Vertailut jatkuvat!

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Vertailut jatkuvat!

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tuo on kyllä hieno. Osoittaa käytännössä, että mitä pienemmäksi vastuksen saa, sitä isompi suhteellinen vaikutus on pienilläkin virheillä.

Lisäksi tuosta voinee päätellä että NoComilla pääsisi aika kovaa. Kyllähän nyt sellaista 250 wattia ylläpitää vaikka koko päivän.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika jännä että 16% painon lisäys(arvio, kuski 80kg, pyörä 10kg ja lisäpaino 15kg) lisää tehontarvetta 22%. Vai johtuuko 6% kasvaneesta ilman vastuksesta? Vai onko kuski vain 60kg :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Lisäksi tuosta voinee päätellä että NoComilla pääsisi aika kovaa. Kyllähän nyt sellaista 250 wattia ylläpitää vaikka koko päivän.

tässähän oli kyseessä NoCom3, eli ultra lowracer malli. Pikkulinnut ovat tosin laulaneet että hiukan pystymmällä NoCom2:lla mentäisiin vielä kovempaa. Tämän 3:en ongelma on kuulemma liian makaava asento, toisinsanoen poljinkeskiön ja satulan korkeusero on hieman liian pieni. Eroahan pitää tunnetusti hiukan olla, jotta voimaa saadaan välitettyä polkimiin. Tosin mitä korkeammalla jalat, sitä huonommin veri niihin kiertää. hmm....

Terohan on suomalainen! Ei tosin ole näkynyt Eco-Tripeissä eikä varmaan muuallakaan aikoihin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Kyllä Tero varmaan lähempänä 60 kiloa on kuin 80, mutta luultavasti tehonlisäyksessä on enemmän tekemistä ilmanvastuksen muutoksella kuin painolla.

Laskutoimitus: lisäpaino 150 N, vierintävastus 6 promillea, nopeus 8,33 m/s: 150 N * 0,006 * 8,33 m/s = 7,50 W enemmän tehoa. Jos tie on oikein huonolaatuinen niin voi tuplata vierintävastuksen muttei se silti ole kuin 15 W.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Lisäksi tuosta voinee päätellä että NoComilla pääsisi aika kovaa. Kyllähän nyt sellaista 250 wattia ylläpitää vaikka koko päivän.

http://www.adventuresofgreg.com/HPVMain.html

Kuva

Tuon mukaan ei nyt ihan kuka tahansa.

Mutta mielenkintoista, tuollainen mittari on olemassa. Hintaa näytti tyypillisesti olevan 1600$, eli pitää ihan oikeasti kiinostaa että viitsii moiseen investoida.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Mutta mielenkintoista, tuollainen mittari on olemassa. Hintaa näytti tyypillisesti olevan 1600$, eli pitää ihan oikeasti kiinostaa että viitsii moiseen investoida.

Ketjusta mittaavan setin saa alle 300 luokassa.
http://www.polar-heartrate-monitors.com ... r_kits.htm
Minulla on vahva epäilys, että ainakin tuo repun aiheuttama ylisuuri tehontarpeen lisäys tulee muuttuneesta polkemistekniikasta. Tuollainen mittari ei ole millään lailla absoluuttinen. Teho lasketaan kammen kierroksista ja keskiössä vaikuttavista voimista, jotka ovat kaikkea muuta, kuin tasaiset. Tämä epätasaisuus täytyy laskennallisesti tasata, ennen kuin tehoarvo voidaan näyttää. Vieläkin suurempi vaikutus on keskinopeuden ja keskitehon kertymien laskentatavasta.

Polkeminen ylämäessä ja rullailu alamäissä säästää sekin keskitehoissa. Näissä tällaisissa keskiarvoistuslaskelmissa tulee helposti suuriakin eroja, kun pyöritys ja ajotapa ei ole tasaista.
Tähän viittaa sekin, että parhaat arvot saatiin polkemalla hillitysti repimättä ja alamäet rullaten.

Kiva testi, mutta ei kannata luottaa siihen, että mittarissa on todelliseen tarkkuuteensa nähden oikea määrä desimaaleja näytössä. Nuo mittarit soveltuvat hyvin tehovaihteluiden kuvaamiseen, mutta nämä kertymäasiat ovat enemmänkin vain suuntaa antavia.

Omat tutkimukseni perustuvat aluksi jyrkän, mutta loivenevan alamäen laskemiseen. Selvän vaikutuksen olen minäkin huomannut tuolla käsien asennolla. Kämmenet alaspäin kädet kiinni toisissaan tangon päällä. Tässä menetelmässä tehontuotto pysyy riittävän vakiona ja tulokseen vaikuttaa vain vastukset. Polkemisen vaikutus ilmanvastukseen täytynee tutkia erikseen ketjuttomalla pyörällä.

Jori

Vastaa Viestiin