GARMIN 200

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Noh, kun olen noita Suunnon tuotteita ihan sivusta seurannut, niin ovat kehittäneet uuden sukupolven.

Edellisen T3c/d, T4c/d ja T6c/d myydään alennushinnoin. Kaikki nämä osaavat vanhemman ANT-speksin sensorit, kylläkin vain Suunnon merkkiset. Ja keräävät tiedot talteen. T4 osaa jo Training Effect (TE) ja Excess Post Oxygen Consumption (EPOC) mittaukset. T6 lisäksi mahdollistaa kahden mittausnäytön kustomoinnin.

Itse maksoin T6:sta jotakin 400-500 € kun se tuli markkinoille, päivitin sen T6c:ksi ja samalla sain pehmo-dual sykevyön vaivaisella 99 €:lla. Laite sopii erinomaisesti kaikkeen liikkumiseen mutta pyöräilyyn siitä tuli erityisen hyödyllinen kun hankin nopeus- ja kadenssianturit.

Kun kerran tulee juoksulenkkejäkin tehtyä niin hankin jostakin juoksusensorin, kun halavalla sain. Ohjehinta kaikille sensoreille on 99 € mutta kadenssi tais maksaa 44 €, nopeussensorit 49 ja 69 € ja foot pod myös alle 50 €.

Nyt kun laitteet on alennuksessa, myydään niitä myös pyörä-, triathlon- tai juoksijan paketteina. Mukana tulee enemmän sensoreita. Muistelen nähneeni T3-sarjan paketteja noin satasella ja T4-sarjan alle 150:n. Muun muassa Prismoilla oli näitä kun viime kesänä reissuilla hyllyjä vilkuilin.

Vaikka itse lukeudun nörtteihin en käytä tietokonetta lainkaan T6c:n kanssa. Yksi syy on ettei toimivia softia löydy Linux:lle, toinen että en jaksa seurata niin suurella tarkkuudella mitattuja tietoja. Minulle riittää että kirjaan oleelliset ylös, tällä hetkellä HeiaHeia-palveluun. Alla esimerkki miten kirjasin tuon keskiviikon erinomaisesti kulkeneen lenkin :

MP: Jääli-Kiiminki-Ylikylä fast leg, -7 to -5 C very brief wind.
T6c: TE 2.5, 49 ml/kg, 1008 kcal
avg: HR 136, 87 rpm, 24.1 kph
max: HR 159, 39.3 kph
lap1 - Kiiminki : 39'22", HR 137 avg, 88 rpm, 24.1 kph, 37.3 kph max
lap2 - Ylikylä-Kiiminki: 17'37", HR 137 avg, 88 rpm, 6.89 km, 23.5 kph, 39.3 kph max
lap3 : 38'59", HR 134 avg, 87 rpm, 24.4 kph, 39.3 kph max
MHELANDER | Cycling 38.57 km in 1 h 35 min 59 s, 29.02.2012

Näillä tiedoilla olen seuraantaani tyytyväinen, itse kun toimin myös valmentajana(ni).

Jos haluan alkaa hifistelemään GPS-datan kanssa pistän puhelimessanin eCoach-softan nauhoittamaan, se osaa myös ladata mittaukset samaiseen HeiaHeia-palveluun.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tätä saa jostain syystä kansa nyt vähän halvenmalla, varmaan poituva malli. Garmin Edge 500, NetAntila myy 299€. :roll:
http://www.garmin.com/fi/edge-sarja#1 täältä vähän tietoo.
http://nordicelektroniikka.com/product_ ... taseuranta Täällä rupee hinta oleen aika kohdillaan 174€. Ei paha. :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

http://nordicelektroniikka.com/product_ ... taseuranta Täällä rupee hinta oleen aika kohdillaan 174€. Ei paha. :oops:

Onko täältä kukaan tilannut mitään? Mitkä kokemukset? Suomenkieli sivuilta loppuu kun painaa "ota yhteyttä" namikkaa sivun yläreunassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

http://nordicelektroniikka.com/product_ ... taseuranta Täällä rupee hinta oleen aika kohdillaan 174€. Ei paha. :oops:

Onko täältä kukaan tilannut mitään? Mitkä kokemukset? Suomenkieli sivuilta loppuu kun painaa "ota yhteyttä" namikkaa sivun yläreunassa.

Ei ole pahan hintasia 500:t mutta jäi epäilyttämään mikä on myydyn pakkauksen sisältö. Tekstin mukaan kaikki on mukana mutta ei ole yksilöity. Epäilen että halvimpaan hintaan saisi mainittua uudistettua sykevyötä tai mitään nopeus/kadenssi antureita...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Epäilen että halvimpaan hintaan saisi mainittua uudistettua sykevyötä tai mitään nopeus/kadenssi antureita...

Ei varmaankaan, ei noita saa marinealtakaan: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3937 vaan pitää ostaa erikseen. Jos tuollaisia antureita haluaa, niin onko tämä sitten enää yhtään kätevämpi siirtää pyörästä toiseen kuin perinteinen mittarikaan :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Anturit on kiinteitä. Mittari on helppo siirtää.

Edhe 500 ei ole posituva malli - mutta sitä saa pelkkänä mittarina ja sitten BUNDLENA jossa on mukana nuo anturit ja sykevyö.

Tuosta saa osviittaa. http://www.handtec.co.uk/section.php/34 ... 3ab417f8e2

HInnatkin on kutakuinkin kohdillaan. Viime kesänä toki toi Koneboxi möi näitä samalla hintaa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Jos tuollaisia antureita haluaa, niin onko tämä sitten enää yhtään kätevämpi siirtää pyörästä toiseen kuin perinteinen mittarikaan :roll:

Itse näkisin niin että varsinainen (kilpa-) pyörä omaa ne kiinteät anturit ja muissa käyttäisin pelkästään GPS:ää. Kiinteä nopeusanturi antaa tarkemman matkan mittauksen ja rekisteröi paremmin huippunopeudet. Näin siis jos vertaa T6c:n mittauksia vaikkapa luurin eCoach:n GPS-datoihin...

Tällä hetkellä käytän T6c:tä siten että lowracerissa on bike pod (kiinteä nopeusanturi) takapyörässä kiinni, ja MetaPhysic:ssä on etunavassa pistoakselissa anturi. Molemmat on konfiguroitu kellolle.
Kadenssisensoreita Suunnon kellot hanskaa vain yhden per kello joten tein tarrapannan anturille jota siirrän magneetin kanssa pyörään jolla ajan enimmät ajot.

Jos/kun kilpaa ajetaan ei kadenssillakaan ole juuri merkitystä. Se on tärkeä vain treenatessa, tai ihan mielenkiinnosta kisan jälkeen ihmetellä. Joten voi olla että kesällä kadenssisensori makaa toisessa pyörässä jos käyn välillä vähemmän ajelemassa toisella.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Koska kärsin kroonisesta henkilökohtaisen talouden kuralla olemisesta, ei voi vain mennä kauppaan ja ostaa mitä haluaa.

Tutun kuuloisesti alkaa tarina.

Pastori kirjoitti:

Tarve on minulla se että mittaan sykettä, seuraavaksi haluaisin että kadenssi ja matka tallentuvat samaan paikkaan - olen laiska keräämään hajatietoa manuaalisesti. Reitin piirtämisellä ei ole niin väliä - kun en juuri seikkaile uusissa paikoissa. Matkan kokonaispituus on ihan kiva ominaisuus.

Itse olen miettinyt, että mitähän sitä oikeastaan tarvitsee. Tai no oikeasti ei tarvitse mitään, mutta mitkä olisivat sellaisia mistä olisi iloa.

Sykke, nopeus ja kadenssi ovat vähän naimisissa keskenään, mutta eihän se vielä riitä. Pakettiin kuuluisi oikeastaan myös kaltevuus, ja oikeastaan tuulen nopeus & suunta. Ja jos seurantatietoa haetaan, niin lämpötilakin vaikuttaa, ja sade. Tienpinnan laatukin. Aletaan puhua vehkeistä joita ei ole saatavilla.

Itse olen kallistumassa kannalle, että joskos olisi edes sykemittari, joka kertoo sykealueittain summaa, ja keskisykkeen. Lisäksi nopeusmittari kertomaan keskinopeuden. GPS logger olisi hyvä siihen, että sillä saisi rullauksista dataa ilmavastuslaskentaan. Siitä en vielä ole päässyt itseni kanssa sopuun että pitäisikö sitä gps loggausta tehdä kaikilla lenkeillä, että voisi sitten lähetellä tänne ja kavereille linkkejä 'tämmöisen lenkin tein'.

Yksi ongelma on myös nuo mainitut akkujen kestot. GPS loggereille lupaillaan 10-20h akun kestoja, ja jos siinä on vähän markkinointi-lisää, vuoden-parin päästä akun kapasiteetista on kadonnut puolet. Eipäs enää riitä akut päivän mittaiselle reissulle. Samoin puhelimen kanssa toimivat loggerit, loppuu puhelimen akku, eikä pysty enää soittamaan kotiin 'nyt loppui miehestäkin virta, tulkaa hakemaan'.

Yhtenä vaihtoehtona olen harkinnut 'Ventus G1001 GPS kello + sykevyö', http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... lo-sykevyo

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Sykke, nopeus ja kadenssi ovat vähän naimisissa keskenään, mutta eihän se vielä riitä. Pakettiin kuuluisi oikeastaan myös kaltevuus, ja oikeastaan tuulen nopeus & suunta. Ja jos seurantatietoa haetaan, niin lämpötilakin vaikuttaa, ja sade. Tienpinnan laatukin. Aletaan puhua vehkeistä joita ei ole saatavilla.

Näinhän se menee... jos tarkkuutta halajaa.

tavasti kirjoitti:

Itse olen kallistumassa kannalle, että joskos olisi edes sykemittari, joka kertoo sykealueittain summaa, ja keskisykkeen. Lisäksi nopeusmittari kertomaan keskinopeuden. GPS logger olisi hyvä siihen, että sillä saisi rullauksista dataa ilmavastuslaskentaan. Siitä en vielä ole päässyt itseni kanssa sopuun että pitäisikö sitä gps loggausta tehdä kaikilla lenkeillä, että voisi sitten lähetellä tänne ja kavereille linkkejä 'tämmöisen lenkin tein'.

Tutulta kuullostaa. Samaan olen päätynyt. Kerran GPS:llä reitin nauhoitan, ja sitten seurailen lenkillä sykettä (ja kadenssia), ja jälkeenpäin sitten vertailen muita mitattuja lukuja. Pitää aina muistaa kirjata ylös keliolosuhteet (mutu ja sääasemien mittaamat) jotta millään olisi merkitystä.

Ja tuon nauhoitteen perusteella jos joku alkaa reitillä askarruttamaan niin eikun gpx-filua pudottamaan Google Earth -palveluun ja topografiset korkeudetkin selviää (todellisuudessa mitatut satelliitilla, ei ilmanpuntarilla tai GPS-hajonnalla). Näin selvitin tuon Tyrnävän lakeuksien pätkän jossa vois tulettomalla kelillä käydä kokeilemassa rahkeita ennätysten tekoon...

tavasti kirjoitti:

Yksi ongelma on myös nuo mainitut akkujen kestot. GPS loggereille lupaillaan 10-20h akun kestoja, ja jos siinä on vähän markkinointi-lisää, vuoden-parin päästä akun kapasiteetista on kadonnut puolet. Eipäs enää riitä akut päivän mittaiselle reissulle. Samoin puhelimen kanssa toimivat loggerit, loppuu puhelimen akku, eikä pysty enää soittamaan kotiin 'nyt loppui miehestäkin virta, tulkaa hakemaan'.

Aivan. Tämän takia känny ei mittaa GPS:llä mun pidempiä lenkkejä. Kuuntelen poppia BT-napeilla ja vain kerran on kännystä loppunu mehut pitkällä lenkillä, BT-mokkulasta sitäkin useammin.

tavasti kirjoitti:

Yhtenä vaihtoehtona olen harkinnut 'Ventus G1001 GPS kello + sykevyö', http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... lo-sykevyo

Eipä ole pahan hintainen, tässä valmistajan sivut. Eipä Google löytänyt arvosteluja joten vaikea sanoa mihin tästä todellisuudessa on... lupaukset on kyllä korkealla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ratkaisin tämän nyt omalta osaltani semihitek kombolla. (Verottaja palauttii siis vähäsen rahaa juuri eilen.)

Hankin uuden sykemittarin - ilman GPS ominaisuuksia mutta merkittävän hyvä muuten = Garmin FR60 (joka on siis väistyvä malli FR70 on jo saatavilla).

Olennaista tässä on se että se tukee ANT+ antureita ja laitteita. Mikä vaan korvaava sykevyö tai nopeus-kadenssianturi kelpaa. Minulle tärkeää on se että tietokoneeseen saa myös ANT+ tikun. Kun kello on koneen lähellä, siirtää se automaagisesti kaikki tiedot koneelle. FR60 toimii suurinpiirtein kuin 310XT - mutta siitä siis puuttuu se GPS.

Tuoteinfo tässä.
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=27483

Itse kellon saa halvimmillaan 35 postikuluineen eurolla. http://goo.gl/6Q8ju

Tämän lisäksi hankin Wahoon nopeus/kadenssi anturin. http://www.wahoofitness.com/Products/Wa ... Sensor.asp
Ebaysta tuon saa kolmellakympillä postikuluineen.

FR60:ssä on sama pulma kuin mhelanderin Suunnossa (EDIT. taitaa se Suunto ymmärtääkin useempia) - se ymmärtää vain yhden nopeus/kadenssi anturin. Siksi valitsin tuon Wahoon mallin. Siinä on perinteisen sähköjohdon kaltainen piuha yhdistämässä anturit yhteen. Se vaan poikki ja lisäpätkä väliin - niin yltää poljinkeskiön tienoilta pinnoille tuo yhdistelmä.

Periaatteessa siis minimi investoinnilla 65 euroa saa aika hyvän mittarin - ja sykevyöllä sitten sykkeen siihen samaan - se tosin maksaa irrallisena 30-80 euroa, riippuen mistä sen hankkii.

Itsellä meni nyt noin satakymppi. Mittarin lisäksi siis tuli kakki kellon mukana tulevat lisäpalikat = sykevyö, ant+tikku tietokoneeseen, ja vielä toi juoksupodi jolla saa matkat laskettua suurinpiirtein juostessa jos ei jaksa puhelinta raahata. Usein ei jaksa.

Himpun verran siis kantsii katsella missä mitäkin kaupataan ja millä hinnalla. Ennenvanhaan kohtuuhintaisessa Verkkokaupassa tuo sama FR60 paketti maksaa itsessään 156€ http://www.verkkokauppa.com/fi/product/55072/ctjtg ja siihen Wahoon sensori samasta paikasta 40€ http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ike-Sensor + postikulut = ja sitten onkin summa jo 200€

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Onkohan näissä laittehissa mahdollisuutta pitää ulkopuolista virtalähdettä. Jos vaikka on viikkojen reissulla ja lataamiseen ei ole mahdollisuutta. Siinä yksi pointi , laitetta valittaessa. :oops:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja Pastori »

On toki. Ja laittamalla pyörään napadynamon voit ladata niitä lennossa - tai hiljempaa ajaessakin. Esim. tällä e-werkillä http://www.bumm.de/produkte/e-werk/e-werk.html

Edit: ja hintavertailu tuolle laitteelle ja siihen saatavalle "välivarasto" akulle tästä: http://www.idealo.de/preisvergleich/Mai ... l?q=e-werk

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: GARMIN 200

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pastori kirjoitti:

Tämän lisäksi hankin Wahoon nopeus/kadenssi anturin. http://www.wahoofitness.com/Products/Wa ... Sensor.asp

Siinä on perinteisen sähköjohdon kaltainen piuha yhdistämässä anturit yhteen. Se vaan poikki ja lisäpätkä väliin - niin yltää poljinkeskiön tienoilta pinnoille tuo yhdistelmä.

wahoo_cadence_speed_sensor_40cm_extended_wire.jpg
wahoo_cadence_speed_sensor_40cm_extended_wire.jpg (89.92 KiB) Katsottu 3366 kertaa

Ja tältä tää pidennetty johto sitten näyttää.

Vastaa Viestiin