nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

En ole urheilija, enkä pysty tarjoamaan konsistentteja beat-by-beat mittauksia. Urheilulliseksi tarvittaisiin 20y ja 20kg vähemmän ja 3++Mm enemmän vuosittaista ajoa.

Nyt keväällä olen verrannut pystäriä ja nojapyörää suht samanlaisissa olosuhteissa. Huomiot tuskin yllättävät, mutta mielelläni kuulisin ehdotuksia. Sivuaa vanhaa "voimantuotto jalat ylhäällä"-keskustelua.

Pystärillä: +10 sykettä, voimantuotto ei ole ongelma, hikistä touhua mutta ok ja tehontuoto loppuu normaalisti.
Nojakilla: matalampi syke, en koe olevani lihasten runttauksessa ollenkaan rajoillaan. Yleiskokemus kuitenkin huohottavampi ja päätä pakottavampi ja suorituskyky ei tunnu lennokkaalta. Maksimit ovat pystärin keskisykkeen tasolla.

Pyörät teknisesti samantasoisia, keskihintainen Kestle hybridi (avovaihtajat) vs Nazca Pioneer planeettavaihdenavalla ja takavaihtajalla. Ei kai se napavaihde tuota eroa?

Sykkeessä siis selkeä 10-15 tahdin ero, mutta silti nojakki tuntuu heikommalta. Pelkkä verenpaine jaloissa ei vakuuta, kun puutuminen tai maksimivoiman tuotto ei ole ongelma. Olisiko kyse makaavan asennon autonomisesta rajoituksesta sykkeeseen - vaikka rasitustaso vaatisi enemmän sykettä? Voiko nojakkiasento olla rajoittavampi hapenotolle esim penkin vaikutuksesta tai vaikka ilmavirtauksesta?

Perinteiset selitykset täällä ovat olleet "pienempi verenpaine jaloissa", "outo asento lihaksille", "ylävartalon liikehdinnän tuen puuttuminen". Minusta taas tuntuu että kuntoni (?!) on erilainen eri asennoissa?

Pystyykö kokenutkaan pyöräilijä samaan suoritustasoon molemmissa asennoissa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja jori »

TKorho kirjoitti:

Minusta taas tuntuu että kuntoni (?!) on erilainen eri asennoissa?

Pystyykö kokenutkaan pyöräilijä samaan suoritustasoon molemmissa asennoissa?

Tästäkin on ollut jo puhetta, mutta käsittäisin, että sykkeen rajoittuminen ja "kunnon puute" johtuu systolisen verenpaineen "anturin" sijainnista päässä.* Verenpaine maksimiteholla nousee päässä säätörajalle nopeammin, koska 1. Pää on alempana 2. Jalat ovat ylempänä. Verenpaineen yksiköt ovat ns. Torreja, eli elohopeamillimetrejä. 74 verenpainemittarin yksikköä vastaa yhtä metriä veripatsasta. Pohkeet ovat summittain tuon verran korkeammassa hydrostaattisessa paineessa pystypyöräilijällä, kuin nojakistilla.

Päässä oleva anturi kokee pinnistyksenaikaisen verenpaineen pulssin 200 Hgmm noja-asennossa ainakin 20 verenpaineyksikköä suurempana, sillä pään sijainti sydämeen nähden putoaa asennon muuttuessa ainakin 20 senttiä alemmas. Aivot saavat noja-asennossa happea paremmin, eikä säätimen mielestä sykettä tarvitse lisätä, vaikka jalkaparat huutavat happea ja menettävät parhaat voimansa hapenpuutteen vuoksi. Alhaisempi syketaso johtunee siis siitä, että verenpaine aivoissa nousee pelkän asennon takia parikymmentä torria ja aivot saavat happea helpommin. Kyse on siis enimmäkseen säätöjärjestelmän ongelmasta ja sen uudelleenohjelmointi onnistuu melko nopeasti.

Jalkojen verenkierto jää fysiologisista syistä tämän sopeutumisen jälkeenkin vähäisemmäksi, sillä laskimosuonissa -ja vain laskimosuonissa- on läppiä, jotka pumppaavat verta sydämeen päin laskimoiden ympärillä rytmikkäästi puristelevien lihasten takia. Ylhäällä olevissa jaloissa tämä on tarpeetonta, koska veri valuisi sydämeen ilmankin. Valtimoissa noita läppiä ei ole, joten jalkojen valtimopaine jää väkisinkin alhaisemmaksi puhumattakaan laskimopaineesta. Jalkojen verenkierto jää vähäisemmäksi ja ainakin maksimihapenottokyky vähäisemmäksi. Toisaalta tämä on etu, kun ajetaan pidempiä matkoja. Elimistössä riittää hapentuottokapasiteettia huuhtomaan maitohapot jaloista ja kaiken lisäksi pää saa hyvin verta ja ajatus luistaa paremmin, vaikka nojapyöräilijä polkisi muuten aivan viimeisillään. :D

* Minulla on muutaman vuoden takaa kokemus kuntosalilta. Yritin saada sykkeen nousemaan mahdollisimman korkealle. Ei ensin onnistunut, kunnes pumppasin ensin jalat ja vartalon lihakset maitohapoille, jolloin syke nousi 185. Sitten menin dippipenkkiin ja punnertelin täysin levänneillä käsillä sarjan nopeita dippejä, jolloin syke tärähti kahteen sataan. Olin tyytyväinen, kun sain sykkeen nousemaan, kunnes rupesi ihmetyttämään, miksi se laski niin pirun hitaasti. Kymmenen minuutin päästäkin oli vielä 180, vaikka olo oli muuten ihan OK. Menin sitten sellaiseen nilkkakeinuun, jolla kiepautetaan pää alas ja tassut taivasta kohti. Seurasin sykemittaria samalla, kun pyöräytin pään alaspäin. Syke laski 50 pykälää sinä aikana, kun kiepautin keinun. Päättelin tästä, että anturi on varmaan päässä. Kun paineet päässä nousivat, oli sydäntä hillittävä, ettei suoni ratkea, luulen "Mestarin" siellä keskusohjaamossa päätelleen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minulla ainakin menee sykkeet aikalailla kuin sinullakin. Takana 10vuotta aktiivista työmatkapyöräilyä josta 8 enempi tai vähempi nojakilla. Viime syksynä viimeksi mittailin ja vaikka alla oli CLWB, eli jalat lievästi alaviistoon poljettava nojakki niin sama lopputulos. mun mielestä on siis kyse siitä, että pystypyörällä mulla voimantuottoon osallistuu enempi lihaksia kuin nojapyörällä.
Onhan täällä ollut puhetta siitä, että tosissaan nojakilla polkevat runttaavat niin lujaa että pakarat nousee penkillä ja saisivat näin enempi lihaksia töihin, mun työmatkapyöräillä tämä ei onnistu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Kiitos vastauksista!
Jori, en ollut kuullut tuota versiota, luulin että on vain keskusteltu reisien (jalkojen) käytössä olevista verenpainista. Täsmää.

Suurin ongelma on että mukavasta asennosta ja pienestä ilmanvastuksesta huolimatta nojakkeilu tuntuu työläämmältä ja fyysisesti epämiellyttävältä kuin vastaavan tehoinen pystäreily. Tehoja ihan matkanopeudesta (tyynessä/lievässä myötäisessä) arvioiden. En ole laskenut mitään eksakteja arvoja, mutta jos nopeuksia voi vertailla suoraankin niin kertoo se jo jotain. Harmi sinänsä, kun kunto on muutenkin hidaste työmatkapyöräilyssä.

Ehkä se kunto kasvaa vielä. 8)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla on itellä päinvastanen tuntuma ett nojaamalla pääsen helpommalla, tässä arviossa ei oo sitäkään vähää "tieteellistä" kuin edellisissä kommenteissa :)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Miulla on itellä päinvastanen tuntuma ett nojaamalla pääsen helpommalla, tässä arviossa ei oo sitäkään vähää "tieteellistä" kuin edellisissä kommenteissa :)

Joo, tottakai näin, nojakilla pääsee kovempaa samalla teholla kuin pystärillä, mutta jos haluat poltta kummallakin saman energiamäärän niin nojakilla pitää pinnistellä enempi. Pystärillä rasva palaa enempi huomaamatta samassa ajassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nyt tässä puhutaan 'samoista tehoista', ilman että täsmennetään mistä tehosta puhutaan?

1) Sykemittari laskee jotain energiankulutusta sykkeen perusteella. Mittauksen tarkkuus on varmaan mitä on, etenkin kun syketasoa 'manipuloidaan' asentoa muuttamalla. Sykemittarit on koitettu saada antamaan järjellisen oloisia lukuja pystyssä.

2) Kropan energiankulutusta voisi mitata hapenkulutusta mittaamalla. Eli ei kun johonkin moisia mittauksia tekevään paikkaan polkemaan pystäri-kuntopyörää ja nojakki-kuntopyörää. Jalat ylhäällä mallista kuntopyörää en muista nähneeni, joten rullille pitäisi kai mennä?

3) Hapenkulutus kertoo paljonko energiaa saadaan hukattua, mutta ei se siitä kerro paljonko tehoa tulee taka-akselille. Ei autojenkaan tehoa ilmoiteta polttoaineenkulutuksesta laskemalla.

Eli että meillä olisi jotain oikeaa tietoa pitäis saada tehoa mittaavat rullat jonnekkin missä on hapenkulutuksen mittaus, ja sinne aloittelevaa-keskitasoista ja huippunojakistia ajamaan nojakkia ja pystäriä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

tavasti kirjoitti:

Nyt tässä puhutaan 'samoista tehoista', ilman että täsmennetään mistä tehosta puhutaan?

1) ...
Sykemittarit on koitettu saada antamaan järjellisen oloisia lukuja pystyssä.
...
Eli että meillä olisi jotain oikeaa tietoa pitäis saada tehoa mittaavat rullat jonnekkin missä on hapenkulutuksen mittaus, ja sinne aloittelevaa-keskitasoista ja huippunojakistia ajamaan nojakkia ja pystäriä.

Oikein hyviä näkökohtia sinulla , samaa mieltä pääosin. Kohdan yksi tieto sykemittareista kiinnostaa. Miten koitettu? (olen mittaillut sykkeitäni puolittain omatekoisella sykemittarilla ilman olennaisia signaalinkäsittelyitä vähin oletuksin ja näyttäisi, että jokaisen yksittäisen sykähdyksen ajankohta saadaan talteen mikroprosessorin muistiin muutaman millisekunnin tarkkuudella (?) hyvissä olosuhteissa. Periaatteet vähän samaan tapaan kuin tässä:
http://kotisivu.dnainternet.net/tiihone/elmo.htm
).

Onnistuukohan hapenottokyvyn mittaus nykyään kotikonstein ilman satojen tai tuhansien eurojen kustannuksia? Luulisin, tai ainakin toivoisin, että sydän yrittää toimittaa veren mukana elimistöön juuri sen verran happea kuin se kaikkine lihaksineen kuluttaa (elleivät lihakset kuluta hetkittäin omia happivarastojaan, anaerobinen rasitusalue). Saisikohan hetkittäisen ylikulutuksenkin mitattua/arvioitua siitä, miten kauan palautuminen tietylle syketasolle kestää? (nk. "siirtofunktion" selvittäminen: jos vaikka seisoskelun jälkeen yliraivoisa portaita myöten parin kolmen kerroksen ylöskipaisu ja sitten sykkeen seuranta niin kauan kunnes on palautunut seisoskelun tasolle? Avainsanoja "adaptive filter" ?).

Kuvassa seisoskellaan vähän yli 200 havainnon ajan, sitten kävellään ylös 8 kerrosväliä (ylhäällä noin havainnon 530 paikkeilla, seisoskelua osin hississä, sitten uusi nousu 8 kerrosväliä, jne, keskytys 3. nousun noin 3. kerroksen kohdalla). On käytettävissä kokeen aikana ilmanpainemittarilla sijainti korkeussuunnassa mikron muistissa(ilmanpaineet ei kuvassa). Arvot ovat "raakoja", ts. tasoittamattomia. Kuvaa rakennettaessa taulukkolaskentaohjelmalla käyrään tuli "tyhjiä havaintoja" paljon, joten havainnon numero ei ole sama kuin sykähdyksen numero.

Ai juu, aihe oli ... Samalla laitteistolla voisin mittailla pystypyöräni ja nojapyöräni arvoja.

sykähdysten väli millisekunneissa pystyakselilla, havainnon numero vaaka-akselilla.
sykähdysten väli millisekunneissa pystyakselilla, havainnon numero vaaka-akselilla.

ja tässä ilmanpaine noin 3 sekunnin välein raakoina eli käsittelemättöminä havaintoina. Pyöräillessä mäen korkeus tai hetkellinen korkeuskoordinaatti saadaan tämäntapaisella tarkkuudella

Ilmanpaine pascaleissa. lähtö 8. kerroksesta, alas hissillä, kävely ylös 9. kerrokseen jne
Ilmanpaine pascaleissa. lähtö 8. kerroksesta, alas hissillä, kävely ylös 9. kerrokseen jne
ilmanpaineportaissa.png (7.59 KiB) Katsottu 11466 kertaa

Löytyi tällainen maininta
"Because cardiac output is equal to the product of stroke volume and heart rate and because stroke volume only increases to a certain level, V̇o2 is directly related to heart rate." paikasta
http://circ.ahajournals.org/content/104 ... nsion.html

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Olen samaa mieltä että jos tätä ihan tutkia pitäisi, niin se varmaan pitäisi tehdä pysty- ja nojakkiergometreissä. Tai sitten hyvin analysoiduilla pyörillä (mäkirullausmittaukset) ja nopeushavannoilla. Ergometri ja hapenkulutus lieneisivät uskottavimmat. Köyhä versio voisi olla punttisalilla testata vakiotehoilla (ergometrin mittarin mukaan) ja toiseksi vakiosykkeellä. Mielellään niin että istuinkulmaa ja poljinkorkeutta voisi jotenkin säädellä.

Höpötykseni tehoista viittaa hyötytehoihin. Käytännössä samanlaisella matkalla saavutettuun (keskimääräiseen) matkanopeuteen. Ja vaikka nojakki selkeästi pieksää kiihdyttyään tasaisella toiset pyöräilijät, niin keskinopeus jää samoihin ja keskustelun mukaisesti tuntuu hieman työläältä matalammista sykkeistä ja helposta toipumisesta huolimatta.

:lol: Pienikin mäki tai liikennevalot syövät nopeuseron hyödyn aika nopeasti. Su piti ajaa vajaa 0.5km että sain liikkennevaloista lähteneen pystärin kiinni. Ajoin ohi niin että hävisi takapeilistä. Ja seuraavassa 20m korkeuseron mäessä se olikin jo huohottamassa niskaan... Näin se menee minun ajoillani. :wink:

Alkuun tuntui että nojakki olisi ilmanvastuksesta johtuen nopeampi, mutta se tuli ehkä lihasponnistuksella kalibroiden. Kun olen yrittänyt rauhoittaa runnaamista että matkanteko olisi kivempaa, on nopeusero tasoittunut.

Mitenkäs täyskatetut pystärit kulkevat? Eikös nekin ole aika nopeita, mutta otsapinta-alaa on vain kovin paljon?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja jori »

TKorho kirjoitti:

:lol: Pienikin mäki tai liikennevalot syövät nopeuseron hyödyn aika nopeasti. Su piti ajaa vajaa 0.5km että sain liikkennevaloista lähteneen pystärin kiinni. Ajoin ohi niin että hävisi takapeilistä. Ja seuraavassa 20m korkeuseron mäessä se olikin jo huohottamassa niskaan... Näin se menee minun ajoillani. :wink:

Noinhan se menee kaikilla muillakin. Tuota valoista lähtöä vähän kuitenkin ihmettelen, vai onko lähtö ylämäkeen. Miten se muuten noin pitkän kaulan saattoi ottaa, paitsi jos on oikeasti kova pystypyöräilijä. Kovakuntoiselle pyöräilijälle ei pärjää millään pelillä, vaikka sillä olisi jopo allaan. :)

TKorho kirjoitti:

Alkuun tuntui että nojakki olisi ilmanvastuksesta johtuen nopeampi, mutta se tuli ehkä lihasponnistuksella kalibroiden. Kun olen yrittänyt rauhoittaa runnaamista että matkanteko olisi kivempaa, on nopeusero tasoittunut.

Mitä hitaammin ja rauhallisemmin ajelet, sitä vähemmän on nojapyörästä nopeusetua. Mukavuusetu säilyy silti. :D

TKorho kirjoitti:

Mitenkäs täyskatetut pystärit kulkevat? Eikös nekin ole aika nopeita, mutta otsapinta-alaa on vain kovin paljon?

Täyskatetut pystärit ovat hitaita täyskatettuihin nojapyöriin nähden. -Ja rutkasti epämukavampia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

jori kirjoitti:

Noinhan se menee kaikilla muillakin. Tuota valoista lähtöä vähän kuitenkin ihmettelen, vai onko lähtö ylämäkeen. Miten se muuten noin pitkän kaulan saattoi ottaa, paitsi jos on oikeasti kova pystypyöräilijä.

No, minulla on massaa mitä kiihdyttää. Tai kiivetä... Paasikiventien suojatie Porintien (Nokian moottoritien) ylitse ja jatkoylitys Pohjanmaantien ylitse ennenkuin suora alkaa. Ehkä se. Rantatiellä olin jo kaukana ja en enää tunnistanut maalia peilistä. Onkiniementien mäessä sitten huomioliivi alkoi taas ahdistaa... :D Pääsin mäenlaen ylitse juuri ennenkuin se sai minut kiinni. Tuo mäkihän on minusta hankala kiivetä kun se on koko ajan riittävän jyrkkä ettei armoa saa, mutta niin pitkä että vauhti hidastuu pitkäksi aikaa. Vrt Pispalan yli kiipeäminen on myös hidasta mutta jotenkin helpompaa, ehkä sen hitusen loivempi?

Kuinka paljon SWB / CLWB keskiön korkeusero vaikuttaa ajotuntumaan jos penkit ovat suurinpiirtein samassa kulmassa? Sen lyhyen pätkän mitä Spiritiä ajoin se tuntui tuossa mielessä todella hyvältä. Mutta siinä ei ollut voimaa eikä pitkän matkan rasitusta. Täytyy tunnustaa että ensimmäisen kesän jalkojen puutuminen on kyllä jotakuinkin hävinnyt!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

Kuinka paljon SWB / CLWB keskiön korkeusero vaikuttaa ajotuntumaan jos penkit ovat suurinpiirtein samassa kulmassa? Sen lyhyen pätkän mitä Spiritiä ajoin se tuntui tuossa mielessä todella hyvältä. Mutta siinä ei ollut voimaa eikä pitkän matkan rasitusta.

En ole nähnyt clwb-tyyppistä nojakkia jossa penkki olisi loivassa kulmassa, mutta epäilen että ajoasento olisi liian "suora", eli polkeminen työntäisi kuskia penkillä ylöspäin. Luulen että näihin pyöriin päätyvät henkilöt jotka haluavat pystyn nojakulman ja sen mukanaan tuomat edut, ei niinkään alhaalla olevia polkimia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Uh. :-) Kyllä toi nojakki minulla vaan vaikuttaa tuntuvan raskaammalta vaikka suoritus on mitätön ja sykkeet pienempiä. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?p=32197#p32197

No, kai positiiviseksi voidaan sanoa: A) huomattavasti suuremmat tasaisen nopeudet, ja B) onhan se nojailu kivaa, jos osaa vähän rauhoittaa. Saa nähdä jos tänä kesänä ajaisin suurimman osan työmatkoista, että muuttuuko kunto niin paljon että auttaa tähän. Hyvähän sitä on olla erilaisia pyöriä eri tilanteisiin ja vaihtelun vuoksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja jori »

Minua niin nolotti sotkea Pastorin Kuudee sport-ketju, niin laitan tämän tänne, jonne tuo kehotehokeskustelu paremmin kuuluu. Nekin kehotehopätkät sieltä QDS-ketjusta voisi siirtää tähän ketjuun.

Mietin tuota TKorhon teho-ongelmaa ja hyvin muistan tuon kolmipyöräni ajoilta, kuinka tehoja ei vain irronnut. Minulla oli tuolloin sykemittarikin (kunnes patteri sökähti) ja 130 syke tuntui jo niin pahalta, etten kyennyt suurempaa sykettä pitämään pidempiä aikoja nojapyörällä. Juosten nousi heti 170 tasolle, eikä mitään ongelmaa.

Nykyisin nojapyörä kulkee ihan hyvin, enkä koe mitään teho-ongelmaa, jos kohta pieni ongelma on istuimen väärästä koosta ja muodosta. Se taivuttaa selkärangan rintarangan kohdalta (= liian alhaalta) köyryyn ja sitoo melkoisesti vitaalikapasiteettia. Vartavasten kun istun tuossa istuimessa väärin niin, että yläkaari ei paina keuhkoja lyttyyn, tehoja on selvästi enemmän ja hengittäminen helpompaa. On aivan selvää, että tehoja ei löydy, jos ilmaa ei saa tarpeeksi.

Miten on TKorho, onko istuimesi ja istuma-asentosi nojapyörällä tämän ohjeen mukainen?
http://www.fietsersafstappen.nl/english ... recumbent/
Kuva
Pitäisiköhän oikein laatia vitaalikapasiteetin maksimoiva istuinmalli, jossa on "ristiseläntuki" rintarangan kohdalla, tai vähintäänkin istuin, joka on selän matkalla suora, eikä ainakaan käännyt pystympään keuhkon kohdalla. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: nojakki vs pystäri, syke ja hapenottokyky?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kertokaas gurut amatöörille, että auttaisiko keuhkojen täyttöön narupenkki keuhkojen tilavuudeltaan muuttuvan kohdan kohdalle penkkiä? Mitä enemmän pötsiä oli ajassa taakse mennessä, sitä enemmän yläreisi osui pötsiin dropeilta ajamalla ja sitä lyhyemmiksi sprintit jäivät, kun keuhkoja en saanut täytettyä, kun reidet painoivat pallean sisään. Palleahengittäjä. Sama tuho suorituskyvylle tulee nojatenkin, jos keuhkot eivät saa ilmaa koko tilavuudeltaan kuin mitä sain etukenossa sprintissä reidet vatsaa sisään työntäen ja keuhkot osin tukkien.

Vastaa Viestiin