Lowride 12/24 h ?

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

Kysäisin missäs kertaluokassa oltais, noin pyöreästi 'ehkä jopa alta 1000€' pelkkä kierroslaskenta. Kustannuksia tekee mm matkakustannukset, jo kilometrit Kotkasta Nokialle maksavat useamman satasen. Laitteisto ei ole tyyppiä 'hae lainaan', vaan tarvii asiantuntijan pystyttämään. Siitä en varsinaisesti maininnut, että kyseessä oli 12h tapahtuma, eli voinee sekin nostaa hintaa kun menee asentajalla ylityö-mittaiseksi päiväksi.

Valitettavan samanlaisia kommentteja olen netistä lukenut noista ajanottosysteemeistä. Eli että osallistujia pitää olla reilusti kustannusten jakamiseksi.

GPS-vermeistä: näissä on aina pieni epävarmuustekijä satelliittien "hukkumisen" muodossa, mutta avoimella paikalla tuskin tulee kovin isoja ongelmia. Itsellä on FRWD:n lisäksi iBT747-dataloggeri, jolle lupailtiin 24 tunnin akunkestoa. En ole koskaan kokeillut edes 12 tuntia yhteenmenoon. Tarvinnee kokeilla ennen varsinaista suoritusta ja hommata tarvittaessa uusi akku. Tällaisesta vehkeestä on siis kyse, linkin tuote on hieman päivitetty versio:
http://www.digimesta.com/index.php?page ... 2&vmcchk=1

Tapahtumassa kukin ajaa omaa tahtiaan, toiset menevät kovempaa ennätykset mielessä ja toiset ottavat rennommin. Jokainen omien halujensa mukaan. Muutamalle ennätystehtailijalle pystytään järjestämään esim. tuollainen GPS-loggeri, jos se vain virallisesti luotettavaksi mittaustavaksi kelpuutetaan.

Kaikkien pyörissä olisi hyvä olla tavallinen fillarinmittari, jonka virhe saadaan määritettyä ennen kisaa kiertämällä yksi kierros rataa ympäri: ei mitään aikaa vievää iterointia ja renkaan kehäarvon säätämistä, vaan mittarin antama lukema kirjataan ylös ja verrataan ratakierroksen viralliseen mitattuun pituuteen. Näiden kahden suhteesta saadaan korjauskerroin, jolla ajon päätteeksi mittarilukeman virhe poistetaan kohtuullisella tarkkuudella. Jos tämän lisäksi keksitään ja paikalle saadaan jotain muuta parempaa systeemiä, niin se on sitten plussaa. Tällä perustasolla jokainen saa jo aika tarkan tiedon siitä, paljonko puolen vuorokauden aikana tuli ajeltua.

Tavasti, laitatko privaa tuosta bluetooth pingauksesta. Ihan mielenkiinnosta voisi kokeilla kuinka toimii.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Kaikkien pyörissä olisi hyvä olla tavallinen fillarinmittari, jonka virhe saadaan määritettyä ennen kisaa kiertämällä yksi kierros rataa ympäri: ei mitään aikaa vievää iterointia ja renkaan kehäarvon säätämistä, vaan mittarin antama lukema kirjataan ylös ja verrataan ratakierroksen viralliseen mitattuun pituuteen. Näiden kahden suhteesta saadaan korjauskerroin, jolla ajon päätteeksi mittarilukeman virhe poistetaan kohtuullisella tarkkuudella.

Eikös tuohon kertoimeen vaikuta silloin mittarivirhettä enemmän se että onko kiertänyt radan sisä- vai ulkoreunaa pitkin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tm kirjoitti:

Tapahtumassa kukin ajaa omaa tahtiaan, toiset menevät kovempaa ennätykset mielessä ja toiset ottavat rennommin. Jokainen omien halujensa mukaan. Muutamalle ennätystehtailijalle pystytään järjestämään esim. tuollainen GPS-loggeri, jos se vain virallisesti luotettavaksi mittaustavaksi kelpuutetaan.

No minä kysyn WRRA:n ennätyskomitealta, eihän tämä muuten selvene.

tm kirjoitti:

Kaikkien pyörissä olisi hyvä olla tavallinen fillarinmittari, jonka virhe saadaan määritettyä ennen kisaa kiertämällä yksi kierros rataa ympäri: ei mitään aikaa vievää iterointia ja renkaan kehäarvon säätämistä, vaan mittarin antama lukema kirjataan ylös ja verrataan ratakierroksen viralliseen mitattuun pituuteen. Näiden kahden suhteesta saadaan korjauskerroin, jolla ajon päätteeksi mittarilukeman virhe poistetaan kohtuullisella tarkkuudella. Jos tämän lisäksi keksitään ja paikalle saadaan jotain muuta parempaa systeemiä, niin se on sitten plussaa. Tällä perustasolla jokainen saa jo aika tarkan tiedon siitä, paljonko puolen vuorokauden aikana tuli ajeltua.

Tuohon korjauskertoimen määrittämiseen ajetaan ihan radan sisäreunaa, ja jotenkin pitää saada määriteltyä mitä se sisäreunaa kiertävän kierroksen pituus on. Jos virallisia ennätyksiä aletaan tehdä, sen sisäreunan mittaamiseen tarvitaan joku ammattilainen, muussa tapauksessa järjestelykomitea omien gps- ja fillarimittarien perusteella päättää mikä on sisäkierroksen 'oikea' mitta.

tm kirjoitti:

Tavasti, laitatko privaa tuosta bluetooth pingauksesta. Ihan mielenkiinnosta voisi kokeilla kuinka toimii.

(laitan tänne priva-pyynnöstä huolimatta)
Meinasin linuxin bluetooth stackin (bluez) työkaluista löytyvästä l2ping nimisestä muokata sellaisen että se ei lopeta vaikka yhteys katkeaa ja useampi noita rinnakkain ajoon.

EDIT: Minun mielestäni ennätyksiin kykenevät ajavat tosissaan, ja me tavalliset tallaajat ajellaan sunnuntai-ajelua. Jos varsinaisia ennätyksiä aletaan ajaa, pitää vain sopia että sisäkaarteesta 2 tai 3 m on varattu ennätystehtailijoille, ja muut ajelevat keskempää. Kuvien perusteella tilaa rittää kaikille, ja saadaan samaan tapahtumaan sekä kovin kärki että tavalliset itse itseään vastaan ajajat.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

kkolja
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja kkolja »

tavasti kirjoitti:

Tuohon korjauskertoimen määrittämiseen ajetaan ihan radan sisäreunaa, ja jotenkin pitää saada määriteltyä mitä se sisäreunaa kiertävän kierroksen pituus on. Jos virallisia ennätyksiä aletaan tehdä, sen sisäreunan mittaamiseen tarvitaan joku ammattilainen, muussa tapauksessa järjestelykomitea omien gps- ja fillarimittarien perusteella päättää mikä on sisäkierroksen 'oikea' mitta.

Vois luulla, että moottoriradalla olisi valmiiksi tiedossa kierroksen sisäreunan pituus. Joillain moottoriradoilla taitaa olla myös ihan kiinteät ajanottosysteemit, joita varmaan helposti voisi hyödyntää tällaisessakin tapahtumassa. Tuolla Nokialla voi kyllä olla toisin, kun kyse on enemmänkin testi- kuin kilparadasta, mutta ehkä kannattaa kysyä.

Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja tm »

.
NOKIA 12 h, 6.-7.8.2011

No niin, sain viimein varmistuksen, että testirata on meidän käytettävissä viikon 31 lauantain ja sunnuntain, eli yllä mainittuina päivinä.
Merkitkää tuo kalentereihinne.

Ideointi jatkuu täällä foorumilla, ja järjestelytoimikunta (tällä hetkellä allekirjoittaneen lisäksi Nojanalle, JuSa ja lowrides) jatkaa omalla tahollaan valmisteluja.

kkolja kirjoitti:

Vois luulla, että moottoriradalla olisi valmiiksi tiedossa kierroksen sisäreunan pituus. Joillain moottoriradoilla taitaa olla myös ihan kiinteät ajanottosysteemit, joita varmaan helposti voisi hyödyntää tällaisessakin tapahtumassa. Tuolla Nokialla voi kyllä olla toisin, kun kyse on enemmänkin testi- kuin kilparadasta, mutta ehkä kannattaa kysyä.

Joo ei ole ajanottosysteemiä, valitettavasti. Mutta onhan täällä jo esitetty vaihtoehtoja, joilla asia voidaan hoitaa. Testiradan kierroksen pituudeksi ilmoitetaan 1800 metriä, mikä on omien mittausteni perusteella keskeltä rataa, ei sisäreunasta. Virallinen ja ennätyskelpoinen lukema saadaan kyllä selville esim. mittapyörällä tapahtumaan mennessä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

...Meinasin linuxin bluetooth stackin (bluez) työkaluista löytyvästä l2ping nimisestä muokata sellaisen että se ei lopeta vaikka yhteys katkeaa ja useampi noita rinnakkain ajoon...

Itsellä ei ole linuxista mitään kokemuksia, mutta jos testailua kaipaat, niin ilmoittele.

tavasti kirjoitti:

EDIT: Minun mielestäni ennätyksiin kykenevät ajavat tosissaan, ja me tavalliset tallaajat ajellaan sunnuntai-ajelua. Jos varsinaisia ennätyksiä aletaan ajaa, pitää vain sopia että sisäkaarteesta 2 tai 3 m on varattu ennätystehtailijoille, ja muut ajelevat keskempää. Kuvien perusteella tilaa rittää kaikille, ja saadaan samaan tapahtumaan sekä kovin kärki että tavalliset itse itseään vastaan ajajat.

Tuo kuulostaa aivan mahdolliselta ratkaisulta. Ja siitähän lähdetään, että kaikentasoiset kuskit saadaan mukaan samaan tapahtumaan.

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja JuSa »

No niin. Tämähän on nyt sitten melkein virallinen kutsu kaikille kiinnostuneille.
Tapahtuma pidetään!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:
tm kirjoitti:

Tapahtumassa kukin ajaa omaa tahtiaan, toiset menevät kovempaa ennätykset mielessä ja toiset ottavat rennommin. Jokainen omien halujensa mukaan. Muutamalle ennätystehtailijalle pystytään järjestämään esim. tuollainen GPS-loggeri, jos se vain virallisesti luotettavaksi mittaustavaksi kelpuutetaan.

No minä kysyn WRRA:n ennätyskomitealta, eihän tämä muuten selvene.

WRRA:ta on lähestytty asian tiimoilta, jäämme odottelemaan vastausta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
tm kirjoitti:

Tapahtumassa kukin ajaa omaa tahtiaan, toiset menevät kovempaa ennätykset mielessä ja toiset ottavat rennommin. Jokainen omien halujensa mukaan. Muutamalle ennätystehtailijalle pystytään järjestämään esim. tuollainen GPS-loggeri, jos se vain virallisesti luotettavaksi mittaustavaksi kelpuutetaan.

No minä kysyn WRRA:n ennätyskomitealta, eihän tämä muuten selvene.

WRRA:ta on lähestytty asian tiimoilta, jäämme odottelemaan vastausta.

Noin ensimmäisellä ehdotuksella ei nielty, mutta ei nyt ihan tyrmättykään GPS loggerin käyttöä matkamittarina. Kierroslaskentaan ei oikein vielä otettu kantaakaan, pyysivät lisätietoja radasta.

GPS loggereiden tarkkuutta voisi tutkiskella. Jos joku jolla moinen löytyy voisi ajaa saman reitin tarkasti muutamaan kertaan. Eli varmaan joko hiljaisella seudulla samaa pätkää edes takaisin, metrilleen samaa reittiä, tai radalla kiertäen muutama kierros mahdollisimman tarkasti sisäreunaa. Tästä saisi hiukan dataa kuinkas tarkka tai epätarkka kyseinen loggeri on.

Jos joku haluaa mukaan tuohon sähköpostikeskusteluun, niin ilmoittakaa osoite minulle, niin laitan cc:ksi + forwardoin tähänastiset mailit.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tavasti kirjoitti:

GPS loggereiden tarkkuutta voisi tutkiskella. Jos joku jolla moinen löytyy voisi ajaa saman reitin tarkasti muutamaan kertaan. Eli varmaan joko hiljaisella seudulla samaa pätkää edes takaisin, metrilleen samaa reittiä, tai radalla kiertäen muutama kierros mahdollisimman tarkasti sisäreunaa. Tästä saisi hiukan dataa kuinkas tarkka tai epätarkka kyseinen loggeri on.

Kiinni veti! Heti kun kykenen noutamaan nojakkini korjauspajalta, niin sitten voisi käydä ajelemassa korttelia ympäri dataloggerin kanssa. Tai kehtaisikohan sitä mennä urheilukentälle ajelemaan 400 metrin rataa ympäri...

Kyseessä on Elisan kauppaama myLogger, joka on toiminut oikein luotettavasti jo kaksi kesää. Mutta onhan niitä muitakin merkkejä.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ajarmala kirjoitti:

Kiinni veti! Heti kun kykenen noutamaan nojakkini korjauspajalta, niin sitten voisi käydä ajelemassa korttelia ympäri dataloggerin kanssa. Tai kehtaisikohan sitä mennä urheilukentälle ajelemaan 400 metrin rataa ympäri...

Kyseessä on Elisan kauppaama myLogger, joka on toiminut oikein luotettavasti jo kaksi kesää. Mutta onhan niitä muitakin merkkejä.

Se urheilukenttä voisi olla parempi, siellä pääset varmemmin ajamaan tarkalleen samaa reittiä, ja yli 0.5 metrin poikkeamat voi laittaa laitteen syyksi.
Lisäksi urheilukentällä ei ole puita ja rakennuksia, ja vastaa olosuhteiltaan paremmin ennätyskokeiluun käytettävää rataa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tavasti kirjoitti:

Se urheilukenttä voisi olla parempi, siellä pääset varmemmin ajamaan tarkalleen samaa reittiä, ja yli 0.5 metrin poikkeamat voi laittaa laitteen syyksi.

Jos ajaa vaikka kakkosradan keskellä (tai ainakin pyrkii ajamaan sen keskellä keskimäärin, niin yhden kierroksen pituus on silloin 409,61 metriä. Näin sen matkan saa tosiaankin kalibroiduksi tarkasti.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

Noin ensimmäisellä ehdotuksella ei nielty, mutta ei nyt ihan tyrmättykään GPS loggerin käyttöä matkamittarina. Kierroslaskentaan ei oikein vielä otettu kantaakaan, pyysivät lisätietoja radasta.

Itse ajattelin tuon niin, että gps:n avulla lasketaan/varmistetaan ajetut kierrokset, ja kerrotaan ne sitten virallisella, mitatulla kierroksen pituudella, ja tyrkytetään näin saatua matkaa tarvittaessa sitten esim. WRRA:lle. Loggerin kanssa kuljetun reitin kun näkee jälkikäteen pc:n ruudulta, siitä voi laskea ajetut kierrokset. Toki loggerin mittaama matka antaa heti likimääräisen arvion kilometreistä.

Voin lähettää lisätietoja radasta.

tavasti kirjoitti:

GPS loggereiden tarkkuutta voisi tutkiskella. Jos joku jolla moinen löytyy voisi ajaa saman reitin tarkasti muutamaan kertaan. Eli varmaan joko hiljaisella seudulla samaa pätkää edes takaisin, metrilleen samaa reittiä, tai radalla kiertäen muutama kierros mahdollisimman tarkasti sisäreunaa. Tästä saisi hiukan dataa kuinkas tarkka tai epätarkka kyseinen loggeri on.

Tutkitaan...

tavasti kirjoitti:

Jos joku haluaa mukaan tuohon sähköpostikeskusteluun, niin ilmoittakaa osoite minulle, niin laitan cc:ksi + forwardoin tähänastiset mailit.

Laitan tulemaan.

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

ajarmala kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Se urheilukenttä voisi olla parempi, siellä pääset varmemmin ajamaan tarkalleen samaa reittiä, ja yli 0.5 metrin poikkeamat voi laittaa laitteen syyksi.

Jos ajaa vaikka kakkosradan keskellä (tai ainakin pyrkii ajamaan sen keskellä keskimäärin, niin yhden kierroksen pituus on silloin 409,61 metriä. Näin sen matkan saa tosiaankin kalibroiduksi tarkasti.

T. Ari

Mun käsittääkseni gepsi laskee vain koordinaattien välisiä etäisyyksiä, ja reittipisteitten laskenta tehdään tietyn päivitysvälin jälkeen, mahdollisesti minimissään 1 sekunnin välein(?), varmaan asetuksia muuttamalla jopa harvemmin, eli gepsin matkamittaus vetää suorat janat reittipisteitten välille ja laskee näitten etäisyydet. Kurvista tulee siis kantillinen ja kantin pituus riippuu siitä kuinka pitkälle on päässyt tuon päivitysvälin aikana. Varmaan gepsin yleisen sijaintitarkkuuden myötä sillä on myös jotain tekemistä matkamittaustarkkuuden kanssa.

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lowride 12/24 h ?

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Mulla oli aiemmin käytössä myLOGGER http://www.mylogger.fi/, kunnes onnistuin laittamaan piuhan väärinpäin laitteeseen. Lämpeni mukavasti eikä suostunut leikkimään enää. En käyttänyt Traxmeetin kanssa vaan kaivoin datan ulos muuten ja liitin googlemapsiin. Ei ehkä simppelein tapa eikä tarkkuuskaan riittävä vaikka sijainnintallennus nopeimmalla.
Nyt käytössä Nokian SportsTracker. Mallia sen tarkkuudesta: http://tinyurl.com/sunnuntailenkki, eli haastetta riittää siinäkin.
Siihen saisi myös reaaliaikaisen seurannan Facebookin kautta.

Vastaa Viestiin