Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mietiskelyä ensi vuoden Nokian rakkinetta ajatellen. Koska olen luontaisesti laiska ja tyhmä - kysyn viisaammilta, joilla on vastaus odottamassa.

  • Kuinkahan paljon menetin, vai menetinkö jotain kuin kuudeessä oli alla noin paksut nakit. Olisko tulos ollut samalla kunnottomuudella parempi, jos alla olisi ollut kapeemmat renkaat (edit. nää kumit on n. 56mm leveet)? Toki toi röpelöpinta verotti myös jotain - mutta sileänä ja samoilla paineilla on se peruskyssäri.

Kuva

  • Onko samoilla renkailla varustetut 406 kiekot automaagisesti tyhmempi vaihtoehto kuin 559 tai 622 (joskus selvitettiin se että jossain nopeudessa 406 voittaa pienemmän ilmanvastuksen vuoksi)

Kuva
Kuva
Kuva

  • Kuinka iso merkitys 30kmh nopeudessa on sillä rötköttääkö kuski 15 sentin vai 55 sentin korkeudessa jos asento on muuten sama? Joo. Ei oo näissä pyörissä identtiset asennot. Mutta ymmärtänette pointin.

Kuva

  • Sisätiloissa tällä ei liene niin suurta merkitystä kuin ulkona?
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Kuulosti niin tutulta nää mun kyssärit että etsin sen vanhan ketjun jossa asiaa on käsitelty.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=8&t=1975

TatuLund
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Marras 2012, 19:46

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja TatuLund »

Pastori kirjoitti:

Joo. Kuulosti niin tutulta nää mun kyssärit että etsin sen vanhan ketjun jossa asiaa on käsitelty.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=8&t=1975

Niin, mutta eikös nämä olekin niitä ikuisuuskysymyksiä. Jos vauhtia haetaan, niin varmaan kaikki mainitsemasi pointit tulevat tapetille. Samalla ajomukavuus kärsii. Nuo paksummat renkaat ovat jousittamattomassa pyörässä arkikäytössä mukavat, mutta kisassa toki hitaammat. Itse ajelin tässä reilu viikko sitten Finlandia MTB:n täysjäykällä maasturilla ja mietin, että kuinka paljon annoin tasoitusta täysjoustoilijoille. En muuten ollut kisan viimeinen ;) Mutta oma ilkikurinen huumori on ajaa maastossa vanhan koulun vehkeellä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näimpä ja mikään yksittäinen juttu ei tee pyörästä hidasta tai nopeaa, vaan se on prosentti sieltä ja toinen täältä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Mä aattelinkin kuudeen kehitysversioita. En siis (ehkä) lähden Jukan viitoittamalle tielle vaan sorvaan (ehkä jopa sorvaan oikeestikin) kuudeetä. Juuri nyt on mielessä - jäykkä midracer, runkoon mutka siis ja persausta alemmas, penkkiä hitusen loivemmaksi, 622 kiekot (sattuu jo olemaan), ohuempaa nakkia alle. Jos noilla ja tunti lisää ajelua politiikalla sekä vaikka 5000 harjoituskilsoilla rupeis se 300 lähenemään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Joo. Mä aattelinkin kuudeen kehitysversioita. En siis (ehkä) lähden Jukan viitoittamalle tielle vaan sorvaan (ehkä jopa sorvaan oikeestikin) kuudeetä. Juuri nyt on mielessä - jäykkä midracer, runkoon mutka siis ja persausta alemmas, penkkiä hitusen loivemmaksi, 622 kiekot (sattuu jo olemaan), ohuempaa nakkia alle. Jos noilla ja tunti lisää ajelua politiikalla sekä vaikka 5000 harjoituskilsoilla rupeis se 300 lähenemään.

Jaa meinaatko luistaa rivistä, etkä ajakkaan Pythonilla?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Aattelin laittaa sen kuntoon ja ajella kilsoja alle. Katotaan sitten miten eri rintamilla homma etenee.

ITSEASIASSA: mä tarttisin siihen navan - tuumiskelin josko löytyisi duomatic. Saisi kevyen rakkineen ja se toimisi ehkä kätsymmin kuin toi automatic.

Tää Sturmey Archer Duomatic-napa jalkajarrulla olis elegantti.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Juuri nyt on mielessä - jäykkä midracer, runkoon mutka siis ja persausta alemmas, penkkiä hitusen loivemmaksi, 622 kiekot (sattuu jo olemaan), ohuempaa nakkia alle. Jos noilla ja tunti lisää ajelua politiikalla sekä vaikka 5000 harjoituskilsoilla rupeis se 300 lähenemään.

Arvaan että istumakorkeus ja loivempi nojakulma on yhteensä 1km/h ja kiekot toisen 1km/h, eli 12h ajossa 24km lisää. Vähän voisi vaikuttaa kun vaihtaisit myös tangon kapeampaan?
12h ajon tauoista sen verran, että mun mielestä niitä ei pidä yrittää käyttää palautumiseen vaan pitää ajaa sellaista vauhtia ettei tarvi palautua. Tauoilla käydään vaan kusella, täytetään pullot ja tankataan sellaista mitä ei ajaessa voi. Näin se pysähdys kestää alle 5min ja kerran tunnissa tehtynä kisa-aikaa menee vain 1h taukoihin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

12h ajon tauoista sen verran, että mun mielestä niitä ei pidä yrittää käyttää palautumiseen vaan pitää ajaa sellaista vauhtia ettei tarvi palautua. Tauoilla käydään vaan kusella, täytetään pullot ja tankataan sellaista mitä ei ajaessa voi. Näin se pysähdys kestää alle 5min ja kerran tunnissa tehtynä kisa-aikaa menee vain 1h taukoihin.

Tämä pitää minunkin mielestäni paikkaansa. Itsellä toki meinas ongelmana olla varpaiden ja takamuksen puutuminen, ja siihen ei välttämättä auta tahdin hidastuminen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pastori kirjoitti:

Aattelin laittaa sen kuntoon ja ajella kilsoja alle. Katotaan sitten miten eri rintamilla homma etenee.

ITSEASIASSA: mä tarttisin siihen navan - tuumiskelin josko löytyisi duomatic. Saisi kevyen rakkineen ja se toimisi ehkä kätsymmin kuin toi automatic.

Tää Sturmey Archer Duomatic-napa jalkajarrulla olis elegantti.

Kuva

Tai Sram Automatic 20 tuumaiselle > http://www.sram.com/sram/urban/products/automatix

Jonka sais tästä kohtuuhinnalla: http://www.bike-mailorder.de/Bike-Teile ... -Zoll.html

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Juuri nyt on mielessä - jäykkä midracer, runkoon mutka siis ja persausta alemmas, penkkiä hitusen loivemmaksi, 622 kiekot (sattuu jo olemaan), ohuempaa nakkia alle. Jos noilla ja tunti lisää ajelua politiikalla sekä vaikka 5000 harjoituskilsoilla rupeis se 300 lähenemään.

Arvaan että istumakorkeus ja loivempi nojakulma on yhteensä 1km/h ja kiekot toisen 1km/h, eli 12h ajossa 24km lisää. Vähän voisi vaikuttaa kun vaihtaisit myös tangon kapeampaan?
12h ajon tauoista sen verran, että mun mielestä niitä ei pidä yrittää käyttää palautumiseen vaan pitää ajaa sellaista vauhtia ettei tarvi palautua. Tauoilla käydään vaan kusella, täytetään pullot ja tankataan sellaista mitä ei ajaessa voi. Näin se pysähdys kestää alle 5min ja kerran tunnissa tehtynä kisa-aikaa menee vain 1h taukoihin.

Jukka

Joo. Kuulostaa hyviltä perusteluilta. Rakkineen kiloilla ei lieni niin hirveetä väliä? Kuudeehan oli jotain 15 (edit 15,4) kiloo. Evoluutioversion saisi varmaan helpohkosti 13 kilon tienoille.

  • Renkaat

  • Ohjaustanko (nyt en ollut pätkinyt niitä joutavia edes siitä päästä) + stemmi

  • Kevyempi penkki (mulla on jo jemmassa) ja kiinnitys

  • Kymmenen senttiä pidempi runkoputki, tai viistoista kun tulee se yksi vekki lisää

Silti. Kolmentoista kilon huitteilla sanoisin mä. Edit: sanotaan neljätoista.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Rakkineen kiloilla ei lieni niin hirveetä väliä?

No ei varmasti. Yhdistelmän kokonaispaino(kuski+pyörä) kuitenkin luokkaa sata kiloa? Ylämäessä ja kiihdytyksissä se keveys pääasiassa auttaa. Mut keveys on semmoinen juttu, että siitä ei taatusti ole missään tilanteessa haittaa. Esim. Loiva nojakulma pienentää ilmanvastusta, mutta toisaalta vaikeuttaa tasapainoilua ja saattaa heikentää jalkojen verenkiertoa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Rakkineen kiloilla ei lieni niin hirveetä väliä?

No ei varmasti. Yhdistelmän kokonaispaino(kuski+pyörä) kuitenkin luokkaa sata kiloa? Ylämäessä ja kiihdytyksissä se keveys pääasiassa auttaa. Mut keveys on semmoinen juttu, että siitä ei taatusti ole missään tilanteessa haittaa. Esim. Loiva nojakulma pienentää ilmanvastusta, mutta toisaalta vaikeuttaa tasapainoilua ja saattaa heikentää jalkojen verenkiertoa.

Jukka

Yhdistelmä oli nyt 92 kiloa. Joten ensivuoden kilot vois olla 90. Tän kevään sporttisen ajan kiloilla olis ollut nyt jo alle kiloo.
Ehkä se tuntuu enemmän sitten tunnin ajossa kuin 12 tunnin.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Yksi keskeinen mittari kokonaisilmanvastukseen on poikkipinta-ala. Tähänhän vaikuttaa sitten istumakulma kaikkein eniten, mutta myös istumakorkeus ja renkaiden paksuus. Sinänsä paksumpi rengas ei rullaa huonommin, mutta QDssa oli renkaiden poikkipinta-ala tupla mun 28 mm renkaisiin nähden. Isoin merkitys oli varmaan tuo kuviointi, sen kuuli jo äänestä, että kovin hyvin rullaavat kumit ei ollut. Omassa Metassani, kun ensimmäisen kerran laskin penkin siitä normaalisti käyttämästäni kulmasta kaikkein makaavampaan, niin näppituntuma samalla reitillä oli, että keskinopeus nousi noin 2-3 km/h. Se olisi 12 h kisassa ainakin 20 kilometriä lisää.

MetaPhrastic 2012

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tekniikalla nopeutta - kyssäreitä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MikaL kirjoitti:

Omassa Metassani, kun ensimmäisen kerran laskin penkin siitä normaalisti käyttämästäni kulmasta kaikkein makaavampaan, niin näppituntuma samalla reitillä oli, että keskinopeus nousi noin 2-3 km/h. Se olisi 12 h kisassa ainakin 20 kilometriä lisää.

Edellyttäen ettei tuo nojakulman lasku aiheuta verenkierto, kramppi tai muitakaan oireita tai tee ajamisesta epämiellyttävää jolloin taukoväli tihenee ja ne pitenee :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin