Ennätys jahtia hollantilaisittain

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja PW »

Hollantilaisen tiimin menopeli 200m ja tunnin kisaan http://www.raptobike.nl/fastest

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyvä että yrittäjiä riittää. Melko virtaviivaisen näköinen kori, takaosan madalluksella lienee haettu pienempää sivutuuliherkkyyttä (?). Ilmanvastuskerrointa noin jyrkkä lasku tuskin ainakaan parantaa.

Kuskilla ei ole kovin kehuttavat näköalat pihalle, vain kapea sektori etuviistoon. Mutta noissa 2-pyöräisissä ennätysvehkeissähän riittää, että näkee juuri ja juuri missä mennään, ja pysyy pystyssä. Kaikki muu on luksusta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Hyvä että yrittäjiä riittää. Melko virtaviivaisen näköinen kori, takaosan madalluksella lienee haettu pienempää sivutuuliherkkyyttä (?). Ilmanvastuskerrointa noin jyrkkä lasku tuskin ainakaan parantaa.

Kuskilla ei ole kovin kehuttavat näköalat pihalle, vain kapea sektori etuviistoon. Mutta noissa 2-pyöräisissä ennätysvehkeissähän riittää, että näkee juuri ja juuri missä mennään, ja pysyy pystyssä. Kaikki muu on luksusta.

Taitaa olla pelkkä tietokonemalli, kun on vasenkätinen pyöräkin edessä. En keksi mitään syytä, miksi sen pitäisi olla noin. Taitaa olla vaan peilikuvana tietokonemallissa mainosten myyntiä varten. 8)
Olen kanssasi samaa mieltä, että perän alas painuvassa luiskassa virtaus irtoaa herkästi ja vastus voi hyvinkin olla suurempi, kuin korkeamman perän mallissa. Sivutuuliherkkyyteen tuolla perällä on vähemmän vaikutusta. Sivutuulivoimat vaikuttavat 25-30% päässä keulasta taaksepäin. Pyörien läpiviennit ovat mielestäni perusmuotoilultaan paremmat kuin monissa muissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

Taitaa olla pelkkä tietokonemalli, kun on vasenkätinen pyöräkin edessä. En keksi mitään syytä, miksi sen pitäisi olla noin. Taitaa olla vaan peilikuvana tietokonemallissa mainosten myyntiä varten.

Taitaa olla väliakseli välityssuhteen nostolla, josta veto alas etunapaan? Critical power-pyörässä oli välitysuhteen nostaja, mutta rissat olivat samalla puolella:
Kuva
Luulisi, että rakenne olisi sentin kapeampi jos rattaat laittaisi eri puolille akselia. Toisaalta, helpompihan tuo olisi, jos eturattaat olisivat vasemmalla puolella ja rataspakka oikealla. :roll:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:

Taitaa olla väliakseli välityssuhteen nostolla, josta veto alas etunapaan? Critical power-pyörässä oli välitysuhteen nostaja, mutta rissat olivat samalla puolella:
Luulisi, että rakenne olisi sentin kapeampi jos rattaat laittaisi eri puolille akselia. Toisaalta, helpompihan tuo olisi, jos eturattaat olisivat vasemmalla puolella ja rataspakka oikealla. :roll:

Aivan, mutta miksi kiekon rattaalle menevä ketju olisi vasemmalla?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Toisaalta, helpompihan tuo olisi, jos eturattaat olisivat vasemmalla puolella ja rataspakka oikealla. :roll:

Aivan, mutta miksi kiekon rattaalle menevä ketju olisi vasemmalla?

Sitä minäkin päädyin tuumimaan; ei tuossa oikein ole järkeä. Ellei sitten ylhäällä ole vaihteisto ja alhaalla yksi kiinteä ratas, mutta vaihtajahan tuossa näytti alhaalla olevan.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Siis ylhäällähän ja oikealla on vaihteisto joka on runkoon rakennetun "navan" avulla kytketty vasemmalla olevaan aina pyörivään rattaaseen josta ketjuveto kiiteään rattaaseen oikeassa navassa.

Täältä lisätietoja, videosta selviää myös paljon:
http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=3765

Ja täällä se video:
http://www.hptdelft.nl/en/index.php?opt ... &Itemid=58

Ohjaava ajatus on pitää koppa mahdollisimman pienenä, tämän takia takapyörä on 24" kun etumainen on 700c. Asetti myös vaatimuksia moottorin koolle ja ne valikoitiin "pääsykokeiden" avulla opiskelijoista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Ja täällä se video:
http://www.hptdelft.nl/en/index.php?opt ... &Itemid=58

Kovasti leveältä vaikuttaa oikean polven kohdalla. (videon kohdat 46-51 s ja 1:31) Suurimmalla vaihteella vaihteensiirrin on järkyttävän kaukana oikealla. Omassanikin tuntuu välillä liian leveältä, vaikka siinä on taittopyörä vain 50 mm keskilinjalta. Täysi pakka leveähkön rungon lisäksi ja siihen vielä vaihteensiirrin tekee noin 120 mm tilantarpeen oikean polven kohdalle. Arvelen, ettei toteudu tuon videon mukaisena.

Koska etuketju ei kulje lainkaan vetävälle pyörälle, saisi liian leveyden hukattua siirtämällä takapakka rungon keskelle koloon ja vaihtajan edemmäksi, ettei polvi ulotu siihen saakka. Sitten olisi tilaa poljeskella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Kovasti leveältä vaikuttaa oikean polven kohdalla. (videon kohdat 46-51 s ja 1:31) Suurimmalla vaihteella vaihteensiirrin on järkyttävän kaukana oikealla. Omassanikin tuntuu välillä liian leveältä, vaikka siinä on taittopyörä vain 50 mm keskilinjalta. Täysi pakka leveähkön rungon lisäksi ja siihen vielä vaihteensiirrin tekee noin 120 mm tilantarpeen oikean polven kohdalle. Arvelen, ettei toteudu tuon videon mukaisena.

Koska etuketju ei kulje lainkaan vetävälle pyörälle, saisi liian leveyden hukattua siirtämällä takapakka rungon keskelle koloon ja vaihtajan edemmäksi, ettei polvi ulotu siihen saakka. Sitten olisi tilaa poljeskella.

Aivan. Mutta tämä on kai opiskelijaprojekti joten oppi taitaa tulla tässä mielessä kantapään kautta. Muistaakseni Recumbents -väkikin tätä vähän kyseenalaisti.

Video on kuitenkin 3D-CAD kaluilla tehty mainospätkä joten todellisuudessa siitä on enintään jäljellä tuo eniten työtä vaatinut ja vaivalla simuloitu kuupan muoto. Nyt(kin) jankkaavat miten saadaan siihen ajajalle sivulle näkyvyyttää pilaamatta katteen muotoa, tekemällä 3d akryyli sivuikkunan siivut.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja tm »

Ilmeisesti edessä on tullut ahdasta, kun ovat ajatelleet laittaa jarrun takapyörään. Siellä se ei kyllä oikeasti mitään pysäytä, korkeintaan vähän hidastaa. No cad-mallihan tuo vasta on, voi muuttua mietteet matkan varrella.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja jori »

Vaikka opetan itse CADia, en missään tapauksessa kuvittelekaan tekeväni mitään käyttöliittymää, josta polkupyörän käyttöliittymä on niitä vaativimpia, pelkän CADimallin avulla. Ihmisen liikkeiden tilantarpeen arviointi ilman fyysisiä kappaleita ja oikeita liikkeitä menee pieleen -jää liikaa hukkatilaa, joka huonontaa konstruktiota tai sitten jokin paikka kolisee käytössä.

Vanerilevyyn suunnitelluille paikoilleen ruuvatut osat kertovat jo paljon. Sitä paitsi noilla näkyi olevan käytettävissään nojapyöräergometrikin. Siihen ei olisi tarvinnut kummoisia virityksiä tuon asian selvittämiseksi: pyörän osia, aaltopahvia ja jeesusteippiä.

Se, että kyse on opiskelijaprojektista ei pelasta mitään. Kyllä noin kalliissa projektissa on professorit mukana joka vaiheessa. Se ei kuitenkaan auta, sillä yleensä professoreiksi ei päädy ihmisiä, jotka oikeasti ymmärtäisivät konstruktiivisesta suunnittelusta. Suunnittelu on aina kokeilua jollain tasolla, jos ei muuten niin kuvissa tai ainakin mielikuvissa. Professorit ovat useimmin teoreettisesti orientoituneita metodologeja, harvoin -jos koskaan, taitavia suunnittelijoita. Tuossa mielessä luovan opiskelijatyövoiman käyttö on vain eduksi, kunhan työskentelyn ohjaus on kunnossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jepjep.

Jos katsotaan Battle Mountain -kisoja vuosien varrelta niin kovimmat ajat on tehneet yleensä jo 40 vuotta täyttäneet "veteraanit" joille streamlinerit on rakentanu materiaalien kanssa työkseen puuhaavat expertit.

Sitten tulee nämä "opiskelijaprojektit" josta löytyy kovia moottoreita ja toisinaan todellisia innovaatioita jotka yleensä tiimin yhteistoiminta-ajan jäädessä lyhyeksi eivät ehdi kypsyä valmiiksi (1-2 kautta kehitetään ajokkia, sitten vaihtuu suurin osa porukasta).

Ja jälkimmäisenä tulee, yleensä taas seniorit, jotka itse ajavat ja rakentavat ajokkinsa. Näitä löytyy http://www.recumbents.com foorumeilta ja sen "WISIL" -sivuston rakennus tarinoita kannattaa kahlata niin viisastuu aika reippaasti miten vuosien varrella on ratkaisuja kehitetty.

Se mitä tästä aiheen projektista olen jaksanut katsoa niin tiimillä näyttää olevan rahoitus kunnossa, osaavat analysoida katteeseen liittyvät probleemat ja jopa testata ne käytännössä tuulitunnelissa. Myös ratkaisujen kokeilu käytännössä näyttää luonnistuvan kuten nuo styroksiset "space framet" joissa moottoria testattiin.

Kaikki loppu työ on enemmän käytännön puolta, rakentaa kokeilla korjata jne. Toivottavasti kalenteriaika riittää että pääsevät näyttämään tuliko tässä projektissa taas uutta opittavaa muillekin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Huima peli tosiaan ja 80 mph rikki !!! 129,62 km/t !

http://www.raptobike.nl/

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

tm kirjoitti:

Ilmeisesti edessä on tullut ahdasta, kun ovat ajatelleet laittaa jarrun takapyörään. Siellä se ei kyllä oikeasti mitään pysäytä, korkeintaan vähän hidastaa. No cad-mallihan tuo vasta on, voi muuttua mietteet matkan varrella.

Eikös EIVIE II:ssakin ole vain takajarru ?

mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kovasti leveältä vaikuttaa oikean polven kohdalla. (videon kohdat 46-51 s ja 1:31) Suurimmalla vaihteella vaihteensiirrin on järkyttävän kaukana oikealla. Omassanikin tuntuu välillä liian leveältä, vaikka siinä on taittopyörä vain 50 mm keskilinjalta. Täysi pakka leveähkön rungon lisäksi ja siihen vielä vaihteensiirrin tekee noin 120 mm tilantarpeen oikean polven kohdalle. Arvelen, ettei toteudu tuon videon mukaisena.

Koska etuketju ei kulje lainkaan vetävälle pyörälle, saisi liian leveyden hukattua siirtämällä takapakka rungon keskelle koloon ja vaihtajan edemmäksi, ettei polvi ulotu siihen saakka. Sitten olisi tilaa poljeskella.

Aivan. Mutta tämä on kai opiskelijaprojekti joten oppi taitaa tulla tässä mielessä kantapään kautta. Muistaakseni Recumbents -väkikin tätä vähän kyseenalaisti.

Video on kuitenkin 3D-CAD kaluilla tehty mainospätkä joten todellisuudessa siitä on enintään jäljellä tuo eniten työtä vaatinut ja vaivalla simuloitu kuupan muoto. Nyt(kin) jankkaavat miten saadaan siihen ajajalle sivulle näkyvyyttää pilaamatta katteen muotoa, tekemällä 3d akryyli sivuikkunan siivut.

Eiköhän sivuikkunat nopeusennätyspyörissä ole turhia jos kerta eteen on saatu näkyvyyttä ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ennätys jahtia hollantilaisittain

Viesti Kirjoittaja PW »


Videosta saa ehkä pienen käsityksen tiimin työskentelystä ja panostuksesta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin