Sivu 2/4

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 12:49
Kirjoittaja jviirret
Muistaakseni triken raskaudesta talvella varoiteltiin :wink:
Mutta joo, talvikelillä kyllä kunto paranee juurikin tuon raskauden vuoksi kesää tehokkaammin. Varsinkin näin kun ilman mittareita ajelee ja tarkoitus vain päästä pisteestä A pisteeseen B. Avain onnistuneessa totutteluajossa on se, että et aja niin pitkästi että paikat tulee kipeäksi. Ja tarkista ilmanpaineet, pakkasella tussu kumi hidastaa enempi kuin kesällä ja kolme tussua kumia...

Jukka

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 13:01
Kirjoittaja GodTdd
Ugh

Polvikipuihin vaikuttaa monikin asia, Sheldon Brown on listannut niistä useimpia ja ratkaisuja niihin: http://sheldonbrown.com/pain.html#knees

Oikeaa poljin tekniikkaa kannattaa harjoitella jotta saa lukkopolkimista hyödyn irti:
http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut ... ttelu8.asp
http://www.elixir.fi/viewTopic.action?mnId=776588

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 13:32
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Ei kannata huolestua talvinopeuksista, olivat ne mitä vain. Talvella nopeus on sen mitä olosuhteet suovat, ja sillä hyvä.

Tänään tulin kickbikellä töihin ja meni jotain 1:15 - 1:20 luokkaa. Olen juossut tämän välin 1:05! Selkeästi alle juoksuvauhdin. En meinannut ymmärtää kellon näyttämää ensin ollenkaan kun tulin töihin.

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 13 Tammi 2010, 21:42
Kirjoittaja Premnas
jviirret, joojoo niin varoiteltiin kyllä mutta silti se yllätti :lol: . Viime lauantaina oli aika hyvä kun ajoin Naantaliin (ehkä jotain 11km ja samanmoinen takaisin, tosin keskellä yötä..), menomatka oli ihan ok ja meni yllättävän vähän aikaa (kesäkelillä menisi tunti ja vartti, tosin viisi kilometriä enempi matkaa), puolitoista tuntia, mutta olisitte nähneet sen keskiyön ajon :lol: . Ensinnäkin väsytti (no ei onneksi liikaa että olisi "nukahtanut tankoon"), ja sitten tuntui ettei yhtään jaksais polkea takaisin kotiin. Ajettiin siinä sitten tosi hissuksiin ja matka kesti jotain päälle kaks tuntia.

Eilen oli jostain syystä kevyempi ajaa, kun oli suojakeli, vaikka tiellä oli myös vähän sohjontapaista.

Nopeus- ja matkamittari ovat vielä virittämättä, joten saas nähdä minkälaisia matkoja ja nopeuksia tulee ajettua kunhan saa sen mittarin asennettua. Kesäkeliä on kans kiva odottaa ja miettiä, millasia nopeuksia sillon meinataan kaahailla..

Pitää vielä tuupata tähän kun valittelen et kun ei pääse kovaa talvella, ja sitten kuitenkin pari ohikulkijaa sanoi vieressä seisseelle kaverille että "kato millainen pyörä, ja kuin KOVAA se menee". Voiko pyörällä tulla vauhtisokeaksi?

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 14 Tammi 2010, 12:46
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:Nopeus- ja matkamittari ovat vielä virittämättä, joten saas nähdä minkälaisia matkoja ja nopeuksia tulee ajettua kunhan saa sen mittarin asennettua. Kesäkeliä on kans kiva odottaa ja miettiä, millasia nopeuksia sillon meinataan kaahailla..


Elä pistä mittareita, ainakaan niin että ajaessa näet lukemia, menee kaikki hauskuus ja tilalle astuu suoritus paineet :wink:


Premnas kirjoitti:Pitää vielä tuupata tähän kun valittelen et kun ei pääse kovaa talvella, ja sitten kuitenkin pari ohikulkijaa sanoi vieressä seisseelle kaverille että "kato millainen pyörä, ja kuin KOVAA se menee". Voiko pyörällä tulla vauhtisokeaksi?


Triken nopeutta verrataan lastenvaunuhin ja pyörätuoleihin. Noita "yllättävän kovaahan se kulkee" kommentteja sai pythontrikellä helposti, vaikka sanoja polki takaa rinnalle hengästymättä vaihteettomalla mummiskalla.

Jukka

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 14 Tammi 2010, 13:05
Kirjoittaja optimistx
jviirret kirjoitti:...
Elä pistä mittareita, ainakaan niin että ajaessa näet lukemia, menee kaikki hauskuus ja tilalle astuu suoritus paineet :wink:
...


Sykemittarista oli yllättävä kokemus. Se vastoin odotuksia esti suorituspaineita! Ilman sitä tulin aina huomaamattani lisänneeksi ponnistuksiani kunnes läähätin ja ihmettelin, kuinka tässä näin aina käy. Ei kiva.

Sykemittarilla tuli aina miellyttävä huomio: onkin syytä löysätä, ja silti matka edistyy mukavasti.

Voi jättää jatkuvan kyselyn 'onkohan tämä vauhti nyt liian vähän/ liian paljon/ liian jotain', ja voi keskittyä ajattelemaan mukavia, jopa tyylittömyyksiä ja antaa piupaut turhalle rehkimiselle. Kävi jopa siten, että aavistus sykkeen noususta tai laskusta syntyi tiedostamatta ja sitten oli mukava lähes poikkeuksetta todeta, että sykemittarihan oli yhtä mieltä alitajunnan kanssa.

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 14 Tammi 2010, 13:47
Kirjoittaja jviirret
Nuo rajat löytyy ilman sykemittariakin:
Jos pystyt ajaessa laulaan ajat liian hitaasti.
Jos et pysty ajaessa puhumaan ajat liian kovaa.

Jukka

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 14 Tammi 2010, 14:42
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Nuo rajat löytyy ilman sykemittariakin:
Jos pystyt ajaessa laulaan ajat liian hitaasti.
Jos et pysty ajaessa puhumaan ajat liian kovaa.

Jos veri ei maistu suussa, kyseessä on tauko. :-)

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 14 Tammi 2010, 16:42
Kirjoittaja Teemu Kalvas
tavasti kirjoitti:Jos veri ei maistu suussa, kyseessä on tauko.


Jos näkyvissä on toinen polkupyörä, kyseessä on kisa.

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 14 Tammi 2010, 19:21
Kirjoittaja optimistx
Teemu Kalvas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Jos veri ei maistu suussa, kyseessä on tauko.


Jos näkyvissä on toinen polkupyörä, kyseessä on kisa.

Aika hyvä :)

Jos näkyvissä ei ole toista polkupyörää, niin kyseessä on silti kisa. (Kostin korollaari).

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 14 Tammi 2010, 22:19
Kirjoittaja GodTdd
jviirret kirjoitti:Nuo rajat löytyy ilman sykemittariakin:
Jos pystyt ajaessa laulaan ajat liian hitaasti.
Jos et pysty ajaessa puhumaan ajat liian kovaa.


Kyllä se sykemittari oikeasti auttaa, itsekin olen urheillut pienestä pitäen ja luulin ennen mittarin ostoa treenaavani monipuolisesti ja hyvin. Mittari paljasti karun totuuden: aina menee samalla tavalla ja liian lujaa :oops:

Alussa yleensä treenaa liian kovaa ja into lopahtaa pian kun ei enää jaksa. Kokeneempana helposti kangistuu samoihin kaavoihin kun pitäisi treenata vaihtelevasti ja monipuolisesti että keho ei tottuisi samanlaiseen suoritukseen. Molemmissa tapauksissa mittari on ainakin minua auttanut kummasti.

jviirret on kyllä oikeassa että nyrkkisääntönä tuo menee hyvin kun pitää kestävyyttä treenata. Voiman treenaamiseen on sitten oma sääntönsä => lujaa ja lyhyesti.

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 15 Tammi 2010, 10:45
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:Nuo rajat löytyy ilman sykemittariakin:
Jos pystyt ajaessa laulaan ajat liian hitaasti.
Jos et pysty ajaessa puhumaan ajat liian kovaa.

Ja jos puhut tai laulat riittävän äänekkäästi yksin ajaessasi, saat mitä todennäköisimmin jatkossakin ajaa yksin. ;)

Mun täytyy myöntää olevani Jukan kanssa samalla linjalla: mittarit ahistaa talvella, kun pyörä ei kulje mihinkään ja sykkeet on korkeammalla kuin kesällä. Nyt kun työmatka on sen 12-13 km, niin joutuu vain ajamaan sillä tavalla, että ei hengästyisi missään välissä pahasti. En edes pidä kelloa näkyvillä, kun ajan.

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 15 Tammi 2010, 14:21
Kirjoittaja jviirret
GodTdd kirjoitti:Kyllä se sykemittari oikeasti auttaa, itsekin olen urheillut pienestä pitäen ja luulin ennen mittarin ostoa treenaavani monipuolisesti ja hyvin.


Joo, kyllä mittarit urheillessa ja treenamisessa auttaa ja tuovat jopa lisää sisältö hommaan.
Itse en vain sellaista harrasta. Pyörä on minulle kulkuneuvo jolla ajetaan pisteestä A pisteeseen B vain koska on tarve päästä syystä tai toisesta sinne. Jotta homma olisi vuodesta toiseen mielekästä pitää perillä olla sama olo kuin väli autolla ajettuna, mittarit tekevät hommasta suorittamista. Lähes jokainen pyörällä ajamani kilometri vähentää kilometrin autoilua.
Pitäsi ka tuoda viesteissä asiaa vähän paremmin esille, koska suurin osa taitaa käyttää pyörää kuitenkin pääsääntöisesti kuntoiluun ja urheiluun :roll:

Jukka

ps. kas, tämä keskustelu näköjään käydäänkin täällä urheilu puolella :oops:

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 15 Tammi 2010, 15:02
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:Pitäsi ka tuoda viesteissä asiaa vähän paremmin esille, koska suurin osa taitaa käyttää pyörää kuitenkin pääsääntöisesti kuntoiluun ja urheiluun


Kuntoilu-urheilussakaan ei kannata olettaa, että muilla on samat tavoitteet. Harrastan kestävyysliikuntaa, en harjoittelua. En käytä mittareita.

Jos tehomittarit eivät maksaisi niin älyttömästi, sellaisesta voisi olla iloa tässä polkupyörien (ei siis polkupyöräilyn) harrastamisessa, koska sillä pystyisi jossain määrin luotettavasti arvioimaan miten joku tehty muutos vaikuttaa laitteen todelliseen hyötysuhteeseen - eli siis miten tehon ja nopeuden suhde elää.

Re: Oikea poljin etäisyys???

Lähetetty: 15 Tammi 2010, 22:41
Kirjoittaja GodTdd
jviirret kirjoitti:
GodTdd kirjoitti:Kyllä se sykemittari oikeasti auttaa, itsekin olen urheillut pienestä pitäen ja luulin ennen mittarin ostoa treenaavani monipuolisesti ja hyvin.


Joo, kyllä mittarit urheillessa ja treenamisessa auttaa ja tuovat jopa lisää sisältö hommaan.
Itse en vain sellaista harrasta. Pyörä on minulle kulkuneuvo jolla ajetaan pisteestä A pisteeseen B vain koska on tarve päästä syystä tai toisesta sinne. Pitäsi ka tuoda viesteissä asiaa vähän paremmin esille, koska suurin osa taitaa käyttää pyörää kuitenkin pääsääntöisesti kuntoiluun ja urheiluun :roll:


Vaikka (taas) off-topikkiin meneekin. Täältä vain puskee insinööri esille jolle jokainen homma on enemmän tai vähemmän yksityiskohtien hinkkaamista (minkä sitä luonnolleen voi) ja täytyisi myös täällä muistaa että että erilaisia tavoitteita ja tarkoituksia on. Jokainen pyöräilköön omalla tavallaan.