Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja TMS »

Olisi voinut laittaa tämän tuonne kokoontumisiinkin, mutta laitetaan nyt tänne. Eli ilmeisesti jo 33. kertaa järjestettävä Lohjanjärven ympäripyöräily ajetaan lauantaina 25.5.2013. Lisäinfoa: http://www.mtb-lohja.com/joomla/index.p ... &Itemid=33

Kyseessä ei ole mikään kisa, vaan leppoisalla hengellä ajettava kuntoajo. Tänne sopisi hyvin mukaan nojakkejakin, itse ajattelin kiertää kinnerillä. Ketä lähtee mukaan?

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Jos ei potku riitä (luultavasti ei, tämän vuoden km:t turhan vähissä) samana päivänä ajettavaan flecheen,
niin tuonne voisi ilmestyä.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Olisi voinut laittaa tämän tuonne kokoontumisiinkin, mutta laitetaan nyt tänne. Eli ilmeisesti jo 33. kertaa järjestettävä Lohjanjärven ympäripyöräily ajetaan lauantaina 25.5.2013. Tänne sopisi hyvin mukaan nojakkejakin, itse ajattelin kiertää kinnerillä. Ketä lähtee mukaan?

Hep! Tämä on sentään mukavan lähelläkin Nummelaa, niin mukaan täytyy kyllä tunkea. No päivämatkaksi tulee sitten kokonaisuudessaan 110 km, mutta eiköhän se jo tuohon aikaan alkukesästä mene aika helposti kinnerillä.

Järven kierroksella on muuten mukavaa, mutta Roution ja Karstun väli on varsinaista vuoristorataa muistaakseni. Ei sitten muuta kuin pientä silmään...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Järven kierroksella on muuten mukavaa, mutta Roution ja Karstun väli on varsinaista vuoristorataa muistaakseni. Ei sitten muuta kuin pientä silmään...

Kävin viime sunnuntaina ajamassa reitin läpi - ihan vaan Almeralla päästelin... Mittasin GPS-loggerilla reitin ja väänsin siitä nousun:

Ihan normaalia 1,05 %:n nousua se reitti on.

Liitteet
Nousu vs matka Lohjanjärven ympäri
Nousu vs matka Lohjanjärven ympäri

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitäs ihmettä tuohon on plotattu. Pitkän matkan keskimääräinen tien jyrkkyys vai mikä. Miten alamäet näkyvät plotissasi. Mitä tuosta pitäisi päätellä.

Tuota katsellessani tuli mieleen, että pitäisi laatia jonkinlainen pyöräiltävyysindeksi, joka huomioisi tien korkeussuhteen siten, että ylämäen rasittavuus lisäisi indeksin arvoa. Pienet korkeuserot jyrkkinäkään mäkinä eivät haittaa menoa, jos niihin saa vauhtia. Tuon indeksin pitäisi siis huomioida vain liian pitkät ylämäet. Nuo samat mäet olisivat tietenkin toiseen suuntaan alamäkiä. Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla laskea optimistxin simulaattorilla maaston takia pienentyvää keskinopeutta vaikkapa 1-10 kilometrin liukuvalla keskiarvolla, jota sitten verrattaisiin tasaisen maaston keskinopeuteen. Pitäisi vain sopia, mikä on retkipyöräilyn keskiteho, jota simulaattorissa käytetään ja pyörän ominaisuudet, jotta saadaan nojapyöräilijöille parhaiten soveltuva reitin mäkisyysindeksi. Tällaisella algoritmillä voisi sitten käsitellä koko tieverkon topografian ja värimerkitä tieosuudet tuon indeksin mukaan. Tai laatia pyöräilyreitinlaskentaohjelman, joka arvioisi tuon algoritmin perusteella reittien joutuisuutta ja päättelisi nopeimman reitin. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Mitäs ihmettä tuohon on plotattu. Pitkän matkan keskimääräinen tien jyrkkyys vai mikä. Miten alamäet näkyvät plotissasi. Mitä tuosta pitäisi päätellä.

Juurikin niin: laskin graafiin yhteen reitin nousun eli se on siis ylämäkien korkeussumma matkan funktiona. Laskin sen vielä niin, että kun loggerini tallettaa sijaintinsa kerran sekunnissa, niin en laskenut summaa suoraan niistä vaan laskin ensin viiden sekunnin liukuvan keskiarvon ja vasta jos se oli nousua, niin silloin vasta summa kasvoi. Ja kun ajoin reitin autolla keskimäärin 20 m/s nopeudella, niin jos siis n. 100 m:n matkalla oli nousua, niin vasta sellainen ylämäki laskettiin mukaan.

Alamäet ja tasamaa eivät näy tuossa noususummassa mitenkään.

Ja tottahan on, että matematiikka paljastaa: on mahdollista laatia tiestölle rasittavuusluokitus, kunhan vain tiedetään teiden korkeusprofiilit. Silloin on mahdollista painottaa eri pituisia ja korkeuksisia mäkiä eri tavoin, jos niin halutaan. Pikku nyppylä ei todellakaan aina tunnu juuri missään: 5 m nousu menee rullaamalla 10 m/s alkuvauhdilla, mutta 10 m nousuun tarvitaankin alkuvaihtia jo 14 m/s. Ja 30 metrin nousu panee puuskuttamaan olipa alkuvauhti nojakilla mikä tahansa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja TMS »

Huomennahan tämä sitten olisi. Mukavaa keliäkin lupaa, joten mikäs sitä on pyöräillessä mukavalla vaihtelevalla reitillä. Mennäänkö Ari samaa matkaa Lohjalle? Ajelen tänään vanhemmille yöksi ja voisin sieltä hyvin ajaa Nummelan kautta sinne Lohjalle. Lähtöhän on klo 15, eli varmaan joskus klo 14 voisi Nummelasta lähteä. Soitellaan asiasta vaikka huomenissa.

Onko Stapani tulossa? Miten ajattelit Lohjalle mennä? Meinaan kinnerijunaan varmaan mahtuisi :wink:

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kyllä tulossa ollaan, mutta luultavasti autolla
paikan päälle, kun vaimo vähän haluaisi mukaan.
Jos vaimo skippaa, niin houkuttelee tuo juna.
Homma täytyy tsekata huomenaamulla vielä uudestaan.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Ok, suunnitelmat muuttuivat hieman.
Tulen Bembölen kahvituvalle autolla, ja siitä
jatkan Catrikella.

Tero, sopiiko sun kuvioihin siitä lähtö noin klo 12.00
Ajarmalan suuntaan eli oltais Lohjalla vähän aikaisemmin,
kerkeis vähän hengähtää ja kaffet juoda.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Huomennahan tämä sitten olisi. Mukavaa keliäkin lupaa, joten mikäs sitä on pyöräillessä mukavalla vaihtelevalla reitillä. Mennäänkö Ari samaa matkaa Lohjalle? Ajelen tänään vanhemmille yöksi ja voisin sieltä hyvin ajaa Nummelan kautta sinne Lohjalle. Lähtöhän on klo 15, eli varmaan joskus klo 14 voisi Nummelasta lähteä. Soitellaan asiasta vaikka huomenissa.

Joo, sopii hyvin. Klo 14 Nummelasta Albertinkadulta. Siinä ehtii ajella leppoisaa vauhtia Lohjalle harjun päälle kello 15:ksi.

Tai jos stapanikin tulee kanssa mukaan, niin olsiko se jo vähän ennen klo 14? Soitellaan.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja TMS »

No josko lähdettäisiin klo 13 sieltä Albertinkadulta Nummelasta? Vai näkeeköhän Stapani tätä viestiä? Hänen puh numeroa minulla ei taida olla.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Näen viestin ja mulle sopii vallan mainiosti klo 13 Nummelasta.

Klo 12 olen Bembölessä lähtökuopissa.

gsm 0505474947

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja TMS »

Selvä, kuulostaa ihan suunnitelmalta :D

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Hip, Lohjanjärven ympäriajosta selvisinkin hengissä!

tms tuli Nummelan kautta ja ajelimme täältä sisärenkaani vaihdon jälkeen (kiitos tuubista, Tero) Myllylammelle odottelemaan stapania, mutta hänpä olikin ehtinyt ajella jo Lohjalle päin. Emme sitten kuitenkaan onnistuneet löytämään lähtöruuhkassa stapania. Alun kaupunkiletkan jälkeen vauhdin hieman vapauduttua, huomasin hänet trikellään, mutta enpä sitten malttanut jäädä juttelemaan kivassa vauhdikkaassa alamäessä. Sori.

Matka jatkui kohti Karstua ja teräviä mäennyppylöitä piisasi. Niissä onnistuin kuitenkin Milanilla ohittamaan valtaosan kuskeista, joten matkanteko helpottui selvästi ruuhkan hellittäessä. Lähdimme siis Teron kanssa joukon hänniltä liikkeelle, joten alkumatkassa oli tosi paljon ruuhkaa.

Milanilla ajellessa huomaa hyvin sen, että tuollaisessa terävässä mäkimaastossa kinneri hakkaa helposti pystypyörät ja miksei nojakitkin: jos alamäen jälkeen tulee nopeasti vastaan yhtä korkea ylämäki, niin siinä menee heittämällä ohi pystäriporukoista, koska ilmanvastu ei hidasta kinneriä alamäen jälkeen. Suurimman osan porukoista ohitin ylämäissä. Jos vaan mäkeen saa kunnon alkuvauhdin, niin se menee heittämällä ylös.

Mutta sitten on myös ylämäkiä, joihin ei saa vauhtia tai ne ovat niin puuduttavan pitkiä, että matkanteko lähes tyssää: joutuu hakemaan pikkuvaihteita ja monta kertaa jouduinkin turvautumaan 15 % ylämäissä pikku-ali-ykköseen, joka on pienin vaihde, mitä Milanista löytyy. Sillä sitten hilaa kinnerin naurettavalla 6 km/h nopeudella mäen ylös... Samalla pystäriporukka vetää ohi.

Yhden pystäriporukan kanssa oli hauskaa: ne ohittivat minut molemilla kerroilla kun pidin taukoa, mutta minä taas ohitin heidät kolme kertaa ja lopuksi viimeisen kerran Mustion jälkeen. Minulle sitten jälkeenpäin kerrottiin, että kyseisellä taipaleella oli kova vastatuuli, jota en itse asiassa Milanissa huomannut ollenkaan. Oikeastaan ihmettelin ohittaessani, miksi he ajavat tasamaalla noin hiljaa.

Mutta kaiken kaikkiaan kokonaistulos ei ollut lainkaan hullumpi, vaikka Tero vetikin puolimatkan jälkeen ohitse ja katosi horisonttiin. Aika 2.12.30, joka sisältää pitämäni kaksi 4 minuutin juoma- ja ruokataukoa, on ihan ookoo tälläiselle hintelälle hujopille. Ja eikä maalissa vielä paljon porukkaa ollut, kun porhalsin sinne.

Ja vielä: edellisestä huippunopeusennätyksestä Vt25:llä ei ehtinyt kulua kuin 4 päivää, kun jo heti pukkasi uutta: Karjalohjan jälkeen, kun käännyin 104 tieltä 186 tielle, oli mukavan oloinen pitkä alamäki, jossa lepuutin jalkoja rullailemalla, mutta vähän tasaisemmalle tultuani panin vauhdissa silmään iso-yli-ysin, jolla taas pääsi tasaisella heittämällä yhden porukan ohitse. Garmin Edge 500, jonka sain eilen, kertoi kuitenkin, että jossain sillä kohtaa mäessä Milan kulki nopeudella 87,4 km/h. Tämä on uusi kaikkien aikojen ennätykseni. Hip!

Maalissa monet kyselivät, kuinka kovaa Milanilla pääsi lenkillä, mutta kun en vielä osannut katsoa huippuja mittarista, piti odottaa Garmin Connectin mielipidettä asiasta. Siis 87,4 km/h.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lohjanjärven ympäripyöräily 25.5.2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hienosti on Arilla velo kulkenu. Kiva kuulla oman maastokisan jälkeen että muillakin nojaamalla ajettavilla voi joutua turvautumaan pienimpään vaihteeseen. Mulla tosin noi jyrkimmät oli 18+% mutta onneksi lyhkäsiä pätkiä, Oulussa kun ollaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin