LEL-ajo 2013

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulla oli liiasta treenistä pari vuotta sitten tulehdus akillesjänteessä. Oli hirveetä. Kuntoutus oli pitkä. Voin kuvitella kivun ja vitutuksen.

NYT lepoa ja tulehduslääkitys maksimille! Tsemppiä.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Ikävää, kun jouduit keskeyttämään :( Näyttää olevan tämän vuoden Nokialle valmistautumisissa olevan trendinä rikkoa joko voimanlähde tai kalusto. Pitäisiköhän pysyä varmuuden vuoksi poissa pyörän selästä loppuviikko.

MetaPhrastic 2012

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja jori »

Otan osaa.
Ompas näitä nyt pahimmillaan juuri ennen Nokian tapahtumaa. :(

Tästä akillesjännevaivasta on ollut puhetta aiemminkin -viimeeksi Viron reissulla. Se on varsin tavallinen nojapyöräilijän vaiva, joka usein tulee ja menee itsestään pois. Varsinkin, jos kampikeskiö on vähänkään liian kaukana ja polkeminen vaatii nilkan oikaisua tulee akillesjänteistä helposti nojapyöräilijän akilleen kantapää.

Asiaa voisi helpottaa lyhentämällä etupuomia ja vielä paremmin, jos nojapyöräilykenkiin saisi klossit lähemmäs kantapäätä, jotta akillesjänteen rasitus vähenisi. Parasta olisi, jos pohjaan saisi kiinnitettyä kahdet klossipalat. Yhdet sinne edemmäksi, joilla oikeasti ajetaan, mutta myös toiset heti siihen kantalapun etupuolelle, joihin kiinnitettynä voisi jalkoja lepuuttaa ajon aikana heti, jos alkaa tuntua ikävältä. Samalla hoituisi myös jalkapohjan verenkierto-ongelma, joita joskus niitäkin ilmenee, varsinkin, kun kengännauhat ovat liian kireällä ja kampikeskiö korkealla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

jori kirjoitti:

Otan osaa.
Ompas näitä nyt pahimmillaan juuri ennen Nokian tapahtumaa. :(

Tästä akillesjännevaivasta on ollut puhetta aiemminkin -viimeeksi Viron reissulla. Se on varsin tavallinen nojapyöräilijän vaiva, joka usein tulee ja menee itsestään pois. Varsinkin, jos kampikeskiö on vähänkään liian kaukana ja polkeminen vaatii nilkan oikaisua tulee akillesjänteistä helposti nojapyöräilijän akilleen kantapää.

Asiaa voisi helpottaa lyhentämällä etupuomia ja vielä paremmin, jos nojapyöräilykenkiin saisi klossit lähemmäs kantapäätä, jotta akillesjänteen rasitus vähenisi. Parasta olisi, jos pohjaan saisi kiinnitettyä kahdet klossipalat. Yhdet sinne edemmäksi, joilla oikeasti ajetaan, mutta myös toiset heti siihen kantalapun etupuolelle, joihin kiinnitettynä voisi jalkoja lepuuttaa ajon aikana heti, jos alkaa tuntua ikävältä. Samalla hoituisi myös jalkapohjan verenkierto-ongelma, joita joskus niitäkin ilmenee, varsinkin, kun kengännauhat ovat liian kireällä ja kampikeskiö korkealla.

Mulla on ollut sama etäisyys polkimiin vuosia ja 600-1200km on mennyt ilman nilkkakipuja..... Ja kengät on samst. nyt oli mäkiä, huonoa asfalttia ja sadetta. Jotenkin nämä yhdessä rasittivat enemmän. Veikkaan mäkiä. Tosin pyörittelin ne ylös pikkuvaihteella, 1200 PBP mulla ei etuvaihde toiminut ja kiipesin mäkiä alhaisella kadensilla, ja nilkat pysy kunnossa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja janx »

Ikä ei tule yksin. Eikö se niin ole, että kivikaudella sitä saisi jo etsiä arkkua itselleen tässä kolmen kympin korvilla.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja jviirret »

janx kirjoitti:

Ikä ei tule yksin. Eikö se niin ole, että kivikaudella sitä saisi jo etsiä arkkua itselleen tässä kolmen kympin korvilla.

Taisi suuri lapsikuolleisuus laskea tuolloin keski-ikää? Toki ikä vaikuttaa, alamäki alkaa 30:stä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja janx »

jviirret kirjoitti:
janx kirjoitti:

Ikä ei tule yksin. Eikö se niin ole, että kivikaudella sitä saisi jo etsiä arkkua itselleen tässä kolmen kympin korvilla.

Taisi suuri lapsikuolleisuus laskea tuolloin keski-ikää? Toki ikä vaikuttaa, alamäki alkaa 30:stä.
Jukka

OT: " Kivikauden ihmisen arvellaan eläneen keskimäärin 20 vuotta. Antiikin kreikkalaisten ja roomalaisten elinikä tunnetaan hautalöydösten perusteella kohtalaisen hyvin ja se näyttää olleen hieman alle 30 vuotta. 1700-luvun lopussa Euroopan asukkaat elivät keskimäärin 35–40 vuotta, 1900-luvun alussa jo noin 50 vuotta." Lapsikuolleisuuskin tuolla jollakin sivulla mainittiin. Joten hyvinhän tässä menee!

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja terppa »

Sitä olen sunnuntaina ja sen jälkeen pohtinut miten tällaisilla pitkillä polkaisuilla pidetään pää kasassa eli vaatiiko se sinnin luonteen vai palasteletko päivän osiin tyyliin välitavoitteet?

12h ajossa itseäni helpottaa tavoite seuraavaan sataseen tai tuntimäärä ajateltuun taukoon mutta jos 2h kohdalla rupeaa ajattelemaan, että 10h vielä niin se tuntuu pitkältä :) välillä kyllä mielikuvitus lentää jolloin ei seuraavaa tavoitetta paljoa laskeskele mutta sitten kun taas tökkii niin ei jaksa unelmoida :)

Kunnioitus kyllä nousee extrapitkän matkan taittajia kohtaan kun itsekin yrittää pitempää. Voisi kyllä olla helpompaa jos ajaisi vähemmän "äärirajoilla", toisaalta mä palastelen myös omat 150 km retkipäivät :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja terppa »

Sitä olen sunnuntaina ja sen jälkeen pohtinut miten tällaisilla pitkillä polkaisuilla pidetään pää kasassa eli vaatiiko se sinnin luonteen vai palasteletko päivän osiin tyyliin välitavoitteet?

12h ajossa itseäni helpottaa tavoite seuraavaan sataseen tai tuntimäärä ajateltuun taukoon mutta jos 2h kohdalla rupeaa ajattelemaan, että 10h vielä niin se tuntuu pitkältä :) välillä kyllä mielikuvitus lentää jolloin ei seuraavaa tavoitetta paljoa laskeskele mutta sitten kun taas tökkii niin ei jaksa unelmoida :)

Kunnioitus kyllä nousee extrapitkän matkan taittajia kohtaan kun itsekin yrittää pitempää. Voisi kyllä olla helpompaa jos ajaisi vähemmän "äärirajoilla" toisaalta mä palastelen myös omat 150 km retkipäivät.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Sitä olen sunnuntaina ja sen jälkeen pohtinut miten tällaisilla pitkillä polkaisuilla pidetään pää kasassa.

Mä luulen että jos pää on kasassa niin ei tämmöiseen edes ala :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Sitä olen sunnuntaina ja sen jälkeen pohtinut miten tällaisilla pitkillä polkaisuilla pidetään pää kasassa.

Mä luulen että jos pää on kasassa niin ei tämmöiseen edes ala :roll:

Jukka

Tjaa-a, jospa se hulluuden ja viisauden raja on häilyvä :mrgreen:

Jos se pää ei olisi kasassa niin itseään ja ajatuksiaan ei pitkällä matkalla varmaan jaksaisi :) Toisaalta toiset on vaan sinnikkäämpiä, luonne erot?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja jori »

Kovasti polkemalla saa myös vereen erittymään "taistele tai pakene"-hormoneja, opiaatteja ym. Nuo aiheuttavat tietoisuuteen ja fysiologiaan muutoksia, joiden turvin pystyy ihmiseläin erilaisiin fyysisiin ja psyykkisiin suorituksiin, kuin selvin päin. ­-Tilapäinen hulluus, joka tekee nuo hullutukset mahdollisiksi ja pitkän päälle hyvää ihmiseläimelle. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

terppa kirjoitti:

Sitä olen sunnuntaina ja sen jälkeen pohtinut miten tällaisilla pitkillä polkaisuilla pidetään pää kasassa eli vaatiiko se sinnin luonteen vai palasteletko päivän osiin tyyliin välitavoitteet?

12h ajossa itseäni helpottaa tavoite seuraavaan sataseen tai tuntimäärä ajateltuun taukoon mutta jos 2h kohdalla rupeaa ajattelemaan, että 10h vielä niin se tuntuu pitkältä :) välillä kyllä mielikuvitus lentää jolloin ei seuraavaa tavoitetta paljoa laskeskele mutta sitten kun taas tökkii niin ei jaksa unelmoida :)

Kunnioitus kyllä nousee extrapitkän matkan taittajia kohtaan kun itsekin yrittää pitempää. Voisi kyllä olla helpompaa jos ajaisi vähemmän "äärirajoilla" toisaalta mä palastelen myös omat 150 km retkipäivät.

Minä ainakin jaan ylipitkät (>500 km) matkat etappeihin ja keskityn aina yhteen etappiin kerrallaan. Audax ajoissa (LEL, PBP) etappi on aina kontrollien väli, tyypillisesti 80-100km. Etapin alussa tunti pari menee huomaamatta ja lopussa ajattelen että enää 50km ja sitten taas saa ruokaa syötäväksi ja katon pään päälle. kaikkihan pystyy aina ajamaan 50km. Tärkeintä on pysyä positiivisena ja keskittyä mahdollisuuksiin, negatiivinen ajatellu johtaa lopettamiseen. Jossain vaiheessa täytyy asettua itsensä ulkopuolelle ja miettiä mitähän (vaimo, järjen ääni, tms) sanoisi, pitäisikö levätä, ajaa hitaammin/nopeammin, pitää pulssi ylempänä/alempana.

Itse en kuunnellut järjen ääntä 700km kohdalla. olin nukkunut noin 3h tähän menessä, olin edinburghissa olin alkuillasta (klo 20) mutta päätin jatkaa matkaa yötä vasten kun tuntui hyvältä (keho täynnä kivoja luonnollisia välittäjäaineita ja hormoneja). Olisi kannattanut nukkua, koska paluuetapin ensimmäiset 200 km ovat toddella raskaita, "vuoria" suomen mittakaavan mukaan vaikka isommilaan vain 600m nyppylälän yli kiivettiin. Nukkumalla silloin kun tuntui vielä hyvältä olisi nilkkaongelman siirtyneet myöhempään ja olisin ehkä päässyt loppun asti.... seliseli....

joka tapauksessa ensi kausina keskityn lyhyempiin matkoihin, alle 5h, Nojakkien SM ja MM pääkisoina. jos on 12 h SM:ssä niin kyllä sen ajan.....

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LEL-ajo 2013

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

12h ajossa itseäni helpottaa tavoite seuraavaan sataseen tai tuntimäärä ajateltuun taukoon mutta jos 2h kohdalla rupeaa ajattelemaan, että 10h vielä niin se tuntuu pitkältä :)

12h ajossa tuli aluksi otettua tavoitteeksi 100km, mutta sen jälkeen tavoite oli aina seuraava tauko, joka mun kusivälillä oli noin 25km. Tauolta lähtiessä vilkaisu mittariin ja uusi tavoite 25km päähän. Sen jälkeen huomasin että radan kelloa ei tullut ajateltua. En tiedä milloin tuli 150 tai 200 täyteen, ajoin vain aina noin 25km, tauko ja uusi tavoite 25 päähän. Välillä joutui pysähtymään jo 20 kohdalla, mutta joskus 25 kohdalla pystyi vielä jatkamaan muutaman kierroksen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin