Ilman- ja vierintävastuksen laskenta

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Ilman- ja vierintävastuksen laskenta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

BROL:ssa on hiljattain käyty mielenkiintoinen keskustelu aiheesta. RChung-nimimerkki jolla matikka on hanskassa on jankannut muiden kanssa aiheesta ja lopulta löytyi tämä.

Kyseessä siis menetelmä jossa GPS-mittarilla saadaan sekunnin näytteenottotaajudella talteen nopeus. Ajetun pätkän, siis alamäen, korkeus on tiedossa.

Jukka osaisi varmaan, tai hänellä on varmasti vastaavat kaavat, katsoa onko matikka kohdallaan.

Jos kaavat toimii ja löytyisivät LibreOffice Calc:lle ja/tai Google Docs:lle niin johan helpottaisi muutosten verifiointia normaaleissa olosuhteissa.

Nimittäin lähistöltä löytyy mukavan pitkä alamäki jolle saa Google Earth:sta tarkan profiilin. Mittaisin jokaisen testivedon eCoach:lla josta saa gpx-filun. Suunnon T6c:lla saan mitatulle välille talteen väliajan, matkan, keskinopeuden ja maksiminopeuden sekä korkeuseron.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilman- ja vierintävastuksen laskenta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja siis tarkoitus on verifioida ajoasennon ja muiden parannusten vaikutus ilmanvastukseen.

Sekä päätellä millaista tehoa tarvitaan vauhdin ylläpitoon, kääntäen millainen teho moottorista löytyy jos vaikkapa tasamaalla ajaa 1km tempon tai 200m välille nopeusmittauksen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ilman- ja vierintävastuksen laskenta

Viesti Kirjoittaja jori »

Onhan meillä tällä sivustolla tehty tuota jo vuosikaudet. Ajarmala ja optimistx soveltavat tuota ja vieläkin hienostuneempia tapoja laskea ja mitata vierintä- ja ilmanvastuksia.
ajarmalan menetelmä
optimistxin menetelmä
Mäenlaskussa on omat ongelmansa, jotka liittyvät tuulen suunnan ja nopeuden vaihteluihin, siksi ajarmala ja optimistx kehittävät menetelmiä, jotka kompensoivat tuulen vaihtelun aiheuttaman häiriön.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilman- ja vierintävastuksen laskenta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Onhan meillä tällä sivustolla tehty tuota jo vuosikaudet. Ajarmala ja optimistx soveltavat tuota ja vieläkin hienostuneempia tapoja laskea ja mitata vierintä- ja ilmanvastuksia.
ajarmalan menetelmä
optimistxin menetelmä
Mäenlaskussa on omat ongelmansa, jotka liittyvät tuulen suunnan ja nopeuden vaihteluihin, siksi ajarmala ja optimistx kehittävät menetelmiä, jotka kompensoivat tuulen vaihtelun aiheuttaman häiriön.

Juu tarkoitin että Jori vois kommentoida :oops: kiitos siitä.

Olin melkein unohtanut nähneeni yo keskustelut. Pitääpäs tankata ne läpi vielä tarkemmalla ajatuksella. Hyviä havaintoja kuitenkin roppakaupalla...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilman- ja vierintävastuksen laskenta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Mäenlaskussa on omat ongelmansa, jotka liittyvät tuulen suunnan ja nopeuden vaihteluihin, siksi ajarmala ja optimistx kehittävät menetelmiä, jotka kompensoivat tuulen vaihtelun aiheuttaman häiriön.

Totta. Siksi olinkin yllättynyt että BROL:ssa homma näytti niin simppeliltä. Heebo vaan heitti ilmaan faktat (korkeusero, oma ja pyörän painot) ja nuo nopeuden mittausluvut. Ja niistä (joku opiskelijansa ?) taikoivat sitten ilmanvastuksen ja rullaushäviön...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin