Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Esim. tämä mallin näytti kätsyltä niveleltä ja mulla on siihen noi "rod end bar"itkin vai mitänenyt on valmiina.

Nuo vaan pitää olla hyvälaatuisia ja voideltuja. Erittäin tärkeää että ohjausnivel ei takertele yhtään. Ohjauksen pitää keskittyä just eikä melkein aina kun jalat rentoutuu, muuten menee tasapainoilu tuskastuttavaksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Esim. tämä mallin näytti kätsyltä niveleltä ja mulla on siihen noi "rod end bar"itkin vai mitänenyt on valmiina.

Nuo vaan pitää olla hyvälaatuisia ja voideltuja. Erittäin tärkeää että ohjausnivel ei takertele yhtään. Ohjauksen pitää keskittyä just eikä melkein aina kun jalat rentoutuu, muuten menee tasapainoilu tuskastuttavaksi.

Jukka

Laakerikaupasta kävin ostamassa ja jos hinta on laadun tae nykyään niin pitäishän niiden hyviä olla. Hintalappu oli ihan hirvee (tarkkaan en nyt muista). Onneks oli työpaikan fleece päällä ja kyyneleet silmissä, niin kauppias pyöristi hinnan tinkimättä puoleen alkuperäisestä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja PW »

On se hieno ja yksinkertainen, paitsi ajaa :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Millaiseen keskinopeuteen pythonilla pääsee tuommoisessa häiriöttömässä rata-ajossa? noin palttiarallaa arvio?

Jos vertaa vaikkapa keskiverto lowraceriin niin mikä on nopeusero?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Omissa kokeiluissa pääsin omavalmiste pythonilla 18km lenkin hieman nopeampaa kuin saman lenkin omavalmiste lowracerilla vaikka huippunopeus alamäessä oli lowracerilla kovempi. Molemmissa oli halvat marketti kumit. Nopeus paremmilla renkailla olisi parantanut enempi lowracerin vauhtia. Toisaalta taas pyhtonissa olisi ollut vara pistää penkkiä paljonkin loivempaan kulmaan, se kun oli suunnilleen 45asteessa.
Nopeutta enempi kyse oli kuitenkin viihtymisestä, pythonin kyydissä oli hauskempaa ja siinä viihtyi pidempiä aikoja. Lowracerilla ajo tuntui suorittamiselta hitaassakin vauhdissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Nopeutta enempi kyse oli kuitenkin viihtymisestä, pythonin kyydissä oli hauskempaa ja siinä viihtyi pidempiä aikoja. Lowracerilla ajo tuntui suorittamiselta hitaassakin vauhdissa.

Juuri tuota minä kaipaan takaisin nojapyöräilyyni. Käsittä ajamisessa on oma erityinen ideansa.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Omat kokemukset rajoittuu pythonilla 4000 - 5000 km. Rento tuolla oli ajaa pyöräteitä, mutta tienlaitaa mä en sillä koskaan tykännyt ajaa. Lieneekö sitten liian matala... En tiedä vai lieneekö kuitenkin takaraivossa ohjauksen epävarmuus. Vielä viime kesänäkin tuli fiilistely pohjalta käytyä pari lenkkiä ajelemassa. Yllätävän hyvin pystyi ajamaan...
Jos vertaa oman pythonin nopeutta näihin mun nykyisiin pyöriin niin aikalailla samoihin menee. Pythonissa tosin rumpuvaihde ja maraton plussat alla. Tais kuskikin olla paremmassa kunnossa muutama vuosi sitten... Kyllä mä kuitenkin luulen, että pääsen maantiellä parempiin keskareihin nykyisellä high racerillä kuin pythonilla. Vaikea näitä on vertailla.
Tässä vielä huono kuva mun pythonista

Liitteet
Python.jpg

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Nopeutta enempi kyse oli kuitenkin viihtymisestä, pythonin kyydissä oli hauskempaa ja siinä viihtyi pidempiä aikoja. Lowracerilla ajo tuntui suorittamiselta hitaassakin vauhdissa.

Jukka

Eri mieltä olen, aerobarilla eli open cockpit- tangolla ajaminen lowracerilla ei paljon helpompaa voisi olla. Oikeastaan ainoa haittapuoli on että tanko rajoitaa kääntökulmaa, jos siitä tekee ahneuksissaan liian kapean. Pyyttonista en tiedä mitään, muuta kun ettei niitä ole pahemmin kisoissa näkynyt... Eli minun valinta kyseiseen skabaan olisi ilman muuta Low racer. Liikenteessä korkeampi pyörä on paikallaan oman turvallisuuden takia :roll:

Tuossa kuva mun Jivestä jossa siis OC-tanko:

jivepieni.jpg
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Niin kai tuon uskaltaa sanoa. Älä tee pythonia vaan lowracer. Mä voisin kyllä suositella jotain midracer tyyppistä nojakkia. On sitten muutakin käyttöä... Toisaaalta ajaahan se petrikin arkiajot lowracerilla. Ei näistä ota selvää...

Ja jos runko-ohjattavan haluaa niin sitten ehkä positiivisellä traililla oleva. Näistä mulla ei ole kokemusta.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Eri mieltä olen, aerobarilla eli open cockpit- tangolla ajaminen lowracerilla ei paljon helpompaa voisi olla.

12h kädet suorana eteenpäin? mulla alkaa olkapäitä jomottaan tunnin ajon jälkeen jos käsiä ei saa tuettua kroppaan. Toki oireet lievenee kun käsiä pyörittelee, leppuuttelee ja pitää taukoja, mutta ei kyllä onnistuisi 12h ajaminen.

eemeli kirjoitti:

Niin kai tuon uskaltaa sanoa. Älä tee pythonia vaan lowracer.

Uskaltaa toki, kunhan on kokeillut pythonia(kuten sinä). Monesti vain tuntuu että nojapyöräilijöiden ennakkoluulottomuus loppuu siihen kun aletaan puhuun pythoneista. En minäkään aja enää pyhtonilla, enkä oikein osaa edes sanoa että miksi. Pythonit tuli hävitettyä siinä vaiheessa kun yitin sitkeästi ajaa talvetkin nojakilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Eihän pythonin ajo ominaisuuksissa mitään vikaa ole. Ehkä jopa ketterimmästä päästä... Mulla loppu pythonilla tai no ylipäätään matalilla pyörillä ajo, kun meinasin jäädä saman lenkin aikana kaksi kertaa kääntyvän auton alle. Mulla kun tuo pyöräily on oikeastaan pelkästään maantiellä ajoa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Eri mieltä olen, aerobarilla eli open cockpit- tangolla ajaminen lowracerilla ei paljon helpompaa voisi olla.

12h kädet suorana eteenpäin? mulla alkaa olkapäitä jomottaan tunnin ajon jälkeen jos käsiä ei saa tuettua kroppaan. Toki oireet lievenee kun käsiä pyörittelee, leppuuttelee ja pitää taukoja, mutta ei kyllä onnistuisi 12h ajaminen.

Jukka

Kädet pitää saada aika alas, eli tangon päät riittävän pitkät. Ei kädet ole suorana vaan koukussa luontevassa asennossa. Katso vaikka kuvahaulla Bacchetta. Minulla ei ole tietoa mitä ongelmia noin pitkässä kisassa tulee, mutta luulisi että jalat hyytyy ennen käsiä?
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt kun tarkemmin muistelen, niin joskus jalkaohjattavalla oli sellainen hämmentynyt olo, jotta minne kätensä laittaisi. Siksi tuo aurinko-/sateenvarjo, kartta, huuliharppu tai kitara pitää olla mukana. Tai eväitä, joita voi kokkailla matkan aikana. :D

Arvelen Pastorin havittelevan pythonia -ei niinkään parhaan kisatuloksen tai kanssakilpailijoiden voittamisen takia- vaan itsensä ja matkan. Pythonilla olet enemmän Zen. Kolmesataa pythonilla on todella Zen.

Ohjaustangollisella ajaminen on enemmän matkustamista. Vähän sama ero, kuin henkilöautolla ja moottoripyörällä, moottoriveneellä ja purjeveneellä tai moottoripyörällä ja polkupyörällä. Jatketaan vielä. ...tai polkupyörällä ja nojapyörällä tai nojapyörällä ja pythonilla. MOT :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuosta "oikeesta" pyörästä on väitelty ties kuinka monta kertaa :) eikä siihen taida selvyyttä tulla. Hauskaahan se on kun on keskustelua.
Oon ollu ymmärtävinäni ett se on tosi yksilöllistä kuka tykkää minkäkinlaisella pyörällä ajaa. Toinen tykkää äidistä ja toinen mummosta :D
Jostain syystä itte oon tykästyny mahollisimman matalaan ja tosiaan oon ajanu sillä ympärivuoden sekä kaupungissa ett maantiellä. Korkeempaakin kokeillu mutt ei oo toistaiseks iskeny samalla tavalla.
Pythonia toissa vuonna tuli kokeiltu mutt opettelu jäi kesken ja tuo pyörän geometriakin tais olla vähän heikko esitys. Olishan tuo semmonen taito ett olis vielä syytä opetella ennenku tulee liian vanhaks.
Kannustan pastoria valitsemaan pythonin Nokialle takaajatuksena ett jos vaikka pysysin vauhdissa omallani ja saavuttasin kans tuon 300:n pyykin :D
Viimevuotisen 279 km jälkeen oli kyllä paikat kipeenä jalat ja pakarat ainakin mutt en oikeen usko ett se oli pyörätyypistä kiinni. Tietysti kunnon pehmuste penkissä vois helpottaa noita viimesiä kilometrejä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python vaiko Lowracer - 300 Nokialla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sielähän olis tylsää kuin pystäri kilpailuissa jos kaikki ajais samanlaisilla pyörillä, ei tulis keskusteluakaan kuin ilmoista kun jokaisella kipeytys samat paikat :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin