Paris-Brest-Paris 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,
Onko kiinnostusta ja kuntoa lähteä ajamaan Paris-Brest-Paris (PBP) ensi vuonna? PBP on Audax systeemin klassikkoajo, 1200km alle 90 tunnissa. saa osallsitua millä vain menopelillä jossa ei ole muuta kuin ihmismoottori. Ajoon päästäkseen täytyy osallistua 200, 300, 400 ja 600km audax-ajoihin 2011 touku-kesäkuussa, eli harjoittelu kanattaa aloittaa viimeistään nyt. Itse aion osallistua PBP:hen nojakilla, olen noita harjoitusmatkoja ajellut muutamia vuosia hiilikuitunojakeillani.

Suomen pitkänmatkanpyöräilijät keskustelevat foorumissa:
http://groups.google.com/group/audax-fi ... pics?pli=1

:roll: Nojailija

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mahtava kilometri täytyis ajaa. Meikäläinen ajaa sen keskimäärin kuukaudessa. Parhailaan menis kymmeneen päivään. Hattua nostan heille joka tämän ajavat. Jään pois vapaaehtosesti. :D

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Ajelin Brestiin alle 71 tunnissa. Lienenkö ensimmäinen suomalainen joka ajoi BPB:n nojapyörällä? Meitä oli noin 6000, joista nojakkeja ehkä noin 300. Nyt on punainen naama ja väsyneet jalat mutta iloinen mieli. 8) Nojailija

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hieno saavutus.

Luin jostakin että pari vuotta sitten joku meikäläinen oli potkutellut tuon Kickbikellä :)
Edit. Alpo Kuusisto vuonna 2003 - aika 85 tuntia ja 3 minuuttia.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojailija kirjoitti:

Onko kiinnostusta ja kuntoa lähteä ajamaan Paris-Brest-Paris (PBP) ensi vuonna? PBP on Audax systeemin klassikkoajo, 1200km alle 90 tunnissa. saa osallsitua millä vain menopelillä jossa ei ole muuta kuin ihmismoottori. Ajoon päästäkseen täytyy osallistua 200, 300, 400 ja 600km audax-ajoihin 2011 touku-kesäkuussa, eli harjoittelu kanattaa aloittaa viimeistään nyt.

Ehkä meidän muiden pitää vielä vähän harjoitella. 90 tuntia = vajaa 4 vuorokautta. Eli 4 ajopäivää, 300 km jokainen. Eli parhaimmat Nokialla radalla vedetyt suoritukset, mutta oikeassa maastossa, ja neljänä peräkkäisenä päivänä sama setti.

Nojailija kirjoitti:

Ajelin Brestiin alle 71 tunnissa.

Onnittelut Terolle hyvästä suorituksesta, mites polvi jaksoi? Minkäs verran lepäilit välissä, vai ajoitko yötäpäivää?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Hurja on tuo kokonaissuoritus.
Mulla oli tuossa Nokian ajossa tavoitteena saavuttaa tuo ensimmäinen brevet suorituksen taso = 200km/13 tuntia.
Siinä on se hyvä puoli että pystyy jo vähän samaistumaan pidempään suoritukseen tuolla tavastin laskutoimituksella :)

Tässä tätä asiaa lisää http://www.polkupyoraily.net/wiki/Brevet

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kiinnostaisi kovasti joskus päästä mukaan, tuolla polkupyöräfoorumilla
olen noista jonkin verran lueskellut.
Voi vaan olla että vuorotyösysteemit ei ainakaan taivu noihin brevet-kimppalekkeihin.
Miten kontrolloidaan, jos yksin ajaa nuo pitkät lenkit?

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nojailija kirjoitti:

Ajelin Brestiin alle 71 tunnissa. Lienenkö ensimmäinen suomalainen joka ajoi BPB:n nojapyörällä? Meitä oli noin 6000, joista nojakkeja ehkä noin 300. Nyt on punainen naama ja väsyneet jalat mutta iloinen mieli. 8) Nojailija

Hieno suoritus! Mulla ei kyllä kunto riittäisi. Nokian 300 km jälkeen nivunen oli sen verran arka, että jo toisen päivän kilometrit jäisivät aika vajaiksi ja Nokialla ei ollut edes oikeita mäkiä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Onneksolkoon hienosta suorituksesta.
Mielellään kuultas tarinaa minkälainen reissu oli.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Stapani kirjoitti:

Miten kontrolloidaan, jos yksin ajaa nuo pitkät lenkit?

Kontrollikorttiin leimoja huoltiksilta tms.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kiitoksia Pastorille infosta, ei osunut mun silmään kyseinen tieto.......
Ja täältä myös respectiä Nojailijalle, huima tempaus

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Morjens,
Tässä hiukan tarkempi kertomus 2011 PBP seikkailusta.

BPB on vanha, ranskalaisten mukaan vanhin, kuntoajo. Innostuin pitkistä matkoista kun muutama (tanskalainen) kaverini ajoi nojakilla PBPn 2007. Vähän kuin jos hekin niin miksen minäkin.... Olen toki pyöräillyt koko ikäni ainakin töihin mutta en oikein uskonut pystyväni yli 200 km matkoihin. 2008 vuoden alussa aloitin harjoittelun ja totutellakseni kehoa, erityisesti polveani, pidensin matkaa vähitellen ja pystyin ajamaan reilun vuoden päästä ’superrandonneur’ sarjan, 200, 300, 400 ja 600 km. Tämän sarjan suorittaminen vaaditaan myös PBP:n vuonna, ja ilmoittautumaan pääsee jo aiemmin jos ajoi SR sarjan jo vuotta ennen (eli 2011 PBP:n auttaa myös 2010 suoritukset). Itse ajoin tuon SR sarjan 2009, 2010 ja 2011.

Pyöräni oli Velokraft2 takakopalla ja dynamovalolla, mukana noin 2 kiloa työkalua ja vararengasta/ulkorenkaat, lisävalot, 15 urheilupatukkaa, ½ kg maltodekstriiniä, GPS ja laturi + vara-akku, suolatabletteja ja buranaa, lisävaatteita, pakollinen heijastinliivi ja noin 3 l nestettä. Pyörä kulki Ranskaan vanerilaatikossa lentäen ja Ranskassa menin junalla hotelliin pyörälaatikon ja laukun kera. Lepäsin viikon ennen PBP:tä, oli jopa vähän flunssa, ei ollenkaan pyöräilyä. Lisäksi nukuin ja torkuin niin paljon kuin pystyin päivinä ennen lähtöä, tulin starttiin hyvin levänneenä.

Sitten itse tapahtumaan; lähtöpaikalla oli karnevaalituntumaa, esityksiä, eri telttoja, tuhansia katsojia ja pyöräilijöitä. Pyörä tarkastettiin lauantaina vuorokautta ennen lähtöä ja sain numerolapun ja chipin. Ranskan loppukesä voi yllättää, lauantai ja sunnuntai oli 30-31C lämmintä. Matkaan lähdetiin noin tunnin välein eri ryhmissä. Ryhmän sai valita 80-90h maksimiajalla. Nojakit, n. 300, oli ’special bikes’ ryhmässä jossa oli tandemit, triket, soutupyörät, käsipoljettavat, etc. Eli kaikki muut paitsi tavalliset pyörät.

Starttini oli sunnuntaina 17.30. Ajoimme noin tunnin poliisimoottoripyörän perässä ja sitten alkoi todellinen ajo. Olin jo etukäteen päättänyt ajaa suhteellisen nopeasti ensimmäiseen kontrolliin (221 km), näin välttäisin ruokajonot ja saisin mahdollisimman paljon vetoapua nojakkiryhmistä. Ajoin ehkä noin 20. nopeimpana nojakkina ekaan kontrolliin ja söin kunnon aterian, täytin vesipullot ja jatkoin matkaa. Ensimmäinen ja viimeinen 100 km oli suht tasaista, muuten matka on yhtä mäkeä. Huomasin pystyväni roikkumaan tavapyöräryhmissä pienissä tai lyhyissä ylämäissä, jyrkemmissä mäissä jäin jälkeen. Ja alamäissä menin kaikkien ohi rullaamalla, näin se menee kun on parempi aerodynamiikka pyörässä. Jatkoin reipasta ajoa ja söin aina hyvin kontrolleilla noin 100 km välein. Noin 300 km kohdalla etuvaihtaja rupesi reistailemaan, en saanut isoa ratasta päälle ja myöhemmin ei enää pieninkään mennyt ja ajoin keskirattaalla 150 km. 500km kontrollin kohdalla vaihtaja korjattiin niin että voin käyttää pienintä ja keskiratasta. Ison rattaan menettäminen ei ollut iso vahinko, keskiratas riitti 45 km/h asti, nopeammin vain rullasin. Toinen vahinko oli GPS päälaturin pettäminen 300 km jälkeen. Ei haitannut sillä koko 600km reitti oli merkitty nuolilla joka risteyksessä. Lisäksi yleensä näki jonkun ryhmän edessä tai takana ja vara-akku antoi virtaa 12 h:ksi.

Ennen Brestiä kiivettiin noin 350m korkean mäen päälle, ei kuulosta kummoselta mutta takaan että väsyneenä 20 km ylämäkeen tuntuu.Ensimmäisen nukkumatauon otin Brestissä, 630 km ja 30h jälkeen. Monet tekivät juuri näin, puolet matkasta putkeen ja vähän unta, näin takaisinpäin tullessa ei ole kiirettä ja maksimiajat eivät tuota ongelmia. Nukuin 1.5h (yksi unisykli), ajoin 100km, nukuin taas 1.5 h ja jatkoin matkaa. Nukkumiset oli satulapehmusteen päällä, suojautumisalumiinikelmuun kääriytyneenä. Kun on väsynyt nukkuu missä vain.

Toisena vuorokautena huomaan merkillisen asian; kiipeän mäet enimmäkseen keskirattaalla, aika hitaalla kadenssilla, mutta ohittelen kuitenkin pystypyöräilijöitä ja polvissa ei tunnu kuin vähäistä kipua. Tämä on vastoin yleisiä käsityksiä, alhaisen kadenssin pitäisi tuhota polvet ja nojakin pitäisi olla hitaampi ylämäkeen. Joka tapauksessa jatkoin kiipeämistä keskirattaalla, se nyt vain toimi.

Noin 52h ajon jälkeen tuli taas pimeä, olin väsynyt ja pimeässä väsyneenä pyöräily on jopa vaarallista, päätin ottaa kunnon unet, 5h kontrollin superlonipatjalla. Järjestäjät hoitavat herätyksen. Heräsin ja maaliin oli enää reilu 200 km! Tuntuu lyhyeltä jos on juuri polkenut 1000km...... Kolmantena päivänä oli voimat vähissä ja ylämäet meni hitaasti, kitkuttelin mutta selvisin maaliin ajassa 70h ja 20 min, maksimiaika olisi ollut 90 h.

Tulin maaliin noin kello 16, siitä sitten vain hotelliin yöksi. 12h unet ja herään puutuneena, lihakset kipeinä, mutta polvet yllättävän hyvinä. Jotain maagista on tapahtunut, yleensä yli 300km matkat aiheuttavat kohdallani parin viikon polvikivun, mutta ei tällä kertaa. Pari päivää hotellissa ja kivut ovat poissa, nyt neljän nukutun yön jälkeen tuntuu olo jo hyvältä. Saattaapi olla että yritän 4 vuoden päästä uudelleen!

Tuloksia voi etsiä täältä:
http://www.paris-brest-paris.org/pbp201 ... rticipants
sukunimellä löytää numeron ja numerolla voi etsiä tuloksia. Numeroni oli 6492.

/Nojailja :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hatun nosto :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojailija kirjoitti:

Jotain maagista on tapahtunut, yleensä yli 300km matkat aiheuttavat kohdallani parin viikon polvikivun, mutta ei tällä kertaa. Pari päivää hotellissa ja kivut ovat poissa, nyt neljän nukutun yön jälkeen tuntuu olo jo hyvältä.

Ei se ole maagista, se on ranskalaista ruokaa. Ranskalaisessa ruoassa on paljon vähemmän tulehdusreaktioita edistäviä aineita, kuten mm. omega 6 rasvahappoja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Paris-Brest-Paris 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

Komea suoritus, onnittelut!

Vastaa Viestiin