarille asti. Etäisyyttä niiden välillä on 80 cm. Puoliväliin asti tulee ja siitäkin hieman pitemmälle, mutta ei tankoon asti. Nyyh. Hmm, mitähän nyt tekisi?

Sykemittarin lähetin toimii hyvin, mutta siitä ei tankoon olekaan matkaa kuin 30 cm...

Nopeussensoria en vielä edes ole kokeillutkaan, koska nopeuden saan kyllä vanhallakin mittarilla, jossa on ihka oikea johto sensorin ja mittarin välillä. Erinomaisen toimivaa tekniikkaa tämä johto!

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

kadenssisensori ei jaksa lähettää langatonta viestiään etuvaihtajan putkesta ohjaustangossa olevalle mittarille asti.

Ne lupaavat näille vanhanmallisille langattomille sensoreille seuraavat suurimmat toimintaetäisyydet mittarista:

  • kadessisensori 80 cm
  • nopeussensori 50 cm

Ja kuulemma uudemman malliset WIND-sensorit toimisivat metrien päästä eli sopisivat vaikka pitempäänkin LWB:hen ;)

Mutta nyt kekkasin: siirrän mittarin tangosta pyörän runkoon tuonne haarojen väliin, niin sensorien lähetysetäisyys lyhenee merkittävästi: kadenssisensori jo toimii tuolla etäisyydellä (53 cm) ja nopeussensoriinkin tulee matkaa vain 33 cm, joten senkin pitäisi toimia. LIsäksi testasin myös, että sykesensorikin toimii tässä uudessa paikassa. Hip! Seuraavalle lenkille teippaan väliaikaisesti mittarin runkoon kiinni, niin näkee sitten, miten se alkaa siinä toimia käytännössä. Ehkä tämä vielä tästä lähtee...

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja tm »

En ollutkaan tarkemmin lueskellut tätä aihetta, olisikohan tästä apua: Polarin vanhoissa S-sarjan antureissa pystyi toimintaetäisyyttä lisäämään vaihtamalla anturin sisällä olevan jumpperin paikkaa:
http://www.pursuit-performance.com.au/p ... dence.html

Taitaa olla sun CS 200 -mallissa erilainen anturi? Ohjeessa mainitaan vain mallit S510/S520/S710/S710i/S720.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Taitaa olla sun CS 200 -mallissa erilainen anturi? Ohjeessa mainitaan vain mallit S510/S520/S710/S710i/S720.

Jep, näissä ei ole mitään avattavia ruuveja. Ohjekin sanoo, että kun sensorien paristot loppuvat, pitää sensorit lähettää Polarille vaihtoon, siis kadenssi ja nopeus. Sykelähettimessä on kuitenkin avattava paristokotelo ja myös itse mittarissa.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Nyt olen mieltynyt tuohon Nokian Sport trackeriin, pitäisi vaan se sikakallis sykevyö hankkia (70e). Siitä puuttuu kadenssi ja mittaus perustuu GPS:ään...

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Joo, Sports Tracker täälläkin käytössä. Pitäis varmaan lobata kadenssianturin puolesta.
Lainaus ST:n sivuilta:
"We are open for R&D and cross channel media marketing and sales co-operations and joint ventures.
Sports Tracker is a brainchild of Ykä Huhtala, Jussi Kaasinen and Antti Sorvari. Together they hold over granted and 60 pending patents and 25 years of experience from Nokia R&D, marketing and new products and services."

Media Contact
Jussi Kaasinen, CEO, Sports Tracking Technologies
+358-(0)50 523 4497
jussi.kaasinen@sportstrackingtechnologies.com

Tutkimus- ja kehitysosastolle vaan viestiä niin ehkä joskus asia edistyisi. Jos vaikka pääsisi betatestaajaksi!

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Juu, juuri noiden puutteiden takia hankin Suunnon alunperin T6 "rannetietokoneeseen" softapäivityksen jolla siitä tuli T6c.

Ja nojakkiin sitten hommasin sekä kadenssi- että nopesuanturit. Matkaa molemmilla on aika paljon kelloon nähden (verrattuna DF-sijoitteluun) ja nopeus mitataan penkin takaa takapyörästä.

Hyvin toimii, jopa näillä 5-10 asteen lämpötiloilla. Ja matkan mittauksen tarkkuus on parempi kuin GPS:llä (N900 + eCoach), uskoakseni jopa korkeusvaihtelut olisivat paremmat kunhan kalibroi korot lähtiessä.

Näin viileällä pidän kellon ranteessa jottei sen patteri jäähdy liikaa, lämpimällä näin:
Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin