Tehomittarit

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Jälkikäteen dataa katsellessa sitä oikein nauratti, kuinka pienillä tehoilla kinnerin saa pidettyä liikkeessä, kun vauhdista tinkii :D .

Sama koskenee kaikkia matalia nojapyöriä, kunhan rengastus on kunnossa? Ainakin jos tähän on luottaminen: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
70W teholla Questi kulkisi minulla 26km/h ja kattamaton lowracer 25km/h. Käyräsarvinen kilpapyörä alle 22km/h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:

Sama koskenee kaikkia matalia nojapyöriä, kunhan rengastus on kunnossa? Ainakin jos tähän on luottaminen: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
70W teholla Questi kulkisi minulla 26km/h ja kattamaton lowracer 25km/h. Käyräsarvinen kilpapyörä alle 22km/h.

Juurikin näin. Pystäreihin verrattuna kinnerin ero on suuri, mutta pienillä nopeuksilla kattamattomat nojakit on lähellä kinneriä ja ylämäissä nopeampia (painoetu).

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja TMS »

tm kirjoitti:

En ole valitettavasti tehnyt, jotenkin ei ole aika riittänyt. Ja on ollut niin tuulistakin, että vertailukelpoisten tulosten saaminen olisi ollut vaikeaa.

Joo ymmärrän, aikaahan tarkka mittaaminen vie kyllä reippaasti. Onko kuitenkin jotain näppituntumaa olemassa, esim. paljonko suunnilleen tarvitaan tasaisella 40 km/h vauhdissa?

Tänään tuli oma Stages perille ja äsken sen asensin paikalleen. Lyhyellä kokeilulla kävin ja kyllähän sieltä jotain lukemia rupesi Polarin V800 mittariin tulemaan. Oikeastaan todella helposti rupesi homma toimimaan, eli sen puolesta vaikuttaa kyllä lupaavalta. Helppokäyttöisyys on kyllä hyvä juttu kun tarkoitus on nyt ottaa lukemat ylös vähän joka ajolta.

Oikein jo syyhyttää päästä aamun työmatkalle tempomaan :)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ihan hyvin tuntui homma toimivan ekalla työmatkalla, kerran huomasin että tehot putosi nollille muutamaksi sekunniksi vaikka poljin normaalisti. Eli hieman samaa vaivaa kuin vuoltulla siis? No katsotaan käykö niin useamminkin tulevaisuudessa. Suurestihan se ei haittaa kun katko on niin lyhyt.

Tässä kuitenkin työmatkan perustiedot mittarista:
kesto 40min 50s
matka 27,36km
keskinopeus 40,2km/h
keskiteho 289W, maksimi 1016W, normalisoitu 353W
keskikadenssi 84rpm, maksimi 109
kulutus 774kcal
keskisyke 152, maksimi 172

Ihan järkevän oloisia lukuja nuo kai on. Vettä satoi koko matkan aika reippaasti, tuulta ei juurikaan havainnut (Nuuksio mitta-aseman tiedoissa 2m/s, tuulen suunta vastainen/sivuvastainen)

Viimeksi muokannut TMS, 25 Kesä 2015, 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Olikos sykemittari matkassa? Ihan mielenkiinnosta meneekö ihan pk- sykkeillä vai joutuuko jo polkemaankin :D ?...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

...Onko kuitenkin jotain näppituntumaa olemassa, esim. paljonko suunnilleen tarvitaan tasaisella 40 km/h vauhdissa?

Ei ole Questilla vielä tullut ajettua oikeasti tasaisella tiellä, ainakaan sellaisella missä tasaista pätkää ja nopeutta olisi ollut riittävästi. Enempi vähempi vaihtelevaa ylä- ja alamaata on tähänastiset reitit olleet. Ja toisekseen ei tasamaan vauhdit mulla yleensä ole neljääkymppiä, enemmänkin alamäkivauhti meikäläisellä tuollainen :oops: . Sullehan tuo näkyy olevan ihan normaali keskinopeus... Ja watitkin on ihan eri suuruusluokassa kuin omani. Ei ihme että Strada kulkee vauhdilla :D .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Onko kuitenkin jotain näppituntumaa olemassa, esim. paljonko suunnilleen tarvitaan tasaisella 40 km/h vauhdissa?

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm väittää että Quest menisi tasaisella n.150W teholla tuota 40km/h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja TMS »

eemeli kirjoitti:

Olikos sykemittari matkassa? Ihan mielenkiinnosta meneekö ihan pk- sykkeillä vai joutuuko jo polkemaankin :D ?...

No 150 ja risat taisi keskisyke olla, eli ei tosiaan mitään pk pyörittelyä ollut, ihan kunnolla sai jo polkea.

Täytyy jossain vaiheessa tehdä vähän kokeiluja että mikä se ns. FTP teho oikeen onkaan.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja TMS »

jviirret kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Onko kuitenkin jotain näppituntumaa olemassa, esim. paljonko suunnilleen tarvitaan tasaisella 40 km/h vauhdissa?

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm väittää että Quest menisi tasaisella n.150W teholla tuota 40km/h.

Jukka

Niinhän se väittää, tuntuu vaan hieman pienehköltä tuo luku. Olisi kiva saada hieman vahvistusta asiaan :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Onko kuitenkin jotain näppituntumaa olemassa, esim. paljonko suunnilleen tarvitaan tasaisella 40 km/h vauhdissa?

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm väittää että Quest menisi tasaisella n.150W teholla tuota 40km/h.

Niinhän se väittää, tuntuu vaan hieman pienehköltä tuo luku.

Kieltämättä. Eikö se kuitenkin täsykatettuna vähän vähemmillä wateilla mene kuin strada kun vauhtia on noinkin paljon? Lisäksi laskurissa taitaa olla takapyöräteho, kun kammet mittaavat voiman ennen voimansiirtohäviöitä? Mitä sun tehomittari sanoo tasaista vauhtia tasaisella ajaessa ilman kiihdytyksiä? Vesisateessa ja arkiliikenteessä ajettu ei oikein ole vertailukelpoinen laskuriin nähden.
Muutaman keskustelun(ei tutkimuksia) pikaisesti silmäilin sateen vaikutuksesta autojen polttoaineen kulutuksiin ja enimmillään puhuivat kymmeninen prosentien kasvusta, kai se vaikuttaa kinerin tehontarpeeseenkin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja TMS »

TMS kirjoitti:

Ihan hyvin tuntui homma toimivan ekalla työmatkalla, kerran huomasin että tehot putosi nollille muutamaksi sekunniksi vaikka poljin normaalisti. Eli hieman samaa vaivaa kuin vuoltulla siis? No katsotaan käykö niin useamminkin tulevaisuudessa. Suurestihan se ei haittaa kun katko on niin lyhyt.

Tässä kuitenkin työmatkan perustiedot mittarista:
kesto 40min 50s
matka 27,36km
keskinopeus 40,2km/h
keskiteho 289W, maksimi 1016W, normalisoitu 353W
keskikadenssi 84rpm, maksimi 109
kulutus 774kcal
keskisyke 152, maksimi 172

Ihan järkevän oloisia lukuja nuo kai on. Vettä satoi koko matkan aika reippaasti, tuulta ei juurikaan havainnut (Nuuksio mitta-aseman tiedoissa 2m/s, tuulen suunta vastainen/sivuvastainen)

Tänä aamuna ajoin aikalailla rauhallisemmin, ja data näytti tältä:
kesto 45min 24s
matka 27,38km
keskinopeus 36,2km/h
keskiteho 216W, maksimi 898W, normalisoitu 268W
keskikadenssi 65rpm, maksimi 111
kulutus 701kcal
keskisyke 135, maksimi 158

Tällä kertaa tie oli kuiva eikä satanut, mutta tuuli oli selkeä (Nuuksio mitta-aseman tiedoissa 4m/s, tuulen suunta sivulta/sivumyötäinen).

Sellainen hauska huomio että katselin tuossa että ennen tehomittariaikaa olin suunnillee samalla reilulla 150 keskisykkeellä ajanut työmatkan keskinopeudella 43,1km/h (tällöin oli tilastoni mukaan ollut potaa ja tuuli 2m/s, tuulen suunta sivulta/sivumyötäinen). Että ehkä se sateen vaikutus voi tosiaan olla luokkaa 5 %.

Täytyy kyllä huomioida että tuo työmatkan keskinopeus on aika huono mittari kun matkalla on risteyksiä, liikennevaloja ja muuta liikennettä. Minun pitäisi oikeastaan tarkastella vain työmatkan ns. vapaan vauhdin osuutta maantienlaidassa, jossa saa käytännössä aina ajaa jarruttelematta. Täytyy analysoida asiaa myöhemmin tältä kannalta.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja TMS »

jviirret kirjoitti:
TMS kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Onko kuitenkin jotain näppituntumaa olemassa, esim. paljonko suunnilleen tarvitaan tasaisella 40 km/h vauhdissa?

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm väittää että Quest menisi tasaisella n.150W teholla tuota 40km/h.

Niinhän se väittää, tuntuu vaan hieman pienehköltä tuo luku.

Kieltämättä. Eikö se kuitenkin täsykatettuna vähän vähemmillä wateilla mene kuin strada kun vauhtia on noinkin paljon? Lisäksi laskurissa taitaa olla takapyöräteho, kun kammet mittaavat voiman ennen voimansiirtohäviöitä? Mitä sun tehomittari sanoo tasaista vauhtia tasaisella ajaessa ilman kiihdytyksiä? Vesisateessa ja arkiliikenteessä ajettu ei oikein ole vertailukelpoinen laskuriin nähden.
Muutaman keskustelun(ei tutkimuksia) pikaisesti silmäilin sateen vaikutuksesta autojen polttoaineen kulutuksiin ja enimmillään puhuivat kymmeninen prosentien kasvusta, kai se vaikuttaa kinerin tehontarpeeseenkin?

Jukka

Onhan se Quest tietysti hieman nopeampi. Joo ja tuo on hyvä huomio tosiaan tuosta pyörätehosta, voimansiirrossa matkalle jää varmasti tehoa jonkun verran kun ketjulla on pitkät suojaputket ja taittopyörä ja sitten tietysti vielä rungon joustoon häviää energiaa.

En ole vielä oikein sopivalla paikalla tuota tasaisen vauhdin tehoa testannut kun tahtoo olla niin että työmatkalla ei juuri tasaista pätkää ole. Mutta hyvin karkea arvio on että 200 W tai mielummin hieman yli tarvitaan kammesta mitattuna Stradan kanssa tuossa 40 km/h vauhdissa tasaisella.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

TMS kirjoitti:

Ihan hyvin tuntui homma toimivan ekalla työmatkalla, kerran huomasin että tehot putosi nollille muutamaksi sekunniksi vaikka poljin normaalisti. Eli hieman samaa vaivaa kuin vuoltulla siis? No katsotaan käykö niin useamminkin tulevaisuudessa. Suurestihan se ei haittaa kun katko on niin lyhyt.

Tässä kuitenkin työmatkan perustiedot mittarista:
kesto 40min 50s
matka 27,36km
keskinopeus 40,2km/h
keskiteho 289W, maksimi 1016W, normalisoitu 353W
keskikadenssi 84rpm, maksimi 109
kulutus 774kcal
keskisyke 152, maksimi 172

Ihan järkevän oloisia lukuja nuo kai on. Vettä satoi koko matkan aika reippaasti, tuulta ei juurikaan havainnut (Nuuksio mitta-aseman tiedoissa 2m/s, tuulen suunta vastainen/sivuvastainen)

No nyt selvisi miksi TMS kiitää muiden ohi heittämällä. FTP:si on pitkälle yli 350W päätelle luvuista. työmatkaajossa keskiteho jää alas (liikennevalot, risteykset), NP kuvastaa paremmin kehosi kokemaa rasitusta. FTP:llä ajettaessa syke on noin 93% maksimisykkeestä, jos tiedät maksit voit arvioida kuinka kaukana olit FTP:stä sykkellä 152/172.

Nyt todellakin tarvitsen nopeamman pyörän että pääsen kanssasi kisaamaan :D Aerobiset wattini ovat nykykunnossa 100 alle TMS:n ja anaerobisella varmaankin 400 alle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikä on FTB? Mikä on normalisoitu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

PW kirjoitti:

Mikä on FTB? Mikä on normalisoitu?

ne on näitä lyhennyksiä wattifriikeille.

FTP = functional treshold power
On se määrä watteja minkä pystyy maksimisaan tuottamaan tunnin ajan. Lyhyesti voisi sanoa että jos tuottaa watteja yli FTP:n alkaa maitohappoa kertymään kehoon yli sen sietämän määrän.

NP = normalized power
On kaavalla laskettu wattimäärä jonka kuvastaa paremmin kehosi tuntemaan rasitusta kuin keskiarvowatit. Pyöräily kun ei ole tasaista tehon tuottamista vaan tehontuotto, watit, vaihtelevat tuulen, mäkien, risteyksien, yms. mukaan ja watit yli FTP:n rasittavat kehoa paljon enemmän kuin sen alle (se maitohappoa maksaa). Nykyiset mittarit näyttävät NP:n suoraan.

kaava on:

  1. lasketaan "rolling average" 30 sekunnin välein
  2. korotetaan kohdan 1. watit neljänteen potenssiin
  3. lasketaan keskiarvo 2. kohdan tuloksista (kun on siis monta 30 sekunnin tulosta)
  4. otetaan neljäs juuri kohdan 3. tuloksista.

helppoa kuin heinänteko :wink:

Vastaa Viestiin