Oulujoki-ajo ja Oulu-Ylikiiminki ajo nojakilla

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Oulujoki-ajo ja Oulu-Ylikiiminki ajo nojakilla

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Edit: muutin otsikon ja tämä ketjuhan alkoi 2012 tapahtumasta..

Tässä vähän turinaa miten kisa sujui tänä vuonna.

Viikko sitten oli sääennustus kisapäivälle +20 ja kaunista kesäsäätä. Aivan siltä ei näyttänyt eilen lauantaina kun kävin ajamassa viimeistelylenkkiä.. mittari näytti +11 ja oli pilvistä.

Kuva
Tässä kondiksessa lähdin kohti kilpailupaikkaa... toinen kerta että lyhythihaisella ja -lahkeisella tarkeni puoli kymmenen aikaan...

Mutta asiaan. Järjestäjät olivat keksineet tälle kaudelle että lyhemmän matkan lähtö on 5 minuuttia pitkän matkan jälkeen. Hieman kritisoin tätä järjestäjille, että onko tullut mieleen että lyhemmän ajajista osa ajaa varmasti kovempaa kuin pitkän matkan ajajat... mutta näin sitten lähdettiin.

Porukkaa oli ihan kivasti, keli oli paras vuosiin ja huolimatta 33% kohonneesta osanottomaksusta oli paikalla runsaasti pyöräilijöitä, jokunen kovan luokan kuskikin löytyi. Kalusto oli julmetun hienoa, mun kisavehje oli varmaan halvimmasta päästä kun päätä pyörittelin ennen lähtöä. Sama toki oli aikaisempinakin vuosina.

Kuva

Poliisimoottoripyörä saattoi meitä ensimmäiset kilometrit ja meinasi saattaa vieläkin pidemmälle mutta me kärkipään kuskit puhuttiin se pois heti kun oli järkevää ja niin päästiin vauhtiin. Heti selvisi ettei vauhtia pitämään pystyviä montaa ollut. Paikallinen aika-ajo spesialisti otti kärkipaikan ja 2-5 muuta heti perään peesilinjaan ja minä siihen jonon jatkoksi tai sivulle. Kuvassa näkyykin sitten ne kolme kuskia joiden kanssa puskettiin koko lenkki.

Ensimmäisestä pidemmästä ylämäestä kun selvittiin niin näytti siltä että spesialisti oli päättänyt ajaa pitkän matkan kärkeä kiinni ja tuohon mäkeen tippui loput löysät ja jatkoimme nipulla jossa kärjessä oli lähes koko ajan kääntöpaikalle asti spesialisti ja kaksi pystärikuskia peesaili ja minä siinä perässä. EI ollut omantunnon tuskia kun nuo kaksi muutakaan eivät lähteneet vuorovetoon ja kun yksi veti niin vauhdin jako sopi minulle ihan kohtuudella.

Loput kaksi kovempaa ylämäkeä vedettiin aika vauhdilla ja mulla kävi sykkeet 183+ joten voi sanoa että täysillä mentiin. Ennen kääntöpaikkaa kattelin Garminista että keskinopeus hipoi viime vuoden keskaria koko matkalle joten kun mentiin puuskaiseen sivu-vastaiseen niin hyvää vauhtia pidettiin.

Ja saatiin sitten kiinni myös pitkän matkan kärkikin. Kuitenkin vältettiin ajamasta ohi joten mitään viime vuosien härdelliä ei tullut kääntöpaikalla, paitsi kilpapyöräilijä alko säätämään U-käännöksessä joten mulla oli vaikeuksia saada otettua käännös lowracerilla kunnolla, samalla meinas vasen pohje krampata. Näin nippu pääsi karkuun ja jouduin ajamaan heitä kiinni muutaman kilsan. Oppivat pirut vielä ajamaan vuorovetoa paluumatkalla joten pitivät mäkien alla sen verran kovaa vauhtia että aloin tippumaan jokaisessa yli 2%:n nousussa ja alamäet meni sitten kiinni ajaessa. Itse asiassa lähes koko matka tuli ajettua omilla kisasykkeillä ja omalla ajorytmillä.

Lopulta äijät pääsivät sen verran karkuun ettei kiinniottoon ollut rahkeita. Maaliin nippu tuli 35 sekuntia ennen minua ja tällä kertaa spesialisti sai puristettua itsensä toiseksi. Ajoimme reittiennätyksen ja mun keskinopeus oli 39.2 km/h joten vaikka vähän ketutti ettei lahjakortille asti sijoitus yltänyt niin kova aika ajettiin.

Tulokset löytyvät täältä kuvien kera ja täältä pdf:nä.

Yhteenvetona sanottakoon että tosi hyvä lenkki oli, näin vanhan kuntoilijan ajamana, että pystyin puristamaan paluumatkalla käytännössä yksin yhtä kovaa kuin nuo kolme vuorovedolla. Koska kovemmilla sykkeillä ajoa ei ole alla juurikaan muuta kuin pari 10km:n tempoyritystä ja tuo maastopyöräkisa viime sunnuntailta niin jäi vähän kaipaamaan kovempaa rypistystä loppuun.

Ja en myöskään saanut, vaikka lupailtiin, Schwalbe Ultremo ZX -renkaita lowracerin 451-etupyörään, piti ajaa Primo Comet 25mm:llä joka toki on parempi kuin 28mm:n Durano. Liekö tuo olis mitään auttanu näin karkealla asfaltilla mutta sitä vaille oli muuten kaikki kovimmassa kisakunnossa (kalusto siis).

Viimeksi muokannut mhelander, 06 Kesä 2015, 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Oulujoki-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jatketaan nyt tähän samaan ketjuun samalla aiheella, vuotta myöhemmin. En heti keksinyt miten vaihtaa ketjun nimeä niin että vuosiluku poistuu...

Tänä vuonna tuntuu että kondis on kovempi kuin aikaisemmin. Odotukset oli korkealla ja kelikin näytti muodostuvan nojailuun suosiolliseksi kun oli kuuma vähän tuuleskeli aamusella. "Kilpailuun" olin valmistautunut ajamalla viikkoa aikaisemmin reippaat 5 ja puoli tuntia ja 80 kilsaa maastossa, sekä tehnyt 100:n kovempivauhtisen "tyhjennyslenkin" tiistaina, loppuviikko menikin sitten herkistellessä ja sain jopa reilu vuosi sitten tilatun Schwalbe Ultremo ZX 23-451 renkaan lapakiekkoon paikalleen.

Harmi että etuvetosen runko katkesi viikkoa aikaisemmin ja MetaPhysic:ä en jaksanut tyttären säädöiltä muuttaa itselle, lowracerin kun otin tiistaina käyttöön kulki sekin uskomattoman hyvin joten päätin vielä kerran ajaa sillä ja lyhyemmän 55 kilsaa, eihän tämä mikään kauden päätavoite ole...

Ilmoittautuessa oli selvää että kaikki "top gun" tyypit oli paikalla. Parhailla levykiekkoa takana ja TT tai Tri-filoilla olivat liikenteessä. Maalissa sitten selvisi miksi...

Kilpailukutsun vastaisesti laittoivatkin 100:n ajajat lähtemään 10 minsaa ennen 55:n porukkaa, tuon kun ohjeistivat vähän ennen lähtöä jäi muutaman äijän porukka lähdöstä kun olivat lämmittelemässä, omaan tahtiin meidän edeltä lähtivät sitten polkemaan reitille.

Tällä kertaa poliisimoottoripyörä saattoi meitä rajoitusten puitteissa, ei 30 km/h vauhtia kuten aikaisemmin. Saatiin heti alusta sykkeet kisa-alueelle, sitten pyörän väistettyä oli selvää että kärjen pääjoukkokin oli ennätyssuuri kuten lähtövauhtikin. Muutaman kilsan jälkeen porukkaa oli siinä kymmenisen ajajaa, kärkeen siirtyi hänniltä toinenkin vetokykyinen ja jonkin sorttinen vuoroveto alkoi toimia.

Itse ajoin käytännössä koko ajan pääjonon keskiviivan puolella, peesiä kun ei saa lowracerilla sen enempää kuin ajamalla suoraan perässä. Sitten tultiin ensimmäiseen yli 2%:n pidempään nousuun jossa kärkiporukka pisti kaikki peliin ja mulla watit ei riittäneet punnertaa riittävän lähellä jonon viimeisiä. Pääjoukosta tipahtikin kolme kuskia jotka mäen päälle päästyäni ohitin seuraavalla kilsalla, heillä päät pyöri ja kukaan ei näköjään pystynyt puristamaan yhtään kovempaa kun eivät peesiinkään yrittäneet.

Siitä sitten loppumatka meni yksin ajellessa. Mennessä oli sivuvastainen ja palatessa yllättäen tuuli ei kääntynyt vastaiseksi. Ennen kääntöpaikkaa kärkiporukasta putosi yksi ilmeisesti tekniikkaongelmien takia, kääntöpaikalla väittivät mun olevan seitsemäs joka oli siis virheellistä tietoa. Itse orientoiduin niin että vasta paluumatkalla ajetaan tosissaan, sain pidettyä "kisalämmöt" menomatkalla ketutuksesta huolimatta ja takaisin tultiin pääosin lähes täysiä.

Mittari näytti pitkät pätkät 50+ vauhteja, pitkässä alamäessä tuli huiput 60.1 ja lopulta maalissa ajoin lähes sekunnilleen viime vuoden voittajan ajan. Strategia oli pitää 170+ sykkeet tasasilla, ylämäet ilman rajoitusta ja isolla rieskalla, ja alamäet täysillä.

Kärkiporukasta tippu vielä kaksi kaveria, se harmaahapsinen äijä jolla oli jotakin valittamista mun ajolinjoista näytti olevan melkein tiputuksen tarpeessa. Itsellä olo oli mitä mainioin, ainoastaan 6.5 dl:n vesipullo tyhjentyi joten täytin sen, join muutaman kupillisen mehua ja ajoin jäähdyttelynä vielä Madekosken kautta kotio. Sekin kulki ihan mukavasti ja päivän kilsat 81... ja kotosalla jaksoi hyvin grillailla ja päikkäreiden jälkeen puuhastella rästissä olevia pihahommeleita.

Tulokset täällä ja tässä mun Strava lenkki.

Yllättäen 100:n aika oli heikko vaikka melkein parikymmentä tuli samalla ajalla maaliin, tuota vauhtia päivän kelillä olis jaksanu yksinkin ajaa. Varmaan tämä 55 km:n ajo jäi viimeiseksi minulla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä vähän kuvajaista tuosta kärkijoukosta jolla tosissaan lähdettiin puristamaan reitille:

Kuva

Hyytyny ukko oli tuo sinipaitainen, keulilla ilmeisesti alueen nuori Tri-lupaus (molemmat tippuivat kärkikolmikon vauhdista paluumatkalla) ja yks kärkikolmikosta lienee kuvan ulkopuolella. Muut varisivat jo menomatkalla siinä nykäsyssä minä mukana :oops:.

Näin kun pari päivää on kulunu niin on tullu pohdiskeltua strategisia vaihtoehtoja... jotta tuota porukkaa vasten nojaillen saisi kunnon vastuksen aikaiseksi niin se onnistuis vaikkapa MetaPhysic-kolmikolla vuorovedolla ajamalla. Yksin pärjää kolmen vahvan aika-ajajan kanssa vielä mutta kuusi oli jo liikaa...

MP:llä olisin ollut kilpailukykyisempi ylämäissä ja vahvassa peesilinjassa ajamisessa. V:llä ehkä vielä enemmän. Jää katsottavaksi joskus tulevina vuosina sitten. Wackyllä ja MikaL:lle olisi tilausta käydä Oulussa viikonloppureissulla vähän ajelemassa, vink vink :lol:.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja PW »

Ajoitko itse ryhmässä vai miten ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Ajoitko itse ryhmässä vai miten ?

mhelander kirjoitti:

Itse ajoin käytännössä koko ajan pääjonon keskiviivan puolella, peesiä kun ei saa lowracerilla sen enempää kuin ajamalla suoraan perässä. Sitten tultiin ensimmäiseen yli 2%:n pidempään nousuun jossa kärkiporukka pisti kaikki peliin ja mulla watit ei riittäneet punnertaa riittävän lähellä jonon viimeisiä. Pääjoukosta tipahtikin kolme kuskia jotka mäen päälle päästyäni ohitin seuraavalla kilsalla, heillä päät pyöri ja kukaan ei näköjään pystynyt puristamaan yhtään kovempaa kun eivät peesiinkään yrittäneet.

Aika lailla tuossa kohdassa peesilinjaa. Nuo äijät häröilivät liikaa itse peesilinjassa ja lowracerilla siitä ei suoraan linjassa juuri saa enempää apuja kuin tuossa sivulla. Tuosta 55.7 kilsasta noin 37 ajoin yksin.

Viimeksi muokannut mhelander, 05 Kesä 2013, 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Muut varisivat jo menomatkalla siinä nykäsyssä minä mukana :oops:.

Tässä Strava-osuus jonka ajoin yksin (näkynee tarkemmin vain niille joilla on Strava käytössään).

Kääntöpaikalle 36.8 keskarilla ja 175 keskisykkeellä. Sieltä maaliin 39.8 keskarilla ja 173 keskisykkeellä. Tästä äijästä ei päivän kunnossa irronnu enempää, silti tuntu maalissa että matka loppu kesken kun olis pidemmällekin jaksanu vielä painaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Oliko tossa reitillä vain 181 m nousua? Tuo on ihan hullun tasainen sillon. Giro d'Espoo joka on kunnolla mäkistä maasto niin mahdutetaan 111 km matkalle 1334 m nousua mun mittarin mukaan :D TdH on melkein yhtä paljon mutta matkaa on 30 km enemmän joten se on suorastaan tasamaan ajoa verrattuna tuohon Giron rääkkiin.
Pitää tosiaan tulla ensi keväänä ajelee sinne sun kanssa ja toivottavasti saatais vielä MikaL matkaan niin olis jo joukkue kasassa sitten vois näyttää miten nojapyörillä tosissaan ajetaan joukolla.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Oliko tossa reitillä vain 181 m nousua? Tuo on ihan hullun tasainen sillon. Giro d'Espoo joka on kunnolla mäkistä maasto niin mahdutetaan 111 km matkalle 1334 m nousua mun mittarin mukaan :D TdH on melkein yhtä paljon mutta matkaa on 30 km enemmän joten se on suorastaan tasamaan ajoa verrattuna tuohon Giron rääkkiin.

Joo, naurettavat 181 metriä, Garminin mittaamana. Sama värkki mittas Köykkärin XC-kisassa 10.8 kilsan matkalle, johon kului noin puolet tämän ajoajasta, 187 m nousuja :D joka selittää vähän hitaamman vauhdin...

Yleensä tuo reitti on siitä hankala että jos vähääkään tuulee niin suunta tahtoo vaihdella. Se tosin ei niin pahasti kirpase nojaajia ja voi olla huomattavakin etu.

Wacky kirjoitti:

Pitää tosiaan tulla ensi keväänä ajelee sinne sun kanssa ja toivottavasti saatais vielä MikaL matkaan niin olis jo joukkue kasassa sitten vois näyttää miten nojapyörillä tosissaan ajetaan joukolla.

Se olis kyllä silmien avaus paikallisille tasamaan TT-guruille joihin itsekin kuulu(i)n... toivottavasti ehditään vähän treenaamaan kovan vauhdin nippuajoa. Paikallisista aniharva oikeesti osaa sen taidon niin että vauhti myös pysyy kovana... siis pystärkikuskeista. Ja irtioton strategia pitää miettiä/testata kans.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tarkistin just että mun vakio lyhyellä 35 km lenkillä on 256 m nousua näin vertailun vuoksi :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Tarkistin just että mun vakio lyhyellä 35 km lenkillä on 256 m nousua näin vertailun vuoksi :mrgreen:

Eipä kumma ettei teille hirmuille ollu tasamaan polkijasta vastusta Nokian 200m:n puristuksessa vastatuuleen...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Onkos tarkoitus osallistua 2014? Mietin tässä jos tosissaan tulis sinne sun kanssa ajamaan, mutta sä taidat olla ajamassa sun M5:lla vai minkäslainen pyörä tilanne sulla on nyt?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulujoki-ajo 2012 ja 2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Käyn varmaan ajamassa mutta viitsiikö 55 kilsaa enää polkea, jos satsais satasen... Ajan todennäköisesti etuvetosella jottei enää tarvi hävetä nousuissa. Tytär ajanee MP:llä ja lyhyemmän matkan, jos on kunnossa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulujoki-ajo ja Oulu-Ylikiiminki ajo nojakilla

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No laitetaanpas tilannepäivitystä aiheen tiimoilta.

Vuosi sitten eli 2014 ajoin ensimmäistä kertaa pidemmän matkan, reippaat 100 kilsaa. Kunto kun oli reippaasti parantunut pidemmillä talven lenkeillä, ajoin koko viime vuoden kelistä riippumatta vähintään yhden satasen lenkin viikossa... ja kun etuvetokin oli kunnossa niin sillä sitten.

Alle laitoin eteen 60mm:n syvän hiilarituubikiekon ja taakse itse katetun 60mm syvän Roval suorapuolatun kiekon, samat kuin 2013 Nokian tapahtumassa. 6.5 dl:n vesipullo täyteen ja toinen puolilleen urheilujuomaa ja sitten kotoa siirtymäajo lähtöpaikalle.

Lähtö olikin aika napakka, MP-poliisille joka letkaa veti oli vissiin sanottu että ei tarvi himmailla 30:n vauhtia kuten yleensä ja reipasta 40:n vauhtia pidettiin heti lähdöstä alkaen. Kun Myllyojalla saatto ajoi karkuun lähti pääjoukon kärki vetämään reipasta vauhtia ja jollakin lailla toimivalla vuorovedolla.

Kun tultiin lähelle 55 km:n Oulujoki-ajon kääntöpaikkaa eli Päivärinteelle, irtosi yksi kaveri ajamaan pääjoukon eteen. Pääjoukkoa ei kiinnostanut kiinniotto joten ajoin pikkuhiljaa kaverin kiinni ja yhdessä lähdettiin nousemaan reitin "vuoristo-osuutta" eli pätkää jossa on kutakuinkin kaikki Oulun lähialueen nousut.

Kaveri veti vahvasti ja kun sykkeet oli siinä päälle 170 pitkät pätkät niin ei ollut varmuutta millainen on vauhtikestävyys näin pitkälle lenkille joten löysäsin vähän ja jokusen kilsan jälkeen olin osa pääjoukkoa josta katseltiin kaverin vetoa siinä edessä. Näin jatkettiin mutta kevyellä sykkeellä pääjoukossa kääntöpaikalle ja about puoleen väliin takaisin. Tuolla matkalla alkoi rakko muistuttamaan että tarttis tehdä jotakin ja lopulta 73 km:n kohdalla piti päättää ajaako kuin pro:t vai pysähtyykö kuin herrasmies hoitamaan asian kuntoon. Päädyin jälkimmäiseen ja tarkoitus oli edessä olevalla vuoristo-osuuden laskuilla ajaa pääjoukko helposti kiinni.

No ei ihan toiminut, siihen asti sivumyötäinen tuuli kääntyikin vähän vastaiseksi ja pääjoukko jäi saavuttamatta, eroa 55 km:n kääntöpaikalla oli jotain pari minuuttia ja siitä vastatuulen puskin ihan kisasykkeillä jääden pääjoukolle jotain 5 minuuttia.

Keskinopeus taisi olla 38 km/h ja keskisykkeet ihan ok näinkin pitkälle maantierykäsylle. Mullahan ei ollut mitään intervallitreenejä ja aika vähän maantieajoa alla ennen tätä. Jäi vähän hampaan koloon...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulujoki-ajo ja Oulu-Ylikiiminki ajo nojakilla

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Sitten lähes nykyhetkeen eli viime viikonloppuun.

Etuveto on huippuiskussa, varsinkin kun hitsasin kevätkokoontumislenkillä havaitun hiushalkeaman puomista kuntoon. Alla on uudenkarheat 88m syvät ja 23mm leveät täyshiilariset aero-avokiekot joissa päällä Schwalbe One 23-622 Tubeless renkaat. Levyjarrut, maasturin navat, Shimanon 6800-sarjan 11-vaihteinen vaihteisto 11-25 pakalla, Campagnolo Record R11 ketjulla sekä Rotor QXL 52-piikkisellä ovaalirattaalla.

Kuva
Kuva otettu juuri ennen siirtymää lähtöpaikalle.

Ja tänä vuonna on maantielenkit aloitettu hyvissä ajoin, ekan 200:n ajoin talvi-km kisan viimeisenä päivänä ja toisen huhtikuussa sekä useita yli 100-mailisia lenkkejä on alla. Peli toimii, mäet nousee ja uudet kiekot pelittää hyvin jopa ristituulessa kun koivilla on enemmän ohjausvoimaa.

Joten sama resepti kuin viime vuonna varustuksen suhteen, sen verran muutosta että heräsin 2.5 tuntia aikaisemmin, söin aamupuuron sekä join puoli pulloa urheilujuomaa 2h ennen lähtöä ja sitten pidin huolta että rakko on tosiaan tyhjä ennen starttia.

Nyt lähdettiin liikkeelle nätisti ja noin 30:n vauhtia Myllyojalle. Sitten poliisin poistuttua pääjoukko jäi säätämään ja matkavauhdin otto ei kiinnostanut. Joten vähän yritin motivoida kärkeä mutta tuloksetta, lähdin sitten vetämään omaa vauhtia jättäen kärjen taakse, saivat itsensä motivoitua ja minut kiinni vasta seuraavassa liikenneympyrässä josta sitten ajettiin Päivärinteelle enemmän tai vähemmän maantiepyöräilijöiden sekoilutyylillä.

Jokunen irtiottoyritys oli ennen Päivärinnettä jotka lähinnä nauratti mutta viimeisessä jyrkemmässä laskussa pääsi kaksi OTC:n kaveria irti pääjoukosta jota ei pätkääkään kiinnostanut tehdä mitään kiinnioton suhteen. Itse laskettelin mäen, kuten nojakilla on yleensä tapana ollut, letkan keskiviivan puolella ohi joten "lipsautin" itseni siinä lievällä vauhtierolla irti pääjoukosta ja peilistä tarkkailin ettei kukaan yritä lähteä kantaan... näin mentiin peltoaukean suora noin 45 keskarilla kunnes oli selvää ettei kukaan lähde yrittämään mun kiinniottoa joten nyt tehoja lisää ja ottamaan karkulaisia kiinni.

Näin käännyttiin "vuoristo-osuudelle" jolla ajoin lähes kaikki nousut yksin kiinni näitä kahta jotka tavoitinkin vähän ennen viimeisiä nousuja. Yritin jututtaa jälkimmäistä kaveria mutta tuntu olevan ihan piipussa ja pian putosi mun peesistäkin ja katosi peilin kantamattomiin...

Nyt mentiin sitten vuorovedolla paikallisen tempokunkun, Törmäsen Markon kanssa. Homma lähti toimimaan hyvin niin että nousuun kun tultiin siirtyi Marko vetämään, laelle tultaessa sain lisää löylyä ja siirryin eteen jonka jälkeen mentiin huomattavasti vauhdikkaammin alamäki ja seuraava tasaisempi osuus seuraavan nousuun. Etuvetonen tuntui nousevan tosi hyvin ja Marko ei tuntunut vahvemmalta kun mentiin lievässä myötätuulessa kääntöpaikkaa kohti.

Pian kaksikon tavoittamisen jälkeen kuultiin "katsomosta" että pääjoukko oli 44 sekuntia perässä. Kääntöpaikalla olivat 1:12 perässä ja sitten painettiin tosimielellä vastatuuleen 55 km:n kääntöpaikkaa kohti. Marko oli luvannut vetää tiukemmin vastatuuleen ja näin mentiinkin ja yhtä kovaa jos ei kovempaa kuin nousuvoittoiseen myötätuuleen.

Rakko alkoi taas muistuttamaan tyhjennystarpeesta jonka sainkin kätevästi hoidettua viimeisessä pidemmässä laskussa ennen kääntöä, hyvää harjoitusta 12h tapahtumaan :P. Katsomo raportoi tuolla kärjen olevan jo yli 3 minuuttia takana ja näin oli jo selvää etteivät tule meitä enää tavoittamaan.

Päivärinteelle vedettiin samalla tyylillä mutta siinä terävämmässä 8% nousussa Marko oli selkeästi vahvempi ja tuli kiinni otettavaa seuraavaan alamäkeen, ja sama toistui Metelinmäen nousussa josta Marko pikkuhiljaa karkasi. Oma suoritusteho ja pyörän kulku ei ollut huonoa, terävyys vaan puuttui. Josko edellisen sunnuntain PaksukumiPolokasu 6h maastotapahtuma vielä painoi kun koivet tuntui omilta vasta torstaina...

Maali oli aikaisemmasta poiketen Sanginjoentien varressa ja maaliin tulin siis toisena aikaan 2:34:57 eli 1:12 Markon perään mutta tasan 2 minuuttia pääjoukon parasta kiritykkiä ennen. Aika paljon respektiä tuli Markolta ja muilta ajoa lähempää seuranneilta, sen verran tiukasti vedettiin tuo 73 kilsan osuus kahteen pekkaan.

Pääjoukossa oli n. 30 polkijaa ja kaikki alueen kisaheput, sanoisin että tarttis tehrä jotaki kun eivät meitä kiinni saaneet, voi toki olla jotakin seurataktiikkaa mukana. Pikaseen kattelin Garmin Edge 500:n lukuja ja matkaa tuli 103.57 kilsaa, keskari 40.2 ja keskisyke 164. CycleOps PowerCal -sykevyön keski-"teho" 227.6 W.

Kuva
Viimeistä nousua ylös ennen maalia...

Kuva
Ja maalissa.

Kuva
Tässä kärkikolmikko. Ihan kaikkia ei näytä sijoitukset miellyttävän...

Reipas kympin siirtymä kotiin vahvisti että lähelläkään ei vielä oltu rajoja, terävyyttä vain vähän puuttui. Pikkusen löysäämällä vauhtia olisi 200:n mennyt samalla kaavalla ja vain vähän huonommalla keskinopeudella. Jos sitten katsotaan Nokialla miten pidempi rykäsy toimii.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Oulujoki-ajo ja Oulu-Ylikiiminki ajo nojakilla

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Maali oli aikaisemmasta poiketen Sanginjoentien varressa ja maaliin tulin siis toisena aikaan 2:34:57 eli 1:12 Markon perään mutta tasan 2 minuuttia pääjoukon parasta kiritykkiä ennen.103.57 kilsaa, keskari 40.2 ja keskisyke 164. CycleOps PowerCal -sykevyön keski-"teho" 227.6 W.

Onneksi olkoon! Huippu suoritus!

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin