Nopeuksien parantaminen

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nyt alkaa olla se aika vuodesta kun ajokit on tuunattu kevennetty ja kiillotettu, eikö niin? Sitten se vaikein eli oma kunto pitäs ottaa työn alle :D
Onko mitään treenausvinkkejä, kun tarkoitus on nostaa 5km "sprintillä" keskarit +38km/h ja tunnin lenkillä yli 32km/h?

Nyt oon polkenu sellasia 10-30 minuutin kovia vetoja ja sitten harvemmin tunnin-kahden rauhallisempia. Sykemittaria ei ole mutta kuntopyörälläkään en saa nousemaan yli 150 mitä oon ihmetelly vähän..

Kadenssit.. keskikadenssi kovalla vedolla on ollut n. 80 ja rauhallisemmalla 60. Tuntuu pyöritys joka päivä paremmalta ja nousee koko ajan kohti 90:tä. Etureisi ei oo enää pahasti kiusannut mutta nyt on 40km marssilta jalat muuten hajalla :(

Tuolle omalle 5km sprinttimatkalle ajoin juuri ennätyksen, 33km/h kun pumppasin täydet paineet renkaisiin. Tunnin ajossa jossain 27km/h paikkeilla pyörinyt, ihan täysiä en ole kyllä puristanut.
Paljonkohan on eroa talvivaatteilla ja "succiksilla" eli varsinaisilla kilpapyöräilijöiden vaatteilla? Sellaisen jutun huomasin myös että vk:n penkki on aavistuksen liian pieni, ei voi kunnolla runtata kun ei saa yläselälle 100% tukea vaan pitää pyörittää paremmin. Vaikuttaa varmaan tämäkin jotain.. ei vaan ihan heti huvittais ostaa isompaa penkkiä :roll:

Tällasia aivopieruja tänään :D

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Syväri kirjoitti:

...
Onko mitään treenausvinkkejä, kun tarkoitus on nostaa 5km "sprintillä" keskarit +38km/h ...

Tuolle omalle 5km sprinttimatkalle ajoin juuri ennätyksen, 33km/h kun pumppasin täydet paineet renkaisiin.
...

Mielihyvin kuuntelisin minäkin treenausvinkkejä lähes 52 % tehonlisäykseen.

(38/33)3 = 152 %

Oletettu, että teho menisi kokonaan ilmanvastuksen voittamiseen (eikä pyörää muokata/vaihdeta). Ilmanvastuksen alentaminen lienee helpoin keino ko. tavoitteeseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Nyt oon polkenu sellasia 10-30 minuutin kovia vetoja ja sitten harvemmin tunnin-kahden rauhallisempia. Sykemittaria ei ole mutta kuntopyörälläkään en saa nousemaan yli 150 mitä oon ihmetelly vähän..

Ei ole kintuissa lihaksia kuluttamaan suurempaa happi(veri) määrää. Itervalli harjoittelua kehiin, eli pitkiä rauhallisia lenkkejä joiden aikana vedetään 2-3min täysillä ja sitten 10-15min rauhallisesti ja taas pätkä täysiä. Nuo täysillä vetämiset kannattaa tietenkin ajoittaa ylämäkiin ja rauhallisemmille tieosuuksille...

Syväri kirjoitti:

Paljonkohan on eroa talvivaatteilla ja "succiksilla" eli varsinaisilla kilpapyöräilijöiden vaatteilla?

T-paidalla ja shortseilla kulkee tuulipukua paremmin ja ilman lämpötilallakin on merkitystä, lämpimämmällä kulkee paremmin aina tuonn 10-15lämpöasteeseen asti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

optimistx kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

...
Onko mitään treenausvinkkejä, kun tarkoitus on nostaa 5km "sprintillä" keskarit +38km/h ...

Tuolle omalle 5km sprinttimatkalle ajoin juuri ennätyksen, 33km/h kun pumppasin täydet paineet renkaisiin.
...

Mielihyvin kuuntelisin minäkin treenausvinkkejä lähes 52 % tehonlisäykseen.

(38/33)3 = 152 %

Oletettu, että teho menisi kokonaan ilmanvastuksen voittamiseen (eikä pyörää muokata/vaihdeta). Ilmanvastuksen alentaminen lienee helpoin keino ko. tavoitteeseen.

Niin, no polkeehan ne tour de francessakin jollain 300% tehoilla verrattuna tavalliseen rapakuntoiseen junttiin :D Lihaksissa riittää kehitettävää, kuten Jukka sanoi.
Mutta uuen lenkin myötä laskukaava menee näin: (38/34)3 = 140% :D jos tuosta 10% vielä höylätään vaatteilla niin ei paha.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Viikolla toisella korvalla kuuntelin jotain tutkimusta jossa jollain konstilla huijattiin pyöräilijää tai siis hänen aivojaan, luulemaan ett ajaa omaa huippuvauhtiaan mutt oikeesti ajokin huomattavasti yli :?
mitenhän se oikeesti meni, en oo varma.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Tuo dokumentti tuli tänään Su uusintana.
Siinä laitettiin pyöräilijät tietokoneen ja kuntopyörän kanssa ajamaan suoritusta vastaan jonka sanottiin olevan hänen oma hyvä tai paras suorituksensa. Todellisuudessa se oli muokattu ja oli parempi kuin hänen omansa. Mutta kilpailija luuli kilpailevansa itseään vastaan ja uskoi kykenevänsä - ja suoriutui paremmin kuin aiemmin.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Syväri kirjoitti:

Tuolle omalle 5km sprinttimatkalle ajoin juuri ennätyksen, 33km/h kun pumppasin täydet paineet renkaisiin. Tunnin ajossa jossain 27km/h paikkeilla pyörinyt, ihan täysiä en ole kyllä puristanut.

Tuu nokialle. Siellä nousee keskarit... Siis keskinopeudet. Ei tarvi turhaan rehkiä :D. Voi vain ajella...

Mulla nousi nokialla keskinopeudet seuraavanlaisesti:

"Aikaajossa" kolmestakympistä kolmeenseitsemään ja pitemmällä reisulla kahdestakolmesta kolmeenkympiin...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

eemeli kirjoitti:

Tuu nokialle. Siellä nousee keskarit... Siis keskinopeudet. Ei tarvi turhaan rehkiä :D. Voi vain ajella...

Mulla nousi nokialla keskinopeudet seuraavanlaisesti:

"Aikaajossa" kolmestakympistä kolmeenseitsemään ja pitemmällä reisulla kahdestakolmesta kolmeenkympiin...

Pakkohan se on tulla sinne :D hienoa jos tulokset vielä nousee siellä. tuskin ihan itellään mutta kumminkin :) Intissä on cooperin testissä parantunut tulos 2700->2940m kolmessa kuukaudessa joten oikealla tiellä ollaan.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nyt tuntuu jo tarve isommille eturattaille.. :roll: Kokeilisinko q-ringejä? :wink:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Syväri kirjoitti:

Nyt tuntuu jo tarve isommille eturattaille.. :roll: Kokeilisinko q-ringejä? :wink:

Ootko laskanut mikä on sun huippunopeus suurimmalla vaihteella 90rpm?

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Wacky kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Nyt tuntuu jo tarve isommille eturattaille.. :roll: Kokeilisinko q-ringejä? :wink:

Ootko laskanut mikä on sun huippunopeus suurimmalla vaihteella 90rpm?

90rpm 50-11 26" = 50km/h

Eli kyllähän nuo riittää, mutta jotenkin paremmalta tuntuu käyttää vähän isompaa pykälää takana. Pakka kuitenkin kuluu nopeiten noilla pienimmillä.. ja pienimmällä rattaalla ketju hipoo jo takahaarukkaa et sitä ei mielellään käytä.

ehkä vaan taas uusia tekosyitä ostaa pyöränosia ...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

90rpm 50-11 26" = 50km/h

Eli kyllähän nuo riittää, mutta jotenkin paremmalta tuntuu käyttää vähän isompaa pykälää takana. Pakka kuitenkin kuluu nopeiten noilla pienimmillä.. ja pienimmällä rattaalla ketju hipoo jo takahaarukkaa et sitä ei mielellään käytä.

ehkä vaan taas uusia tekosyitä ostaa pyöränosia ...

Jep, riittää ne mullekin. Treenaa kadenssia että tarpeen tullen pystyt nostamaan 100-130 alueelle niin ei heti tarvita isompia etulehtiä.

Jos ei ala kadenssit nousta niin harkitse sitten ovaaleja. Tai jos olet muuten tekosyyn tarpeessa :)

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla 60*1.36 - 11 20" @ 90 rpm = 60 km/h joka riittää kivasti alamäessäkin :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo, mun kandenssialueella 95-120 mennään 50/34 ja 11-23 pakalla 18 - 72 km/h. Riittää mulle, yleensä. Vain lowracerilla on tullu ajettua yli 70:n vauhteja tähän mennessä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nopeuksien parantaminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Uudet pyöräilykengät tuli, jalka ku on yllättäen kasvanut jonkin verran. Vaikka otin numeroa isomman niin ei oikeen sovi.. näköjään virvelitehtaan kengät sopii vain kiinalaiseen jalkaan. on liian kapeat päästä :evil: Sama juttu vanhojen kenkien kanssa mutta ovat numeroa pienemmät.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=55373
Todennäkösesti jalat puutuu näillä ajossa joten pakko kai se on palauttaa :roll:

Vastaa Viestiin