Nopeuksien parantaminen

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Takakiekon levyttämisellä saattaisi myös päästä pienen askeleen lähemmäksi tavoittetta, ehkä. :roll:

Optima Baron | 1kw Velogatti

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ralii kirjoitti:

Takakiekon levyttämisellä saattaisi myös päästä pienen askeleen lähemmäksi tavoittetta, ehkä. :roll:

Kai se nopeampi olisi, mutta vahvin ilmavirta kulkee nytkin pääasiassa takakiekon akselin alapuolella vähentäen vastusta. Tai siis näin mä kuvittelisin että osittain jopa työntää kiekkoon lisää vauhtia. Etukiekossa taas on sitten sivutuulen kanssa ongelmia että ehkä ennemmin joku profiilivanne. Näitä nyt ei sitten 559 tai 571 koossa oikein ole tarjolla.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ralii kirjoitti:

Takakiekon levyttämisellä saattaisi myös päästä pienen askeleen lähemmäksi tavoittetta, ehkä. :roll:

Mulla on nyt Metassa 32mm:n syvät aero-profiili vanteet ja voin kertoa että kyllä tuuli ottaa niihinkin. Värkki tuntuu eri purjeelta verrattuna lowraceriin, jopa jos siinä on lapakiekko edessä ja 60mm profiilivanne takana.

Itse en hirviäisi lähteä Metalla ajeleen levytetyllä takakiekolla kuin aivan tyynellä kelillä, etenkin jos yleiselle tielle pitäis mennä. Lowracerilla selviäisin vaikka molemmat kiekot olis levytetty.

Ne nopeudet joilla yleensä tulee ajettua, eli lenkeillä 30-32 km/h (keskimäärin lenkin yli) ja tosissaan 35-45 km/h (keskimäärin, huiput 60-75 km/h) ei vielä aivan mahdotonta etua levykiekoista tule. Ainakaan tuolla ulkona jossa tuulia ei pääse valitseen. Parhaiten on toiminu toi 3-lapainen edessä ja 60mm aero-vanne takana. Metaan jättänen eteen tuon 32 mm:n rattaan ja taakse 60mm:n jos/kun sillä tosissaan käyn polkaseen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ralii kirjoitti:

Takakiekon levyttämisellä saattaisi myös päästä pienen askeleen lähemmäksi tavoittetta, ehkä. :roll:

Toi on mulla Optimaan seuraavana tallipäivänä ohjelmistossa, viimevuonna pvc-kalvoja ostin perhepakkauksen. Hirveästi en kyllä ole riehunut mutta kolme työmatkaa kotiin päin olen yrittänyt tulla vähän reippaammin (n.22,5km) ja keskarit olen saanut 32 - 33,2 km/h, vähän riippuen myötätuulen määrästä ja siitä onko jäänyt lounas väliin vai ei. Ei vaan kulje tarpeeksi, pitäsi se 40 min alittua vähemmällä vääntämisellä, tosin kerran olisi alittunut mutta tuli kaksi ylimääräistä pysähdystä ja yksi pyöräkuormaaja hetken hidasti.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Ralii »

terppa kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Takakiekon levyttämisellä saattaisi myös päästä pienen askeleen lähemmäksi tavoittetta, ehkä. :roll:

Toi on mulla Optimaan seuraavana tallipäivänä ohjelmistossa, viimevuonna pvc-kalvoja ostin perhepakkauksen. Hirveästi en kyllä ole riehunut mutta kolme työmatkaa kotiin päin olen yrittänyt tulla vähän reippaammin (n.22,5km) ja keskarit olen saanut 32 - 33,2 km/h, vähän riippuen myötätuulen määrästä ja siitä onko jäänyt lounas väliin vai ei. Ei vaan kulje tarpeeksi, pitäsi se 40 min alittua vähemmällä vääntämisellä, tosin kerran olisi alittunut mutta tuli kaksi ylimääräistä pysähdystä ja yksi pyöräkuormaaja hetken hidasti.

Itellä on ollut jo pidempään mielessä sellanen hullutus, että levyttäis pyyttonin molemmat 559-kiekot ja kävis heittämässä pari käytännön lenkkiä kovemman tuulen aikaan. Voi olla että ekan lenkin jälkeen häviää edestä kiekko mutta en ole aineskaan toistaiseksi löytänyt tarkempaa tietoa levytetyn etukiekon toiminnasta tämän tyyppisessä pyörämallissa. (jalkaohjaus/käsiohjaus) Mutta se siitä ofcftopickista.

Kerran tavoitteena on lisätä tuota vauhtia aikalailla reippaammanpuoleisesti tämän hetken tasosta suosittelisin etenemään pienin askelin ja kokeilemaan eri vaihtoehtoja avoimesti. Määrätietoinen harjoittelu ja pyörän rauhassa tutkiskeleminen vievät pikkuhiljaa lähemmäs päämäärää. Kuskille tekniikkaa ja kuntoa. Pyörässä keskittyisin lähinnä aerodynamiikan parantamiseen mahdollisuuksien puitteissa. Takakatteet, levykiekot jne. voivat auttaa jonkin verran, tarkempaa tietoa ei itsellä kyllä ole tarjota.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ja todellisuudessa se vauhti nousee eniten kun pohjalla on kevyellä aeroibisella alueella ajettuka kilsoja PALJON - tai siis tunteja treeniä - muukin kuin ajaminen kelpaa. Sitten ripeämpää tempoa mukaan kerran viikossa vaikka että hätyytellään maksimisykkeitä vaikka vetoina. Esim. 3 min kovaa ja 2 minsaa rauhallisesti jne. Jostain varmaan saisi ihan oikean pyöräilijän treeniohjelmankin - olisko mhelanderilla.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo totta tuo. Pitelin pari rokulipäivää ja tänään kävin ajeleen 78 km lievässä mutta onneksi tasaisessa tuulessa... ja tuli nojailun kaikkien aikojen ennätys 33.4 km/h. 50 kilsan jälkeen puristin vanhan 10km:n tempopätkän vastatuuleen vähän reippaammin, melkein 15 minsaa alittu jo nyt sille.

Muoks: ai niin, meni 2 tonnia rikki tälle vuodelle tuolla lenkillä 8) :lol:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ralii kirjoitti:

Kerran tavoitteena on lisätä tuota vauhtia aikalailla reippaammanpuoleisesti tämän hetken tasosta suosittelisin etenemään pienin askelin ja kokeilemaan eri vaihtoehtoja avoimesti. Määrätietoinen harjoittelu ja pyörän rauhassa tutkiskeleminen vievät pikkuhiljaa lähemmäs päämäärää. Kuskille tekniikkaa ja kuntoa. Pyörässä keskittyisin lähinnä aerodynamiikan parantamiseen mahdollisuuksien puitteissa. Takakatteet, levykiekot jne. voivat auttaa jonkin verran, tarkempaa tietoa ei itsellä kyllä ole tarjota.

Kokemukset Pioneerin tuunauksesta viimekesältä on semmoinen positiivinen yllyke, että 5-10% nopeuden lisäys pitäisi olla kohtuu helppoa mutta silloin rippeetkin pyörän kauneudesta katoaa ellei sitten opettele teippaamaan jotain söpöjä kuvioita mutta kun se viimeistely ei ole oikein mun juttu.

Eli helpoin kai on levyttää takakiekko, seuraavana tulee uusi ilmanohjain ohjaustankoon samasta pvc-kalvosta ja se jatkuu 30-40cm stemmin päällysteenä peittäen pinnassa olevat vaijerit. Ilmanohjaimet polkimin tulee Hartwallin orginal vissypullosta mikä on täysin sileäpintainen.

Jäykkää olisi helpompi tuunata eteenpäin mutta jousitettuakin pitää yrittää, pvc-kalvolla kokeilen ns. hameverkkoa eli kalvo kiinni penkin pultteihin ja teipillä yläreuna penkkiin kiinni, kalvo laskeutuisi vähän kuin verhona takahaarukan alapuolelle ja pituuta sillä olisi jotain 2,5 kyynärää eli melkein taka-akseliin saakka, takakiinnitys poksiin on vielä mietinnässä niin, että kalvon saisi ehjänä pois pyörän huoltoa varten.

Kuski saa kyllä vaihtelevia lenkkejä mutta lepopäivätkin pitäisi muistaa, viimeaikoina kun välipäiviä olen yrittänyt pitää niin aurinko on sotkenut suunnitelmat ja ei ole malttanut. Tehoilla en ole ajanut kuin kolme lenkkiä mitä nyt joskus mäkiä vähän urheillut.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:

Muoks: ai niin, meni 2 tonnia rikki tälle vuodelle tuolla lenkillä 8) :lol:

Mulla on tulee tänään 3600 täyteen jos suunnitelmat ei muutu :)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Muoks: ai niin, meni 2 tonnia rikki tälle vuodelle tuolla lenkillä 8) :lol:

Mulla on tulee tänään 3600 täyteen jos suunnitelmat ei muutu :)

Mulla on kertynyt 2862 km, kai se kolmetonnia tällä viikolla menee särki 8) Lomalla saa sitten melkein tuplata kilometrit :shock:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Muoks: ai niin, meni 2 tonnia rikki tälle vuodelle tuolla lenkillä 8) :lol:

Mulla on tulee tänään 3600 täyteen jos suunnitelmat ei muutu :)

Kovia kilsoja teillä. Mulla 300km :D

Treeniohjeita googletin ja niitähän riittää.. sohvapyöräilijälle sopii munmielestä sellainen että 2 kovempaa tunnin pyörälenkkiä viikkoon, 80-90% teholla. Välipäiville vaikka kevyitä juoksulenkkejä niin jalat saa vaihtelua evoluution vastaiseen työskentelyasentoon. Toki jossain vaiheessa pitäs ehtiä levätäkkin.. viikonlopulle sopisi usein pitempi ja rauhallisempi pyörälenkki.

Pieni ongelma on se että vauhdit alkaa olla liian kovia kevlille. Pitää kai vaihtaa siskon mummiskaan..

Nyt kun oon intissä ja ihan järjetön flunssa päällä, niistät niin tulee verta, siitepölyt ynnämuut niin pakko vähän levätä :roll: Mut tarkotus olis toteuttaa jotain tuollasta harjotusohjelmaa.

Muoks: 35km/h keskari rikki /4,7km

Viimeksi muokannut Syväri, 20 Touko 2012, 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Muoks: ai niin, meni 2 tonnia rikki tälle vuodelle tuolla lenkillä 8) :lol:

Mulla on tulee tänään 3600 täyteen jos suunnitelmat ei muutu :)

Kovia kilsoja teillä. Mulla 300km :D

Koneet prkl... mutta kun on tää "ikävaraus" ja vähän "mukavuusvaatimusta" niin ei ihan joka päivä viitsi lenkillä käydä. Toista oli 90-luvun alussa jossa tuli 20-25 tonnia ajettua vuodessa, onneksi älysin vähentää että sai triathlonin muutkin osa-alueet edes vähän kehittymään.

Mutta viime keväänä oli toukokuulla tonni rikki ja toissa vuonna tuli koko vuonna alle tonni ajoja. Jos kiihdytän määriä km-kisan edetessä kuten viime vuonna niin viiden tonnin tavoite pitäisi kisaankin tulla ja näin 6-7 tonnia koko vuodelle.

Ja ei nuo km-kisan kärkisijat ole kovinkaan kaukana, mulle itse asiassa vain 1.5-2 lenkin päässä... päästä samoille kympeille. Ja kelithän täällä paranee... lowracerinkin kohta saanen alle, sillä on vähän mukavampi kelata pitkiä lenkkejä.

Silti tarkoitus ei ole hillitön ajomäärä vaan sen vaikutus kehittymiseen ja tuloksiin. Yksi mittauspiste on nyt siis paalutettuna nämä Nokian tapahtuman matkat, sitten pari pienempimuotoista yritystä tulee nyt kesän korvilla ja joitakin henkilökohtaisia tavotteita tietysti päälle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja eemeli »

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Muoks: ai niin, meni 2 tonnia rikki tälle vuodelle tuolla lenkillä 8) :lol:

Mulla on tulee tänään 3600 täyteen jos suunnitelmat ei muutu :)

No huh huh... Ilmankos pyörät kulkeekin. Mulla taitaa olla 500km tälle vuodella. Mä en voi edes tuohon ikätasoitukseen vedota... No reilu kuuden kuukauden tauko oli taas pyöräilystä.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Ja ei nuo km-kisan kärkisijat ole kovinkaan kaukana, mulle itse asiassa vain 1.5-2 lenkin päässä... päästä samoille kympeille. Ja kelithän täällä paranee... lowracerinkin kohta saanen alle, sillä on vähän mukavampi kelata pitkiä lenkkejä.

Joopa joo, eilen rihtasin lowraceriin etukiekon uusiksi ja siitä tuli parempi kuin uutena. Mutta vähän väliä on tänään puotellu vettä taivaalta. Nyt meinasin ennen saunaa käydä lenkillä mutta märkänö on tiet ja kuuroja luvattu kotosalle ja lenkin kääntöpaikalle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Menee vähän ajopäiväkirjan pidoksi mutta mutta. Jotain on tehty oikein:

30,5km lenkki aikaan 57min (32km/h) melko tuulinen keli, viimeset 10km myötätuuleen 40km/h keskarilla.

5km sprintti 8min 35sek (35km/h)

Kehitys kehittyy :)

Vastaa Viestiin