Kompressiosukat vai mikä avuksi

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Kompressiosukat vai mikä avuksi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin. Tein siis viimeviikolla jokseenkin kylmiltään pari lenkkiä pystärillä. Aika kamalia ylämäki alamäki lenkkejä. Otti vähän jo voimille - lenkit siis keskiviikon 115 ja torstain 70km. Perjantaina illalla jalat olivat ihan järjettömästi turvonneet - silmämääräisesti ihan perhanasti ja kun sormella painoi niin kinttuun jäi melkoinen (sentin luokkaa) oleva monttu.

Mutu diagnoosi on se että lenkit oli kintuille niin kovia )jelin aika reipasta vauhtia ja sykkeet oli tuntikausia siellä 150 hujakoilla, reilusti nojakkilenkkiä korkeammalla) - että pumppaus oli kintuissa niin kovalla että kudosnestettä tihkui sinne sun tänne. Semmoista alustavaa krampin tunnettakin oli toisessa kintussa koko ajan.

No niin. Nyt on enää hitusen turvotusta - vähän semmoinen ikävä tunne tuolla kintuissa.

Kysymys kuuluu - pitäisköhän nyt harkita semmoisia kompressiosukkia joita jotku juoksijat käyttävät. Onko jollakulla kokemusta.

Niin. Mun tekisi mieli päästä nyt siihen tilanteesen että voisin ajelle päivässä tommoisen satasen lenkin - viikossa sitten 3-4 kertaa. Mulla olis nyt kivasti päivisin aikaa ja saisi vähän kuntoa ylös ja näkis maisemia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kompressiosukat vai mikä avuksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

No niin. Tein siis viimeviikolla jokseenkin kylmiltään pari lenkkiä pystärillä. Aika kamalia ylämäki alamäki lenkkejä. Otti vähän jo voimille - lenkit siis keskiviikon 115 ja torstain 70km. Perjantaina illalla jalat olivat ihan järjettömästi turvonneet - silmämääräisesti ihan perhanasti ja kun sormella painoi niin kinttuun jäi melkoinen (sentin luokkaa) oleva monttu.

Mutu diagnoosi on se että lenkit oli kintuille niin kovia )jelin aika reipasta vauhtia ja sykkeet oli tuntikausia siellä 150 hujakoilla, reilusti nojakkilenkkiä korkeammalla) - että pumppaus oli kintuissa niin kovalla että kudosnestettä tihkui sinne sun tänne. Semmoista alustavaa krampin tunnettakin oli toisessa kintussa koko ajan.

No niin. Nyt on enää hitusen turvotusta - vähän semmoinen ikävä tunne tuolla kintuissa.

Kysymys kuuluu - pitäisköhän nyt harkita semmoisia kompressiosukkia joita jotku juoksijat käyttävät. Onko jollakulla kokemusta.

Niin. Mun tekisi mieli päästä nyt siihen tilanteesen että voisin ajelle päivässä tommoisen satasen lenkin - viikossa sitten 3-4 kertaa. Mulla olis nyt kivasti päivisin aikaa ja saisi vähän kuntoa ylös ja näkis maisemia.

Pitikö sitä pystypyörällä ajella. Aja nojapyörällä, niin ei jalat turpoa, ei kipuile perse, eikä niska jäykisty, puhumattakaan ranteiden ongelmista. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kompressiosukat vai mikä avuksi

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä käytän kompressiosukkia (joista sukkaosa leikattu irti eli kompressiolahkeita) aina ajaessani. Etenkin kauden alussa auttaa kovasti kramppaileviin jalkoihin. Turpoamista en ole jaloissani huomannut, joten siitä en osaa sanoa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Kompressiosukat vai mikä avuksi

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Pastori kirjoitti:

No niin. Tein siis viimeviikolla jokseenkin kylmiltään pari lenkkiä pystärillä. Aika kamalia ylämäki alamäki lenkkejä. Otti vähän jo voimille - lenkit siis keskiviikon 115 ja torstain 70km. Perjantaina illalla jalat olivat ihan järjettömästi turvonneet - silmämääräisesti ihan perhanasti ja kun sormella painoi niin kinttuun jäi melkoinen (sentin luokkaa) oleva monttu.

Mutu diagnoosi on se että lenkit oli kintuille niin kovia )jelin aika reipasta vauhtia ja sykkeet oli tuntikausia siellä 150 hujakoilla, reilusti nojakkilenkkiä korkeammalla) - että pumppaus oli kintuissa niin kovalla että kudosnestettä tihkui sinne sun tänne. Semmoista alustavaa krampin tunnettakin oli toisessa kintussa koko ajan.

No niin. Nyt on enää hitusen turvotusta - vähän semmoinen ikävä tunne tuolla kintuissa.

Kysymys kuuluu - pitäisköhän nyt harkita semmoisia kompressiosukkia joita jotku juoksijat käyttävät. Onko jollakulla kokemusta.

Niin. Mun tekisi mieli päästä nyt siihen tilanteesen että voisin ajelle päivässä tommoisen satasen lenkin - viikossa sitten 3-4 kertaa. Mulla olis nyt kivasti päivisin aikaa ja saisi vähän kuntoa ylös ja näkis maisemia.

Ei oo kyllä ihan tervettä tuo. En ikinä ole saanut jalkoja tuohon kuntoon vaikka joskus ajanut pystärillä 300 km/ pvä. Maratonejakin takana.

Voi olla joku aineenvaihdunta häikkä. Olisko lekurin konsultointi paikallaan?

Jouni

Vastaa Viestiin