Oikea poljinetäisyys???

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Klosseja ja niiden asentoa aloinkin sitten miettiä. Tuntuu myös että vasen sandaali kallistuu ulospäin, jospa klossi onkin kulunut ja asento pääsee elämään jotenkin liikaa, huonolla tavalla. En muista että olisi ennen näin toispuoleisesti kipeytynyt. Sitten kun kävelin niin en tuntenut mitään kipua, vain pyörittäessä. Eikä tänään tunnu mitään ja polvi liikkuu ihan normaalisti.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Toivottavasti ei ole kulumaa kipeässä polvessa. Se selittäisi eron polvien välissä. Kun menet syväkyykkyyn ja nouset ylös, kuuluuko natinaa, rutinaa, naksuntaa, rahinaa, poksauksia tjms? Minulla jokaista päivästä riippuen ja olenko ottanut glukosamiinia kuurin, vai en.

Muitakin syitä voi olla, kuten eripituiset jalat, virheasento jossain nivelessä, istuminen vinossa toinen pakara toista edempänä jne.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mullahan on siis polvet hitusen huonossa hapessa valmiiksi, siksi lyhyet kammet jne.

Eilen ajoin kokeilun vuoksi eri kengillä = joissa eri paksuinen pohja. Puolisen senttiä on eroa (toiset on sandaalit joiden pohja on aika paksu) ja polvi ei kipuillut samalla lailla.

Kelvollinen tauko voisi tehdä hyvää toki. Levossa eli silloin kun ei ajele . ei kipua ole.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oikea poljinetäisyys???

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Muitakin syitä voi olla, kuten eripituiset jalat, virheasento jossain nivelessä, istuminen vinossa toinen pakara toista edempänä jne.

Tästä lähtökohdasta minäkin tätä lähtisin purkamaan.

Kun valitatte polven kipuja, olisi suureksi avuksi, jos kerrotte muutakin kuin että "vasen polvi on kipeä". Polvi voi olla kipeänä monella tavalla ja tuo, mistä kohdasta se on kipeä kertoo, millaista muutosta pitää tehdä kivun lähdettämiseksi. On aivan eri asia, onko polvi kipeä lumpion säären puolelta keskeltä vai polvitaipeesta toiselta sivulta.

Epäsymmetrisissä polvikivuissa minä lähtisin etsimään syytä istuma-asennosta ja lonkkien erilaisesta kiertymästä. Jalkahan kiertyy lonkkanivelen kupissa, jolloin polvi osoittaa (taipuu) eri suuntaan sen mukaan mikä on reisiluun kiertymä lonkkanivelen kupissa. Nuo kiertymäkulmat ovat kaikilla vähän eripariset, mikä aiheuttaa sen, että symmetrisessä liikkeessä, kuten polkeminen rasittuvat polvet eri tavalla. Se, mitä pitää tehdä riippuu nyt siitä, mistä kohtaa polvi oireilee.

Kehottaisin kuitenkin tarkkailemaan polven suuntaa molemmissa jaloissa ja kiertämään istuma-asentoa niin, että polvet liikkuvat symmetrisesti. Jos vika on lonkkanivelen epäsymmetrisessä asennossa, lantion siirtely ja kallistelu polkemisen aikana kertoo kyllä nopeasti kivun hellittämisellä, miten istuma-asentoa pitää korjata.

Twerkkaa twerkkaa, ett saat terveemmät polvet. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Oikea poljinetäisyys???

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Juu. Totta. Mun tämä kipuilu on siis tossa lumpion etupuolella oikealla. Tismalleen keskellä. Joten tätä etäisyys asiaa voi siinä kokeilla. Toinen kipeä paikka on vasemmalla tuolla missä oli pari vuotta sitten juoksijan polvi niminen ongelma. Siihen ei oikein asennot vaikuta. Se lihaksen kiinnityskohta nyt liikkuu siinä luun harjanteen yli enivei.

Foxpire
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Touko 2017, 18:25
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Oikea poljinetäisyys???

Viesti Kirjoittaja Foxpire »

Itsekin pähkinyt tuota mikä on "oikea" etäisyys.. mutta havainnut toimivaksi tuon että polvi jää vähän koukkuun ja enempi voimaa tarvittaessa nousee vähän penkkiä pitkin ylös. Kokeilemalla löytää itselleen sopivan säädön ajan kanssa.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Oikea poljinetäisyys???

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Pastori kirjoitti:

Juu. Totta. Mun tämä kipuilu on siis tossa lumpion etupuolella oikealla. Tismalleen keskellä. Joten tätä etäisyys asiaa voi siinä kokeilla. Toinen kipeä paikka on vasemmalla tuolla missä oli pari vuotta sitten juoksijan polvi niminen ongelma. Siihen ei oikein asennot vaikuta. Se lihaksen kiinnityskohta nyt liikkuu siinä luun harjanteen yli enivei.

Mulla muuten lakkasi tän juoksijan polven tyyppiset (googlen avulla diagnosoitu :) polviongelmat kesällä sillä, että aloin venyttelemään säännöllisesti ja eri tavalla kuin ennen. Sitä ennen tuli kokeiltua klossien kääntelyäkin ja tarkastettua poljinten etäisyys, ilman havaittavaa vaikutusta. Nokiallahan mulla jäi 12h kisa kesken vaivan takia.

Erityisesti apua tuntui olevan säären etuosien venyttelystä, ne oli mulla ihan totaalisesti jumissa. Eli polvilleen lattialle jalat yhdessä ja sitten laskeudutaan istumaan pohkeiden päälle. Ensin alkuun sattui niin vietävästi eikä voinyt kuvitellakkaan istuvansa selkä suorassa vaan kyyristelin melkein otsa lattiassa sen muutaman sekuntia mitä pystyi, mutta muutamassa viikossa sääret vertyi ja samalla lakkasi polven kipuilu, viimeiset työmatkat pystyi polkemaan ilman kipuja hyvällä kuntoiluvauhdilla.

Toinen mikä tuohon ilmeisesti auttaa on pakaralihasten venyttely, mulla istumatyöläisenä nekin on vaihtelevasti jumissa.

Ketjun aihetta sivutakseni, poljinten etäisyys on yllättävän tarkka juttu ja selviää oikeastaan vaan kokeilemalla, mutta jos polvet kipeytyy juurisyy voi olla ihan muualla kropassa myös.

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin