Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ihan tuota Nokian 12 tunnin juttua olen tässä tuuminut.

Alleviivaan tässä heti ekana - että mun kamppailussa suurin vastustaja olen itse - teillä muilla ei ole niin väliä, ajelen kuitenkin omaan säälittävään tahtiini. Niin se on muukin elämä sujunut. Ikäähän tässä tulee jo 45, joten mitenkään nuoruuden iskussa ei enää ole.

Kysymykseni kuuluu.

Miten tuommoiseen pitkään suoritukseen pitäisi valmistautua?

Harrastan liikuntaa tätä nykyä 3-5 tuntia viikossa (tehokkaasti) ja sitten käpästelyä ja kaikkea hyötyhommaa. Esim. eilen pari tuntia lumitöitä ja sitten heittelin kasasta toiseen 5 kuutiota klapeja. Tänä talvenahan on tuota hyötyliikuntaa saanut fiskarssoida ihan urakalla.

MUTTA. Ikinä en ole kovin pitkiä lenkkejä tehnyt. Tommoinen 3-4 tuntinen on ollut pisin.

Miten tuohon 12 tuntiseen nyt pitäisi suhtautua - liikkumista pitänee jokatapauksessa lisätä. Joltain sivustolta tavasin että voisi tehdä niin että siitä suoritusviikosta laskee alaspäin suorituksen kestoa 10% per viikko ja tekisi semmoisen pitkän lenkin/viikko. Viimeisen lenkin ollessa n.75% siitä lopullisesta. Ja sitten jotain lyhempää tueksi.

Tavoitteena siis selvitä elossa, niin että voisi osallistua toisenkin kerran :) Toinen tavoite olisi se brevettien keskinopeus (200km ajeluhan on se pienin - siihen suoritukseen on aikaa 13.5 tuntia.)

Yksi kysymys on sitten sen mitä suuhunsa laittaa kun pitkään liikkuu. Siitä ei mulla ole mitään käsitystä - mitä se nyt oikeeati pitäis olla. Normaalilla yhden banaanin ja vesitilka taktiikalla ei taida selvitä. Kova tpojathan vetää kesken maratonin pizzaa ja viisi tuoppia olutta, mutta siihen ei nyt taida olla tarvetta.

Jos jollakulla olisi käteviä linkkejä aihetta sivuavan matskuun niin kiitoksella otan vastaan. Ja tietysti mitä muuta materiaalia tahansa :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Miten tuohon 12 tuntiseen nyt pitäisi suhtautua - liikkumista pitänee jokatapauksessa lisätä. Joltain sivustolta tavasin että voisi tehdä niin että siitä suoritusviikosta laskee alaspäin suorituksen kestoa 10% per viikko ja tekisi semmoisen pitkän lenkin/viikko. Viimeisen lenkin ollessa n.75% siitä lopullisesta. Ja sitten jotain lyhempää tueksi.

Noin minä olen Lowrideihin valmistautunut kun muuten ajelu on ollut pelkkää 8km työmatkaa. En kyllä ole mitenkään laskenut lenkkien pituuksia, mutta vähitellen niitä pitää venyttää. Viimeisimmät on tosiaan olleet jotakin 70-80% lowriden päivämatkoista mutta lyhyemmässä ajassa ajettuja(lyhyemmät tauot). Kaikki muu selviää oikeastaan siinä ajellessa, toki jotakin vesimäärä ja ravintosuosituksia voi lueskella, mutta näiden suhteen ihmiset ovat kai jonkin verran yksilöllisiä.
Yksi useamman tunnin lenkki opettaa varmasti enempi kuin useamman tunnin netin lukeminen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Kaikki muu selviää oikeastaan siinä ajellessa, toki jotakin vesimäärä ja ravintosuosituksia voi lueskella, mutta näiden suhteen ihmiset ovat kai jonkin verran yksilöllisiä.
Yksi useamman tunnin lenkki opettaa varmasti enempi kuin useamman tunnin netin lukeminen.

Jukka

Jep. Mä aattelinki että olis jotain vertailukohtaa.

Menin yhdellä lenkillä männäkesänä huonoon kondikseen - ei oikein neste imeytynyt, ei ollu kiva olo sen jälkeen. Toi 12 tuntia on kuiteskin niin paljon pidempi suoritusaika kuin vaikka semmoinen 3-4 tuntia että vertailuinfot ei olis haitaksi, luulen ma. Auttais ehkä selviytymään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ensinnäkin matka ei tapa on sanonta. Pitää paikkansa. Pitää löytää itselleen sopiva vauhti. Niinkuin tässä ennemmin jo sanottiin ravinto ja neste on yksilökohtaista. Veikkaampa että jos pystyy ajamaan viitenäpäivänä viikossa sellaisia 50-70 km lenkejä. Ei 12 h ajo tuota mitään esteitä. 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Menin yhdellä lenkillä männäkesänä huonoon kondikseen - ei oikein neste imeytynyt, ei ollu kiva olo sen jälkeen.

Söitkö mitään? Pelkkä nesteen juominen ei omalla kohdallani oikein toimi tai sitten juomat on vääriä(yleensä laimeaa mehua tai pelkkää vettä). Lisäksi pitää syödä hiukan, esim. muutama suolakeksi , kunhan nyt vähän jotakin suolaista. Näin siis mulla.
Tuollaisessa rata-ajossa siinä mielessä kätevä että eväitä ei tarvi haalata mukana, eikä myöskään kytätä ruokapaikkoja tankkaamista varten vaan voi syödä aina kun siltä tuntuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Menin yhdellä lenkillä männäkesänä huonoon kondikseen - ei oikein neste imeytynyt, ei ollu kiva olo sen jälkeen.

Söitkö mitään? Pelkkä nesteen juominen ei omalla kohdallani oikein toimi tai sitten juomat on vääriä(yleensä laimeaa mehua tai pelkkää vettä). Lisäksi pitää syödä hiukan, esim. muutama suolakeksi , kunhan nyt vähän jotakin suolaista. Näin siis mulla.
Tuollaisessa rata-ajossa siinä mielessä kätevä että eväitä ei tarvi haalata mukana, eikä myöskään kytätä ruokapaikkoja tankkaamista varten vaan voi syödä aina kun siltä tuntuu.

Jukka

Tässä se vika. En hokannu suolaa. Mulla oli vaan suklaapatukka hätävarana. En ollu oikeen syönytkään kunnolla päivän aikana ennen lenkkiä.
Tuntui että vesi vaan hölskyi mahassa ja ei imeytynyt. Oksentamallahan siitä selviäis toki. Laattasin sitten vasta kotosalla kun oli tuttu vessanpönttö apuna.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse laitan aina vesipulloon , tai jos siellä mehua. Lisään suolaa vajaan teelusikallisen. Yleisin huono olo tulle siittä kun suolatasapaino järkkyy. Jotkut popsivat kaikennäkösii enerkiapatukoita. Itse olen turvautunut omeniin ja kuivattuihin hedelmiin, sekä suolapähkinöihin. Näiden avulla selvii pitkistäkin päivä rupeamista. Sääntö on syö vähän ja usei niin et väsy. Yksikin suuri hiilihytraatti , tai raskas ruoka ajon aika hyydyttää elimistön. Eikä lihaksisto saa tarvitsemaansa ravintoo. Nämä kannattaa opiskella ja tutkia itseänsä lenkillä mikä auttaa itseäsi. Toista se ei vältämättä auta. Aineenvaihrunta on sen verta monimutkainen asia ja tuntuu että vanhetessa ongelmat vaan kasautuu. :!:

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Aika huonokuntoisenakin on tullut ajettua viime kesänä 8-10 tuntia / vrk (ikää 65 v), kun olen pitänyt sykemittaria jarruna. Muuten tulee huomaamatta lisättyä vauhtia, ja siitä tulee äkkiä niin väsynyt olo, että tekee mieli jättää homma kesken. Täytyy kesämmällä kokeilla vaikka 15-20 tunnin ajoa samalla periaatteella, syke noin 105/min aina (paitsi tauolla) . Suolapitoista evästä mukaan ja vettä, pysähdystauko 5-10 min/ 2 tuntia, niin kyllä se siitä. Harjoittelen nyt lumikeleillä reippaasti kävellen noin 5 h ( 5 km/h), ja tuntuu, että kyllä sitten 12 h pyörällä sujuu, jos peffa ja nivelet kestävät.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Menin yhdellä lenkillä männäkesänä huonoon kondikseen - ei oikein neste imeytynyt, ei ollu kiva olo sen jälkeen.

Söitkö mitään? Pelkkä nesteen juominen ei omalla kohdallani oikein toimi tai sitten juomat on vääriä(yleensä laimeaa mehua tai pelkkää vettä). Lisäksi pitää syödä hiukan, esim. muutama suolakeksi , kunhan nyt vähän jotakin suolaista. Näin siis mulla.
Tuollaisessa rata-ajossa siinä mielessä kätevä että eväitä ei tarvi haalata mukana, eikä myöskään kytätä ruokapaikkoja tankkaamista varten vaan voi syödä aina kun siltä tuntuu.

Jukka

Tässä se vika. En hokannu suolaa. Mulla oli vaan suklaapatukka hätävarana. En ollu oikeen syönytkään kunnolla päivän aikana ennen lenkkiä.
Tuntui että vesi vaan hölskyi mahassa ja ei imeytynyt. Oksentamallahan siitä selviäis toki. Laattasin sitten vasta kotosalla kun oli tuttu vessanpönttö apuna.

Mie opin tuon suolan ja magnesiumin tarpeen viimekesän lowridessä kun ensimmäisen päivän lenkille läksin pelkän aamukahvin voimalla, tuli jalkoihin hirveet krampit ja suonenvedot.
Tuo on varmaan paras ett vähän ja useesti syö.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sykemittarin sijaan olen sopivaa rasitusta pitänyt hengitystä seuraamalla. Jos ei pysty keskustelemaan niin menee liian lujaa, jos keskustelu sujuu, mutta laulaminen ei ni on hyvä ja jos pystyy laulamaan ni pitää kiristää tahtia. Jyväskylän lowridessä tämä ei tosin toiminut oikein, siellä kun on niitä mäkiä jotka pitää polkea tosissaan että edes pysyy pystyssä. Nyt kun on vuosia ajanut niin ei tarvi ääneen laulamalla/puhumalla kokeilla, vaan riittää kun silloin tällöin antaa ajatuksiltaan muutaman sekunnin hengityksen tarkkailuun.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

...Nyt kun on vuosia ajanut niin ei tarvi ääneen laulamalla/puhumalla kokeilla, vaan riittää kun silloin tällöin antaa ajatuksiltaan muutaman sekunnin hengityksen tarkkailuun.

Jukka

Kokeneelta se varmaan sujuu noin. Kun sykemittariin pistää äänihälytyksen päälle (minulla 120/min), niin ei tarvitse edes muistaa mitään vaan voi ajatella vaikka Etelämeren saarten palmurantoja kaiken aikaa. Jos mäki nostaisi sykkeen yli 120 pienimmälläkin vaihteella, niin nousen kävelemään mäkeä. Ai juu, Nokian lenkillä ei ole mäkiä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Luulempa että radalla jossa ajatte ei nousujen ja laskujen merkitys ole nyt haitta. Vaan se että pystyy syykkamaan itsensä sellaiseksi että löytää heti alusta sellaiseen nopeuteen jonka pystyy pitämään pisimpään. Todennäköisesti porukassa syntyy sellaisia kisanopeuksia , että kaikki ei pysy vauhrissa mukana. Siksi pitäs pyrkiä siihen että hitaammin ajavat ajaisivat ajoradan oikeassa reunassa. Sillä väsymys tulee muuten synnyttämään todellisia vaara tilanteita. Näistä pitäs luora säänöt, heti alkuunsa. Luomaan erillinen huolto alue . Kukaan ei varmaan ole viellä suunitellut miten toteuttaa neste ja ruokahuoltonsa ajon aikana. No järjestelykomitealla tässä miettimistä. Niinkuin lääkinnällisten tarpeiden huomionottamisessa. Mietyttää varmaan monta ajajaa riittäkö kunto. Veikkaan että ne jotka lähtevät kärkiryhmän tempoon mukaan , huonolla valmistautumisella ovat aika kovilla kuuden tunnin jälkeen. Siksi pitää keskustella tarvitsemmeko jonkinlaisen järjestelmän joka valvoo näitä heikompia ja määrää ne radalta pois ennenkuin sattuu pahempia vahinkoja. :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Itse en ole vielä päättänyt ehdinkö tai pääsenkö paikalle. Mutta 12/24h kisa kyllä kiinnostaa.

Kun on triathlon-tausta niin on hyvin tiedossa ja osin muistissakin miten kroppa toimii kun kestoa lenkille tulee riittävästi.

Oman "polttoaineen" sain kisasykkeillä (90-luvulla kun olin 25-30 vuotias) 2-3h kisassa helposti alasyke 175, 3-5 tunnin kisassa 170-175 yläraja ja 160 sykkeillä olisin jaksanut koko päivän kunhan vaan nestettä ja ravintoa määrävälein olisin saanut lisää.
Tätä teoriaa kokeilin pari vuotta kisahommien loppumisen jälkeen talkoissa kesähelteellä jossa juoksin piipputiiliä lankkuramppia pitkin 2. kerrokseen koko päivän. Ei ollu mitään ongelmaa yo sykkeillä muutamaa tuntia puurtaa pyöräilyäkin kovempaa hyötyliikuntaa.

Oleellista ei ole se miten pitkiä lenkkejä on ennen tapahtumaa tehnyt, vaan se että pää ja kroppa tiedostaa millä vauhdilla hommaan heti alusta lähdetään ja mitä tehoa yllä pidetään ja minkä rajan yli mentyään alkaa tulla penaltyä näin jääkiekkotermein.

Itse meinaan kokeilla 5-7 tunnin lenkillä hakea tuon tehotason kohdalleen. Kaikki muut harjoitukset tähtää kunnon ylläpitoon sekä koordinaation kehittämiseen sekä tri-aikaiseen toimivaan käsitykseen siitä että sopivilla harjoituksilla vähäinen lihasmassa opetetaan lähelle 100% tehokkuutta.

Näin pitäisi toteutua seuraavat tekijät:

  • (lihas-) massa ei pääse karkaamaan liian suureksi (jottei hapen otto / kulutus karkaa käsistä)
  • kampikierrokset pysyy koko ajan 90 kovemmilla minuuttikierroksilla -> maitohapotus minimiin
  • jos on niitä mäkiä odotettavissa reitillä, niitä pitää treenata. Mäet mennään ylös kovemmalla puristuksella mutta korkeilla kampikierroksilla ja alamäessä kevyemmin palautellaan. Ja tätä pitää sitten trenata että toimii...
  • nesteen ja ravinnon imeytyminen toimii.

Etenkin viimeinen on testattava noilla pidemmillä lenkeillä. Itse en tri-aikoinani saanut tuota koskaan toimimaan kisasykkeillä. No onneksi 12/24h kisassa voi pysähdellä joten "ylitankkaus" ei ole niin suuri ongelma...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jos tavoite on selvitä 12 tunnin suorituksesta, jo noin 6 tunnin viikkoharjoittelu pitäisi riittää läpäisyyn terveenä ja hyväkuntoisena, kunhan ei lähde ajamaan liian kovaa. Kisoissa ja kisaluonteisissa tapahtumissa voi vain käydä niin että lähtee kovempaa kuin tarkoittikaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Valmistautuminen pitkään ajosuoritukseen.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Jos tavoite on selvitä 12 tunnin suorituksesta, jo noin 6 tunnin viikkoharjoittelu pitäisi riittää läpäisyyn terveenä ja hyväkuntoisena, kunhan ei lähde ajamaan liian kovaa. Kisoissa ja kisaluonteisissa tapahtumissa voi vain käydä niin että lähtee kovempaa kuin tarkoittikaan.

Juuri siksi pitää käydä ainakin tuolla yhdellä pidemmällä lenkillä hakemassa se oikea vauhti. Toiset käyttää nopeusmittaria, minä käytän sykemittaria ja omia tuntemuksia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin