Tunnin aika-ajon ME

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eikö splitter platen laskemisessa alemmas olisi hyötyä myös ja mahdollisesti sen keskellä olevasta aukosta yläosan pudotus. On aika pitkä matka etuosasta takaosaan paikoin ja ei ehkä splittaa ilmavirtaa optimaalisesti. Lisämassa tuskin vaikuttaa havaittavasti vs aeroedut.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja vph »

:lol:

Mihinköhän niitä hipomittareita ja tuulitunneleita tarttee, kun yhden valokuvan postaus nojapyöräfoorumille riittää ja ajaa saman asian paremmin.

Ihmeen kauan kyllä tuo Boardmanin enkka kesti, ennen kuin tuo vähävoimainen kaveri sen rikkoi väärin ja pöljästi tehdyllä takavetoisella nojakillansa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja jori »

Mihinköhän niitä hipomittareita ja tuulitunneleita tarttee, kun yhden valokuvan postaus nojapyöräfoorumille riittää ja ajaa saman asian paremmin.[/quote]
Moni ongelma on mahdollista havaita ja kiertää tosiaan vain katsomalla kuvaa ilman tuulitunnelia tai hipomittaria. Hipomittareita ja tuulitunneleita tarvitaan sitten, kun perusasiat on kunnossa. Ne on kallis tapa saada lisää nopeutta eikä se tuulitunneli ehdota parannuksia, se vain kertoo miten ilma kiertää ja miten paljon vastustaa. Kokemus ja mielikuvitus sitten kertovat, miten havaittu ongelma kierretään konstruktiivisesti.

vph kirjoitti:

Ihmeen kauan kyllä tuo Boardmanin enkka kesti, ennen kuin tuo vähävoimainen kaveri sen rikkoi väärin ja pöljästi tehdyllä takavetoisella nojakillansa.

Boardmanin vähävoimaisuuden puute tuskin oli pekän kaurapuuron aikaansaamaa. Sori vaan, mutta näin se siihen aikaan oli.
Kuva
Näitä nojapyöräennätyksiä on tehty todella pienenellä porukalla varsin kotikutoisesti, joten paljon on parannettavaa vielä noissakin ennätysvehkeissä. Takavetoisuus on kyllä näissä perusteltu rakenne, jotta ketjun ilmanvastus saadan pois tuolta etunavan kohdalta, josta ilma niin kovasti haluaa taakse. Takanavan kohdalla rajakerros on jo paksumpi ja rataspakan ja vaihteensiirtäjän vaikutus ilmanvastukseen vähäisempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tässä kone ilman kuskia.

Kuva

Miks tossa eturenkaan ja rungon välissä on noin paljon tilaa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja jori »

Tällä tavalla taittopyörä voi olla suurempi, taaempana ja molemmat ketjut samassa linjassa toistensa peesissä.

Untitled.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Boardmanin vähävoimaisuuden puute tuskin oli pekän kaurapuuron aikaansaamaa. Sori vaan, mutta näin se siihen aikaan oli.

Joo, en epäile yhtään. Enkä jaksa uskoa, että tilanne kaurapuuron suhteen olisi huipulla (ammattilaispuolella) yhtään parempi tänäänkään.

jori kirjoitti:

Näitä nojapyöräennätyksiä on tehty todella pienenellä porukalla varsin kotikutoisesti, joten paljon on parannettavaa vielä noissakin ennätysvehkeissä.

Ei taida kukaan vielä olla osannut täydellistä laitetta tehdä, edes Suomessa. Tuolla nyt kuitenkin ajettiin rekka, joten se oli - mun kirjassa - riittävän hyvä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja jori »

:) Meillä täällä Suomessa nojapyöräpiireissä on kovin vähän vetreitä nuorukaisia, jotka voisivat ennätyksiä tavoitella. Haapasen Tero nyt ajelee maailmanennätyksiä ja muita meriittejä, kunhan kerkiää, vaikkei olekaan mikään teini enää ja Oliver, kunhan saa pyörän ajokuntoon. Kovin vähissä ovat muut vartenotettavat ennätyskuskit. Pyöräkehitys olisi kyllä hyvällä tolalla, heti kun vain ilmaantuu paksureisinen nuorimies, tai -nainen, joka ilmoittaa haluavansa ajaa maailmanennätyksen. Joskin rahoituksessa saattaa olla pientä jälkeenjääneisyyttä. :roll: :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

:) Meillä täällä Suomessa nojapyöräpiireissä on kovin vähän vetreitä nuorukaisia, jotka voisivat ennätyksiä tavoitella. Haapasen Tero nyt ajelee maailmanennätyksiä ja muita meriittejä, kunhan kerkiää, ja Oliver, kunhan saa pyörän ajokuntoon.

Pyöräkehitys olisi kyllä hyvällä tolalla, heti kun vain ilmaantuu paksureisinen nuorimies, tai -nainen, joka ilmoittaa haluavansa ajaa maailmanennätyksen.

Eihän siihen maailmanennätyksen ajamiseen montaa kuskia tartte. Tuossahan meillä on jo kaksi listattuna.

Mihinkäs luokkaan se suomalainen ennätyspyörä kehitetään ja mistä materiaalista?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja PW »

vph kirjoitti:
jori kirjoitti:

:) Meillä täällä Suomessa nojapyöräpiireissä on kovin vähän vetreitä nuorukaisia, jotka voisivat ennätyksiä tavoitella. Haapasen Tero nyt ajelee maailmanennätyksiä ja muita meriittejä, kunhan kerkiää, ja Oliver, kunhan saa pyörän ajokuntoon.

Pyöräkehitys olisi kyllä hyvällä tolalla, heti kun vain ilmaantuu paksureisinen nuorimies, tai -nainen, joka ilmoittaa haluavansa ajaa maailmanennätyksen.

Eihän siihen maailmanennätyksen ajamiseen montaa kuskia tartte. Tuossahan meillä on jo kaksi listattuna.

Mihinkäs luokkaan se suomalainen ennätyspyörä kehitetään ja mistä materiaalista?

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... hilit=avus Avus on rakenteilla, kait joku ennätys mielessä. Katettu trike, onkos se eri luokassa ku 2pyöräset streamlinerit?
Kai se suraava pitäs olla streamlineri :? joku Cone :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Periaatteessa erittäin kannatettava idea tuo suomalaisen maailmanennätysprojekti, kannatan! Tosin sehän tehtiin jo vph:n toimesta.

Mainitun TMSn lisäksi treenillä voisi esimerkiksi nuoremmalla Hirvenojalla ja premnaksella olla jakoa johonkin ennätykseen.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja lowrides »

jori kirjoitti:

:) Meillä täällä Suomessa nojapyöräpiireissä on kovin vähän vetreitä nuorukaisia, jotka voisivat ennätyksiä tavoitella. Haapasen Tero nyt ajelee maailmanennätyksiä ja muita meriittejä, kunhan kerkiää, vaikkei olekaan mikään teini enää ja Oliver, kunhan saa pyörän ajokuntoon. Kovin vähissä ovat muut vartenotettavat ennätyskuskit. Pyöräkehitys olisi kyllä hyvällä tolalla, heti kun vain ilmaantuu paksureisinen nuorimies, tai -nainen, joka ilmoittaa haluavansa ajaa maailmanennätyksen. Joskin rahoituksessa saattaa olla pientä jälkeenjääneisyyttä. :roll: :)

Rahoitus se aina oli esteenä meidän puuhissa ainakin ja ajan löytäminen - se kun tahtoo olla kaikken kalleinta.

Itseäni ei välttämättä nähdä kyllä enää missään ennätyspuuhissa (kiitos vaan Jori imartelusta), ainakaan muutamaan vuoteen. Sen verran mielenkiintoisempaa on kuitenkin työ tällä hetkellä, kuin saman määrän aikaa sijoittaminen harjoitteluun. Mutta oli se mahtavaa hommaa jahdata noita ennätyksiä ja kyllä tukea löytyy täältäkin suunnalta tiimille ja kuskille, jos saadaan sopiva urheilijapoika innostumaan. Tero voi hyvinkin rikkoa ainakin jotain stock ennätyksiä Avuksella (1h, 200m) ja sitten pitempiä ultimate ennätyksiä (6h, 12h)

PW kirjoitti:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... hilit=avus Avus on rakenteilla, kait joku ennätys mielessä. Katettu trike, onkos se eri luokassa ku 2pyöräset streamlinerit?
Kai se suraava pitäs olla streamlineri :? joku Cone :wink:

Avus on suunniteltu nopeimmaksi stock luokan pyöräksi, eli sillä ei saumaa ihan ultimaattisiin ennätyksiin ole (paitsi noissa pitemmissä matkoissa), mutta toivottavasti se voi tarjota mahdollisimman laajale ajaja joukolle mahdollisuuden tavoitella samoja viboja. Hyvä uutinen on että Tero mahtuu kyllä kevyesti kyytiin ja kyllä se Avus hemmetin paljon nopeampi on kuin vanhan aikainen DF (fingers crossed), joten eiköhän TMS tule dominoimaan MM-kisoja seuraavat pari vuotta talli kuskina (mieshän ei tästä suunnitelmasta itse vielä tiedä :lol: )

Olisi mielekästä myös rakentaa uusi kaksipyöräinen streamlineri hyvälle pienelle kuskille. Tuntuu vain niin turhalta rakentaa pyörä yhtä viikkoa vuodessa varten, rahdata se Nevadaan ja ajaa alamäkeen. Kyllä hienompi olisi nähdä 10 Avusta tai tuotteistettua Conea Nokialla ja MM:ssä kisaamassa keskenään. Ehkä myöhemmin voisi olla sarja sähköavusteisille, jossa taso ja koko eroja kompensoitaisiin 1kw/45 kmh sähköavulla, joka jättäisi voiton avaimet ajamistaitoon ja huippunopeuksiin suorilla yms.

Mitä tulee noihin maailman ennätyksiin ja niiden ajajaan, tarvitsisimme käytännössä kansallisen tason huipun tai puoliammattilaisen joka omistautuisi projektille. Kyllä se Francesconkin elämä on ollut 10 vuotta käytännössä ammattipyöräilijän treenaamista ja kaikkien voimavarojen keskittämistä lajiin, näin on myös Kanadalaisten tiimin kanssa, jotka tekevät hommaa vielä jossain määrin leipätyönäänkin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja TMS »

jori kirjoitti:

:) Meillä täällä Suomessa nojapyöräpiireissä on kovin vähän vetreitä nuorukaisia, jotka voisivat ennätyksiä tavoitella. Haapasen Tero nyt ajelee maailmanennätyksiä ja muita meriittejä, kunhan kerkiää, vaikkei olekaan mikään teini enää ja Oliver, kunhan saa pyörän ajokuntoon. Kovin vähissä ovat muut vartenotettavat ennätyskuskit. Pyöräkehitys olisi kyllä hyvällä tolalla, heti kun vain ilmaantuu paksureisinen nuorimies, tai -nainen, joka ilmoittaa haluavansa ajaa maailmanennätyksen. Joskin rahoituksessa saattaa olla pientä jälkeenjääneisyyttä. :roll: :)

Ai niinkö niitä ennätyksiä vain ajellaan :wink: Olishan se tietysti kiva saada nimensä ennätystenkirjoihin, mutta ei se ikävä kyllä taida ihan noin helpolla mennä. Mutta se on kyllä harmi että meillä Suomessa ei taida olla sellaista rataa, jossa voisi kuvitella ennätyksiä ajavansa. Nokialla voisi periaatteeessa onnistua nuo 12 h / 24 h ennätykset, mutta käytännössä niitäkin varten pitäisi lähteä Saksaan ajamaan, ainakin jos tavoittelee oikein hyvää tulosta. Vaatii paljon radaltakin nämä katettujen pyörien ennätykset kun keskinopeutta on yli 50 km/h.

Viimeksi muokannut TMS, 27 Syys 2016, 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja TMS »

lowrides kirjoitti:

Tero voi hyvinkin rikkoa ainakin jotain stock ennätyksiä Avuksella (1h, 200m) ja sitten pitempiä ultimate ennätyksiä (6h, 12h)

Avus on suunniteltu nopeimmaksi stock luokan pyöräksi, eli sillä ei saumaa ihan ultimaattisiin ennätyksiin ole (paitsi noissa pitemmissä matkoissa), mutta toivottavasti se voi tarjota mahdollisimman laajale ajaja joukolle mahdollisuuden tavoitella samoja viboja. Hyvä uutinen on että Tero mahtuu kyllä kevyesti kyytiin ja kyllä se Avus hemmetin paljon nopeampi on kuin vanhan aikainen DF (fingers crossed), joten eiköhän TMS tule dominoimaan MM-kisoja seuraavat pari vuotta talli kuskina (mieshän ei tästä suunnitelmasta itse vielä tiedä :lol: )

Ilman muuta olen hyvin kiinnostunut Avuksesta ja mahdollisista ennätysyrityksistäkin. Tietenkään noihin lyhyisiin matkoihin Avus ei voi taipua ennätyspyöräksi, mutta kyllähän nuo pitkien matkojen (12h/24h) ennätykset ovat varmasti ihan rikkottavissa (jopa vanhanaikaisella DF:llä :)).

Hyvä jos mahtuu kyytiin, onko mahdolisesta kampipituudesta jotain kaavailuja? Menisikö 165 mm kammet?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

...Ilman muuta olen hyvin kiinnostunut Avuksesta ja mahdollisista ennätysyrityksistäkin. Tietenkään noihin lyhyisiin matkoihin Avus ei voi taipua ennätyspyöräksi, mutta kyllähän nuo pitkien matkojen (12h/24h) ennätykset ovat varmasti ihan rikkottavissa (jopa vanhanaikaisella DF:llä :)).

Hyvä jos mahtuu kyytiin, onko mahdolisesta kampipituudesta jotain kaavailuja? Menisikö 165 mm kammet?

No meikäläisen kokoiselle (190 cm ja kengännumero 45-46) Avuksen nokan mitoitus tehtiin 120 millin kammilla. Tämä siis kampia pyöritellen ilman kuormaa mockup-mitoitusvaiheessa. Todellisuudessa (=voimalla) polkiessa kengän asento erityisesti ala-asennossa tullee olemaan vähän eri. Eikä mittausalustana toimineen trikeproton penkkikään sijainnut aivan siinä kohtaa kuin se Avukseen tulee. Lyhyemmällä kuskilla keskiötä saa siirrettyä hieman taaksepäin, jolloin varvas/kantapäätila kasvaa. Tarkempaa spekulaatiota ei ole antaa tässä vaiheessa, todellinen vastaus selviää proto1:n valmistuessa.

Näin siis tilanne kinnerin pohja tasaisena. Jos pohjaan muotoilee kyhmyt kantapäille Milanin tyyliin, ja hyväksyy samalla pienemmän maavaran, niin heti saa parisen senttiä lisää kammen pituutta.

Avuksessa pointtina oli nokan pienentäminen perinteisiin kinnereihin verrattuna, mikä edellytti lyhyitä kampia. Trikeprotossa olleet 120 milliset kelpuutettiin jatkoon eli korin muotoiluun pitkän kuskin osalta.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Tunnin aika-ajon ME

Viesti Kirjoittaja lowrides »

TMS kirjoitti:

Hyvä jos mahtuu kyytiin, onko mahdolisesta kampipituudesta jotain kaavailuja? Menisikö 165 mm kammet?

Kuinka pitkä olit ja mikä kengän numero?

Varmasti saadaan mahtumaan pitemmät kammet. Penkkiähän saa myös siirrettyä ainakin jossain määrin taaksepäin myös, jolloin polkimet siirtyvät myös taaemmas. Ajoasennosta tulee ehkä vähän "kyyrympi" mutta sen ei pitäisi menoa haitata.

Myös klossin paikkaa siirtämällä kengässä taaksepäin ja tarvittaessa kengän leikkaaminen varpaiden kohdalta pois tuo lisää tilaa, tai noiden kyhmyjen lisäämisen alapintaan. Että älä huoli Tero, kyllä me sulle pitkät kammet sinne saadaan (nyt Teppo kiroaa että mitä se taas siellä lupailee :lol: )

Vastaa Viestiin