Ratareisi 2015

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyviä kuvia tosiaan!
Tässä kuvassa kiteytyy kinnerillä ajon ihanuus sadekelissä :D :
http://timokananoja.kuvat.fi/kuvat/Rata ... -40790.jpg
Muuten pysyi kuivana, mutta aukkopeitteen päänaukosta valui vettä sisään kovemmassa sateessa, joten ajopaidan joutui käydä vaihtamassa pariin otteeseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Facebookin mukaan sijalla 19. oleva on mennyt matkan Kickbikellä :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja vuohi »

jviirret kirjoitti:

Facebookin mukaan sijalla 19. oleva on mennyt matkan Kickbikellä :shock:

Jukka

Joo Markku potkutteli tosiaan reilut 300km potkulaudalla yhteen menoon. Varmasti yksi juhannuksen kovimmista suorituksista. Itsekkin koitin yhden kierroksen Markun kickbikella ja kyllä sillä matka ihan komeasti taittuu mutta kyllä siinä joutuu kroppa paljon kovemmalle kuin polkupyörällä saati kinnerillä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitokset vuohi tuloslinkistä!
Ja tervetuloa tosiaan elokuussa Nokialle ihmettelemään nojapyöriä :D .

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja NikoK »

TMS kirjoitti:

Hienoja suorituksia monilla, täytyy nostaa hattua!

Nikok:lle onnittelut, kova veto oli. Kai nikok on Nokialle tulossa?

Vähillä tauoilla oli moni selvinnyt, se vaatii sisua.

Hienosti on nojapyöräilijät löytänyt tämän tapahtuman kun 10% osallistujista sellaisella ajoi. Ehkä itsekin vielä joskus pääsen mukaan.

En pääse Nokialle. Kiinnostaisi kyllä joskus kokeilla 1h. Ja varsinkin 200m, mutta nykykalustolla siihen ei kannata lähteä (liian lötkö pyörä)

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Kiitoksia tulos- ja kuvalinkeistä!
Paljonkos Niko piti taukoja,
näytti siltä että lähes koko ajan olit radalla?

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Stapani kirjoitti:

Kiitoksia tulos- ja kuvalinkeistä!
Paljonkos Niko piti taukoja,
näytti siltä että lähes koko ajan olit radalla?

Aika pitkään olin juu, 22h14min tuli ajoaikaa. Pisin tauko 20min, lyhin 7min. Mietin aina valmiiksi pari kierrosta ennen että mitä teen tauolla.

Täytyy muuten sanoa että luonnossa tuo sinun kinnerisi oli vielä hienompi kuin kuvissa! Ehkäpä hienoin lajissaan.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Hurja veto noin vähillä tauoilla!

Tuloksia kun katselen vähän ihmetyttää tuo minuuttien puuttuminen 24 tunnista.
Se ei ilmeisesti laske viimeistä kierrosta
jos 24 t. täyttyy muutama sekunti ennen maaliviivan ylitystä,
kuten minä taktikoin, kun en enää sakkolenkille halunnut.....

En varsinaisesti kaipaile niitä viimeisen kierroksen kilometrejä,
koska radalla lienee sen verran mittavirhettä.....
ajasta puuttui 5.33 ja Garminista tsekattuna viimeinen kierros 5.36.
Ilmeisesti viimeinen täysi kierros on vain mukana laskuissa.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Rahkamuijakin on päivittänyt blogiaan: http://rahkamuija.blogspot.fi/2015/06/r ... a.html?m=1

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:
terppa kirjoitti:

...Siinä oli asennustyöt meneillään kun uutta ilmanottoputkea yritin asentaa paikalleen, jesarilla, kuinkas muuten :D...

Unohtui paikanpäällä kysyä, jotta kuinkas hyvin tuo ilmaputki toimi? Ajoit kovan katon (hoodin) kanssa, toi varmasti mukavasti raitista ilmaa kuskille. Entä sateella, pystyikö ajamaan visiiri alhaalla ilman huurtumista? Oliko sulla molemmat jalka-aukot ummessa?

Ilmaa tuli liian vähän, pitää koittaa miten toimii suoremmalla vedolla, nyt siinä on liikaa mutkia, jokatapauksessa kun etuvaihtajan laittaa takaisin niin putken paikka pitäisi vaihtaa. en tiedä saako sen alakautta mitenkään järkevästi mutta kisoja varten sen saa "konepeltiin" teipattua, pysyypähän notkeana asennellessa :) Kaikki vanha tietokoneroina on jo elektroniikkaromuissa mutta joku pikku tuuletin tossa ois ihan asiaa.

Ajelin visiiri pikkasen raollaan eli sieltä kumminkin tuli suurinosa korvausilmasta mutta kyllä siellä katon alla oma pienilmastonsa on. sateella räppänä oli enemmän auki, että näki paremmin, ostin jotain viis sateesta litkua mutta en ehtinyt/muistanut laittaa sitä ennen kisaa. Sade oli ihan kiva, sen verran tuli tippoja naamalle, että se mukavasti virvoitti :mrgreen:

Jalka-aukoista vaan toinen oli ummessa, kotona laitoin molemmat trikookankaalla umpeen mutta toinen irtosi jo perjantain kiihdytyskisassa ja toinenkin lepatti niin ettei siitä vastaavaa hyötyä liene, laitan muovin takaisin, se on paras tyyli kattaa.

Pyöränaukkojen trikoot jäi laittamatta kun en ehtinyt/jaksanut yhteistyökumppanin mainosta siihen askarrella :) (Tepon Kampi). Ehkä Nokialle.

NikoK kirjoitti:
Stapani kirjoitti:

Paljonkos Niko piti taukoja,
näytti siltä että lähes koko ajan olit radalla?

Aika pitkään olin juu, 22h14min tuli ajoaikaa. Pisin tauko 20min, lyhin 7min. Mietin aina valmiiksi pari kierrosta ennen että mitä teen tauolla.

Mitä sulla oli eväänä tauoilla ja miten "tankkasit"? saunassa kuulin hurjia lukuja kaloreista, söitkö ajaessa? Itellä syöminen ajaessa tuntuu jotenkin vastenmieliseltä mutta aina jotain patukkaa saa alas ja energiajuomaa tiettyyn rajaan saakka. Maitoa menisi mutta omani käytin pakastimen kautta, että säilyy jos ei saa jääkaappiin ja ihan hyvin se umpijäässä kylmälaukussa pysyi pari vuorokautta eli kannattaa unohtaa kylmä-kallet, maito toimii paremmin :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja NikoK »

terppa kirjoitti:
NikoK kirjoitti:
Stapani kirjoitti:

Paljonkos Niko piti taukoja,
näytti siltä että lähes koko ajan olit radalla?

Aika pitkään olin juu, 22h14min tuli ajoaikaa. Pisin tauko 20min, lyhin 7min. Mietin aina valmiiksi pari kierrosta ennen että mitä teen tauolla.

Mitä sulla oli eväänä tauoilla ja miten "tankkasit"? saunassa kuulin hurjia lukuja kaloreista, söitkö ajaessa? Itellä syöminen ajaessa tuntuu jotenkin vastenmieliseltä mutta aina jotain patukkaa saa alas ja energiajuomaa tiettyyn rajaan saakka. Maitoa menisi mutta omani käytin pakastimen kautta, että säilyy jos ei saa jääkaappiin ja ihan hyvin se umpijäässä kylmälaukussa pysyi pari vuorokautta eli kannattaa unohtaa kylmä-kallet, maito toimii paremmin :)

Tankkausta en suorittanut, söin ihan normaalia sapuskaa kisapäivän lounaaseen asti, viimeinen 2h lenkki oli tiistaina. Energiajuomaa ei mennyt koko aikana kuin 2,5l, eikä muutenkaan sen lisäksi kuin pari desiä alkoholitonta olutta (joka rauhoitti vatsaa kun se meinasi keppuloida aamulla 5 ja 8 välillä vähän). Sapuskana pääasiassa hedelmät, tauolla aina 1 tai 2 hedelmää (yhden maapähkinävoileivän söin väkisin ja kinkkusämpylän puolikkaan). Ajon aikana aina 2h pätkän puolivälissä söin energiapatukan puoliväkisin. Sapuskaa oli mukana vaikka mitä, mutta ainoastaan hedelmät meni mukavasti alas. Niin ne kalorit, mittari sanoi niitä käytetyn 17999, josta 69% rasvasta :shock:

Enpä ole tämmöistä palauttavan lenkin tehoa ennen kokenut, akillesjänteiden jomotus hävisi täysin lenkin jälkeen :mrgreen:

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja jviirret »

NikoK kirjoitti:

Niin ne kalorit, mittari sanoi niitä käytetyn 17999

Hurja lukema. Keskikulutus siis 750kcal/tunti. Taulukon mukaan olet siis "pyöräillyt vauhdikkaasti" http://www.kaloritaulukko.com/kalorikulutus/ :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Itsellä Edge 800 väittää nousumetrien olleen vain noin 2 per kierros, mikä on kyllä alakanttiin.
Mittari oli sisällä kinnerissä. Muuta syytä en keksi kuin aukkopeitteen aiheuttaman ilmavirtauksen rajoituksen ja sitä kautta paineenvaihtelun muutokset. Tarviikin ajella lähiaikoina joku lenkki peräjälkeen sekä aukkopeitteellä että ilman, ja vertailla tuloksia.

Minulla Garnin Edge 500. Vaikka siinä on ilmapuntari, niin siitä huolimatta se tuntuu raportoivan korkeuserot vain 2 metrin portain. Vaikuttaa aika karkealta resoluutiolta. Voi tosin olla, että ne ovat Garminilla päättäneet, että tuuli ja ajoviima häiritsevät painemittausta niin paljon, että tarkempaa resoluutiota ei kannata käyttää.

Mahdollisuus tarkempaankin olisi. Minulla sattuu olemaan Bosch Sensortec -firman valmistama BMP085 -ilmapuntari, jonka valmistaja väittää kykenevän mittaamaan 0,25 metrin korkeuserot ilamanpaineen muutokseen perustuen. Ja niin se onkin sisätiloissa ja tyynellä ilmalla (barometrista rakennettu piirikortti on helppo kytkeä Arduinoon ja testata käytännössä...). Mutta jos tuulee tai ajoviima puhaltaa, niin tuo tarkkuus ei ole mahdollista. Mutta silti ylinäytteistämällä lienee mahdollista ulkonakin saavuttaa kahta metriä tarkempi korkeusmittaus. Se tosin edellyttää sitä, että rakentaa korkeusmittarin itse, jolloin siihen voi koodata sellaisen mittausalgoritmin kuin haluaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja NikoK »

http://www.termiitti.com/autopuoli/moottoriradat.php kertoo korkeuseroa olevan 3,7m. Tarkoittaako se alimman ja ylimmän kohdan eroa ? Eli nousua yhteensä voisi hyvinkin olla sen 6m ?

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ratareisi 2015

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hieno suoritus NikoK, onnittelut ! Ja hyvä että M5 TiCa oli ajokunnossa etuvannetta myöten :P.

Harmi ettei nähdä Nokialla...

NikoK kirjoitti:

Kotona huomasin että pyörä painaa noin "tonnin", etuvanne ja runko täynnä vettä ??? Tietäiskö mhelander mistä m5 lowracer hörppii vettä sisäänsä? Edit. Löysin "vedentäyttörei'än" itsekin, hiilikuituinen takarungonosa ei peitä kokonaan hahloa, joka on titaaniputkessa mihin se kiristetään.

Mulla tulee kans CrMo:sta vettä jostakin jos nostan pyörän pystyyn lämpimässä tallissa, yleensä sateessa ajon tai talviajojen jälkeen. Epäilen että vettä menee päärungon sisään takavaihde- ja -jarrun vaijereiden läpivienneistä.

Ongelma on tätäkin pahempi MetaPhysic:n penkin takatukien kanssa joissa teleskooppi on "väärin päin", ne on talven ja pyörän pesemisten jälkeen jopa ihan täynnä vettä ! Tukien alaosissa ei ole vedenpoistoreikiä lainkaan, joskus pitää ne porata.

Omavalmisteissa on vedenpoistot yms mietitty huolella, ainoastaan hiilaripenkkien kylkiluihin pääsee jostakin vettä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin