Tunnin aika-ajo, SE yritys!

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Tunnin aika-ajo, SE yritys!

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,

Datafriikeille;

tässä on analyysiä tunnin aika-ajosta Nokialla, 2 kertaa on kokeiltu ja kolmas tulee parin kuukauden päästä. Taulukossa on keskiarvowatit, keskinopeus, miniminopeus, maksiminopeus ja keskipulssi. Jälkimmäisellä kerralla matkaa mitattiin kolmella GPS mittarilla ja vanhalla ErgomoPro pyöräwattimittarillani, tulokset taulukossa on Ergomosta.

09.06.12 Nokia
min W km/h min max syke
0 – 10 283 45.4 39.0 52.4 190
10 – 20 264 44.7 37.3 50.4 190
20 – 30 258 43.9 36.8 49.0 186
30 – 40 251 43.3 35.8 49.0 185
40 – 50 252 42.7 35.8 48.5 182
50 – 60 257 43.5 35.8 50.9 184
0 – 60 261 43.9 0 52.4 186

06.08.11 Nokia
min W km/h min max syke
0 – 10 268 45.3 40.8 50.9 185
10 – 20 250 44.2 39.3 48.1 183
20 – 30 256 45.0 38.4 49.4 182
30 – 40 257 44.9 38.7 49.0 182
40 – 50 258 45.2 39.0 48.5 182
50 – 60 265 44.9 40.4 48.5 183
0 – 60 259 44.9 0 50.9 183

Mielenkiintoista on että tänä vuonna oli korkeammat keskiarvowatit (261 vs 259) mutta keskinopeus oli alhaisempi (43.9 vs 44.9). Vaikuttaa oudolta, mutta jos katsoo 2011 miniminopeutta alkaa asia selvitä, 2011 olin 2-4 km/h vauhdikkaampi hitaimmassa kohdassa, pikkumäen päällä. Viimeisimmässä yrityksessä n.3 km/h tuuli oli vastainen juuri tähän ylämäkeen. 2011 suoritus on 'tasaisempi', vähemmän eroa maksi/minimi nopeuden välillä ja vähemmän eroa alun ja lopun wateissa. Wattinörttiä kiinnostaa tulos, ylämäki kannattaa vetää kovaa ylös jos haluaa hyvän keskarin. Ja jos sais jostain +120W niin ME:t olisivat vaarassa, tästä ei liene pelkoa :lol: .

/Nojailija-nörtti

Viimeksi muokannut Nojailija, 11 Heinä 2012, 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja tm »

Oli kova suoritus tuo Nojailijan tunnin rutistus, harmi etteivät olosuhteet olleet suotuisat.

Virallinen tulos oli 43,500 km, jossa matka laskettu ratakierroksen pituuden (mitattu sisälaitaa pitkin mittapyörällä) ja kierrosten lukumäärän kautta.

Alla pari kuvaa miehestä vauhdissa.

DSC03279m_700.jpg
DSC03279m_700.jpg (93.87 KiB) Katsottu 4783 kertaa
DSC03289m_700.jpg
DSC03289m_700.jpg (99.19 KiB) Katsottu 4783 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojailija kirjoitti:

Mielenkiintoista on että tänä vuonna oli korkeammat keskiarvowatit (261 vs 259) mutta keskinopeus oli alhaisempi (43.9 vs 44.9).

Oliko ulkolämpötiloissa eroa? Omat havainnot on, että tuosta 10-15asteesta alaspäin mentäessä keskinopeudet tippuvat noin 1%/1aste.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:

Oliko ulkolämpötiloissa eroa? Omat havainnot on, että tuosta 10-15asteesta alaspäin mentäessä keskinopeudet tippuvat noin 1%/1aste.

Eilen oli noin 15 astetta, viime elokuussa tunnin kisan aikaan 20 astetta. Tunnin rutistuksen luulisi sujuvan paremmin hieman lämpimämmässä.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojailija kirjoitti:

Viimeisimmässä yrityksessä n.3 km/h tuuli oli vastainen juuri tähän ylämäkeen. 2011 suoritus on 'tasaisempi', vähemmän eroa maksi/minimi nopeuden välillä ja vähemmän eroa alun ja lopun wateissa. Wattinörttiä kiinnostaa tulos, ylämäki kannattaa vetää kovaa ylös jos haluaa hyvän keskarin.

En muista lauantain tuuliolosuhteita viime elokuulta, mutta ainakin sunnuntaina tuuli oli juurikin suoralla vastainen, ja siinä ylämäessä myötäinen.

Onkos tietoa miten sinulla watit / syke käyttäytyi kierroksen aikana, ajoitko tasaisella teholla, vai ylämäkeen vielä vähän lisää rypistystä?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Onkos tietoa miten sinulla watit / syke käyttäytyi kierroksen aikana, ajoitko tasaisella teholla, vai ylämäkeen vielä vähän lisää rypistystä?[/quote]

Yritin pitää nopeuden ylämäkeen/vastatuuleen joten watit olivat korkeimmat juuri ylämäessä. Jotain alueella 320-360 W pidin ylämäessä ja heti mäen jälkeen 300W kunnes nopeus oli taas yli 40 km/h

/Nojailija

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Aika kovat on sykkeet, etenkin viime vuoden kisassa. Ihan mielenkiinnosta, mikä on nojailijan max-syke ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

mhelander kirjoitti:

Aika kovat on sykkeet, etenkin viime vuoden kisassa. Ihan mielenkiinnosta, mikä on nojailijan max-syke ?

siis tänä vuonna oli korkeammalla sykkeet.... max on ollut 213 nojalla ja 217 pystyllä, mitattu 2011. Mulla on aina ollut jäniksen sydän. Nuorempana pelottelin ergometrilääkäriä pulsilla 228 :twisted: varmaan pitäis vieläkin pystyä 195-198 tunninajossa.

/Tero

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojailija kirjoitti:

siis tänä vuonna oli korkeammalla sykkeet.... max on ollut 213 nojalla ja 217 pystyllä, mitattu 2011. Mulla on aina ollut jäniksen sydän. Nuorempana pelottelin ergometrilääkäriä pulsilla 228 :twisted: varmaan pitäis vieläkin pystyä 195-198 tunninajossa.

No huh, siksi kysyin että jos joku pystyy ajamaan tunnin mun maksimisykealueella niin olisin heti kättelyssä ulkona kisasta. Nyt näyttää että tehoja pitäisi löytyä suurin piirtein tuolle hehtaarille, ainakin kympin matkalle.

Meillä oli 90-luvulla triathlon:ssa yksi mimmi joka oli entinen kansallisen tason hiihtäjä. Hänelle Polarin sykemittarin 240 yläraja tuli heti vastaan kun lämmittelyt oli tehty ja lähdettiin nostamaan vauhtia... ja mimmi jakso painaa sitten noilla tehoilla ainakin 1/4-matkan kilpailuja.

Omat sykkeeni ovat laskeneet 15-20 vuodessa vain noin kymmenen iskua, muistin perukoissa kummittelee 197 maksimit ja vain pyörällä sain ne aikaiseksi (en koskaan juoksemalla), ja nyt on menty kovimmillaan 187 sykkeillä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Nojailija kirjoitti:

...

Mielenkiintoista on että tänä vuonna oli korkeammat keskiarvowatit (261 vs 259) mutta keskinopeus oli alhaisempi (43.9 vs 44.9). Vaikuttaa oudolta, mutta jos katsoo 2011 miniminopeutta alkaa asia selvitä, 2011 olin 2-4 km/h vauhdikkaampi hitaimmassa kohdassa, pikkumäen päällä. Viimeisimmässä yrityksessä n.3 km/h tuuli oli vastainen juuri tähän ylämäkeen. 2011 suoritus on 'tasaisempi', vähemmän eroa maksi/minimi nopeuden välillä ja vähemmän eroa alun ja lopun wateissa. Wattinörttiä kiinnostaa tulos, ylämäki kannattaa vetää kovaa ylös jos haluaa hyvän keskarin. Ja jos sais jostain +120W niin ME:t olisivat vaarassa, tästä ei liene pelkoa :lol: .

/Nojailija-nörtti

Oikein kiva nähdä mittaustuloksia, kiitos :).
ErgomoPro mainostaa sivuillaan uudempaa parannettua mittariaan ja antaa siinä yhteydessä ymmärtää, että vanha on jokseenkin epätarkka. Siellä mainitaan (jonkin) sensoriosan tarkkuudeksi +-1.5 % ja annetaan ohjeita, kuinka usein ja miten pitää sensori kalibroida. Ilman tuoretta kalibrointia kannattanee suhtautua tuloksiin suuremmalla epäluulolla kuin +-1.5 %.

+-1.5 % 260 Watista tekisi jo +-3.9 Wattia, mikä on paljon enempi kuin vuoden välein toistettujen ajojen ero 2 Wattia. Voi tietysti toivoa, että virheet eri ajoissa olisivat samansuuntaiset.

Tuuliolosuhteiden vaihtelut ovat omissa kokeissani vaikuttaneet tuloksiin paljon enempi kuin olen luullut. 'Linnun hengityskin' tuntuu sotkevan tuloksia. Radan kiertosuunta saattaa vaikuttaa tuloksiin myös, mm. tuulen kautta. Kannattanee ennen ajoa tutkia, kumpi kiertosuunta vaatisi vähempi energiaa. (jos siis suunnan voi valita).

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Pitkin Hämeen pikkuteitä sähköavusteisella hissukseen ajellessa tuli vielä mietittyä noita tunnin ajon numeroita.

Polkimissa teho noin 250 W on sama kuin lain julkisilla teillä sallima moottorin teho. Vaikka moottoritehoa monet pitävät surkean pienenä, niin tästä esimerkistä nähdään, kuinka se riittäisi 44 km:n ajoon tunnissa kunhan on virtaviivainen muoto, sopivat kumit ja sopiva tie.

Nokian radalla on korkeuseroja ja pinta lienee verrattavissa tavalliseen asfalttitiehen. Näin ei ole kysymyksessä keinotekoinen puupinnalla, korkealla ohuessa ilmassa tai muuten kikkailemalla aikaansaatu ympäristö "ennätykseen". Virtaviivaisuus ja kumit lienevät optimoituja vähävastuksiseen kulkuun, mutta tavoilla, jotka ovat varmaan jokamiehen ulottuvilla ilman suuria taloudellisia tai muita uhrauksia.

Jos Pihtiputaan kuuluisa pirteä pikku mummeli hankkisi 250 W sähkömoottorin puolen kilowattitunnin akkuineen, niin hän polkaisisi kevyesti kahdessa tunnissa lähes 90 km sillä Nokian radalla. Vai mistä se jäisi kiinni? Moottori antaisi sopivasti suunniteltuna jatkuvaa tehoa tuon tarvittavat 250 W ja mummo polkaisisi pikkusen lisää energiaa ylämäessä, melkein vain mielensä piristykseksi.

Näköjään palailen yhä uudestaan tähän vanhaan haaveeseeni pystyä ajelemaan vähäisellä ilmanvastuksella skooterien nopeutta, sähköavulla. Tunnin ajo on rohkaiseva esimerkki. Kiitos numeroista!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja tavasti »

optimistx kirjoitti:

Näköjään palailen yhä uudestaan tähän vanhaan haaveeseeni pystyä ajelemaan vähäisellä ilmanvastuksella skooterien nopeutta, sähköavulla. Tunnin ajo on rohkaiseva esimerkki. Kiitos numeroista!

Teknisesti haavesi ei ole lainkaan mahdoton, mutta laillisesti ei onnistu...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja optimistx »

tavasti kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Näköjään palailen yhä uudestaan tähän vanhaan haaveeseeni pystyä ajelemaan vähäisellä ilmanvastuksella skooterien nopeutta, sähköavulla. Tunnin ajo on rohkaiseva esimerkki. Kiitos numeroista!

Teknisesti haavesi ei ole lainkaan mahdoton, mutta laillisesti ei onnistu...

Totta tietysti, nykyään, Suomessa, julkisilla teillä, polkupyörällä. Jos aivan oikeasti on valmis julkisilla teillä yli 25km moottoriavausteisesti ajamaan, niin ehkäpä voisi modifioida ja katsastaa mopoksi tai mikä se virallinen nimitys lieneekään? Ellei sitä ennen Saksan/Sveitsin mahdollisuudet tule tännekin tai lähde itse Keski-Eurooppaan :).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Jos aivan oikeasti on valmis julkisilla teillä yli 25km moottoriavausteisesti ajamaan,

Niin, nämä sinun "haaveesi" ovat vähän ristiriitaisia. Toisaalta valitat että optima baron on huono hitaassa vauhdissa ja haluat ajaa hitaasti ja toisaalla taas haluat mennä sähköpyörällä mopojen vauhtia :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Tunnin aika-ajo

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Jos aivan oikeasti on valmis julkisilla teillä yli 25km moottoriavausteisesti ajamaan,

Niin, nämä sinun "haaveesi" ovat vähän ristiriitaisia. Toisaalta valitat että optima baron on huono hitaassa vauhdissa ja haluat ajaa hitaasti ja toisaalla taas haluat mennä sähköpyörällä mopojen vauhtia :wink:

Jukka

Niin juuri. Vapaa ajamaan hitaammin kuin Tapiolan ostolan kävelijät, ja vapaa ajamaan vinhasti vanhan Hämeenlinnantien mäkiä. Vapaa ajamaan sellaisia vinkuroita pitkin kuin haluan eikä siitä minne pyörä poukkoilee. Ei jaksa innostaa sahata verenmaku suussa täsmälleen 27.2 km/h väliä piste A - piste B samalla tavoin, kun "sille ajotavalle se pyörä on tehty" :). Joskus kiinnostaa kuunnella lintujen laulua ketjujen kitinän ja oman huohotuksen sijasta, joskus tekee mieli kokeilla, suhahtaako ajokki notkon poikki mäen harjalle huiskis, suu virneessä. Ristiriitaista... ehkä.
Ps. Ohjaustangon lyhentäminen ideasi pohjalta auttoi vikuroiniin jossain määrin, mutta vielä on parantamisen varaa.

Vastaa Viestiin