Sivu 2/2

Lähetetty: 03 Kesä 2008, 23:59
Kirjoittaja jori
Teemu Kalvas kirjoitti:

Seuraako tästä muuten se, että kyseinen anturi säätää sitten maksimisykkeen nojapyörällä alemmas kuin pystypyörällä? Selittäisi osaltaan sitä, että maksimiteho jää kauas pystypyörän vastaavasta.

Se "anturi" kai vahtii, että aivot saavat riittävästi happea. Makuuasennossa ne saavat sitä riittävästi, vaikka jalat jo piiputtaisivat, sillä aivot ovat tottuneet olemaan siellä tulopaineen hännillä. Uskoisin kuitenkin, että elimistö tottuisi myös tähän asentoon niin, että tehot saisi samoiksi myös makuuasennossa, mutta tämä edellyttäisi, että harjoittelua makuuasennossa pitäisi olla paljon enemmän. Avaruuslentäjillä, jotka ovat olleet kuukausia painottomia, voisi kokeilla. Arvelisin, että heillä tehot ovat paremmat makuuasennossa. Pystyasennossa menee taju :).


Re: Pyörävertailu, maantiepyörä vastaan nojapyörä

Lähetetty: 11 Huhti 2009, 21:37
Kirjoittaja Nebulus

Ihan käytännön kokemusta, täysin aiempaan tämän säikeen keskusteluun viittaamatta:

Voitin pari sataa kilsaa viikossa ajavan SM-tason suunnistajakaverini tänään puolen kilometrin vedossa Optimallani. :mrgreen: Kaveri ajoi noin 9-kiloista trekin cyclocrossaria, rengaspaineet n. 5 bar, pieni nappulakuvio. Itselläni Optiman Baron XS, renkaina Schwalben marathon slickit, 6,5bar. Tienä asfalttipintainen maantie, lievä ylämäki, pieni vastatuuli. Optimassa loppuivat välitykset (ja kuskilla uskallus) 48km/h:n kohdalla. Vielä eivät jalat kuitenkaan menneet tukkoon. Aivan mahtava kapine, tuli taas mieleen, miksi näillä on niin pirun kivaa ajaa!

Olisiko Oulussa nojapyöräilijöitä lähdössä Oulujoki-ajoon? Ajattelin itse osallistua.


Re: Pyörävertailu, maantiepyörä vastaan nojapyörä

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 10:34
Kirjoittaja lowrides
Nebulus kirjoitti:

Voitin pari sataa kilsaa viikossa ajavan SM-tason suunnistajakaverini tänään puolen kilometrin vedossa Optimallani. :mrgreen: Kaveri ajoi noin 9-kiloista trekin cyclocrossaria, rengaspaineet n. 5 bar, pieni nappulakuvio. Itselläni Optiman Baron XS, renkaina Schwalben marathon slickit, 6,5bar. Tienä asfalttipintainen maantie, lievä ylämäki, pieni vastatuuli. Optimassa loppuivat välitykset (ja kuskilla uskallus) 48km/h:n kohdalla. Vielä eivät jalat kuitenkaan menneet tukkoon. Aivan mahtava kapine, tuli taas mieleen, miksi näillä on niin pirun kivaa ajaa!

Kuulostaa hyvältä. Lähteekö kaveri enää yhdessä lenkille? :wink:

Mitenkä minusta tuntuu että nykyään monet kilpapyöräilijätkin jo hyväksyy nojapyörän nopeammaksi kuin pystypyörä. Tämä on jo edistystä, sitten vain seuraavat harhaluulot: nojapyörä on epäturvallinen, nojapyörä on epämukava, nojapyörä ei ole uskottava, nojapyörällä ei voi ajaa porukassa jne jne.


Re: Pyörävertailu, maantiepyörä vastaan nojapyörä

Lähetetty: 07 Touko 2009, 09:22
Kirjoittaja Nebulus
lowrides kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä. Lähteekö kaveri enää yhdessä lenkille? :wink:

Mitenkä minusta tuntuu että nykyään monet kilpapyöräilijätkin jo hyväksyy nojapyörän nopeammaksi kuin pystypyörä. Tämä on jo edistystä, sitten vain seuraavat harhaluulot: nojapyörä on epäturvallinen, nojapyörä on epämukava, nojapyörä ei ole uskottava, nojapyörällä ei voi ajaa porukassa jne jne.

Kas, en bongannutkaan tätä viestiä aiemmin.

Kaveri suhtautui lenkin jälkeen hyvin myönteisesti nojakin nopeuteen (koska tietää pesevänsä mut 100-0 ensi kesän maastopyöräkisassa).
Mutta ajattelepa kilpapyörän hankkinutta: ensin säästät kuukausikaupalla rahaa uutta fillaria varten, speksailet netissä muiden harrastajien kanssa mallien geometriaa ja osasarjojen painoa, käytettävyyttä ja laatua. Sitten lopulta ostat 4999 euron italiassa käsityönä tehdyn hiilikuitu-unelman ja vietät satoja kilometrejä tien päällä säätääksesi pyörää sinulle juuri sopivaksi.

Tämän jälkeen, intoa puhkuen kirjoitat foorumille uudesta, nopeasta pyörästäsi. Sinulle vastaa ihminen, joka on ostanut hollannista marihuanaa pössyttelevien ihmisten kasaaman hassun näköisen pyörän tonnilla (kuten minä) ja sanoo, että se kulkee lujempaa kuin tämän italialaisten sydänveri valuen ferrarien kasaamisen ohessa rakentama pyörä. Tässä vaiheessa ihminen kokisi kognitiivisen dissonanssitilanteen, jos myöntäisi, että se propelli päässä kasattu pyörä olisi nopeampi.

Ja kun tämä hieman pyylevä hippipyörällä ajava veijari kimpoaa kilpaillessa pystypyöräilijän hiilikuitu-unelmasta ohi, aletaan keksiä noita muita selityksiä. ;)
Tämän uskoisin olevan syynä ennen kaikkea fillarifoorumin puolella kirjoittelevien nihkeyteen nojapyöriä kohtaan.

Harmittavaa, kun asun näin pohjoisessa. Osallistuisin nääs mielelläni muihinkin kisoihin, mutta kun pirulaiset ovat enimmäkseen etelässä. Kahden hyvin pikkuisen lapsen isänä on vaikeaa irtautua kovin kauaksi kotoa. Mukavaahan tuo olisi, jos kisoissa voisi ajaa nojakkiporukassa. Voisi samalla osoittaa peesaamismahdollisuudenkin... maantie-pystypyöräilijöiden lauman sekaan en nojakilla nääs lähtisi: uskoisinpa, että sopivassa kisahurmoksessa olevilta ihmisiltä se jäisi näkemättä.


Re: Pyörävertailu, maantiepyörä vastaan nojapyörä

Lähetetty: 07 Touko 2009, 15:40
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Nebulus kirjoitti:

Harmittavaa, kun asun näin pohjoisessa. Osallistuisin nääs mielelläni muihinkin kisoihin, mutta kun pirulaiset ovat enimmäkseen etelässä. Kahden hyvin pikkuisen lapsen isänä on vaikeaa irtautua kovin kauaksi kotoa. Mukavaahan tuo olisi, jos kisoissa voisi ajaa nojakkiporukassa. Voisi samalla osoittaa peesaamismahdollisuudenkin... maantie-pystypyöräilijöiden lauman sekaan en nojakilla nääs lähtisi: uskoisinpa, että sopivassa kisahurmoksessa olevilta ihmisiltä se jäisi näkemättä.

Tuskinpa päästetään yhteislähtökisaan UCI:n säännöistä poikkeavaa pyörää. Johonkin "kilpailuhenkiseen kuntopyöräilyyn" pääsee, kuten nyt nähtiin siitä kun Olli edusti melko komeasti nojapyöräilyä viime vuonna Tour de Helsingissäkin. (Edustihan Tapsakin, mutta ajoi niin hiljaa, etten muista enää!)