Aerodynamiikkakyssäri

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tilanne kiepsahtaakin päälaelleen kun otetaan M5:lta vertailuun pari muuta pyörää:

Kuva
Kuva

Ja

Kuva
Kuva

Tuossa matala ja pienirenkainen on nopeampi, tosin kuvien mukaan on loivemmalla nojakulmallakin :roll:

jori kirjoitti:

Myöskään ei sovi unohtaa, että näillä julkaistuilla mittaustuloksilla myydään tehtaan kulloistakin huipputuotetta. :D

Nii, hassuahan se olisi jos malliston kallein lippulaiva malli ei olisikaan nopein :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Täällä Oulussa on Ti-ShockProof ja sen jousta säätämällä saa penkin vähintään yhtä nojalleen kuin lowracerissa.

Silti väitän että pienirenkainen ei rullaa yhtä hyvin ja tarvitaan verraten iso ketjuratas että noita vauhteja pyörällä pääsee.

Meillä on mittaamatta erot, shockproof:ssa on vielä takaboxi jolla pitäisi tulla etua lisää... toivottavasti saadaan mitattua tällä suvella. Ajatus oli käydä rinnakkain laskemassa eri osa komboilla samassa pitkähkössä alamäessä jossa saadaan 40+ vauhdit polkematta.

Nuo eri mallit on käytännössä tarkoitettu eri käyttötarkoituksiin, ja 20/20 ShockProof tarvinnee enemmän jousitusta kuin 700c/451 lowracer. Tuollakin on kyllä ajettu verraten kovaa ja maantie olosuhteissa. Lopulta kaikki riippuu kuskin taidoista ja moottorin ominaisuuksista, miten kulkee tasaisella ja ylämäissä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Viesti Kirjoittaja PW »

Mie kun ajelen sillon tällön pystypyörien porukassa niin tuo pienirenkaisen huonompi rullaavuus tulee ilmeisesti esiin kun mennään alamäkeen niin isorenkaiset menee ensin nopeemmin kunnes pääsen vauhtiin ja suhahdan polkematta ohi :D eli vauhdin kasvaessa ilmanvastuksen merkitys kasvaa. No tämähän on todettu täällä enenkin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kenotin
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Huhti 2011, 17:55

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Viesti Kirjoittaja kenotin »

Joka kerran kun nopeus kaksinkertaistuu, ilman vastus nelinkertaistuu. Eli ilman vastus kasvaa nopeuden neliönä.
Tämä on noissa ilmailupuuhissa jäänyt mieleen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Mie kun ajelen sillon tällön pystypyörien porukassa niin tuo pienirenkaisen huonompi rullaavuus tulee ilmeisesti esiin kun mennään alamäkeen niin isorenkaiset menee ensin nopeemmin kunnes pääsen vauhtiin ja suhahdan polkematta ohi :D eli vauhdin kasvaessa ilmanvastuksen merkitys kasvaa. No tämähän on todettu täällä enenkin.

Pienempi ilmanvastus kannattaa hyödyntää polkemalla vielä kunnon alkuvauhti mäen päällä, niin on sitten mäen alla riittävästi vauhtia ylämäen nopeaan ylittämiseen. Pystärillä tämä ei kannata, kun huippunopeus saavutetaan jo lyhyessäkin mäessä muutenkin. Pystypyörien kanssa yhdessä ajaminen opettaa nojapyöräilijälle väärän ajorytmiin.

Niin joo, huomasin tuolla käyttäneeni edellisessä viestissä väärää ilmaisua. Puhuin high racerista, vaikka olisi tietysti pitänyt käyttää ilmaisua mid raceri. Ideahan on tuossa mid racerissa tehdä low raceri isoilla pyörillä. Varsinaiset high racerit ovat todella high ja tehty yleensä suoralla runkoputkella. Tavoitteena on tietysti sekä pieni ilmanvastus, että pieni vierintävastus, jonka suuremmat pyörät antavat. Pyöräkoon kasvattaminen 500 mm 700 mm pienentää vierintävastusta noin 10%.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo tuo on vähän hankalaa ajella pystäriporukassa varsinkin jos on mäkistä maastoa. Erilaisia taktiikoita yittäny esim jättäydyn kauemmas ennen mäkeä jolloin saan polkea sen rauhassa omaa tahtia tai sitten pyyhkäsen letkan ohi ja oottelen taas letkaa mut onhan se ihan erilaista ku nojakki porukassa. Lähinnä tulee käytyä noilla järjestetyillä pyöräreissuilla ku yksin ei tuu lähettyä niin helposti pitemmälle matkalle. Välillä tuo vauhti vaan jää aika alhaiseksi mutt hyvähän se kai on ajaa rauhallisempaakin lenkkiä.
Nojakki letkassa pääsee toteuttamaan lajinomaista käyttäytymistä :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...
Pyöräkoon kasvattaminen 500 mm 700 mm pienentää vierintävastusta noin 10%.

Tärkeä tieto, kiitos. Kuinka varmaa tuo on eli lähteitä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Niin joo, huomasin tuolla käyttäneeni edellisessä viestissä väärää ilmaisua. Puhuin high racerista, vaikka olisi tietysti pitänyt käyttää ilmaisua mid raceri. Ideahan on tuossa mid racerissa tehdä low raceri isoilla pyörillä. Varsinaiset high racerit ovat todella high ja tehty yleensä suoralla runkoputkella.

Näin minäkin haluaisin tuota midracer nimitystä käytettävän, mutta valmistajat eivät sitä ole omaksunut :(
Niillä lowracer on niin matala pyörä kuin suinki on mahdollista tehdä, esim:

Kuva

Mid-/mediumracer on taas korkeampi 20/26 malli, penkki pystympänä, istumakorkeus suurempi, vähän arkisempaan ajoon tuunattu, voipa olla jopa alaohjauksella. Täsät luokasta kyllä löytyy sitten esim. Challengen Furai 24/24 rengastuksella ja taitaapa olla että jotku valmistajat pistää S-runkoiset isorattaisetkin tähän luokkaan :roll: Muutenkin näyttää olevan sellainen nimitys että kukin valmistaja käyttää vähän oman harkintansa mukaan.

Kuva

Higracereita ovat taas kaikki 26-28" renkailla olevat, rungon mallista riippumatta:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Aerodynamiikkakyssäri

Viesti Kirjoittaja jori »

optimistx kirjoitti:
jori kirjoitti:

...
Pyöräkoon kasvattaminen 500 mm 700 mm pienentää vierintävastusta noin 10%.

Tärkeä tieto, kiitos. Kuinka varmaa tuo on eli lähteitä?

Mulla on vanha excel-taulukko, jossa on mitattu lähes kaksisataa fillarinrengasta. Yritän laittaa sen tähän liitteeksi. Haa, sehän onnistui. Yritin joskus aiemmin, mutts silloin ei kelvannut muut kuin kuvatiedostot, ja niistäkin vain jotkut. No, nyt tuli vierintävastusasia aerodynamiikkaketjuun. Modet harkitkoot, mitä tehdään. :)

Liitteet
Renkaiden vierintävastuksia.xls
(52 KiB) Tiedosto ladattu 234 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin