MBB pyöritystekniikka

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja PW »

Olen tuolla kääntyväkeskiöisellä ajellu viime syksystä, lähes kaikki ajot. Ei urheilua vaan lyhyttä asionti ajoa. Polkemistekniikkaa en oo kauheesti mietiskelly, pystyssä oon pysyny - yks rypäsy ilman käsiä leikkiessä.
Eilen kevyt porukkalenkki ja huomioin ongelmatilanteita, esim vapaalla rullatessa ja ylämäessä kun alan pokea, etukiekosta ei tiedä mihin se lähtee. Tilanne kestää vain hetken mutta vois varmaan jossain aiheuttaa kaatumisenkin - soraa tai kallistusta ym. Tavallaan enenku etukiekko lähtee vetäämään on se kriittinen paikka, ohjaamossa paljon jalkoja ja käsiä ;)
Mikalla eniten MBB-urheilu kokemusta, onko vinkkejä miten tekniikkaa parannetaan ? Joo, harjottelemalla, pyörittämällä. Riippuumyös vaihteesta millä ylämäkeen lähtee polkemaan jos liian kevyt, nopee kadenssi vispaa eturengasta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sama muistikuva pythonista, kriittisin hetki se kun aloittaa polkemisen mutta veto ei ole vielä päällä. Jalalta puuttuu "vastavoima" ja selkäytimellä ei ole tietoa missä kampien asennossa veto alkaa. Jotenkin siihen kehittyi kun rullasi aina kammet samassa asennossa, minulla se oli vasen alhaalla ja oikea ylhäällä. Jos joskus kokeili rullata kammet päinvastaisessa asennossa oli rullaaminen epävarmempaa ja polkemisen aloittaminen enempi kiemurtelua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja mhelander »

En enää oikein muista miten vaikeeta se opettelu olikaan. Kun kovasti jännitti ja keskitty polkemaan niin suurin piirtein sujuvaa se oli mutta aina välillä tuli ihme kurveja ettei pyörätien leveys meinannu riittää. Tuommosta säätöä sitten 200-300 kilsaa ja asteittain alkoi luottamus taitoihin tulla että pyöräteillä ajaminen sai jäädä ja ihan vilkkaammillakin tiellä uskalsi ajaa.

Minä ajan aina lukkopolkimilla ja pyrin pitämään yli 90:n kadenssia. Opetellessa tämä ei vaan aluksi onnistunut ennen kuin hommaan sai riittävästi rentoutta. Alussa yllätti että kun ylämäkiin piti tosissaan polkea niin silloin homma toimi kaikkein parhaiten, ei ylläreitä tai mutkittelua, ihan kuin millä tahansa nojapyörällä olis ajanu. Ongelmat alko kun vähän tehossa löysättiin , takaa tuli autoa tai oli hetki rullattu ja piti polkeminen taas aloittaa. Tai yllättäen piti kiertää joku kolo tai railo.

Mulle parhaiten opetti taitoa ihan vaan ajamalla kohtuu kevyitä lenkkejä, sopivasti pidempiä kuin pelkkää asiointiajoa, ja paljon. Välillä kun ajoin maasturilla niin huomas että silläkin ajaessa pyöritystekniikka tuntui parantuneen. Ja kun ehdin toissa syksyllä jotain 600 kilsaa ajaa ennen talvea ei keväällä aloittaminen ollut läheskään niin vaikeeta kuin ihan alussa.

Tänä vuonna kokeilin etuvetosta ekan kerran lumilla helmikuussa ja jopa sekin onnistui jotenkin. Sitten kun teille pääsi niin ihan heti eka lenkki tuntui kuin ei ajotaukoa olis ollu ollenkaan. Ja taas parin etuvetolenkin jälkeen myös maasturilla pyörittäminen tuntui tehostuneen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja joo, kun tuo puomi taas murtui niin älysin samalla irroittaa stemmin kiinnitykset ja laittaa ne siihen kuntoon että puomin sai laskettua ja kädet parempaan asentoon enemmän vaakatasoon. Kun ergonomia on kunnossa on ajaminen vieläkin helpompaa.

Eli kun suurin piirtein hallitsee laitteen niin kannattaa pohtia seuraavaksi ergonomia-asiat kuntoon. Itse ajoin tuolla toista tonnia ja Nokiallakin 12h vähemmän parhaalla ergonomialla, tyhmyyttäni/laiskuuttani.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

En enää oikein muista miten vaikeeta se opettelu olikaan. Kun kovasti jännitti ja keskitty polkemaan niin suurin piirtein sujuvaa se oli mutta aina välillä tuli ihme kurveja ettei pyörätien leveys meinannu riittää. Tuommosta säätöä sitten 200-300 kilsaa ja asteittain alkoi luottamus taitoihin tulla että pyöräteillä ajaminen sai jäädä ja ihan vilkkaammillakin tiellä uskalsi ajaa.

Minä ajan aina lukkopolkimilla ja pyrin pitämään yli 90:n kadenssia. Opetellessa tämä ei vaan aluksi onnistunut ennen kuin hommaan sai riittävästi rentoutta. Alussa yllätti että kun ylämäkiin piti tosissaan polkea niin silloin homma toimi kaikkein parhaiten, ei ylläreitä tai mutkittelua, ihan kuin millä tahansa nojapyörällä olis ajanu. Ongelmat alko kun vähän tehossa löysättiin , takaa tuli autoa tai oli hetki rullattu ja piti polkeminen taas aloittaa. Tai yllättäen piti kiertää joku kolo tai railo.

Mulle parhaiten opetti taitoa ihan vaan ajamalla kohtuu kevyitä lenkkejä, sopivasti pidempiä kuin pelkkää asiointiajoa, ja paljon. Välillä kun ajoin maasturilla niin huomas että silläkin ajaessa pyöritystekniikka tuntui parantuneen. Ja kun ehdin toissa syksyllä jotain 600 kilsaa ajaa ennen talvea ei keväällä aloittaminen ollut läheskään niin vaikeeta kuin ihan alussa.

Tänä vuonna kokeilin etuvetosta ekan kerran lumilla helmikuussa ja jopa sekin onnistui jotenkin. Sitten kun teille pääsi niin ihan heti eka lenkki tuntui kuin ei ajotaukoa olis ollu ollenkaan. Ja taas parin etuvetolenkin jälkeen myös maasturilla pyörittäminen tuntui tehostuneen.

MBB-pyöriähän kannattaisi myydä tekniikkaharjoittelun apuneuvoksi kilpapyöräilijöille. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

MBB-pyöriähän kannattaisi myydä tekniikkaharjoittelun apuneuvoksi kilpapyöräilijöille. :mrgreen:

No se. Ainakin itselle tämä tuli tavallaan vähän yllättävänä hyvänä puolena, ikään kuin bonus jos itse pyörä ei olisi ollutkaan nopein kulkemaan ja olisi kisat sitten joutunut ajamaan takavetosilla. Näinhän voisi olla jos etuvetonen olis enemmän retkeilymallia kuten Cruzbike Quest tai Silvio.

Maastoon etuvetonen ei ainakaan mun käytöllä sovi joten sinne tulee hyötyä kun molempia tahkoaa. Nimittäin taas maastoajossa joutuu noita mäkiä muutenkin puristamaan ihan pakon vuoksi niin tukevat eri ajoympäristöt ja nojakit toinen toisiaan.

Ja semmonen yllättävä vaikutus oli tällä MBB-tekniikan oppimisella että talven myötä on tullu kateltua Jopoa sillä silmällä josko siitä rälläköis pythonin... kun sillä ajamaan opettelu lienee nyt paljon helpompaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla alku opettelu oli helppoa ja liikenteeseen menin heti, eikä tuon pyörän käsittelyssä muuten oo vaikeutta ollu. Ylämäetkin nousi eilen hyvin ja muuhun porukkaan nähden ylämäessä piti aina mennä ohi kun ihan matelemalla ei mbb:kään mäessä oikeen kulje.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Sulla on loivempi emäputken kulma ranskalaiseen tapaan, se helpottaa oppimista kun keula ei ole niin äkkinäinen.

Mulla taas on kuten Vendettassa tai missä tahansa maantiepyörässä eli reippaasti pystymmässä ja normalilla jätöllä... ja ohjaus sekä koipien epätasaisen polkemisen ohjaava vaikutus on reippaasti suurempi.

Mutta joo, ei näillä kehtaa hiljaa mäkiä ajaa. Aivan ihme värkki, tulee ajettua mäet monesti jopa tarpeettoman lujaa, etenkin näin toipilaana tuosta prkl flunssasta. Samaa ei voi sanoa etenkään maasturista jolla tieolosuhteissa ei todellakaan halua ajaa ylämäkiä täysillä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja PW »

Nokialle vielä aikaa mutt mietiskelly, kannatasko MBB:llä 12h ajaa. Pystynkö väsyneenä hallitsemaan riittävän hyvin tuota? No lisää harjotusta, ehkä se selviää.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja Pastori »

12 tuntia? 24?

Noo. Ehkä se 12 tulee sit ajettua. Ainakin kerran. Ehkä kahdesti.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB pyöritystekniikka

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Eilen kevyt porukkalenkki ja huomioin ongelmatilanteita, esim vapaalla rullatessa ja ylämäessä kun alan pokea, etukiekosta ei tiedä mihin se lähtee. Tilanne kestää vain hetken mutta vois varmaan jossain aiheuttaa kaatumisenkin - soraa tai kallistusta ym. Tavallaan enenku etukiekko lähtee vetäämään on se kriittinen paikka, ohjaamossa paljon jalkoja ja käsiä ;)

Joko on parantunut?
Jos vielä vaivaa ota yhdenjalan vetoja ilman käsiä. Silloin tulee välitön palaute onko polkemissuunta oikea. Jos on, ei vaikuta ohjaukseen :wink:

Vastaa Viestiin