Ketjujen katkeilu.

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kotikatti kirjoitti:

Tuttu kommentti Kyytsikseltä "...mäeltä runttasin ketjut poikki". Allekirjoittaneelta hajonneet tänä kesänä ketjut kolmesta pyörästä - yhdestä pystypyörästä (ajettu samoilla ketjuilla liian kauan) sekä kahdesta nojakista, joista toisella ajomatkaa noin 1000 km ja toisella 3000 km.

Aprikoin katkeamissyistä ja todennäköiset syyt ovat, joko itse tekemäni ketjuliitokset tai väärä vaihtamistapa - olen kallistumassa jälkimmäisen kannalle. Pykälät pitäisi laittaa huolellisesti yksi kerrallaan päälle ja samalla hieman keventää polkuvoimaa, mutta tyypillisesti varsinkin mäkeä noustessa tulee vaihdettua usempi pykälä kerrallaan ja voimaa käyttäen, tulee ns. paukkuvia vaihtoja - tämäkin meni hieman aiheen ohi.

Hmm, tämä ei liity ketjun aiheeseen mitenkään mutta tuohon edelliseen viestiin vaan. Kun itselläkin välillä tullut vähän vähemmän kauniita vaihtoja mutta ei mulla silti ole ketjut koskaan menneet poikki. Onko se sitten ketjukohtaista vai vaihtajista kiinni vai mistä? Ite vaihdan kyllä yleensä ylämäissä usein parikin pykälää kerralla, joskus enempi, mutta kevennän samalla.

Ketjun katkeilu luotu omaksi ketjuksi keskustelijoiden pyynnöstä. Lainaus tuotu aiemmasta viestiketjusta t:MSK

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tdh 2013

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

Hmm, tämä ei liity ketjun aiheeseen mitenkään mutta tuohon edelliseen viestiin vaan. Kun itselläkin välillä tullut vähän vähemmän kauniita vaihtoja mutta ei mulla silti ole ketjut koskaan menneet poikki. Onko se sitten ketjukohtaista vai vaihtajista kiinni vai mistä? Ite vaihdan kyllä yleensä ylämäissä usein parikin pykälää kerralla, joskus enempi, mutta kevennän samalla.

Avain on just se että keventää kuten kuuluisi. Yleensä ketju pettää jos yrittää voimalla vääntää ja vaihtaa samalla vaihteita, toki jotkut saa niitä katkeamaan ihan pelkällä raalla voimalla vääntämällä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tdh 2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ihme hommaa tuo teidän ketjujen katkeilu ja ongelmat. Ette edes arvaa minkälaista kyytiä on ketjut ja vaihteistot saaneet mun nojakeissa, etenkin niissä joilla ajan maastossa. Koskaan en ole saanut ketjua poikki. Vaihdan vaihteet silloin kun tarvii, myös yli 23% ylämäissä täydellä väännöllä.

Omatekoiset ketjurattaat on maastonojakissa näköset että näin on tehty, ihme että kestävät vaikka vähän vääntyilevät. Toisaalta pidän huolta ketjuista ja säädöt aina kohdallaan. Ja maasturissa on Campagnolon Record C9 ketju ilman pikalukkoja, toimi siinä ihan hyvin SRAM 971 ketjutkin mutta enemmän melua ja huollon tarvetta. Ja kolme pikalukkoa jotka voi pettää jos saa ketjut tippumaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Tdh 2013

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Juu, en tiedä miksi meni poikki. Kolmesti on mulla ketju katkennut. Ensimmäisen kerran 1999 elokuussa ja sitten heti perään 2013 toukokuussa. Trendi on huolestuttava koska viimeisin oli sitten TdH:ssä.

Kertaakaan ei ole mennyt muuten ketjulukosta, vaan aina ihan tavallisen lenkin kohdalta. Viimeksi vielä varmasti sellaisesta paikasta ettei ollut liitosta siinä varmasti.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tdh 2013

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Modet vois ottaa irti nämä ketjuturinat...

Mikähän ketju mahtaa olla kyseessä ? Kaveri osti 29er maasturin josta katkes ketju alle 200 kilsan ajoilla. Osasarja ja lienee ketjukin oli virvelitehtaalta. Lainasin Wippermann:n 10-ketjun pikalukon ettei ajot tyssää heti alkuunsa.

Muutenkin ketjun merkkiä ja tyyppiä kannattaa tarkistaa jos useammin on ongelmia. Itse hankin heräteostoksena maasturiin noi C9 ketjut kun niitä kovasti kehuivat pystärifoorumilla. Onhan ne 9-ketjuiksi kalliit kun 10-ketjujen hintaset mutta ovat pelanneet paremmin kuin SRAM:n. On käsittääkseni ainoa liitettava 9-ketju, mun mielestä iso etu maastossa rymistelyyn, silti mukana on aina SRAM:n 9-ketjun pikalukko ja Motonetin yleistyökalu jossa ketjun katkaisin.

Maastossa kun ei koskaan tiedä mitä voi joutua korjamaan. Vaihtajan varakorvakko voi myös olla korvaamaton varaosa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Eipä ole mullakaan koskaan ketjut katkenneet, vaikka pari viime vuotta oon ajellu Bilteman KMC:n halpisketjuilla (joku 6€). En ole muutenkaan kyllä löytänyt valittamista ko. ketjuista: hyvin vaihtavat eikä oo pahemmin edes venyny. Putsailen ja öljyän kyllä ahkerasti ja kerran vuoteen vaihdan ketjut ja takapakan.

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Rajun näköset nämä BMX ketjut . DK EXO merkiltään . :wink: Eivät taira paljon katkeilla ja venyä .

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla tuli syskyllä ongelmia KMCn ketjujen kanssa. Kaikki kolme pikalenkkiä petti parin päivän sisään samalla tavalla. Eli pikalenkki lohkesi tapin virestä. Hankin sramin pikalenkit eikä ongelmia ollut sen jälkeen, tosin eipä mulla aikasemmin ole ollut KMCn ketjujen tai pikalenkkien kanssa ja olen kuitenkin ajellut niillä melkein 25000 km kolmella eri pyörällä. Ehkäpä sattui vaan joku huonon sarjan lenkit.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Rajun näköset nämä BMX ketjut . DK EXO merkiltään . :wink: Eivät taira paljon katkeilla ja venyä .

Ei kai tuossa perusongelmalle ole tehty mitään. Tapit kuluttaa tappien reikiä ja ketju "venyy". BMX:ssä venyminen kulumisen seurauksena tuskin on edes ongelma, mutta kun pyörää paiskotaan putkiin ja ramppeihin niin vaatii sellaista kestävyyttä jota normipyöräilijä ei osaa ajatellakkaan.
Se selvä etu tuossa ketjussa on, että sitä voi lyhentää/jatkaa yhden tappivälin verran ilman erikseen ostettavaa sovituspalaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Mulla tuli syskyllä ongelmia KMCn ketjujen kanssa. Kaikki kolme pikalenkkiä petti parin päivän sisään samalla tavalla. Eli pikalenkki lohkesi tapin virestä. Hankin sramin pikalenkit eikä ongelmia ollut sen jälkeen, tosin eipä mulla aikasemmin ole ollut KMCn ketjujen tai pikalenkkien kanssa ja olen kuitenkin ajellut niillä melkein 25000 km kolmella eri pyörällä. Ehkäpä sattui vaan joku huonon sarjan lenkit.

Juuri tuosta syystä mun maasturissa on Campy C9-ketju kun siinä ei tarvi eikä ole yhtään pikaliitintä. Vaikka muuten ajan SRAM:n ketjuilla joiden PowerLink -pikaliittimet ovatkin toimineet moitteetta vaikkakin löystyvät kun kilsoja kertyy.

Voi olla että ennen kesää tulee maasturiinkin 1x10 vaihteisto joten harmittaa jo etukäteen ettei 10-ketjuja ole jotka saisi liitettyä ilman pikaliitintä tai vastaavaa tappia.

Mulla on monitoimityökalun ja varasisurin (ja rengasmuovin) / -renkaan lisäksi aina mukana 9- tai 10-vaihteisen Wippermann-pikaliitin. Työkalulla saa katkaistua ketjusta mahdollisesti särkyneen osan pois ja liittimellä fixattua sitten sellaiseen kuntoon että kotio pääsee. Vielä ei ole tarvinnu muuta kuin sisuria ja sitäkin maastossa.

Cyclo-cross kisoissa kaverilla meni ketjut poikki monta kertaa loppusyksystä. Lienekö syynä ketjun kuluneisuus vai se yhdessä rymistellessä ketjun putoamisen tai jotenkin huolimattoman vaihteen vaihto kun tapahtui monta kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Mulla on pari kertaa ketju katkennu Trikellä. Molemmilla kerroilla oli nopeus pieni ja useampaa pykälää yritin vaihtaa kerralla ylämäessä (täysillä polkiessa). Molemmat kerrat siis ihan omaa vikaa.

Tuli mieleen että vaihtajat siirtävät erinopeudella ketjua rattaalta toiselle. Ainakin 'Bar End shifter'illä on mahdollista vaihtaa aika hitaasti.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

Voi olla että ennen kesää tulee maasturiinkin 1x10 vaihteisto joten harmittaa jo etukäteen ettei 10-ketjuja ole jotka saisi liitettyä ilman pikaliitintä tai vastaavaa tappia.
.

Kyllä mä olen myös kymppiketjua katkonut ja liittänyt ihan normitapista ja ei ole ollut ropleemaa... Pikaliittimiä on hankittuna tai paketin mukana tulee se tappi myös mutta niitä olen säästänyt "kenttäolosuhteisiin" vaan niitä ei sitten kädet rasvassa ole viitsinyt kaivaa :)

Muistaakseni 2 kertaa on ketju katkennut ja toisella kerralla se oli reissussa varmaan saanut ensin kipeetä kun ei kiristin pelannut, enkä muutenkaan huolla/pese riittävästi. 8-vaihteisessa meni kolme kertaa poikki lyhyen ajan sisään mutta se oli varmaan yksilövika, muistelen, että oli kmc:n ketju... Shimanoa olen itse ostanut.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vuoltu kirjoitti:

Molemmilla kerroilla oli nopeus pieni ja useampaa pykälää yritin vaihtaa kerralla ylämäessä (täysillä polkiessa).

Tyypillinen tilanne, ja sitäkin tyypillisempi kun maastossa rymytään...

vuoltu kirjoitti:

Molemmat kerrat siis ihan omaa vikaa.

En ole vakuuttunut, valitettavasti. Itse annan kenkää sekä pyörälle yleensä että etenkin vaihteistolle maastossa oikein olan takaa. Vaihtamalla vaihdetta edestä tai takaa ei vieläkään ole mennyt kertaakaan mitään rikki. Takavaihtajakin otti kipeää vain kun väliin poukkasi kepakko raiviolla taiteillessa.

Kun nyt muistelen niin MP:llä maastossa piti kerran pysähtyä laittamaan ketju takaisin X.9 takavaihtajan rullalle, oli jotenkin päässyt hyppäämään sivuun. Ja maastonojakista on vissiin kaikkiaan kahdesti pudonnut ketju pieneltä rattaalta pois, tuohan ei vaadi pysähtymistä ellei vauhti tyssää täysin ylämäessä.

vuoltu kirjoitti:

Tuli mieleen että vaihtajat siirtävät erinopeudella ketjua rattaalta toiselle. Ainakin 'Bar End shifter'illä on mahdollista vaihtaa aika hitaasti.

En tiedä millä pakalla ja ketjulla tuollaista voi sattua. Mulla on vain SRAM:n 9- ja 10-lehtisiä pakkoja ja maantiellä SRAM:n ja maastossa Campyn ketjut. Aina vaihtuu vaihde kun vipua kääntää, täydellä väännöllä, kaikilla kadensseilla ja noilla triggereillä voi suuremmalle rissalle eli takaa pienemmälle vaihteelle kerralla tönästä 4 pykälää. Ja pykälän kerrallaan mun vaihteistot vaihtaa niin nopeesti että edes -20 pakkasissa siitä ei edes ääntä kuule. Kumpaankin suuntaan.

Ennen 5-6-7 -vaihteisten aikana sanottiin että polje kevyemmin kun vaihdat. En 6-lehtisillä tehnyt sitäkään 90-luvulla mutta tuo simpan 3x7 "MegaRange" -vaihteistolla oleva maasturi vaati kyllä keventämistä että toimi.

Nykyiset kamppeet vaan toimii niin hyvin että en katso tarpeelliseksi kevennellä vaihdetta vaihtaessa. Eikä se kisoissa oikein onnistukaan jos meinaa pitää vauhtia yllä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Rajun näköset nämä BMX ketjut . DK EXO merkiltään . :wink: Eivät taira paljon katkeilla ja venyä .

Ei kai tuossa perusongelmalle ole tehty mitään. Tapit kuluttaa tappien reikiä ja ketju "venyy". BMX:ssä venyminen kulumisen seurauksena tuskin on edes ongelma, mutta kun pyörää paiskotaan putkiin ja ramppeihin niin vaatii sellaista kestävyyttä jota normipyöräilijä ei osaa ajatellakkaan.
Se selvä etu tuossa ketjussa on, että sitä voi lyhentää/jatkaa yhden tappivälin verran ilman erikseen ostettavaa sovituspalaa.

Arvelisin tuon rakenteen tehdyn ketjun sivujäykkyyden lisäämiseksi. BMX-pyörässä ei tarvitse, eikä oikeastaan saakaan, suistaa ketjua rattaalta. Kantillaan ajelu varmaan suistaisi ketjun pois rattailta ilman tätä keksintöä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ketjujen katkeilu.

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En mie tiedä kanssa miten "bar end shifter" vaihtaisi hitaasti. Ellei sitten kyseessä kitkavaihtaja jolloin se on käyttäjästä kiinni kuin nopsaa vivusta siirtää. Mutta mulla 9-pakan indeksivaihtaja napsuu niin äkkiä että usein sitä ei edes huomaa. Toki jos hitaasti ja raskaasti polkee niin ääntä kuuluu mutta en ole sillä saanut ketjuja poikki. Oikeastaan nyt kun ajattelen niin mulla on tasan 0 ketjua mennyt poikki koko pyöräilyhistorian aikana. Kaikkee muuta sattunut, rattaiden kulumista kun pystärillä käytin niitä ristiin enkä tajunnut miten niitä käytetään oikeasti.

Omalla vaihtajalla voi kyllä kanssa vaihtaa monta pykälää kerralla eikä se ole moksiskaan. En tosin muista olenko koskaan yrittänyt vaihtaa ääripäästä toiseen kerralla, en kai. Mutta monta pykälää kuitenkin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin