Kuntotesti

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Aluksi sen huomasi että pyöräilemällä on helpo purottaa painoo. Mutta vuosien varrella ei eres yli seitsemäntonin vuosittaiset lenkit siihen nykyään pysty.

Eihän se liikunta varsinaisesti painoa pudota, koska nälkä kasvaa kun liikkuu. Itsellä se auttaa sikäli, että kun lähtee pyöräilemään, niin ei ole napostelemassa ajankulukseen.
Aina lomalla ollessa paino putoaa, ja pysyy paikallaan tai nousee muulloin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja maasoutaja »

Täytyypä laittaa omat testit vertailuun kun kerkee skannaamaan. Minusta tuo maksimiteho on vain viimeinen rasitusporras millä on jungerrettu viimeiset mehut ukosta, ei kerro mikä olisi hetkellinen maksimiteho ilman alkuväsytystä. Mikähän muuten on suurin ihmisen mitattu maksimiteho? Kuulamörssäreillä taisi olla jotain 9hp luokkaa?

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Nojanalle kirjoitti:

Aluksi sen huomasi että pyöräilemällä on helpo purottaa painoo. Mutta vuosien varrella ei eres yli seitsemäntonin vuosittaiset lenkit siihen nykyään pysty. Ainut ohje on siihen tarkailla mitä syö ja kuinka usein. Enkä aloita tässä osiossa keskusteleen erillaisista vaihtoehtoisista ruokavaljoista. :)

Kyllä se jossakin suhteessa näin on. En tunnu enään millään kohtuullisella keinolla saavani painoani alle satasen. Olen, ehkä itsepetoksellisesti, selittänyt itselleni, että minulla on paljon enemmän lihasmassaa kuin mitä nuoruudessani, kun painoin alle 90kg, rääkkiharjoittelussa ja pitkillä pyöräretkillä jopa alle 80kg.

Tässä on kyseessä monta tekijää. Toisaalta ihan totta, minulla on enemmän lihaksia ja tasaisemmin jakautuneena kuin nuorena, joka selittää osan isommasta peruspainostani. Mutta minulla on myös läskiä enemmän kuin esim 30v sitten. Aineenvaihduntani levossa on hidastunut, esim palelen enemmän öisin.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio edistää kykyä hyödyntää kehon rasvavarastoja, mutta niin tekee myös säännöllinen kestävyysliikunta. Minulla ei ole sellaista kokemusta, että kestävyysharjoitukset jotenkin erityisesti lisäisivät ruokahalua, jopa ihan päinvastoin: voin korvata suurelta osin ilta-aterian lenkillä, jonka jälkeen riittää ihan kevyt pikkuateria.

Olen "lakto-ovo-vegetaristi". Ruokavaliooni kuuluvat pakostikin hiilihydraatit, mutta koitan välttää "huonoja hiilihydraatteja". Syön kokojyväleipää, kaurapuuroa, perunoita, tummaa riisiä. Päävalkuaisainelähteeni ovat viljan valkuaista (mm. kaurassa on paljon valkuaista) aminohappokokoonpanoltaan täydentävä soija (m. tofu) ja muuta palkokasvit, maito ja juusto, jossakin pienemmässä määrin kananmunat.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja jori »

JuSa kirjoitti:

Toisaalta ihan totta, minulla on enemmän lihaksia ja tasaisemmin jakautuneena kuin nuorena, joka selittää osan isommasta peruspainostani.

Sama minulla. Vatsalihakset ovat jakautuneet nykyisin niin tasaisesti, ettei eri lihaksia erota lainkaan toisistaan :D

JuSa kirjoitti:

Minulla ei ole sellaista kokemusta, että kestävyysharjoitukset jotenkin erityisesti lisäisivät ruokahalua, jopa ihan päinvastoin: voin korvata suurelta osin ilta-aterian lenkillä, jonka jälkeen riittää ihan kevyt pikkuateria.

Sama kokemus.

JuSa kirjoitti:

Olen "lakto-ovo-vegetaristi". Ruokavaliooni kuuluvat pakostikin hiilihydraatit, mutta koitan välttää "huonoja hiilihydraatteja". Syön kokojyväleipää, kaurapuuroa, perunoita, tummaa riisiä. Päävalkuaisainelähteeni ovat viljan valkuaista (mm. kaurassa on paljon valkuaista) aminohappokokoonpanoltaan täydentävä soija (m. tofu) ja muuta palkokasvit, maito ja juusto, jossakin pienemmässä määrin kananmunat.

Kokeilepa vältellä viljaa ja korvaa se rasvalla ja vihanneksilla. Asiaan lähemmin tutustumattomalle ei voi kylliksi korostaa rasvan määrän lisäämisen tärkeyttä. Viljasta saamasi energian voit milloin tahansa korvata rasvalla ja valkuaiset esim papujen tai juuston valkuaisella. Ei siinä viljassa sitä valkuaista niin paljon ole.

Ote: Fineli.fi

Kaura-------------1004 kJ/100 g
rasva-------------------------10%
proteiini---------------------14%
hiilihydraatti imeytyvä---73%

Juusto keskimäärin----1464 kJ/100g
rasva-------------------------70%
proteiini---------------------29%
hiilihydraatti imeytyvä---0%

Päivän valkuaiset saadaksesi täytyy sinun syödä kauraa noin 700 g, jolloin saat energiaa yli 7000 kJ. Sama homma juustoa syömällä vaatii vain puolet määrästä 350 g ja antaa energiaa 5000 kJ. Tuossa on se syy, miksi viljaa syömällä on vaikea laihtua. Tarvitsemasi aineet saadaksesi, joudut syömään paljon ylimääräistä energiaa. Jättämällä viljan pois ja korvaamalla sen oikeastaan millä tahansa ruoka-aineella, paitsi sokerilla, laihdut.

Rasvassa on tietenkin paljon energiaa, mutta rasvaa ei keho suostu syömään energiamielessä liikaa. Ei vaan putoa. Hiilareita menee helposti liikaa, koska ne oikaisevat suoraan ohutsouolesta vereen glukoosiksi oli verensokeri sitten korkealla tai ei. Jos verensokeri on jo korkealla, mihin ei vaadita kuin alkupalaksi muutama gramma hiilaria, maksa varastoi loput glukoosit myöhempää käyttöä varten läskiksi. Rasvasta sen sijaan tehdään energiaa vasta maksassa, joka tekee energiaa vain jos siitä on puutetta, eli veren sokeri alhaalla.

Sori, meni ruokajutuiksi, vaikka aihe oli kuntotesti. Siirtäkää modet, jos näette tarpeelliseksi, varsinkin jos vastauksia tulee ruoasta, eikä kuntotestistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja maasoutaja »

Tossa testi. Liikuntana olen harrastanut testiä edeltäneenä vuotena lähes pelkästään työmatkapystypyöräilyä, 40km viikossa kesät talvet. Tammikuussa olisi tarkoitus testata kunto uudestaan ja pyrkiä "Hyvä" -arvosanasata "Hyvin hyvään" pelkästään hyötyliikunnalla. Testissä puristin kyllä kaikkeni ilman että filmi katkeaa.

Ravintopuoli hoituu kuten keskiaikaisilla kuninkaallisilla. Kaikkea ja paljon. Etenkin suklaatia kun siitä saa niitä hiilareita :wink:

Liitteet
kuntotesti3.jpg
JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja JuSa »

jori kirjoitti:

Kokeilepa vältellä viljaa ja korvaa se rasvalla ja vihanneksilla. Asiaan lähemmin tutustumattomalle ei voi kylliksi korostaa rasvan määrän lisäämisen tärkeyttä. Viljasta saamasi energian voit milloin tahansa korvata rasvalla ja valkuaiset esim papujen tai juuston valkuaisella. Ei siinä viljassa sitä valkuaista niin paljon ole.

Ote: Fineli.fi

Kaura-------------1004 kJ/100 g
rasva-------------------------10%
proteiini---------------------14%
hiilihydraatti imeytyvä---73%

Juusto keskimäärin----1464 kJ/100g
rasva-------------------------70%
proteiini---------------------29%
hiilihydraatti imeytyvä---0%

Päivän valkuaiset saadaksesi täytyy sinun syödä kauraa noin 700 g, jolloin saat energiaa yli 7000 kJ. Sama homma juustoa syömällä vaatii vain puolet määrästä 350 g ja antaa energiaa 5000 kJ. Tuossa on se syy, miksi viljaa syömällä on vaikea laihtua. Tarvitsemasi aineet saadaksesi, joudut syömään paljon ylimääräistä energiaa. Jättämällä viljan pois ja korvaamalla sen oikeastaan millä tahansa ruoka-aineella, paitsi sokerilla, laihdut.

Aamuinen kaurapuuroni sisältää n. 100g hiutaleita joten yhdessä maidon kanssa, kattaa huomattavan osan päivän valkuaisesta. Vähemmän tunnettu asia (mm. kehonrakentajat tuntevat asian) on että päivän valkuaistarve ei ole mikään vakio, vaan siihen vaikuttaa aivan oleellisesti miten sen saanti jakautuu vuorokauden kuluessa. Jos syö useammin, tarvitsee vähemmän. Toinen ongelma liiasta valkuaisesta on sen tuottamat palamistuotteet, lähinnä virtsahappo, jolla on taipumus aiheuttaa useita turhia elintasosairauksia (reuma, sappikivet ym).

Sitten rasva. No minä vaan inhoan rasvaista ruokaa, erityisesti haisevia rasvaisia juustoja. Merkittävä rasva ravinnossani tulee pellava- ja rypsiöljystä sekä soijasta. Ja sitten kokojyväviljan kuitu- ja suojaravinnepitoisuudet ovat aivan eri luokkaa kuin esim juustossa. Käytän runsaasti vihanneksia ja hedelmiä, katson yleisesti ottaen syöväni terveellisesti.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jes samaa mieltä . Minä aloitan päiväni marjoilla , hunajalla ja kreikalaisella ygyrtilla . Hyvin päärjää ygyrtia 250g noin , suunilleen sama marjoja ja noin ruokalusikalline hunajaa.
Tämä on hyvä nallen päivän avaus . :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Jes samaa mieltä . Minä aloitan päiväni marjoilla , hunajalla ja kreikalaisella ygyrtilla . Hyvin päärjää ygyrtia 250g noin , suunilleen sama marjoja ja noin ruokalusikalline hunajaa.
Tämä on hyvä nallen päivän avaus . :)

Se on hyvä ett joku tukee Kreikkaa :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

PW kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Jes samaa mieltä . Minä aloitan päiväni marjoilla , hunajalla ja kreikalaisella ygyrtilla . Hyvin päärjää ygyrtia 250g noin , suunilleen sama marjoja ja noin ruokalusikalline hunajaa.
Tämä on hyvä nallen päivän avaus . :)

Se on hyvä ett joku tukee Kreikkaa :wink:

Petri

Älä nyt mäkin löysin kreikassa tehtyä tinneriä varastosta! Tiedä vaikka olis jotain historiallista arvoa :shock:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja jori »

Yritin tuossa kertoa, että tarvitsemasi valkuaisetsaat vähemmällä energialisällä juustosta kauraan verraten. Se miten paljon tai miten monessa osassa sen syöt on yhdentekevää tuon vertailun kannalta. JOs haluat laihtua, on sinun syötävä vähemmän energiaa, vaikka sinun joka tapauksessa täytyykin syödä kaikki tarvitsemasi ravinteet.

Nalle, tuo on minun iltapalani tuo sinun aamupalasi. Aika usein myös ilmeisesti samaan aikaankin. :oops: No, hunajaa en siihen lisää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuntotesti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Laitoin tuon saamani 275W tähän laskuriin ja pyöräksi higracerini http://www.hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm
Tuo antaa nopeudeksi 39,6km/h kun todellisuudessa kykenen nippa nappa 40km/h nopeuden ylityksiin. Aika tarkka laskuri ainakin omalla kohdallani.

Jukka

ps. teräsmiestankoisella pystypyörällä tuo antaa mulle nopeuden 42km/h

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin