Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mun mielestä toi kuudeen penkki on jo aika luihakasti. 5 asteen muutosta loivemmaksi voisi kokeilla.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kuis jos vielä levyttäisi takakiekon? Yhtä oikotietä onneen ei taida olla mutta jos ne kaposet, hyvin rullaavat renkaat, kapea ohjaustanko ja jakkara enemmän kenollensa niin tulee pitkässä kisassa kilsoja helpommin. Sitten kun vielä reenaa sillä penkin kisakulmalla, että siihen tottuu niin hyvä tulee...

Muoks. toimisiko tuossa sellainen hanskapeili niin saisi taas peilin verran aerodynaamisemman?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Antaisikohan tämä mielestäni aika tasapuolinen vertailu vähän osviittaa muutoksien vaikutuksista. Olen tälle kesälle useamman kerran ja useammalla pyörällä ajellut tuota mun 17,5km testilenkkiä niin kovaa kuin pääsen. Hitain ensin:

Kuva

Geopyörä, nojakulma 50astetta ja istumakorkeus noin 60cm. Raskas, testatessa oli skootterin takaboksikin paikoillaan. Varmasti yli 20kg. Renkaat Contitnental sport contact 40-559 Tällä pääsin toistuvasti n.29km/h keskinopeuksiin.

Kuva

Highracer, nojakulma noin 40astetta ja istumakorkeus noin 65cm. Nokialla mitattu 17,4kg paino. Renkaat Schwalbe Kojak 35-559. Tällä pääsin kahdesti 30,1km/h keskinopeuteen, yleensä karvan alle 30km/h.

Kuva

Yescom, nojakulma noin 25astetta ja istumakorkeus 20cm. Paino noin 18kg. Renkaat Schwalbe Marathon slick 32(?)-559. Tällä olen pari kertaa ajanut ja molemmilla kerroilla keskinopeus on ollut yli 31km/h.

Kaikenkaikkiaan vielä tuossakaan nopeudessa ajoasennosta tulevat ilmanvastuserot eivät ole kovin suuria, eron toki huomaa koska mun mielestä nuo kumit ovat rullaavuudeltaan samanlaisia ja ajaja+pyörä paino muutaman prosentin sisään.

Nokialla pääsin highracerilla tunnissa 30,7km, eli tuon verran yleisestä liikenteestä, risteyksistä ja U-käännöksestä on haittaa. Jos olisin osallistunut geopyörällä niin tunnin ajon sijoitus olisi ollut 2pykälää huonompi ja Yescomilla 3pykälää parempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Antaisikohan tämä mielestäni aika tasapuolinen vertailu vähän osviittaa muutoksien vaikutuksista. Olen tälle kesälle useamman kerran ja useammalla pyörällä ajellut tuota mun 17,5km testilenkkiä niin kovaa kuin pääsen.

Reittiä tuntematta päivän kunto ja kelit vaikuttaa lopulta aika paljon aikaan. Heittoa voi helposti tulla tuo 2-3 km/h keskinopeudessa...

jviirret kirjoitti:

Yescom, nojakulma noin 25astetta ja istumakorkeus 20cm. Paino noin 18kg. Renkaat Schwalbe Marathon slick 32(?)-559. Tällä olen pari kertaa ajanut ja molemmilla kerroilla keskinopeus on ollut yli 31km/h.

Kaikenkaikkiaan vielä tuossakaan nopeudessa ajoasennosta tulevat ilmanvastuserot eivät ole kovin suuria, eron toki huomaa koska mun mielestä nuo kumit ovat rullaavuudeltaan samanlaisia ja ajaja+pyörä paino muutaman prosentin sisään.

Nokialla pääsin highracerilla tunnissa 30,7km, eli tuon verran yleisestä liikenteestä, risteyksistä ja U-käännöksestä on haittaa. Jos olisin osallistunut geopyörällä niin tunnin ajon sijoitus olisi ollut 2pykälää huonompi ja Yescomilla 3pykälää parempi.

Mulla suurin parannus tänä vuonna käyttämälläni 30 kilsan testilenkillä jossa pyöräteitä ajetaan Jääliin ja takaisin, siellä hiekkateitä ja ihan maastopolullakin pikku pätkä kun kierretään Jäälijärvi, on tullut paremmin rullaavista renkaista. Auttaa nimittäin todella paljon kun huomaa että laite vaan rullaa myös ylämäkeen, ei tunnu siltä että joutuu suossa sotkemaan mäkiä ylös.

Toinen samanlainen sensaatio on tullut tuosta etuvedosta. Kun tajusi että sillä pääsee vaan vääntämällä ylös mäet kuin mäet. Sykkeillä voi ajaa suorat ja alamäet mutta kun unohtaa sykkeen ylämäissä ei vauhti paljoa paikallisissa laske. Samalla strategialla sain kelattua Nokiallakin 8-11 tuntien välillä kolmen minuutin tuntumaan kierrosajat, taisinpas ajaa tuolloin vain yhdellä vaihteella.

En usko että välineen painolla on suurtakaan merkitystä Nokialla. Voimalinjan häviöillä ja renkaiden rullaavuudella on merkittävä osuus, etenkin jos vauhti ei nouse juuri 30:n yläpuolelle. Maastonojakki kulkee mulla nyt 30:n keskarilla hiekkateillä ja pyöräteillä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä näin viime yönä unta että mä ajoinkin tommoisella MBB:llä.

Tässähän tulee ihan jakomielinen fiilis kun ei tiä että mitä rupeis askartelemaan. Heh.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Mä näin viime yönä unta että mä ajoinkin tommoisella MBB:llä.

Matalampi on parempi tuulessa, ja sellainen mbb sulla on jo.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Reittiä tuntematta päivän kunto ja kelit vaikuttaa lopulta aika paljon aikaan. Heittoa voi helposti tulla tuo 2-3 km/h keskinopeudessa...

Keli vaikuttaa toki paljon, mutta ei tässä tapauksessa. Jokainen suoritus ajettu kauniissa kesäsäässä. Ainahan täällä vähän tuulee, mutta kun ajetaan eestaas niin tuollainen muutama m/s tuuli ei isoa eroa aiheuta täys tyveneen. Higracerilla tuota tahkosin kesällä eniten ja jokainen suoritus 1km/h sisään sama.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja MikaL »

jviirret kirjoitti:

Edellyttäen ettei tuo nojakulman lasku aiheuta verenkierto, kramppi tai muitakaan oireita tai tee ajamisesta epämiellyttävää jolloin taukoväli tihenee ja ne pitenee :wink:

Jukka

Tuohan on kovin yksilöllistä, miten herkkä on krampeille yms. Minusta makaavampi asento on mukavampi ajaa kuin pysty, kun ei ole liikennettä tai tarvetta pysähtyä. Viime vuonna minulla oli ensimmäinen varikkopysähdys vasta kuuden tunnin jälkeen, kun vesi loppui :mrgreen: Pusikossa taisin käväistä sitä ennen. Tänä vuonna ei kulkenut yhtä hyvin.

MetaPhrastic 2012

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Joo. Kuulostaa hyviltä perusteluilta. Rakkineen kiloilla ei lieni niin hirveetä väliä? Kuudeehan oli jotain 15 (edit 15,4) kiloo. Evoluutioversion saisi varmaan helpohkosti 13 kilon tienoille.

Aina unohtuu linkittää tämä laskuri: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Tuollahan voi eri suureiden vaikutusta tutkia.
Pistin pyöräksi SWB, kuski 80kg, renkaiksi "medium wide high pressure slick"(eli esim. 35mm Kojak) ja tehoksi 300W. Kadenssi 90 ja muut 0:ksi
15kg pyörällä nopeus 41,1km/h ja 13kg pyörällä nopeus 41,2km/h. Aika hyvin pitää siis paikkaansa että 1% yhdistelmän painossa on 1% nopeudessa. Tuossa muutos 2,4%

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja TKorho »

ajarmala kirjoitti:

Rakvere - Viinistu merenrannan kautta: http://ridewithgps.com/trips/1520133
Viinistu - Tallinna - Nummela: http://ridewithgps.com/trips/1520134

Matkavauhti Virossa oli mukavan leppoisa: esim. Viinistusta Tallinnaan keskisyke oli 98 eikä se paljoa siitä ylemmäs noussut muutenkaan - lukuunottamatta 15 km:n pätkää ekana päivänä ennen Aegviidun tietyömaata, jossa innostuin kaahaamaan jopa 133 maksimipulssilla... Nämä siis niitä kinnerin etuja avopyöriin verrattuna.

Anteeksi että toin tähän lainauksen Viron Ecotripiltä. Liittyy kuitenkin tekniikkaan ja nopeuteen.

Olen ymmärtänyt muualta että A.Jarmala on ihan "kova polkija", mutta ylläoleva kommentti saa kyllä minulta ilmat keuhkoista! Jos ottaa ylemmän linkin, niin >20km/h keskivauhdilla syke pysyy jossain selkeästi alle 110? (Saitti ei tue keskisykkeen tarkistamista) Seuraava päivä on huomattavasti hitaampi (15km/h), mutta sykkeetkin ovat sellaiset että minä en pääse edes pyörän satulaan niillä, saati että nojapyörä liikkuisi johonkin.

Olen ymmärtänyt että täysin katetun pyörän etu on ehkä ~+5km/h, ehkä vähän enemmän. Ja tiedän että jos joutuu polkemaan hitaampien tahtiin niin se on lähinnä maleskelua. Istualtaan.
Mutta onko kinneri tosiaan noin easympi? Onko meillä etuvetoisia virtaviivaisia kinnereitä tiedossa?

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Itse itselleni vastaten: ainakin tuon ylläolevan Kreuzotterin linkin perusteella noin olisi. Hidasta vauhtia (<<20km/h) täyskatetulla (kilpapyörällä) pitäisi pystyä ajamaan lähinnä nukkumasykkeellä. Samamsuuntaista Questilla, joka ei liene mikään ultimate-viritys. Ilmanvastuksen potenssiin riippuvuus pitää sitten huolen siitä että huippuvauhdit eivät karkaa käsistä. Hämmentävää. Täytyy kyllä hankkia koeajokokemusta.

MUOKS: Energiankäyttö vastaa juurikin sitä kun yritän jotenkin pysyä perheen tahdissa ja energia menee pään pyörittelyyn.
"...Tästä tulee kallista."

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja MikaL »

jviirret kirjoitti:

Aina unohtuu linkittää tämä laskuri: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Aika inhottavaa laittaa tuollainen linkki esille, voi käydä kalliiksi, kun alkaa kinneri houkuttelemaan :D Melkoinen ero on omaan high racerinkin ja questin välillä, melkein 10 km/h :shock: No siltä se kyllä tuntuikin, kun Milanin koeajoin Nokialla, sehän kulki melkein itsestään.

MetaPhrastic 2012

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syke on kovin yksilöllistä. Itselläni istuessa 70 ja kengän nauhoja sitoessa saattaa nousta toiselle sadalle, tai ainakin sadan pintaan. Joskus työmatkalla mittaillut ja semmoinen 130 on vielä tahti ettei tuu hiki jos ei ole liikaa vaatetta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TKorho kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Viinistusta Tallinnaan keskisyke oli 98 eikä se paljoa siitä ylemmäs noussut muutenkaan - lukuunottamatta 15 km:n pätkää ekana päivänä ennen Aegviidun tietyömaata, jossa innostuin kaahaamaan jopa 133 maksimipulssilla... Nämä siis niitä kinnerin etuja avopyöriin verrattuna.

Olen ymmärtänyt muualta että A.Jarmala on ihan "kova polkija", mutta ylläoleva kommentti saa kyllä minulta ilmat keuhkoista! Jos ottaa ylemmän linkin, niin >20km/h keskivauhdilla syke pysyy jossain selkeästi alle 110? (Saitti ei tue keskisykkeen tarkistamista) Seuraava päivä on huomattavasti hitaampi (15km/h), mutta sykkeetkin ovat sellaiset että minä en pääse edes pyörän satulaan niillä, saati että nojapyörä liikkuisi johonkin.

Olen ymmärtänyt että täysin katetun pyörän etu on ehkä ~+5km/h, ehkä vähän enemmän. Ja tiedän että jos joutuu polkemaan hitaampien tahtiin niin se on lähinnä maleskelua. Istualtaan.
Mutta onko kinneri tosiaan noin easympi? Onko meillä etuvetoisia virtaviivaisia kinnereitä tiedossa?

No en tiedä onko ;) siis sykkeiden puolesta tai että velo olisi niin paljon tehokkaampi.

Ajelin tuossa tiistaina pystärikaverin kanssa loput lenkistä, sitä ennen olin ajanut noin kympin 140:n sykkeillä 10 km tempopätkälle, sitten sen melko lailla täysillä ja perään ajoin muutaman kilsan kaveria kiinni. Yhdessä kun ajoimme noin 25 km/h vauhtia oli mulla sykkeet 110-125 ja melkein 130 ylämäissä. Ajoin etuvetosta...

Mullahan lenkkisyke on 130-140 jolla menee tuntikausia helposti, kuten Nokialla 12h. Leposykettä en ole mitannut mutta tuskin paljoa päälle 40 on. Maksimisyke tälle vuodelle joitain 191 paikkeilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TKorho kirjoitti:

Olen ymmärtänyt muualta että A.Jarmala on ihan "kova polkija", mutta ylläoleva kommentti saa kyllä minulta ilmat keuhkoista! Jos ottaa ylemmän linkin, niin >20km/h keskivauhdilla syke pysyy jossain selkeästi alle 110?
Olen ymmärtänyt että täysin katetun pyörän etu on ehkä ~+5km/h, ehkä vähän enemmän. Ja tiedän että jos joutuu polkemaan hitaampien tahtiin niin se on lähinnä maleskelua. Istualtaan.
Mutta onko kinneri tosiaan noin easympi? Onko meillä etuvetoisia virtaviivaisia kinnereitä tiedossa?

Enhän minä nyt sentään mikään kova polkija ole! Koskaan en ole ollut hyvä kestävyyslajeissa, koulussakin 70-luvulla Cooperin testin kaikkien aikojen paras tulos oli vaivaiset 2800 m, vaikka olin treenannut lentistä jo 6 v ja juoksua pari vuotta. Tosin nyt on tullut nojailtua jo viidettä vuotta...

No, Ecotripillä keskivauhti oli kinnereille (aka "koppiksille", niin kuin meitä ruvettiin siellä kutsumaan) aika rauhallinen, koska mukana oli myös pystypyöräilijöitä. Senpä takia kinneristit ja nopeimmat nojakistit yleensä eksyivät suunnitellulta reitiltä ja kiersivät ylimääräisiä ketunlenkkejä, joista pisin taisi kymmeniä kilometrejä. Sateessa.

Mutta ehkäpä kinnerien nopeudesta saa kuitenkin parhaan kuvan Nokian kisoista. Ainakin minuun teki suuren vaikutuksen Milan Sl:ni kyky liikkua 12 tunnin kisassa varsin huomattavaa vauhtia suorastaan naurettavan pienellä teholla: minulla oli kisassa mukana Garmin Edge 500 sykemittarilla ja ajoin kisan visusti sykemittaria vastaan, niin kuin olen täällä jo aiemmin kertonut. Ensimmäiset 11 tuntia kisassa menivät Garminin ja RidewithGPS:n mukaan seuraavasti:

  • ajoaika 9h 43 min
  • matka 340 km
  • keskinopeus 35 km/h
  • keskisyke 109
  • maksimisyke 124 (vaikka tarkoitus oli ajaa se 115:een, mutta sitä oli näemmä jossain vaiheessa varmaan innostunut liikaa...)

Mutta siis, Milan SL kulkee moisella lähes tasamaaradalla 35 km/h varsin pienellä 109:n keskisykkeellä. Se oli tarkoituksenikin, koska kisa sentään oli 12 tunnin mittainen, (datat tässä: http://ridewithgps.com/trips/1563387). 109 keskisyke on luokkaa 61 % maksimisykkeestäni (jota ei tosin ole viime vuosina tullut mittautetuksi, tämä vuodelta 2008). Sitten viimeisellä tunnilla huomasi, että ekat 11 tuntia ei oikeastaan tuntunut missään: rasitustaso oli ollut niin lievä, että voimia oli vaikka millaisiin rutistuksiin... Loput 45 minuuttia vedin lähes 1 h kisan vauhtia.

Ja näin jälkeen päin täytyy todeta, että olisin varmaan pystynyt ajamaan ensimmäiset 11 tuntia hieman suuremmallakin keskisykkeellä, ja sitä myoten hieman lujempaa. Mutta halusin pelata pitkän 12 h kisan varman päälle.

Ja siis: auerodynamiikaltaan hyvä, täysin katettu kinneri, kulkee halukkaasti kovaa yllättävän pienellä teholla. Jos sellaiseen vielä lykkäisi oikeasti hyväkuntoisen ja nuoren kuskin, niin se varmaan taittaisi kilometrejä hämmästyttävää vauhtia.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin