Kisa menestystä?

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Kisa menestystä?

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Tiistaina ajettiin taas Keski-Suomen PM-tempo. Osallistuin tällä kertaa yksin, Tapio joutui jättäytymään flunssan takia pois.

Kisa ajettiin rankoissa olosuhteissa: lämpöä alle kymmenen astetta, rankka puuskittainen tuuli ja välillä vielä piiskaava tihku sade.
Joka tapauksessa kisa meni jokseenkin hyvin. Oma aikani oli 20.52. Jäin noin minuutin tavoitteesta, mitä olin ajanut harjoituksissa. Aika riitti miehet yleinen -sarjan 3. sijaan. Pysty- ja nojapyöriä ei siis eroiteltu omiin sarjoihinsa.

Kaiken kaikkiaan neljänneksi nopein aika 19.polkijasta. Varsinaiset kilpapyöräilijät meni tietenkin aivan omia aikojaan. Positiivista kuitenkin oli, että kaksi kilpailun parasta polkijaa halusivat molemmat kokeilla pyörääni kisan jälkeen. En tiedä saadaanko tänne sitten kohta s**tanan kovia kilpanojapyöräilijöitä :wink:

tulokset kokonaisuudessaan: http://www.jyps.info/?sivu=

Flunssa jäi kisoista muistoksi. Pari päivää ollut nyt sairaslomaa. En enää lyhyissä trikoissa lähde alle 10 asteessa polkemaan :D

Seuraava koitos onkin tuo Kälviän 24h ajo 8-9.9. Meitä on nyt vissiin kolme miestä lähdössä joukkueena. Mukaan mahtuisi vielä pari! Kyseessä ei ole siis mikään kilpailu, joten kaikki, kuitenkin jokseenkin menohaluiset, saavat tulla mukaan.
http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.php?t=296

ps. ens vuonna kisoissa tuollaisella :D toivotaan...
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kisa menestystä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

lowrides kirjoitti:

Joka tapauksessa kisa meni jokseenkin hyvin. Oma aikani oli 20.52. Jäin noin minuutin tavoitteesta, mitä olin ajanut harjoituksissa. Aika riitti miehet yleinen -sarjan 3. sijaan. Pysty- ja nojapyöriä ei siis eroiteltu omiin sarjoihinsa.

Kovat on vauhdit, matka siis n.14km? Eli keskinopeus jotain 42km/h?
Tuollaisella kuvassa olevalla no-com:lla on hiljattain ajettu kattamattomien nojakkien tunnin ajon ennätys:
http://www.bentrideronline.com/index.ph ... 0&blogId=1

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kisa menestystä?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mnkälaisella pyörällä ajoit? Ja millainen oli suhtautuminen yleisemmin, oliko jupinaa 'ei tuollaisella saa osallistua'?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kisa menestystä?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tuollaisella kuvassa olevalla no-com:lla on hiljattain ajettu kattamattomien nojakkien tunnin ajon ennätys:
http://www.bentrideronline.com/index.ph ... 0&blogId=1

Jukka

28.459 mile. Öh, ymmärsinkö jotain väärin. Tuo ennätyshän on huonompi, kuin vuonna 1942 Fausto Coppin ajama pystypyöräennätys 45,8km. Eddy Merckx ajoi vuonna 1972 jo 49.431km ja voimassa oleva ennätys on vielä vajaa 300 m parempi.
Ei ihme, jos pitävät nojapyöriä hitaina. Vai onko kyseessä jokin eläkeläissarja.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näinpä. Kyse on siitä kuka ennätykset kirjaa. Tuo on WRRA:n ( http://www.recumbents.com/wrra/ ) kattamattomien nojakkien ennätys. UCI kirjaa kattamattomien pystypyörien ennätyksiä ja IHPVA kirjaa kaikkien lihasvoimilla liikkuvien ennätyksiä. Eli jos tällä hetkellä haluaa nimensä johonkin ennätyslistaan, niin helpoimmalla pääsee nojakilla WRRA:n tilastoihin. Vai onko olemassa joku järjestö jonka ennätys olisi vaatimattomampi?
IHPVA:n listoilla tavallisella pystypyörällä tehty ennätys on jo vuodelta 1932, 31.06mailia. http://www.ihpva.org/hpva/hpvarec3.html#nom27

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kisa menestystä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ei ihme, jos pitävät nojapyöriä hitaina. Vai onko kyseessä jokin eläkeläissarja.

Jtaketaampa vielä. Nojapyörä on varmasti nopeampi kuin pystypyörä, mutta mistä löytyy kuski joka saa pelkillä jaloilla polkimiin yhtä paljon voimaa kuin käsillä ja jaloilla yhdessä runttaamalla.
Minä ainakaan en saa nojakilla sykettä nousemaan läheskään yhtä ylös kuin esim. maastopyörällä. Eli en saa samaa voimaa tuotettua. Silti huonokuntoisena ajan nojakilla kovempaa koska en jaksa pitkään tuottaa tuota huipputehoa. Mutta kilpapyöräilijät jaksaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ei niin pitkällä matkalla kuin tunti taida enää pystypyörällä(kään) olla mitään järkeä käyttää käsiä muuhun kuin kiinnipitämiseen. Hyväkuntoinen, eli siis tunninajon maailmanennätyksen parantamiseen realistisesti pystyvä, pyöräilijä pystyy käyttämään koko sydän- ja verenkiertoelimistönsä kapasiteetin pelkillä jaloillaan. Sikäli väitän, että jos joku Jan Ullrich (joka on kuitenkin nähty nojapyörän päällä!) innostumaan niin ennätys paranee niin että kohina käy.

Jaa että pitää olla douppaamaton ennätyskuski? No viimeisin douppaamattomana tehty pystypyörien tunninajon ME taitaa olla 1800-luvulta...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No joku syyhän siihen täytyy olla miksi erot ovat noin pieniä huolimatta nojapyörän ylivoimaisesta ilmanvastuskertoimesta. Eikö sitten veri kierrä jaloissa yhtä tehokkaasti vai eikö mataluus yksin riitä pieneen ilmanvastukseen? Muutenhan jokainen keskiverto kuski olisi nopeudeltaan kilpapyöräilijöiden tasoa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Riittäisi jo, että esimerkiksi kisoissa pyörääni kohtaan kiinnostusta osoittanut CC Picaron kuski ajaisi pyörääni, hänen aikansa 19.05 tippuisi kevyesti 18.00 tai jopa 17.00 minuuttiin. Puhumattakaan miten tunnin ajon ennätys paranisi.

Tottakai pitää muistaa, että normaalit tempo -pystypyörätkään eivät todellakaan ole mitään hitaita.

Oma pyörä on Fujin SL-II. Mielestäni pyörää voisi verrata nojapyörissä pystypyörien maantiekilpapyörään. Jonkin Velokraftin No Comin ollessa sitten nojapyörissä pystypyörien tempovehje. Kehno vertaus :?

Joka tapauksessa jos olisin ajanut pystykilpapyörällä, aikani olisi ollut arviolta minuutista kahteen huonompi. Pitääkin käydä muuten ajamassa, kunhan saan sen kuntoon...

Hyvinhän porukka täälläpäin nojapyöriin suhtautuu. Monet kriitikotkin on ruvennu arvostamaan, kun yhteislenkeillä on jättänyt koko joukon nuolemaan näppejään. (varsinkin, kun tekee tämän ylämäessä).

Kyllä tuo kisoissa ja tapahtumissa käynti aina kannattaa. Jaksaisi vain treenata enemmän, niin tulisi sitten vahvempia näyttöjä. Polkemista kun se tarvitsee se nojapyöräkin.

Mutta kun antaa pikkusormen se vie koko käden. Sitä huomaa aina vain miettivänsä uutta nopeampaa pyörää tai että miten nykyisestä saisi nopeamman.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

jviirret kirjoitti:

No joku syyhän siihen täytyy olla miksi erot ovat noin pieniä huolimatta nojapyörän ylivoimaisesta ilmanvastuskertoimesta. Eikö sitten veri kierrä jaloissa yhtä tehokkaasti vai eikö mataluus yksin riitä pieneen ilmanvastukseen? Muutenhan jokainen keskiverto kuski olisi nopeudeltaan kilpapyöräilijöiden tasoa.

Jukka

Ainut keino tehdä edes suhteellisen objektiivisia vertailuja on pistää sama kuski ajamaan molemmilla pyörillä. Lisäksi pitää ottaa aina huomioon, että nojapyöränkin pitäisi olla koottu kilpapyöräksi, jotta ilmanvastus etu pääsisi täyteen vahvuuteensa.

Esim. Omassa pyörääni pitäisi vaihtaa paljon komponentteja, jotta se vastaisi niiltä osin kisojen parhaita pyöriä. Pitäisi olla jonkin sortin aerovanne edessä, kunnon (eikä mikään itsetehty) levypyörä takana. Ketju pitäisi pudottaa juoksemaan eturenkaan ohi, jotta mekaaninen vastus minimoituisi; Vaihde komponenttien pitäisi olla paremmat, kampien pitäisi olla paremmat ja ehkä tärkeimpänä: renkaiden pitäisi olla jotkut 20 mm vai mitä noissa tempopyörissä käytetään. Itselläni on 28 mm. Kaikki nämä vaikuttavat kokonaisvastukseen, ilmanvastuksen lisäksi.

Mutta omalta osaltani toivon että joskus saisin esim. tuon No Comin, jossa ei ole tehty kompromisseja nopeuden kustannuksella. Silloin, lisä treenin kera, minäkin voisin saada noissa kisoissa parempia tuloksia aikaan :wink:

ps. ja fujin ei ole aivan tarpeeksi jäykkä. Kaikki teho ei välity tiehen...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Jäykkyydestä: Fujin SL:n etupuomi on varsin ohutseinäistä putkea. Putki taipuu vasemmalla jalalla polkiessa muutamia millejä oikealle. Hassua tässä on että oikealla jalalla polkiessa putki ei taivu. Tämä varmaankin johtuu siitä että ketjun voima vääntää aina putkea oikealle. Voikohan putkesta tehdä siten epäsymmetrisen että se on vahvempi toiseen suuntaan taivuttaessa?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

ukram kirjoitti:

Voikohan putkesta tehdä siten epäsymmetrisen että se on vahvempi toiseen suuntaan taivuttaessa?

Metalleista ei, komposiiteista en osaa sanoa. Ehkä.

Efekti on kuitenkin aika järkeenkäypä, erityisesti matalalla nojakilla (koska ketju ja polkeminen menevät vastakkaisiin suuntiin). Ketjun ja jalan aiheuttamat voimat kun summaa yhteen, huomaa että vasen polkaisu vääntää keskiötä paljon enemmän.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Voisihan se putki olla ovaalin muotoinen tai kartio joka on kiinni paksummasta päästä runkoon?
Voisiko putken sisään työntää topivan vahvuisen alumiini putken jäykistäjäksi?
Edetään aika kauas alkupeäisestä aiheesta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Voisihan se putki olla ovaalin muotoinen tai kartio joka on kiinni paksummasta päästä runkoon?
Voisiko putken sisään työntää topivan vahvuisen alumiini putken jäykistäjäksi?
Edetään aika kauas alkupeäisestä aiheesta...

Jukka

Vaikka menee ohi aiheesta, tai ainakin otsikostta, kannattaa asiaa pohdiskella. Voihan tämän ketjun siirtää myöhemmin toisaalle eri otsikon alle.

Itse asiassa puomi notkuu aina oikealle. riippuen eturattaan koosta ja polkijan taipumuksesta polkea jalan ulko- tai sisäsyrjällä. Ketjun taakepäin vetävä voima ja poljinvoima ovat kammen pituuden ja eturattaan säteen suhteessa. Ketjuvoima siis noin tupla verrattuna poljinvoimaan.

Puomin Jäykistäminen työntämällä mitään alkuperäisen sisään ei vastaa tarkoitustaan. Tärkeintä on saada jäykkä materiaali mahdollisimman kauas ulos.
Etupuomin vasemman jalan notkumista on kannattavinta pienentää siirtämällä puomi, tai ainakin sen tyvi, epäsymmetrisesti lähemmäs ketjulinjaa. Litistäminen auttaa myös. Kotitarvekorjaukseksi lienee kuitenkin helponta siirtää ketjulinjaa eturattaan brikoilla vähän keskemmälle. Ainoastaan ketjulinjan kulku rungon vierellä asettaa rajoituksia.
Jonkinlaisen viulustaagin rakentaminen rungon vasemmalle puolelle saattaisi myös tuoda vaivaan nähden lisähyötyä. (Viulustaagi on purjeveneen maston jäykistämiseksi viritetty vaijeri, joka on kiinni mastossa molemmista päistään ja keskeltä erityisen viulun tallaa muistuttavan tangon (saalinki) varrassa.)

Jori

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Asiasta taas kolmanteen...
Sean Costin paranti omaa tunnin ajon maailman ennätystään toissa päivänä 47.5 kilometriin. Tällä kertaa hän ajoi puisella sisä velolla.
Pyörä oli tällä kertaa kiinteävälityksinen eli fixed gear No Com :o
Aikamoinen peli varmastikin. Välitys oli muistaakseni 53/13.

Tässä on muuten tuore linkki siitä miksi kaikki nojapyörät eivät ole pystypyöriä nopeampia. "Yli 260 kaupallisesta nojapyörästä noin 50:llä on potentiaalia olla pystypyörää (kilpa) nopeampia..." : http://www.wisil.recumbents.com/wisil/m ... faster.htm

video: http://imageevent.com/aero92/videoproje ... =4&s=0&z=9

Vastaa Viestiin