Suolatankkaus

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja Kyytsis » 27 Elo 2013, 10:58

Miten olette hoitaneet suolan tankkauksen pitemmillä lenkeillä?

Mulla alkaa aina 80km jälkeen krampit jotka sitten vähenee magneiumin yms avulla. Ensimmäisessä Tour de Helsingissä iski oikein kunnolla ja kaveri nakkasi jonkun pussin jossa oli sekaisin magnesiumia ja muita suolia, se auttoi heti ja seuraavat 40km meni kivasti. Olen yrittänyt tuota tuotetta löytää, mutta ei ole osunut kohdella. Sellainen repäistävä paperi pussi kokoa pieni...

Vinkkejä otetaan vastaan.

t.Ville

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Elo 2013, 11:09

Jotaki magneesium pillereitä ja karkeaa merisuolaa. Ennen lenkkiä ja koko päivän reissuilla tuota suolaa välilläkin. Oon pistänyt sitä vanhaan pieneen lääkepurkkiin niin ei tarvi koko pakettia pitää mukana :D

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 394
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja TKorho » 27 Elo 2013, 13:56

Veikkaan tätä:
https://www.terveysmarket.fi/tuoteryhma ... esium-100/
(Tuosta yläsivulla on paljon eri versioitakin, tuo perusversio on sen minkä minä tunnen)

Minusta tuo on paras. Käytän myös magnesium-tabletteja, mutta ne on kurjia syödä ja minusta eivät vaikuta samalla tavalla. Joskus minulla oli myös satunnaisia marketin purutabletteja, ja ne oli helppo ottaa mutta yhtälailla tuntuivat tylsiltä. Jos voin valita ja esim oireita on niin pyrin ottamaan Diasporalia.

Ihan ekoilla kerroilla Diasporal tuppaa vähän laittamaan vatsan vetelälle. Riippuu henkilökohtaisista ominaisuuksista. Kannattaa kokeilla kotona ennen ensimmäistä matkaa.

Jos kyse ei ollut selkeästi magnesiumista, niin sitten se voi olla "melkein mitä vain urheilujuomaa pulverina". Niitä kannattanee kysellä urheiluliikkeistä, erityisesti urheiluravinneliikkeistä.

Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja Nojailija » 27 Elo 2013, 14:25

Kramppeja tulee jos olet väsynyt, on suola-, energia- tai nestevajetta. Nämä on aina henkilökohtaisia asioita. mulla on ollut kramppiongelmia nuorempana mutta olen niistä päässyt eroon kun juon ja syön oikein harjoituksen aikana. Sen lisäksi olen harjoitellut... harjoittamaton lihas krampaa paljon helpommin kuin vuosia treenattu.

kesällä +20-25C lämmössä juon sen verran ettei tarvitse pysähtyä keventämään mutta kuitenkin niin paljon ettei tule jano.
4-5 tunnin suorituksessa juon 2 litraa urheilujuomaa jossa on:
Maltodekstriini 130-150g
Seltin-suolaa (K, Mg, NaCl) 1.2g (1 maustemitta)
Tavallista suolaa (NaCl) 1.2g (1 maustemitta)
Vadelmamehutiiviste 1 dl
Vettä 2 litra
sokeripitoisuus noin 8 paino% ja suoloja 1.2g/l, enemmistö natriumia, vähän kaliumia ja vähän magnesiumia. Natrium on se tärkein saada, sitä menettää eniten hien mukana. Jos on lämmintä niin syön 1/2g suolatabletin tunnissa/parissa ja juon vettä enemmän.

lisäksi syön "puolikkaan sämplylää" tai "yhden sporttipatukan" tunnissa.
aloitan juomisen noin 1h kohdalla ja jatkan sitten koko ajan, eli noin 4-5dl/tunti. parhaimmillaan olen ajanut 8h pysähtymättä. Tosi kovat jätkät pystyvät vielä pidempiinkin sessioihin..... :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13346
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja PW » 31 Elo 2013, 17:40

Opetellu suolan käyttöä, kun monta vuotta tullu opeteltua siitä pois - toitottaneet suolan terveyshaitoista. Kerenny tottuun suolattomaan ja nyt se maistuu aika kamalalle. Yks päivä lisäsin suolaa teehen, eikä se siinä maistunu niinku vedessä. Kun vielä laitto hunajaa, ei sekään maistunu niin äkki makeelta.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja jviirret » 31 Elo 2013, 18:03

Nii, eihän sitä extrasuolaa tankata kuin urheillessa...

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13346
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja PW » 31 Elo 2013, 18:25

jviirret kirjoitti:Nii, eihän sitä extrasuolaa tankata kuin urheillessa...

Jukka

Tulee kramppeja vaan pienestäkin ponnistelusta ni oon lisänny suolan käyttöö pitkin päivää. Tiedä sitten onko apua tai järkee.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja vaaka » 27 Heinä 2016, 11:30

Nostan wanhan ketjun, kun on ajankohtaista. Minähän en siis ole tosiurheilija ja siten en ole perehtynyt syvällisesti polttoainepuolelle ja kun selkä rajaa pyörän muuttamista pian alkavaan PM kisaan, niin voipa nörtteillä näin. Mhelander taisi Hammer nutritionin manuskan linkittää ja luin sen, sekä jätin mainostekstistä osan noudattamatta kokeissa viime viikon Hki-Porvoo-Hki lenkillä. Ohjeiden vastaisesti tsygällälä sufelle Cafe Helmi=mukava motivaatio ja mahdollisuus kokeilla uusia niksejä. Hammer ei suosita normisokeria kestävyysurheilussa. Herkkusuu ja makea hammas turistimatkan ja urheilukokeen yhdistelmässä sanoi tunkkinne pysyy teillä :lol:

Laitoin 7 desin shakeriin 7 ruokalusikkaa kukkurallisena maltoa olisko neljättä kertaa ikinä ja tiheimpänä sekoituksena ikinä. Join kahdesti mennessä ja kahden kakkupalan päälle hieman Porvoosta lähtiessä. Desi jäi jäljelle. En juonut, syönyt sekä pysähtynyt palatessa kokeeksi ja oli eka kerta eläessäni näin. Kiristi reisien sisätakapuolisissa jänteissä, mutta ei krampannut. Magnesium tabu oli malton seassa. 200 mg tabussa ja valmistajan ilmoituisen mukaan 53 % viitteellisestä päivätarpeesta. Reissussa oli kuivattuja banaanilastuja, joilla ajattelin kaliumia lisätä, mutta pussi jäi avaamatta. Lisäksi join mennessä ja Porvoosta lähtiessä Värska lemon mineraalivettä, jossa on Na 605-670 mg/l ja join vajaan 6h reissussa taukoineen 11 desiä. K 19,5-21,5 mg/l Ca 116-129 mg/l ja Mg 40-44,5 mg/l. Lämpö noin 20 alussa ja 22-23 lopussa.

Kunto kun puuttuu, en tiedä, onko koivissa tuntuminen suolojen, vai sokerien syytä, vai se luultavin, eli kunnon puute. Tourin Eurosportjuontaja sanoi, että Tom DuMoulininilla kävi köpelösti, kun oli päivät pitkät nauttinut paljon sokereita, niin löi vatsan sekaisin. Yllä tässä ketjussa Diasporalin magnesiumin sanottiin aiheuttavan tottumattomalle vatsavaivoja. Maltoon en ole tottunut ja magnesiumia olen niin harvoin ottanut, että se saattoi aiheuttaa ongelmia. Vatsaa kivisti ehkä 15 km Porvoosta alkaen pari kymppiä. Kakkupaloista toisessa oli suolaa kinuskissa ja protskua vähän pähkinöissä. Protsku aiheuttaa patukassa kaasua ja kivistystä mulla pitkillä reissuilla, mutta nyt kakku oli ainoa pienehkö protskun lähde.

Mitä suositatte Nokialle suolan, enegian ja muiden tarvittavien aineiden lähteiksi? Hammerilta ja muiden geelien sisällöstä päätellen vitamiineja ja hiven- sekä kivennäisaineita ynnä pitkissä suorituksissa energiaa ja proteiinia tarvitsee. Miten estää vatsassa ilmavaivat ja kivistys tarjoten tarpeeksi energiaa, nestettä, vitskua, protskua ja muuta 6 ja 12 h kisassa?

Hammerin manuaali väitti nesteen imeytyvyyden kovassa suorituksessa olevan max. 5,7 desiä tunnissa ja poikkeuskuumassa 7,2. Ei riitä mulle hengittävissä vaatteissa, kun nestettä haihtuu viimassa. Lidlin reikätakki lisää vastusta, mutta vähensi viimaa ja nestehukkaa Porvoon reissulla, siten litkintää ja tyhjennysrallia. Alkuun 6-7 desiä tunnissa fyysisessä duunissa jätti nestehukalle ilman viimaa ja totuttua suu on kuiva ja olo alioptimaalinen 5-6 dl/h, mutta ei enää tappoa. Lähden siis sopeutumattomana osin kisaan.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2109
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja Premnas » 28 Heinä 2016, 21:16

Mulla ei ole ollut enää pyöräillessäkään kramppeja kun otan merisuolarakeita välillä. Magnesiumia en syö erikseen. Suolaa en lisää veteen, kokeilin kerran mutta kamalan makuista. Pari merisuolaraetta suuhun ja vedellä alas. Muistan kun joskus vuokratrikellä ajaessa alkoi krampata tosi pahasti, eikä se meinannut millään loppua. Tottumuksella varmasti on merkitystä kramppien ilmentymistiheyteen.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Suolatankkaus

ViestiKirjoittaja vaaka » 28 Heinä 2016, 22:33

Kökkö tuurini tarkoittaa tottumattomana Nokialle lähtöä :roll:


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa