Esim. tämä mallin näytti kätsyltä niveleltä ja mulla on siihen noi "rod end bar"itkin vai mitänenyt on valmiina.
Nuo vaan pitää olla hyvälaatuisia ja voideltuja. Erittäin tärkeää että ohjausnivel ei takertele yhtään. Ohjauksen pitää keskittyä just eikä melkein aina kun jalat rentoutuu, muuten menee tasapainoilu tuskastuttavaksi.
Esim. tämä mallin näytti kätsyltä niveleltä ja mulla on siihen noi "rod end bar"itkin vai mitänenyt on valmiina.
Nuo vaan pitää olla hyvälaatuisia ja voideltuja. Erittäin tärkeää että ohjausnivel ei takertele yhtään. Ohjauksen pitää keskittyä just eikä melkein aina kun jalat rentoutuu, muuten menee tasapainoilu tuskastuttavaksi.
Jukka
Laakerikaupasta kävin ostamassa ja jos hinta on laadun tae nykyään niin pitäishän niiden hyviä olla. Hintalappu oli ihan hirvee (tarkkaan en nyt muista). Onneks oli työpaikan fleece päällä ja kyyneleet silmissä, niin kauppias pyöristi hinnan tinkimättä puoleen alkuperäisestä.
Omissa kokeiluissa pääsin omavalmiste pythonilla 18km lenkin hieman nopeampaa kuin saman lenkin omavalmiste lowracerilla vaikka huippunopeus alamäessä oli lowracerilla kovempi. Molemmissa oli halvat marketti kumit. Nopeus paremmilla renkailla olisi parantanut enempi lowracerin vauhtia. Toisaalta taas pyhtonissa olisi ollut vara pistää penkkiä paljonkin loivempaan kulmaan, se kun oli suunnilleen 45asteessa.
Nopeutta enempi kyse oli kuitenkin viihtymisestä, pythonin kyydissä oli hauskempaa ja siinä viihtyi pidempiä aikoja. Lowracerilla ajo tuntui suorittamiselta hitaassakin vauhdissa.
Nopeutta enempi kyse oli kuitenkin viihtymisestä, pythonin kyydissä oli hauskempaa ja siinä viihtyi pidempiä aikoja. Lowracerilla ajo tuntui suorittamiselta hitaassakin vauhdissa.
Juuri tuota minä kaipaan takaisin nojapyöräilyyni. Käsittä ajamisessa on oma erityinen ideansa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Omat kokemukset rajoittuu pythonilla 4000 - 5000 km. Rento tuolla oli ajaa pyöräteitä, mutta tienlaitaa mä en sillä koskaan tykännyt ajaa. Lieneekö sitten liian matala... En tiedä vai lieneekö kuitenkin takaraivossa ohjauksen epävarmuus. Vielä viime kesänäkin tuli fiilistely pohjalta käytyä pari lenkkiä ajelemassa. Yllätävän hyvin pystyi ajamaan...
Jos vertaa oman pythonin nopeutta näihin mun nykyisiin pyöriin niin aikalailla samoihin menee. Pythonissa tosin rumpuvaihde ja maraton plussat alla. Tais kuskikin olla paremmassa kunnossa muutama vuosi sitten... Kyllä mä kuitenkin luulen, että pääsen maantiellä parempiin keskareihin nykyisellä high racerillä kuin pythonilla. Vaikea näitä on vertailla.
Tässä vielä huono kuva mun pythonista
Nopeutta enempi kyse oli kuitenkin viihtymisestä, pythonin kyydissä oli hauskempaa ja siinä viihtyi pidempiä aikoja. Lowracerilla ajo tuntui suorittamiselta hitaassakin vauhdissa.
Jukka
Eri mieltä olen, aerobarilla eli open cockpit- tangolla ajaminen lowracerilla ei paljon helpompaa voisi olla. Oikeastaan ainoa haittapuoli on että tanko rajoitaa kääntökulmaa, jos siitä tekee ahneuksissaan liian kapean. Pyyttonista en tiedä mitään, muuta kun ettei niitä ole pahemmin kisoissa näkynyt... Eli minun valinta kyseiseen skabaan olisi ilman muuta Low racer. Liikenteessä korkeampi pyörä on paikallaan oman turvallisuuden takia
Niin kai tuon uskaltaa sanoa. Älä tee pythonia vaan lowracer. Mä voisin kyllä suositella jotain midracer tyyppistä nojakkia. On sitten muutakin käyttöä... Toisaaalta ajaahan se petrikin arkiajot lowracerilla. Ei näistä ota selvää...
Ja jos runko-ohjattavan haluaa niin sitten ehkä positiivisellä traililla oleva. Näistä mulla ei ole kokemusta.
Eri mieltä olen, aerobarilla eli open cockpit- tangolla ajaminen lowracerilla ei paljon helpompaa voisi olla.
12h kädet suorana eteenpäin? mulla alkaa olkapäitä jomottaan tunnin ajon jälkeen jos käsiä ei saa tuettua kroppaan. Toki oireet lievenee kun käsiä pyörittelee, leppuuttelee ja pitää taukoja, mutta ei kyllä onnistuisi 12h ajaminen.
eemeli kirjoitti:
Niin kai tuon uskaltaa sanoa. Älä tee pythonia vaan lowracer.
Uskaltaa toki, kunhan on kokeillut pythonia(kuten sinä). Monesti vain tuntuu että nojapyöräilijöiden ennakkoluulottomuus loppuu siihen kun aletaan puhuun pythoneista. En minäkään aja enää pyhtonilla, enkä oikein osaa edes sanoa että miksi. Pythonit tuli hävitettyä siinä vaiheessa kun yitin sitkeästi ajaa talvetkin nojakilla.
Eihän pythonin ajo ominaisuuksissa mitään vikaa ole. Ehkä jopa ketterimmästä päästä... Mulla loppu pythonilla tai no ylipäätään matalilla pyörillä ajo, kun meinasin jäädä saman lenkin aikana kaksi kertaa kääntyvän auton alle. Mulla kun tuo pyöräily on oikeastaan pelkästään maantiellä ajoa...
Eri mieltä olen, aerobarilla eli open cockpit- tangolla ajaminen lowracerilla ei paljon helpompaa voisi olla.
12h kädet suorana eteenpäin? mulla alkaa olkapäitä jomottaan tunnin ajon jälkeen jos käsiä ei saa tuettua kroppaan. Toki oireet lievenee kun käsiä pyörittelee, leppuuttelee ja pitää taukoja, mutta ei kyllä onnistuisi 12h ajaminen.
Jukka
Kädet pitää saada aika alas, eli tangon päät riittävän pitkät. Ei kädet ole suorana vaan koukussa luontevassa asennossa. Katso vaikka kuvahaulla Bacchetta. Minulla ei ole tietoa mitä ongelmia noin pitkässä kisassa tulee, mutta luulisi että jalat hyytyy ennen käsiä?
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin joskus jalkaohjattavalla oli sellainen hämmentynyt olo, jotta minne kätensä laittaisi. Siksi tuo aurinko-/sateenvarjo, kartta, huuliharppu tai kitara pitää olla mukana. Tai eväitä, joita voi kokkailla matkan aikana.
Arvelen Pastorin havittelevan pythonia -ei niinkään parhaan kisatuloksen tai kanssakilpailijoiden voittamisen takia- vaan itsensä ja matkan. Pythonilla olet enemmän Zen. Kolmesataa pythonilla on todella Zen.
Ohjaustangollisella ajaminen on enemmän matkustamista. Vähän sama ero, kuin henkilöautolla ja moottoripyörällä, moottoriveneellä ja purjeveneellä tai moottoripyörällä ja polkupyörällä. Jatketaan vielä. ...tai polkupyörällä ja nojapyörällä tai nojapyörällä ja pythonilla. MOT
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuosta "oikeesta" pyörästä on väitelty ties kuinka monta kertaa eikä siihen taida selvyyttä tulla. Hauskaahan se on kun on keskustelua.
Oon ollu ymmärtävinäni ett se on tosi yksilöllistä kuka tykkää minkäkinlaisella pyörällä ajaa. Toinen tykkää äidistä ja toinen mummosta
Jostain syystä itte oon tykästyny mahollisimman matalaan ja tosiaan oon ajanu sillä ympärivuoden sekä kaupungissa ett maantiellä. Korkeempaakin kokeillu mutt ei oo toistaiseks iskeny samalla tavalla.
Pythonia toissa vuonna tuli kokeiltu mutt opettelu jäi kesken ja tuo pyörän geometriakin tais olla vähän heikko esitys. Olishan tuo semmonen taito ett olis vielä syytä opetella ennenku tulee liian vanhaks.
Kannustan pastoria valitsemaan pythonin Nokialle takaajatuksena ett jos vaikka pysysin vauhdissa omallani ja saavuttasin kans tuon 300:n pyykin
Viimevuotisen 279 km jälkeen oli kyllä paikat kipeenä jalat ja pakarat ainakin mutt en oikeen usko ett se oli pyörätyypistä kiinni. Tietysti kunnon pehmuste penkissä vois helpottaa noita viimesiä kilometrejä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sielähän olis tylsää kuin pystäri kilpailuissa jos kaikki ajais samanlaisilla pyörillä, ei tulis keskusteluakaan kuin ilmoista kun jokaisella kipeytys samat paikat