Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:
jori kirjoitti:

http://i47.photobucket.com/albums/f152/ ... team-1.jpg
No huhhuh, satasta pää edellä peilistä eteen vilkuillen. :shock:

Tuli mieleen: kuinkahan matalaksi perinteisen ennätyspyörän (tyyliin Varna) saisi, jos kuski katselisi maisemaa videoruudulta ikkunan sijaan? Laajakulmakamera vaan fillarin keulaan kiinni ja näyttö naaman eteen, niin kuski näkisi, mihin pyörä on menossa. Taikka jos peräti kuski käyttäisi videolaseja, niin ei tarvittaisi etäisyyttä kuskin pään ja monitorin väliin? Kuskin asento olisi makaavampi ja pää alempana, takarengasta siirtämällä saisi enemmän tilaa...

Kyllä kai sitä näköyhteyttä tarvii tasapainon pitoonkin. Jos kuva kallistuu pyörän mukana, tulee viiveellä tai häviää vasta-auringossa niin nurin menee noin matala pyörä.

Joo, tasapainoahan pidetään yllä normaalisti näköaistin ja sisäkorvan yhteispelillä. Yhdellä jalalla seisominen silmät kiinni on jo aika hankalaa, pyöräilystä puhumattakaan. Mietin vain tuota, että kuskihan kallistuu pyörän mukana, joten kiinteästi fillarissa olevan kameran pitäisi olla jokseenkin samassa asennossa kuin sen sisällä olevan kuskin. Siksi voisi olettaa, että monitoria tuijottamallakin voisi pyörää tasapainoilla, etenkin jos monitorista näkyisi koko ajan pyörän kallistuminen maanpinnan suhteen (eli horisontti näkyisi aina kuvassa). En oo koskaan kokeillut kävellä pelkästään digikameran näyttöä tuijottaen, mutta jotenkin tuntuisi, että ei kait se niin vaikeaa voi olla?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Joo, tasapainoahan pidetään yllä normaalisti näköaistin ja sisäkorvan yhteispelillä. Yhdellä jalalla seisominen silmät kiinni on jo aika hankalaa, pyöräilystä puhumattakaan. Mietin vain tuota, että kuskihan kallistuu pyörän mukana, joten kiinteästi fillarissa olevan kameran pitäisi olla jokseenkin samassa asennossa kuin sen sisällä olevan kuskin. Siksi voisi olettaa, että monitoria tuijottamallakin voisi pyörää tasapainoilla, etenkin jos monitorista näkyisi koko ajan pyörän kallistuminen maanpinnan suhteen (eli horisontti näkyisi aina kuvassa). En oo koskaan kokeillut kävellä pelkästään digikameran näyttöä tuijottaen, mutta jotenkin tuntuisi, että ei kait se niin vaikeaa voi olla?

Mutta kun itse makaat selällään, ja kamera näyttää kuvaa jonka näkisit jos katsoisit eteenpäin? Eli silmistä ja korvasta tulee ihan eri viesti.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tavasti kirjoitti:

Mutta kun itse makaat selällään, ja kamera näyttää kuvaa jonka näkisit jos katsoisit eteenpäin? Eli silmistä ja korvasta tulee ihan eri viesti.

Jos olisi laajakulmalinssi käytössä, niin mikäänhän ei estä laittamasta sitä pojottamaan jonkin verran yläviistoon. Paitsi ehkä auringon häikäisy pilvettömässä säässä. Siis tuollaista rakennetta ajattelin, neljän minuutin piirros...

nojis.jpg
nojis.jpg (69.46 KiB) Katsottu 3477 kertaa

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Mutta kun itse makaat selällään, ja kamera näyttää kuvaa jonka näkisit jos katsoisit eteenpäin? Eli silmistä ja korvasta tulee ihan eri viesti.

Jos olisi laajakulmalinssi käytössä, niin mikäänhän ei estä laittamasta sitä pojottamaan jonkin verran yläviistoon. Paitsi ehkä auringon häikäisy pilvettömässä säässä. Siis tuollaista rakennetta ajattelin, neljän minuutin piirros...

nojis.jpg

No mutta tuollahan ei saada ainakaan matalaa keulaa, kun jaloille tarvitaan tilaa. Mahdollisimman matalaan kuskin pitää maata selällään, pää menosuuntaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

Virtual Edge on tällainen pelkän kameran kuvan välityksellä ohjattava nopeusajokki.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

Virtual Edge on tällainen pelkän kameran kuvan välityksellä ohjattava nopeusajokki.
Kuva

Jotenkin oli arvattavissa, että muutkin ovat asiaa ajatelleet. :roll: Tuossa näytti keula olevan aika lailla luodin mallinen, kun taas Varnassa ja siinä toisessa nopeassa vehkeessä näyttäisi keulan kärki olevan selvästi alempana. Ohjaakohan lie tuollainen korkeampi keula ilmaa allensa ja siten lisää vastusta (paineen nousu rungon alla, josta energian hukkaaminen), kun se ei näyttäisi olevan vallitseva trendi?

tavasti kirjoitti:

No mutta tuollahan ei saada ainakaan matalaa keulaa, kun jaloille tarvitaan tilaa. Mahdollisimman matalaan kuskin pitää maata selällään, pää menosuuntaan.

Tai sitten keulasta pitäisi tehdä hyvin pitkä tai tehdä jonkinlainen mekanismi, joka mahdollistaisi jalkojen suoran työntelyn soutulaitteen tapaan. Molemmissa vaihtoehdoissa lienee huonot puolensa sivutuuliherkkyytenä tai hyötysuhteen laskuna.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

Viime sunnuntaina Pisaralla Pisimmälle -kisassa Jori ihmetteli, miksei niissä vekottimissa käytetä backupina kameroita, kun ohjaamoiden pleksit kastuivat sadekelillä ja menivät huuruun, jolloin ajo piti keskeyttää näkyvyyden puutteen vuoksi. Pis-pis -vehkeissä toteutus olisi helppoa, kun 3-pyöräisessä ei tarvitse huolehtia tasapainon ylläpitämisestä.

Virtaviivaiset pihistyshärvelit ja niiden rakenteet toivat uusia tuulahduksia myös meikäläisen ajatuksiin. Pitäisiköhän yrittää kehitellä tulevia Nokian tapahtumia (ja muita vastaavia) varten pelkästään ratakäyttöön soveltuva katettu 3-pyöräinen? Jos unohtaisi tieliikennerajoitteet, niin voisi keskittyä vapaammin kulkuvastusten pienentämiseen. Kuinkahan lyhyillä kammilla saisi tuotettua riittävästi tehoa 12 tunnin ajon kaltaiseen pitempään suoritukseen? Hmmm...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:
jori kirjoitti:

http://i47.photobucket.com/albums/f152/ ... team-1.jpg
No huhhuh, satasta pää edellä peilistä eteen vilkuillen. :shock:

Tuli mieleen: kuinkahan matalaksi perinteisen ennätyspyörän (tyyliin Varna) saisi, jos kuski katselisi maisemaa videoruudulta ikkunan sijaan? Laajakulmakamera vaan fillarin keulaan kiinni ja näyttö naaman eteen, niin kuski näkisi, mihin pyörä on menossa. Taikka jos peräti kuski käyttäisi videolaseja, niin ei tarvittaisi etäisyyttä kuskin pään ja monitorin väliin? Kuskin asento olisi makaavampi ja pää alempana, takarengasta siirtämällä saisi enemmän tilaa...

Kyllä kai sitä näköyhteyttä tarvii tasapainon pitoonkin. Jos kuva kallistuu pyörän mukana, tulee viiveellä tai häviää vasta-auringossa niin nurin menee noin matala pyörä.

Jukka

WISIL:ssä on aiheesta keskusteltu enemmänkin. Yleinen konsensus niiden kesken jotka ovat moista kokeilleet on että mielummin akkuna kuin videoruutu. Ja jos ruutu niin varalaite pitää olla sekä mieluusti ainakin sivuikkunat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö jossain jenkien nopeusennätys laiteessa käytetty niin lyhyitä kampia että niihin oli yhdistetty työntötagot , jolla saatin jalkojen liike matalaksi ja pyörivä liike mahdollisemman pieneksi . Pyörässä ei ollut kuin video yhteys ulkomailmaam. Pojat polkivat sillä yli sataa testiradalla. Eturatas oli muistaakseni sata hampainen. Siittä on useampikin yuutuubi pätkä olemassa. Mutta kun en ottanut muistiin , niin enpä muista. Olipa aika vinkee kolmipyöräinen raketti. :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Eikö jossain jenkien nopeusennätys laiteessa käytetty niin lyhyitä kampia että niihin oli yhdistetty työntötagot , jolla saatin jalkojen liike matalaksi ja pyörivä liike mahdollisemman pieneksi . Pyörässä ei ollut kuin video yhteys ulkomailmaam. Pojat polkivat sillä yli sataa testiradalla. Eturatas oli muistaakseni sata hampainen. Siittä on useampikin yuutuubi pätkä olemassa. Mutta kun en ottanut muistiin , niin enpä muista. Olipa aika vinkee kolmipyöräinen raketti. :)

Joo, minäkin näin tuosta jotakin turinaa. Sillä vaan ei ole voimassa olevaa ennätystä joten lienee aika lailla ollut vaikeuksia konseptissa. Yritän pitää mielessä kun kelaan noita juttuja läpi... nyt ei enää ponnahtele uusia innovaatioita juuri kun tiimit viimeistelevät vehkeitään Battle Mountain kisoja varten... keskustelut liittyy lähinnä matkajärjestelyissä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

mhelander kirjoitti:

...Sillä vaan ei ole voimassa olevaa ennätystä joten lienee aika lailla ollut vaikeuksia konseptissa. Yritän pitää mielessä kun kelaan noita juttuja läpi...

Taitaa kuitenkin se moottorikin vaikuttaa hieman tuloksiin :wink: . Eli siltä osin kaikki kikottimet eivät ole samalla lähtöviivalla ennätysjahdissa. Toki jos tuloksissa on suuria eroja, niin pistäähän se miettimään erilaisten konseptien toimivuutta.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mitäs niistä testiajossa olleista gps loggereista kertyi, tuliko kelvollista dataa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

Mitäs niistä testiajossa olleista gps loggereista kertyi, tuliko kelvollista dataa?

Data on purettu pc:lle ja suht hyvin näytti tallentunut jälki rataa seuraavan. Tarkemmat excel-analyysit teen jossain vaiheessa, lähettelen sitten sulle kommentoitavaksi.

Nythän ei siis saatu dataa täyttä 12 tuntia, kun Tero keskeytti reilun neljän tunnin jälkeen. Mutta hyvä noinkin.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

http://nojakki.wikispaces.com/Lowride+12h+2011

Mielikuva on, että kuvia oli netissä useammallakin jaossa, kun keksisi missä...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

siipan ottamat kuvat löytyvät

https://picasaweb.google.com/mustinne/2 ... _Challenge

t. musti

Vastaa Viestiin