Oikea poljinetäisyys???

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Oikea poljinetäisyys???

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Katkaisin tuossa ketjut Fuegosta ja vien ne ultraääniputsaukseen, tällä lumi määrällä taitaa päästä aloittamaan kauden 2008 jo ensi kuussa. Pyörää putsatessa huomasin, että olin kesän aikana säätänyt puomia eteenpäin ainakin 3 kertaa. Liittynevätkö pienet polven kolotukset kesällä tuohon säätämiseen vai kunnon kohentuminen, mutta kun istuin nyt pari kuukautta ajamatta olleen nojakin kyytiin tuli pakonomainen tarve siirtää puomia takaisin lähemmäs...
Tällä hetkellä jalka sopii oikenemaan kokonaan, kun kantapää on polkimella.

Onko siis olemassa jotain nyrkkisääntöä oikean etäisyyden löytämiseksi, kilpapyöräilijät ja maastopyöräilijät käyttävät omiaan.

VOTE

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Mielestäni tiettyä nyrkkisääntöä ei löydy (paitsi kantapää-sääntö). Pyörän penkin muoto ja kaltevuus vaikuttaa etäisyyteen ja polkemistekniikka; kuka polkee enemmän pohkeilla jne.

Itse olen todennut toimivaksi etäisyyden, jossa penkin pohjalla rötköttäessä polkimet ovat hiukan liian lähellä ja sitten kun haluaa polkea tehokkaammin, penkissä nousee väkisinkin hiukan ylöspäin (kaltevuus 23 astetta) ja myös polkimien optimi etäisyys saavutetaan.
Tietysti pyörissä, jossa penkki on suhteellisen pystyssä ja ajaja näin paremmin "lukittu" paikalleen, tämä säätömenetelmä ei toimi. Toisaalta tälläisissä pyörissä mielestäni puutuu nopeammin, koska vartalon liikkuvuus on pienempi. Täytyy muistaa että pystypyörähän on tässä suhteessa hieno laite, koska koko vartalo saa liikkua enemmän. Tuskallisessa (aerodynaamisessa) maantiepyörässähän on nimenomaan välillä muistettava polkea pystyssä ihan vain ettei paikat kipeydy ja jämähdä.

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Itsellä myös polkimien etäisyys "turhan" lähellä, mutta vain sentin tai pari. Eipähän tarvitse kurotella, sitten kun lisää painetta polkimiin niin jalkakin oikenee kun kuski liikkuu penkin päällä.

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Mikko kirjoitti:

Itsellä myös polkimien etäisyys "turhan" lähellä, mutta vain sentin tai pari. Eipähän tarvitse kurotella, sitten kun lisää painetta polkimiin niin jalkakin oikenee kun kuski liikkuu penkin päällä.

No niin, vielä muutama joka säätä etäisyyden samalla tavalla, niin meillähän on nyrkkisääntö valmis :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

lowrides kirjoitti:
Mikko kirjoitti:

Itsellä myös polkimien etäisyys "turhan" lähellä, mutta vain sentin tai pari. Eipähän tarvitse kurotella, sitten kun lisää painetta polkimiin niin jalkakin oikenee kun kuski liikkuu penkin päällä.

No niin, vielä muutama joka säätä etäisyyden samalla tavalla, niin meillähän on nyrkkisääntö valmis :D

No näinhän ne on mullakin tuossa Lowracerissa. Jalka jää hieman koukkuun vaikka polkisi kevyesti kantapäillä, mutta kun "polkee täydet", niin liukuu hieman ylemmäs penkillä ja jalka kannoilla polkiessa suoristuu kokonaan. Selkänojan kulma n.25astetta. Olen tuosta kyllä syyttänyt väärän muotoista penkkiä, mutta ehkä näin ei sitten olekkaan :)
LWB:ssä ja SWB:ssä joissa selkänoja 45-50astetta on polkimet niin, että kannoilla polkiessa jalka oikeaa täysin aina. Näissä ei kovakaan polkeminen aiheuta penkillä nousua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Nyt kun muistelee (lämmöllä) viime kesän lenkkejä huomasin itsekin tuon liikkumisen penkillä, tästä on hyvä lähteä "säätämään". Onneksi vedin piikillä
jäljen putkeen aina kun siirsin puomia...

VOTE

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pitäisi varmaan pidentää ketjuja kun luulen että polkimet ovat kuitenkin liian lähellä penkkiä. Tuota kantapääjuttua en ole vielä jostain syystä muistanut kokeilla, mutta saan pitemmillä ajoilla varsinkin näin talvikelillä helposti polvet kipeäksi..ehkä väärä polkemistekniikka tai sitten runttaan, tai väärä vaihde, mutta toisaalta tuntuu että talvikelillä pitäisi sitten kait ajaa pienimmillä mahdollisilla vaihteilla ja sitten ei taas pääse yhtään mihinkään ikinä. Lukkokengillä en saa jalkaa suoraksi läheskään, tuo kantapääjuttu pitää vielä testata. Jotenkin vain tuntuu että polkimet voisivat olla muutaman sentin kauempana. Mietin myös että kumpaan suuntaan lähtisi tuota penkin kaltevuutta säätämään kun nykyisellään tuntuu perse valuvan pois penkiltä. Toisaalta makaavammassa asennossa niska ei taas jaksa..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jos jalan saa suoraksi, polkimet on auttamattomasti liian kaukana. Polvien jomotuksista on helppo päätellä mihin päin pitäisi säätää. Polvet tulee takaa kipeäksi jos polkimet on liian kaukana, edestä jos ne on liian lähellä. Jos polvet on kokonaisvaltaisesti kipeät, on luultavasti polkenut noin viisi vaihdetta liian isolla vaihteella.

Yleensä pyörittäjätyypit pitävät polkimia vähän lähempänä kuin voimatyypit. Eroa on ehkä sentin verran.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä Teemu! Tuossa on nyt se nyrkkisääntö poljinetäisyyden löytämiseksi:

Jos polvet tulee takaa kipeäksi, ovat polkimet liian kaukana, jos taas edestä, ne ovat liian lähellä. Jos polvet on kokonaisvaltaisesti kipeät, olet polkenut liian isolla vaihteella.

Premnas, ei sen polven kuulukaan suoristua lukkokengillä ajaessa. Jos haluat lepuuttaa takareittä lukkopolkimilla, täytyy sinun hivuttautua penkillä ylemmäs tai irrottaa lukot hetkeksi. Vaikuttaa siltä, että sinun tapauksessasi kipeytymisen syy on liika runttaaminen. Ei se pyörä tosiaan kylmällä oikein kulje. Syy on pakkaslumi, joka lisää vierintävastusta rajusti. Kokeilepa vaikka pystypyörällä kovan pakkasen aikaan miten suuri ero kulkuvastuksissa on auton renkaan paljastamalla asfaltilla ja sen vieressä narisevalla lumipinnalla. Sinullahan on vielä kolme rengasta narisemassa lumeen uraa. Myös renkaiden kumimäärät vaikuttavat kovalla pakkasella vierintävastukseen. Kumikin on kylmässä varsin hidasliikkeistä. Vaihda vaan suosiolla pienemmälle vaihteelle ja hyväksy se tosiseikka, että kylmällä ei pyörällä pääse yhtä lujaa kuin lämpimällä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ei se pyörä tosiaan kylmällä oikein kulje. Syy on pakkaslumi, joka lisää vierintävastusta rajusti. Kokeilepa vaikka pystypyörällä kovan pakkasen aikaan miten suuri ero kulkuvastuksissa on auton renkaan paljastamalla asfaltilla ja sen vieressä narisevalla lumipinnalla. Sinullahan on vielä kolme rengasta narisemassa lumeen uraa. Myös renkaiden kumimäärät vaikuttavat kovalla pakkasella vierintävastukseen. Kumikin on kylmässä varsin hidasliikkeistä. Vaihda vaan suosiolla pienemmälle vaihteelle ja hyväksy se tosiseikka, että kylmällä ei pyörällä pääse yhtä lujaa kuin lämpimällä.

Omien "tutkimuksieni" mukaan vaikutus on 1%/aste ja kangistuminen alkaa +10asteen tienoilta. Eli 20asteen pakkasella pyörä on 20% hitaampi kuin 0-kelillä muuten samanlaisella kelillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Vaikea tutkia lämpötilan vaikutusta nopeuteen, kun lumisen ajopinnan vaihtelut vaikuttavat niin paljon enemmän. Tänään tulin pitkästä aikaa nojakilla töihin. Pyörätie näytti koko ajan suunnilleen samanlaiselta, mutta tasamaan ajonopeus vaihteli varmaan 50% sen mukaan kuinka kovaa ja kuinka paljon ja millainen koostumus lumella oli.

Tosin tottahan se on, että kaikki osatekijät menevät siihen suuntaan, että vauhti hidastuu pakkasen kiristyessä. Se on ihan selvää. Nyt meni tunti työmatkaan, samalla pyörällä on samalla välillä ajettu joskus 23 minuuttia.

Edit: tietty jos on joku reitti jossa pääsee ajamaan paljaalla asfaltilla myös talvella, mittaaminen onnistuu. Minulla ei oikein ole.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Menee kyllä täysin oftopickiksi...
En minäkään pääse samoissa olosuhteissa testaamaan +10 ja -25 kelejä, mutta syksyllä kun yöpakkaset alkaa ja ei ole lunta vielä satanut, niin huomaa selvästi +10 ja -5 asteen eron. Myös talvella on pitkiä pätkiä satamatta, niin voi helposti havainnoida auratulla tiellä lämpötilan vaikutusta. Eihän tuo 1%/aste mikään tarkka ja tieteellisesti mitattu arvo ole, mutta sellainen "näppituntuma". Ettei turhaan ala vauhdin hidastuessa etsiin vikaa pyörästä tai sen säädöistä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Eihän tuo 1%/aste mikään tarkka ja tieteellisesti mitattu arvo ole, mutta sellainen "näppituntuma". Ettei turhaan ala vauhdin hidastuessa etsiin vikaa pyörästä tai sen säädöistä...

Sanotaan nyt, että runsaan minuutin pohtimisella pyörän jäykistymiseen talvella ja kylmässä vaikuttavat ainakin seuraavat seikat:

  1. Laakerien vaseliini on sitä jäykempää, mitä kylmempää se on. Jäykkä rasva suurentaa vierintäkitkaa sekä voimansiirron sisäistä kitkaa ja siten tarvittavaa poljintehoa. Olikos se jotenkin niin, että voiteluaineiden viskositeetin logaritmin logaritmi on kääntäen verrannollinen absoluuttisen lämpötilan logaritmiin...

  2. Renkaiden kumi tulee kylmässä jäykemmäksi. Koska talvella painat vähintään yhtä paljon kuin kesälläkin, renkaat painuvat talvella yhtä paljon kokoon kuin kesällä, mutta koska kumi on jäykempää, sen muodonmuutokseen kylmässä tarvitaan suurempi teho.

  3. Lumella ajaessasi joudut tekemään koko ajan tavallaan turhaa työtä painaessasi renkaiden alle jäävää lumikerrosta kokoon tiiviimmäksi. Tavallaan tämän takia lumella ajo on kuin ajaisi koko ajan ylämäkeen, vaikka olisikin tasamaalla. Tähän kuluu tehoa.

  4. Jos lumi on tamppaantunut esim. jalankulkijoiden takia muhkuraiseksi polanteeksi, joutuu rengas muhkuran päälle noustakseen kulkemaan ylämäkeen. Ja koska seuraava muhkura tulee heti edellisen jälkeen, joudut taas ajamaan tavallaan ylämäkeen tasamaallakin. Ja taas kuluu tehoa.

  5. Ilman tiheys on kylmässä suurempi, joten myös ilmanvastus on kylmässä suurempi kuin kesällä lämpimässä.

  6. Talvella vaatteet ovat pulleampia kuin kesällä, joten ajajan poikkileikkauspinta-ala on suurempi. Tämä kasvattaa ilmanvastusta.

  7. Talvella ei viitsi reuhtoa niin hikipäässä kuin kesällä varsinkaan, jos ei heti lenkin jälkeen pääse lämpimään. Muuten tulee vilu.

Nuo kun summaa yhteen on lopputulos, ei suinkaan toivottu, mutta havaittu...

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

ajarmala kirjoitti:

1. Laakerien vaseliini on sitä jäykempää, mitä kylmempää se on. Jäykkä rasva suurentaa vierintäkitkaa sekä voimansiirron sisäistä kitkaa ja siten tarvittavaa poljintehoa. Olikos se jotenkin niin, että voiteluaineiden viskositeetin logaritmin logaritmi on kääntäen verrannollinen absoluuttisen lämpötilan logaritmiin.

Viskositeetti lämpötilan funktiona on tosiasiassa huomattavan monimutkainen asia. Karkeasti voidaan voitelurasvoista -50 -- +150 välillä väittää, että 50 asteen lämpötilan nousu pudottaa viskositeetin kymmenesosaan. Nykyaikaiset moottoriöljyt on asia erikseen kun niissä on käytetty kikkoja jotka vähentää viskositeetin muutosta lämpötilan mukaan. Joka tapauksessa lopputulema on, että jos talvella on -30 ja kesällä on +30, pitäisi oikeastaan olla eri rasvat pyörässä kesällä ja talvella. Mutta ei se oikeasti niin iso asia ole. Jos viskositeetti on suuri, syntyvä hukkateho lämmittää kyseistä osaa, ja viskositeetti laskee! Nuo muut on isompia.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Oikea poljin etäisyys???

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mielenkiintoisia pointteja! Ajattelin jo että eihän se niin voi mennä että lihaskunto laskee sitä mukaa kun pyöräilee..voi olla että olen runtannutkin, mutta toisaalta olen yrittänyt pitää edes vähän kovemman vauhdin kuin kävellessä..eniten olen käyttänyt pienimpää ja keskimmäistä ratasta edessä ja takaata isoimpia..kevyillä vaihteilla, mutta näin talvella tuntuu ettei ole tarpeeksi pieniä vaihteita. Ei vaan jaksa pyörittää.

Polvikivuista on tällä hetkellä vaikeaa sanoa, kun eivät ole kipeät, mutta muistaakseni tulivat kipeiksi siitä keskeltä päältä ja hiukan polven yläpuolelta. Tai sitten toi reisilihas kipeytyi. Toisaalta en todellakaan haluaisi tehdä rasitusvammaa polveen kun vasempaan nilkkaan on jo kerran tullut. Olen kokeillut keventää tuota polkemista myös vetämällä polkimia (kun on kerran lukot), mutta silloin tuntuu että vaikutus on päinvastainen eli lihakset väsyvät vielä nopeammin. Pakaralihaksia ja takareisiä en ole kertaakaan kipeäksi saanut, enkä etureisiäkään kovin kipeiksi. Lihakset väsyvät hetkellisesti, mutteivät kokonaan, edes pitkillä reissuilla. Sen sijaan pitkän reissun jälkeen polvet ovat välillä vähän "rikki".

Onko oikeasti sitten niin, ettei 20 asteen pakkasessa kannata lähteä pyörällä, koska kävellen pääsee nopeammin? Toisaalta kun ajattelee, en ole pahemmin talvipyöräilyä ennen harrastanut ja toi pyöräkin ollut vasta noin kuukauden verran, eihän siinä ajassa mitään lihaksia paljon rakenneta..kunhan ei nyt heti alkajaisiksi menisi hajottamaan polvia.

Tuli tuossa vielä mieleen kun pyörästä lähtee kolme rengasuraa..sitä on varmaan vaikeaa pystypyörällä tajuta miten tuo kolmipyörä voikaan olla raskas. Jokainen monttu/kuoppa/muhkura hidastaa ajoa, kuin myös aura-auton pyörätielle heittämät lohkareet..odotan kesää jolloin näkee varmaan hyvin eron!

Ai niin, tuosta polven suoristautumisesta: polkiessa polvi ei mene missään vaiheessa suoraksi, mutta jos kantapään painaa eteen ja istuu paikallaan lukkopoljin kiinni, polvi menee suoraksi (Miten tän selittäisi..siis ojentaa nilkan ihan löysäksi ja painaa jalan alas suoraksi?) Onkohan mulla sittenkin ihan väärä polkutekniikka..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin