Pieni talviharjoitteluidea

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Pieni talviharjoitteluidea

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Kun vanhempana herrasmiehenä prostatani ei tykkää pakkaspyöräilystä, polveni eivät pidä juoksemisesta, hiihto on tehokasta, mutta ei pyöräilyn suhteen lajispesifistä, sauvakävely tehotonta, sisäpyöräily tylsää, niin etsiskelin jotakin uutta ja löysin.
Ostin lumikengät. Niillä rämpiminen umpihangessa on ergonomista, lihasten käyttö ja liikerata muistuttaa fillarin pyöritystä ja pulssi on normaalissa etenemisessä lähellä anaerobista kynnystä. Mielestäni hiihtoa täydentämässä lumikenkärämpiminen on loistava pyöräilijän talviharjoite.
Mutta tietysti täytyy pysyä koko lenkin ajan täydessä, kunnolla upottavassa umpihangessa, ei edes tulla takaisin omia jälkiä. Muu on itsepetosta, jota tietysti on myös mm. konella tehdyllä ladulla hiihtäminen. Olen luomuhiihtäjä: teen itse latuni umpihankeen. Pyöräilyn filosofia on erilainen: pyörä on hyötykulkuneuvo enemmän kuin harjoitteluväline. Jos tekee työmatkat hiihtäen, konelatu on OK.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pieni talviharjoitteluidea

Viesti Kirjoittaja Pastori »

JuSa kirjoitti:

sauvakävely tehotonta,

Itseasiassa sauvakävely on aika hyvää peruskuntoa kohottavaa liikuntaa. Juokseminen matalilla sykkeillä on ainakin minulla aika rankkaa - pitää juosta aika hitaasti - tai siis > hiukan nopeampi juoksu on teknisesti helpompaa. Sauvakävely on senverran tehottomampaa että sykkeet pysyvät matalalla ja jos ne valuvat liian alas - kevyellä juoksulla sen saa kivasti nousemaan.

Lumikenkiä olen käyttänyt työhommissa ja nehät ovat mainiot vehkeet. Umpihangessa tarpoessa on sykkeet kyllä aika korkealla.

Vastaa Viestiin