Spin-out... isompaa eturatasta vai ajotekniikkaa?

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Spin-out... isompaa eturatasta vai ajotekniikkaa?

ViestiKirjoittaja Kyytsis » 12 Syys 2011, 08:48

Eilen ajelin Nokian Sport tracker päällä että saisin vähän dataa ajosta.

Näyttäisi siltä että tasamaalla maksimit jää 35km/h koska pyöritystekniikka tössää 80-90kierroksen väliin. Edessä siis isoratas 62t ja pieni 42t. Käytännössä runttaan kaikki lähistön mäet tuolla 62t ylös.. Erityisesti harmitti alamäissä joissa ei voi kerätä reippaammin vauhtia seuraaviin nousuihin. Varmaan välitystä pitäisi olla reilusti lähemmäs 60km/h? Tai sitten jostain suoraan 100 hampainen ratas. Olisi komea.

Koodi: Valitse kaikki

Sheldon Brownin laskurilla teoreettiset nopeudet @80RPM
20" (451) takaratas.
   
       62      42
11   43.0      29.1
12   39.4      26.7
13   36.4      24.6
14   33.8      22.9
16   29.5      20.0
18   26.3      17.8
21   22.5      15.2
24   19.7      13.3
28   16.9      11.4
Viimeksi muokannut Kyytsis, 12 Syys 2011, 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Spin-out... isompaa eturatasta vai ajotekniikkaa?

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Syys 2011, 08:58

Minulle ainakin on epäselvää mikä on vetävän rattaan koko. Ja itseäni inhottaa ajaa kahden piikin nousulla olevalla pakan alueella... tuossa pikkuvaihteet nousee kolmella.

Oletan että yo taulukko on ST:n "nopeus"-dataa... samat saat kun käytät netistä löytyviä laskureita jotka saat helposti näyttämään vaikkapa nopeutta 90 kampikierroksella tms. Vaikkapa tätä: http://sheldonbrown.com/gears/.

Itselläni taulukko näyttää tältä (50/34 compact double edessä, 11-21 9-vaihteinen pakka takana ja 700c/28" vetävä ratas) :
Gear chart using KPH @ 90 RPM
For 700 X 20 / 20-622 tire with 172.5 mm cranks
With 9-speed 11-12-13-14-15-16-17-19-21 Cassette
51.2 34.8
46.9 31.9
43.3 29.5
40.2 27.4
37.5 25.5
35.2 23.9
33.1 22.5
29.6 20.2
26.8 18.2


Kuten huomaat niin uniikkeja vaihteita löytyy 9+4(5) eli 13-14 kappaletta. Hitaimmillaan mennään ylämäet vajaata kahtakymppiä ja alamäet (100+ kadenssilla) 57+ km/h. Tällä pärjää Oulun lakeuksilla näillä lenkeillä joita yleensä tulee tehtyä.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Spin-out... isompaa eturatasta vai ajotekniikkaa?

ViestiKirjoittaja Kyytsis » 12 Syys 2011, 09:19

Tietenkin unohtui tärkein, eli vetävä ratas on 20" (451) kokoinen - sehän tässä vähän mättääkin. Tuota Sheldon Brownin laskuria käytinkin, siitä tuo taulukko.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Spin-out... isompaa eturatasta vai ajotekniikkaa?

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Syys 2011, 09:27

Toisella paikallisella nojailijalla on dual-451 M5 ja muistakseni hänellä on 60-62 -piikkinen isompana edessä.

Suosittelen että treenaat kadenssin nostoa ennen isomman rattaan hommaamista. Toki on yksilöllistä mutta itse en pysty ajamaan kovin pitkään alle 90 kadenssilla, jalat hapottuvat niin että kohta ajamisesta ei tule mitään.

Minulle kadenssin saaminen 90:n päälle ei pyöreillä ketjurattailla vuosi sitten onnistunut oikein millään. Kunnes tein 10% ovaalit rattaat jotka tuunasin viisi astetta ennakkoon. Heti ensimmäisellä kokeilulenkillä tuli ennätys reitille ja koko ajan 90-95 kadenssilla tai enemmän. Ja pyöritys 120-130 lukuihinkin onnistuu tarvittaessa.

Edit: ovat tällaiset: viewtopic.php?f=3&t=1831&p=25330#p25276
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2505
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Spin-out... isompaa eturatasta vai ajotekniikkaa?

ViestiKirjoittaja tavasti » 12 Syys 2011, 09:40

mhelander kirjoitti:Minulle kadenssin saaminen 90:n päälle ei pyöreillä ketjurattailla vuosi sitten onnistunut oikein millään. Kunnes tein 10% ovaalit rattaat jotka tuunasin viisi astetta ennakkoon. Heti ensimmäisellä kokeilulenkillä tuli ennätys reitille ja koko ajan 90-95 kadenssilla tai enemmän. Ja pyöritys 120-130 lukuihinkin onnistuu tarvittaessa.

Lyhyemmät kammet on toinen asia joka voi auttaa nopeampaan pyöritykseen. Itse tuli pyöritys opeteltua kun oli yhtenä kesänä pari viikkoa aluevaihtaja rikki parhaimpaan ajokauteen. Pienimmällä alueella kun ajeli, ja alkuun loppui jaloista vauhti 20 kohdalla, mutta kyllä se parilla ajokerralla alkoi kummasti nousta. Johonkin 100 paikkeille varmaan nykyään pääsen jos tarvii.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9642
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Spin-out... isompaa eturatasta vai ajotekniikkaa?

ViestiKirjoittaja jori » 12 Syys 2011, 09:43

tavasti kirjoitti:Pienimmällä alueella kun ajeli, ja alkuun loppui jaloista vauhti 20 kohdalla, mutta kyllä se parilla ajokerralla alkoi kummasti nousta. Johonkin 100 paikkeille varmaan nykyään pääsen jos tarvii.
:shock:
Melkoinen parannus parilla ajokerralla 20 km/h sataan kilometriin tunnissa, vai tarkoitko 20 kierrosta minuutissa parilla ajokerralla sataan kierrokseen minuutissa. :D
Viimeksi muokannut jori, 12 Syys 2011, 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2505
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Spin-out... isompaa eturatasta vai ajotekniikkaa?

ViestiKirjoittaja tavasti » 12 Syys 2011, 09:46

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Pienimmällä alueella kun ajeli, ja alkuun loppui jaloista vauhti 20 kohdalla, mutta kyllä se parilla ajokerralla alkoi kummasti nousta. Johonkin 100 paikkeille varmaan nykyään pääsen jos tarvii.
:shock:
Melkoinen parannus parilla ajokerralla 20 km/h sataseen. :D

Ehkä tuohon pitäisi korjata yksiköt kuntoon 20 km/h, ja 100 rpm :-)
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa