Lisäravinteet ja muut

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3751
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 26 Elo 2012, 09:46

Ajattelin että nyt voisi alkaa keskustella vakavasta aihealueesta. Eli mitä lisäravinteita käytämme ja onko se yleensä tarpeelista. Itse en niitä nykyään enään käytä. Ennen tuli käytettyä erillaisia proteiini valmisteita, mutta totesin että saman saan normaali ruuasta jota syön. Jotkut käyttää Kreatiinia ja muita palauttavia aineita. Niiden käyttöön en ole viellä ollut tarvetta. Terpan Mustikkasoppa kyllä on hyvä ja erillaiset maitoraahka ja raejuustot. Ne kyllä kelpaa minulle, eikä niitä voi ainakaan sanoo että ovat synteettisiä lisäravinteita.
Nykyään käydään monenlaista keskustelua eri ruuista ja ruokavaljoista. Mutta lisäravinteiden puhtaudesta ja vaikutteusta ei muistaakseni ole viellä täällä kovaa väittelyä käyty.
Millä sinä avaat päiväsi. Minun aamuni alkaa joko viilin , tai kreikkalaisen jygyrtin kansa. Johon laitan hunajaa ja kotimaisia marjoja. Pari vahvaa kupposta Persialaista Teetä ja pari paahtista sulatejuuston keran. Tällä pärjään puolet päivästä. Iltapäivästä syörään normaali kasvivoittoinen ateria. Välipalat ovat Tee voittoisia ja pienten välipalojen. Iltapala sisältää aina jygyrtia, tai viiliä. Sen pitää kuitenkin olla mahdollisemman kevyt, että saan nukuttua . :lol:

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 26 Elo 2012, 09:54

Protskujauheita ilman aspartaamia tulee välillä sekoteltua kun innostuu puntti kuurin ottamaan, syömällä normaali ruuista kalorit karkaisi helposti käsistä..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3751
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 26 Elo 2012, 09:56

Jatkampa viellä tätä. Urheilujuoman valmistan itse , yhteen pulloon laitan aina yhden Magnesium poretapletin ja heitän viellä sekaan yhden C-vitamiini poretapletin. Tämän teen yleensä jokaista juomaani pulloslista kohti. Lisäksi lenkilläollella nautin jokusen mandariinin, tai apessiin ja yhden myslipatukan. Näillä yleensä selviän nämä päivän pikku lenkit, noin 70km. :lol:

Avatar
JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja JuSa » 27 Elo 2012, 19:03

On kai tästä ennenkin ollut puhetta. Huonosti tunnettu ja huomioitu asia on, että (1) kestävyysharjoittelu kuluttaa haaraketjuisia aminohappoja (BCAA), joita revitään lihaskudoksesta, jos verenkierrossa ei niitä muuten ole. (2) Aminohapot, siis proteiini, ovat mm. em. syystä kaikkein kriittisempiä välittömästi harjoituksen jälkeen tai mielummin jo harjoituksen aikana. Tästä syystä normaaliaterioista saatu hitaasti sulava proteiini ei alkuunkaan ehdi hätiin ja siksi ilman aminohappolisäravinteita kestävyysharjoitteet ovat haitallisen katabolisia, lihaskudosta kuluttavia: palautumisdongelmia, ylikuntoa yms.
Siis hyvinsulavat proteiinipitoiset lisäravinteet harjoituksen aikana tai/ja välittömästi harjoituksen loputtua lisää merkittävästi harjoituksen tehoa. Määrä ei ratkaise vaan ajoitus ja laatu.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 743
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Stapani » 27 Elo 2012, 20:03

Yep

Hmm, mulla on ollut ilmeisesti harhakuva, että protskua
kannattaa ottaa vasta harjoituksen jälkeen, mutta
tuon Jusan infon "harjoituksen aikana" osuutta
täytyy ainakin kokeilla.
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja JuSa » 28 Elo 2012, 10:42

Joo. Pyöräilyn kaltaisissa pitkissä suorituksissa, siinä missä verenkierrosta täytyy löytyä sokeria, on myös palautumisen kannalta edullista, että samalla siellä on myös jonkinverran noita haaraketjuisia aminohappoja (valiini, leusiini, isoleusiini, tryptofaani... tai mitä ne nyt olikaan: BCAA on lyhenne mitä ravinnevalmisteissa käytetään). Mutta harjoituksen jälkeen lihakset huutavat niitä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13346
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja PW » 28 Elo 2012, 11:36

JuSa kirjoitti:Joo. Pyöräilyn kaltaisissa pitkissä suorituksissa, siinä missä verenkierrosta täytyy löytyä sokeria, on myös palautumisen kannalta edullista, että samalla siellä on myös jonkinverran noita haaraketjuisia aminohappoja (valiini, leusiini, isoleusiini, tryptofaani... tai mitä ne nyt olikaan: BCAA on lyhenne mitä ravinnevalmisteissa käytetään). Mutta harjoituksen jälkeen lihakset huutavat niitä.

Onko näiden puutteella ja lihas krampeilla yhteyttä +

petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja mhelander » 28 Elo 2012, 12:36

Stapani kirjoitti:Yep

Hmm, mulla on ollut ilmeisesti harhakuva, että protskua
kannattaa ottaa vasta harjoituksen jälkeen, mutta
tuon Jusan infon "harjoituksen aikana" osuutta
täytyy ainakin kokeilla.


Mulle alko pitkät lenkit maistua kun otin mukaan proteiinipatukan 3+ tunnin lenkeille. Napsin sen tai puolikkaan kahden tunnin jälkeen ja toisen/loput kolmen tunnin kohdalla niin hyvin jaksaa. Ja kotona sitten heti suihkun jälkeen (joskus jopa ennen sitä) napsimaan täysjyvä-ruisleipää, päälle juustoa ja metwurstia.

Noilla lääkkeillä mutta käännetyssä järjestyksessä lähdin Nokian 12h kisaa polkemaan (siis leivät aamupalaksi). Hyvin toimi sekin, ainakin tuon 7 tuntia, pidempäänkin olis menny.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 743
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Stapani » 28 Elo 2012, 14:27

Yep

Täytyy varmaan kokeilla tuota Mikan metodia seuraavan
pidemmän siivun yhteydessä.
Välillä on tuntunut, että ei meinaa palautua kunnolla.
Olen osittain ajatellut sen johtuvan liian vähäisestä levosta.
Kun ei meinaa malttaa niitä välipäiviä pitää.
Tosin ajokilometrit rupee näin syksyä kohden vähenemään muutenkin.
Onneksi.
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 394
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja TKorho » 28 Elo 2012, 14:54

Liittyköhän tähän se mitä olen joutunut ihmettelemään viimeaikoina: kun teen pitkän harjoituksen (minulla tunti+) niin tuntuu erityisesti palautuminen olevan kovin huonoa, verrattuna saman training effect harjoitukseen mutta lyhyenä. Jopa niin että kestosta johtuen pitkä harjoitus tuntuu aivan liian kevyeltä, mutta silti siitä saa toipua pitkään. Toki kunto on vieläkin kohtuu matala. Pitää testata tuota evästä mukaan, perinteinen kestoeväs on näkkileipä...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3751
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 28 Elo 2012, 15:27

Kreatiini auttaa palautumaan ja sitä kuulemma voi ottaa pitkän suorituksen aikana. Valmisteiden suhteen kannattaa vain olla tarkana, sillä markinoilla liikkuu paljon huonoja valmisteita. Varsinkin jos tilaa niitä netistä. :o

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja terppa » 28 Elo 2012, 15:52

Mä otan proteinia ennen vakilenkkiä eli työmatkaa seuraavasti, syön 200g raejuustoa aamupalaksi sekä myslipatukan ja/tai banaanin + lasi maitoa, päivän toisen lenkin päätteksi (eli kotimatkan) toisen puolen raejuustorasiasta eli 200g tai sitten rahkapurkin. Jossain vaiheessa yritin sotkea raejuustoon mysliä niin saisi hiilareita samassa mutta nykyään maku tökkii niin ei tule sotkettua. Tänä kesänä jokusen proteinipatukan olen myös mutustellut kun on löytynyt pari merkkiä mitkä ei maistu kovin pahalle. Maitoa 1-2 litraa päivässä ja mieluiten punaisena (tuplamäärä kaloreita kurriin verrattuna) tähän saakka noilla on pyörä kulkenut aika iloisesti mutta nyt ilmeisesti pitäisi välipäivä pitää? tasasesti jaksaa veivata vaikka maan ääriin mutta tehoja ei oikein löydy varsinkaan mäkiin, toisaalta työmatka- ja autontankkaustilasto alkaa näyttää aika kivalta, että jos sitten viikonloppuna...

Jos jättää normaalin lounaan väliin ja nukkuu liian vähän niin tuntuu sekin kostautuvan, jos syö vasta työpäivän jälkeen kotona niin tuntuu tulevan ravinto vähän myöhässä. Vapaapäivien ja viikonlopun lenkeille ei sitten mitenkään erityisesti tule tankattua, kunhan jotain syö, jos on pitempi lenkki niin monasti siihen jonkun seisovanpöydän lounaan ymppää. Mikäli syömispaikat ja ajat ei osu kohdilleen niin purkillisella mustikkakeittoa ajaa aika pitkään ja siitä saa myös nestettä jota helposti juo liian vähän.

Raejuustossa on proteinia 13g/100g, rahkassa 10g/100g, maidossa 3,2g/100g ja muistaakseni niissä patukoissa mitä syön on proteinia 18g/patukka mutta niitä on moneen lähtöön, jotenkin tuntuu ajatuksentasolla kivalta syödä proteinit mieluiten maitotuotteina kuin patukkana.

Muoks. juu ja mulla ei ole mitään käsitystä mitä "oikeat urheiliat" syö tai tankkaa mutta noilla olen yrittänyt lisätä proteinin määrää, vaikutus muuhun ruokailuun on ollut se, että leipää tulee syötyä vähemmän eikä karkkia tee mieli niin usein mutta kyllä myslipatukat melkein karkista menee... jos keksin miten saan soijarouheen maistumaan hyvältä niin sitä omiin keitoksiin rupean sotkemaan, protskua on 52g/100g mutta ainakaan jauhelihan kaverina ei toimi.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13346
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja PW » 28 Elo 2012, 19:23

Terpalta tuli noita määriä, paljos tuota proteiniä pitäs nautiskella/päivä ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3751
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 28 Elo 2012, 19:32

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi ... ositukset/ Täältä saa jotain suositus arvoja. Mutta kyseessä ei ole niin yksinkertainen asia , jos halutaan kasvattaa lihasten määrää, tai jotain muuta tärkeetä ominaisuutta.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3751
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 28 Elo 2012, 19:41

http://www.valio.fi/profeel/?snsrc=aws_ ... cAod8wgA9Q Löysin täältä tälläisen . Olisiko siittä apua. :lol:http://www.tiesydameen.fi/proteiinilaskuri Täällä olisi tällänen kaupallinen laskuri. :oops:
Viimeksi muokannut Nojanalle, 28 Elo 2012, 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa