Lisäravinteet ja muut

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 13353
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja PW » 28 Elo 2012, 19:42

Ja vaikeeta ku menee matematiikan puolelle :? Mistäs kasvissyöjät proteiininsä ottaa ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 28 Elo 2012, 19:46

PW kirjoitti:Terpalta tuli noita määriä, paljos tuota proteiniä pitäs nautiskella/päivä ?

Petri


Puntin nostossa jos tahtoo lihasta kasvattaa on tuputettu minimissää 2x oma paino grammoina... per päivä ( 70kg x 2 = 140g proteiinia)

ymmärtääkseni tuo nallen aiemmin mainitsema kreatiini kerää nestettä lihakseen tai jonnekkin sinne.
itsellä nousi liki 5kg paino tuolla kreatiini kuurilla, toki voimaakin tuli mutta en näe sitä fillaristille tarpeellisena lisänä kun muutenkin kaikkea kevennätte :wink:


edit, tuolta nallen linkkaaman laskurin kautta tulkittuna 75g proteiinia on riittävästi normi jantterille..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3755
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 28 Elo 2012, 20:10

http://kuntoilu.info/kreatiinin-kaytto- ... in-haitat/ Tässä jotain tietoo kyseisestä aiheesta. :D

Makelau
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Huhti 2012, 07:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Makelau » 28 Elo 2012, 20:12

Joskus ammoin nuorena miehenä (90-luvulla) puntteja kolistellessani pyrin saamaan päivittäisen ravinnon jakautumaan 60% hiilihydraatteja, 30% proteiineja ja 10% rasvaa päivittäisestä ravinnontarpeesta. Proteiineja yritin syödä noin 2g/painokilo. 80kg painavan pitäisi siis syödä päivässä n. 160g proteiineja. Tämä siis kun yritin kasvattaa pattia ja saada samaan aikaan vararengasta sulamaan. Patti kasvoi nimeksi mutta vararengas on ja pysyy. 8) Enpä osaa vaan arvella minkälainen tankkaus on tarpeen jos aikoo polkea 8h päivässä.

S-marketista olen hakenut työmaan jääkaappiin niitä 250g neliskanttisia kermarahkapurkkeja joissa on 10% rasvaa. Päälle vähän vähäkalorista mustikka/mansikkasoppaa ja vähän steviaa makeutukseen. Loistava välipala joka rasvan vuoksi pitää verensokerinkin vähän tasaisempana, eikä hintakaan ole paha. Lidlistä löytyy samankokoisia rahkoja mutta 4,2g rasvaa/100g.

Ne rasvattomat "kevyt"jugurtit ovat ahterista. Niissä on sokeria niin paljon että verensokerikin alkaa heitellä. Olen ihmetellyt jo vuosikymmeniä miksei kukaan myy rasvaisia jugurtteja joissa ei ole sokeria. No enää ei tartte kun löysin nuo rahkat.
Performer Highracer 26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3755
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 28 Elo 2012, 20:28

Osta Kreikkalaista, tai Bulkarii, tai Turkilaista ja lisää itse niihin marjat. Ei tarvita niitä sokeri ,maisin tärkelys hirvityksiä olenkaan. Itse käytän kyllä näihin kyllä viellä hunajaa. :lol:

Avatar
JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja JuSa » 28 Elo 2012, 21:20

PW kirjoitti:
JuSa kirjoitti:Joo. Pyöräilyn kaltaisissa pitkissä suorituksissa, siinä missä verenkierrosta täytyy löytyä sokeria, on myös palautumisen kannalta edullista, että samalla siellä on myös jonkinverran noita haaraketjuisia aminohappoja (valiini, leusiini, isoleusiini, tryptofaani... tai mitä ne nyt olikaan: BCAA on lyhenne mitä ravinnevalmisteissa käytetään). Mutta harjoituksen jälkeen lihakset huutavat niitä.

Onko näiden puutteella ja lihas krampeilla yhteyttä +

petri


Ei kai suoranaisesti. Eikö krampit liity neste- ja hivenaine- (eteenkin magnesium) hukkaan.

Avatar
JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja JuSa » 28 Elo 2012, 21:28

PW kirjoitti:Terpalta tuli noita määriä, paljos tuota proteiniä pitäs nautiskella/päivä ?

Petri


Minä olen vuosien kuluessa omaksunut käsityksen, että proteinin saaniin ajoitus ja laatu ovat määrää tärkeämpiä. Tärkeää on siis kuten edellä proteinin saanti välittömästi harjoituksen jälkeen. Toinen seikka on se, että proteiinia pitää harjoituskaudella saada usein, mielummin parin tunnin välein hereillä ollessa. Siis pienet välipalat ovat tärkeämpiä kuin esim pari isoa proteiinipitoista (ja ehkä hitaasti sulavaa) ateriaa. Jos ajoitus ja laatu ovat kunnossa, tulee toimeen pienemmilläkin määrillä.

Avatar
JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja JuSa » 28 Elo 2012, 21:36

PW kirjoitti:Ja vaikeeta ku menee matematiikan puolelle :? Mistäs kasvissyöjät proteiininsä ottaa ?

Petri


Olen ollut kasvissyöjä vuodesta 1974. Olen mm. juossut 15 maratonia ja ja harrastanut punttisalia pari vuosikymmentä. (Viimeiset 10v on ollut taukoa punttisalilta, mutta aloitan uudestaan kun jään oikeasti eläkkeelle.) Lakto-ovo-kasvissyöjänä käytän maitovalmisteita ja munia, mutta soijavalmisteita ja papuja myös paljon. Nykyisin pidän erityisesti tofusta, koska sitä on helppo käyttää erilaisissa ruuissa, esim risotoissa, joista pidän.

En näe proteiinin saantia minään ongelmana. Isompia ongelmia ovat esim. B12 ja karnitiini, mutta niitä saa lisävalmisteista.

Makelau
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Huhti 2012, 07:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Makelau » 28 Elo 2012, 21:47

JuSa kirjoitti:
PW kirjoitti:Terpalta tuli noita määriä, paljos tuota proteiniä pitäs nautiskella/päivä ?

Petri


Minä olen vuosien kuluessa omaksunut käsityksen, että proteinin saaniin ajoitus ja laatu ovat määrää tärkeämpiä. Tärkeää on siis kuten edellä proteinin saanti välittömästi harjoituksen jälkeen. Toinen seikka on se, että proteiinia pitää harjoituskaudella saada usein, mielummin parin tunnin välein hereillä ollessa. Siis pienet välipalat ovat tärkeämpiä kuin esim pari isoa proteiinipitoista (ja ehkä hitaasti sulavaa) ateriaa. Jos ajoitus ja laatu ovat kunnossa, tulee toimeen pienemmilläkin määrillä.


Mulla on mielikuva että rankan punttitreenin jälkeen olisi ollut hedelmäsokeri hyväksi katabolisen tilan katkaisuun. Ja jo pukuhuoneessa eikä vasta kotona...ja siis mikäli ei niitä palautusjuomia välittänyt hörppiä. Hämärä mielikuva tuon hedelmäsokerin hyvyyteen olisi liittynyt sen ketjunpituuteen verrattuna tavalliseen sokeriin. Normi proteiinipirtelöiden tai rahkojen pilkkomiseen menee elimistöltä liian kauan katabolisen tilan katkaisuun ja normi sokeri on liian lyhytketjuista. Verensokeri nousee liian nopeasti tai jotain. Tää on nyt vähän tällaista muistelua mutta jos joku tahtoo/viitsii kaivella asiaa niin...
Performer Highracer 26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2432
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja tavasti » 29 Elo 2012, 09:04

Makelau kirjoitti:Mulla on mielikuva että rankan punttitreenin jälkeen olisi ollut hedelmäsokeri hyväksi katabolisen tilan katkaisuun. Ja jo pukuhuoneessa eikä vasta kotona...ja siis mikäli ei niitä palautusjuomia välittänyt hörppiä. Hämärä mielikuva tuon hedelmäsokerin hyvyyteen olisi liittynyt sen ketjunpituuteen verrattuna tavalliseen sokeriin. Normi proteiinipirtelöiden tai rahkojen pilkkomiseen menee elimistöltä liian kauan katabolisen tilan katkaisuun ja normi sokeri on liian lyhytketjuista. Verensokeri nousee liian nopeasti tai jotain. Tää on nyt vähän tällaista muistelua mutta jos joku tahtoo/viitsii kaivella asiaa niin...

Jaa, no jotkut taas sanovat että hedelmäsokeri noin yleisemmin on viinaakin pahempi myrkky maksalle. http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=30&t=43867

Mutta voipa se olla, että juuri kovan treenin jälkeen se ei olisikaan pahasta?

Itse olen pidemmillä lenkeillä käyttänyt välipalana juustoa ja sen kanssa ruokajuomaksi maitoa. Ja maitoa lenkin jälkeen lisää.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3755
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 29 Elo 2012, 09:19

http://elamakasissamme.blogspot.fi/2010 ... aitat.html Tässä olisi tätä sokeri maskuu.Tavasti kyllä on oikeessa ja pahasti. :mrgreen:
Tieto lisää tuskaa ja tuska lisää tietoo. On mielen kiintoista kuinka aikanaan lanseeraattii hedelmäsokerin puolesta, kun loppujen lopuksi se ei ole sen terveellisempi vaihtoehto. Elämämme on liian makeeta nykyään ja se näkyy ympäristössä. :mrgreen:

Makelau
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Huhti 2012, 07:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja Makelau » 29 Elo 2012, 10:20

Nojanalle kirjoitti:http://elamakasissamme.blogspot.fi/2010/04/fruktoosin-haitat.html Tässä olisi tätä sokeri maskuu.Tavasti kyllä on oikeessa ja pahasti. :mrgreen:
Tieto lisää tuskaa ja tuska lisää tietoo. On mielen kiintoista kuinka aikanaan lanseeraattii hedelmäsokerin puolesta, kun loppujen lopuksi se ei ole sen terveellisempi vaihtoehto. Elämämme on liian makeeta nykyään ja se näkyy ympäristössä. :mrgreen:


Tämä oli minulle uutta tietoa, hyvä kun tuli selväksi. Enpä toisaalta ole viime vuosina niin tarkkaan seurannutkaan tuota urheilijaravinnnon viimeisiä tuulia jotta ehkä minun kannattaisi keskittyä enämpi lukemiseen ja vähemmän vinkkeihin. 8)
Performer Highracer 26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja jori » 29 Elo 2012, 10:27

Korkeafruktoosinen maissisiirappi ja sen käytön suosiminen oli poliittinen manööveri.
Käännös jutusta Guardianissa Miksi ruokamme tekee meistä lihavia? (Ravintotutkimuksen poliittinen historia)
Alkuperäinen juttu: http://www.guardian.co.uk/business/2012 ... ing-us-fat
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja JuSa » 29 Elo 2012, 12:32

Kaksi linkkiä haaraketjuisista amonohapoista kiinnostuneille, lisää on helppo löytää itse:

http://ravintojaterveys.kotisivukone.com/84

http://www.bodybuilding.com/fun/bcaas-the-many-benefits-of-amino-acids.html

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisäravinteet ja muut

ViestiKirjoittaja mhelander » 29 Elo 2012, 14:34

JuSa kirjoitti:Kaksi linkkiä haaraketjuisista amonohapoista kiinnostuneille, lisää on helppo löytää itse:

http://ravintojaterveys.kotisivukone.com/84

http://www.bodybuilding.com/fun/bcaas-the-many-benefits-of-amino-acids.html


Varsinkin jälkimmäinen selitti aika hyvin miksi mulla on pidentyneet lenkit kulkeneet aika hyvin kun olen popsinut proteiinipatukoita. Ehkä niissä sattui juuri olemaan BCAA:ta ? Ja melkein vahingossa tuli tämäkin itse kokeiltua ja keksittyä... harmi ettei 90-luvulla jo mokomaa hokassu.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa