Tehomittarit

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja TMS »

Lisäksi hämääväähän tuossa Polarissa on tuo vasemman ja oikean jalan osuus tehon tuotosta. Lyhyellä kokeilullahan suhde oli lähes tasan, mutta sitten muilla mittauksilla vasen tuottaakin vaan 40% kokonaistehosta? Tämähän aiheuttaisi vielä lisää eroa mittareiden välille absoluuttista oikeaa arvoa ajatellessa kun Stages tosiaan mittaa vain vasenta kampea ja kertoo sen kahdella.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja vph »

TMS kirjoitti:

Lisäksi hämääväähän tuossa Polarissa on tuo vasemman ja oikean jalan osuus tehon tuotosta. Lyhyellä kokeilullahan suhde oli lähes tasan, mutta sitten muilla mittauksilla vasen tuottaakin vaan 40% kokonaistehosta? Tämähän aiheuttaisi vielä lisää eroa mittareiden välille absoluuttista oikeaa arvoa ajatellessa kun Stages tosiaan mittaa vain vasenta kampea ja kertoo sen kahdella.

Eikös tuo vasemman jalan tehon kahdentaminen oikeastaan selitä aika paljon tuota eroa: jos vasemmasta tulee se 40% ja sen kertoo kahdella, niin saa tulokseksi vain 80% kokonaisteosta ... jaa mutta ei, tuolla logiikallahan sen Stagesin pitäisi näyttää pienempiä lukuja!

Tärkeintä noissa tehomittauksissa lienee kuitenkin aina vertausmahdollisuus aiempiin omiin suorituksiin, ei niinkään se absoluuttinen teho. Ja loppupeleissä kello kertoo aina sen todellisen faktan silloin, kun absoluuttiluvuilla on jotain merkitystä.

Mullahan on myös tehomittaripolkimet, Lookin Keo Power 2:t (ilmeisesti ei ole sama tuote kuin Polar Keo Power, jos Polarissa on patterit) ja vähän olen alkanut epäilemään, että polkimien kiinnitysmomentilla on joku merkitys. Joskus vasemman ja oikean ero on isohko (noin 60/40) ja joskus taas ovat hyvinkin lähellä toisiaan. Oudosti itselläni vasen puoli on aina se vahvempi, vaikka juuri se puoli kropassa on ollut vähän vajaatoimintainen. Vähän vaikea uskoa, että sen vasemman puolen treenaus olisi tehnyt siitä voimakkaammaan kuin täysin terveen oikean. Mutta eihän se tietty ihan mahdotonta ole.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ekana päivänä Polarin mukaan ero vasemman ja oikean jalan välillä 48/52 ja muina 40/60 on valtava. Kahta puolta mittaus on mahtava tekniikkavalmentaja. Wattbikellä mulla vaihteli ekalla yrityksel luontainen alkuperäinen tekniikka 47/53 ja 48/52 välillä. Vuotta myöhemmin pykälän tasapainoisempi jakauma, joten tietoisuus auttoi. Sain pinnistämällä ja mittaria seuraamalla lyhyehköissä sessioissa tasaan, mutta voi käydä niin, että ei onnistu pidemmän päälle. Olin jo asian unohtanut, joten en ole tietoisesti seurannut tuntoa, ajanko alkuperäistä tasapainoisemmin. Wattimittarin puolella tuli parannusta tasapainoiseksi muuttamalla, mutta en muista paljonko. 7-10 W 150-300 W tuotolla hihasta ravistaen?

Onkohan Polarissa mennyt jotain pieleen, vai onko vasen koipi hyytynyt pahasti? Levon jälkeen uusi testi tietoisesti tasapuoliseen tehon tuottoon keskittyminen olisi hyvä tehdä, jotta näkee, muuttuuko Polar tasapainoiseksi ja tasaantuvatko mittarien erot Wattien tuotossa. Yllättävän raju vaje olisi tuo 40/60 ja kertoo kropan hallinnan virheestä ja rajusta sellaisesta. Joko paha tekniikkavirhe tai pahimmillaan neurologinen ongelma tai halvaus (alkava tai mikrosellainen), puristuksissa oleva hermo, vajaa verenkierto vasemmalla (monta mahdollista syytä) tjms. vakava terveysongelma. Minulla huonoimmillaan kävi väsyneenä 46/54 ekalla kerralla hetken, joten massiiviselta tuntuisi 40/60. Onkohan Polar kunnossa?

Jos muu ei auta, saako tehdasasetukset resetoitua?

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,
60/40 ero on valtava, epäilen jotain muuta kuin jalkojen eroja, näyttivät olevan aika lailla samankokoisia Nokialla :wink:

omien Powertapin polkimien data Polarin kautta on tyypillisesti 49/51 tai 50/50 pitkän lenkin jälkeen.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo kyllähän minäkin alan siihen kallistumaan että Polarin mittarissa jotain häikkää on. Täytyy katsoa asennus vielä uudestaan jos se sillä korjaantuisi.

Ohessa muuten vielä käppyröitä tiistain iltapäivän ajosta, jossa näkyy poljinten mittaama poljinvoima ja työntövaiheen kesto. Työntövaiheen kesto tarkoittaa ilmeisesti sitä prosentuaalista osuutta kierroksesta jossa voima kohdistuu polkimen liikkeen suuntaan? Työntövaiheen kesto termiä ei ollut sen kummemmin selitetty Polarin Flow palvelussa jossa käppyrä näkyy.

Erityisesti tuossa työntövaiheen kesto käppyrässä näyttäsii olevan iso ero jalkojen välillä, vasen ei muka tekesi työtä oikeaan suuntaan läheskään yhtä paljon kuin oikea. Maksimi poljinvoimat näyttäisivät olevan molemmilla jaloilla hyvin samalla tasolla, mutta minimivoima olisi vasemmalla aika paljon isompi.

Liitteet
mittarivertailua 30.8. iltapäivä poljinvoima.png
mittarivertailua 30.8. iltapäivä työntövaiheen kesto.png
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Näyttäisi siltä, että vasemman puolen nollapiste on siirtynyt. Olet polkaissut siihen myötymän tai sitten siellä on joku vikavirta piirissä. Tuo vasen puolihan käy säännöllisesti miinuksella et kai sinä nyt vasenta jalkaasi yli sadalla watilla perässä raahaa. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja TMS »

Asia selvisi ja täysin oma asennusvirhe oli kyseessä. Olin ilmeisesti jättänyt polkimen liian löysälle ja vasemman polkimen akseli oli päässyt kiertymään pois ohjekirjan mukaisesta asennosta. Se onkin ihan järkeenkäypä selitys kummallisille eroille. Tänään aamulla Polari näytti keskitehoksi noin 10 W enemmän kuin Stages ja jalkatasapaino oli 50/50%. Iltapäivällä mittarit oli keskitehossa 2 W sisällä samat ja jalkatasapaino 52/48%. Eli hyvältä vaikuttaa sen puolesta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja vaaka »

50/50 on onittelun aihe polkutekniikan kannalta ja palatessa väsyneempänä 48/52 ei ole maan myymisen aihe, mutta toisaalta kisatilanteeseen ihan selvä kehityksen kohde. On eri juttu noin suurissa nopeuksissa, lisäytyykö nopeus yhtään saatavissa olevilla lisäWateilla. Sulla on sen verran enemmän jerkkua koivissa, että Wattimäärätkin kasvavat enemmän kuin minulla 48/52 vs 50/50, joten kisassa ero voi vaikuttaa jotain. Testaamista tarvitsisi.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Tänään aamulla Polari näytti keskitehoksi noin 10 W enemmän kuin Stages ja jalkatasapaino oli 50/50%. Iltapäivällä mittarit oli keskitehossa 2 W sisällä samat ja jalkatasapaino 52/48%. Eli hyvältä vaikuttaa sen puolesta.

No nyt vaikuttaa hyvältä.

Mutta onko mitään keinoa kalibroida noita molempia todellisuuteen? Miten voisi mitata tehon / energian vielä kolmannella tavalla, joka ei mitenkään riippuisi noista kahdesta ensimmäisestä?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

ajarmala kirjoitti:

Mutta onko mitään keinoa kalibroida noita molempia todellisuuteen? Miten voisi mitata tehon / en vielä kolmannella tavalla, joka ei mitenkään riippuisi noista kahdesta ensimmäisestä?

t

Käytännössä ei ole, ainakaan ajaen tavallisesti tiellä. Voi laittaa kaikki mittarit mitä on mutta silti joutuu uskomaan mikä niistä näyttää todellisimman tuloksen. Tehomittarivalmistajat kehuvat tarkkuuksiaan, 2 prosentinluokkaa ja lämpötilan korrektio taitaa olla jo normi. DC rainmaker on testannut useita mittareita samaan aikaan, mielipiteensä on että valitse yksi ja käytä vain sitä.....

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tehomittauspolkimethan ymmärtääkseni mittaa momenttia(?). Kammen ilmoittaman momentinhan voisi tarkistaa.. Yksinkertaisesti kohdistamalla siihen hallittu vakio momentti ja vartaamalla mittarin ilmoittamaa lukemaa todelliseen momenttiin.

Eli käytännössä laitetaan kampi tukevasti kiinni johonkin, esim viilapenkkiin. Sit kohdistetaan hallittu momentti.. Esim metrin jatkovarren päähän paino x. Tietysti muistettaan ottaa myös varren massa huomioon mentissa!

Ihan teoriassa siis. Mulla kun ei ole käsitystä mimmosia noi kammet on.

Mut jos niiden täytyy tomiakseen olla pyörässä kiinni(ihmettelisin Jos olisi niin), niin sit täytyy varmaan rakentaa vauhtipyörän hitausmomenttiin perustuva ryntäytys tehonmittauspenkki..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Tehomittauspolkimethan ymmärtääkseni mittaa momenttia(?). Kammen ilmoittaman momentinhan voisi tarkistaa.. Yksinkertaisesti kohdistamalla siihen hallittu vakio momentti ja vartaamalla mittarin ilmoittamaa lukemaa todelliseen momenttiin.

Eli käytännössä laitetaan kampi tukevasti kiinni johonkin, esim viilapenkkiin. Sit kohdistetaan hallittu momentti.. Esim metrin jatkovarren päähän paino x. Tietysti muistettaan ottaa myös varren massa huomioon mentissa!

Ihan teoriassa siis. Mulla kun ei ole käsitystä mimmosia noi kammet on.

Mut jos niiden täytyy tomiakseen olla pyörässä kiinni(ihmettelisin Jos olisi niin), niin sit täytyy varmaan rakentaa vauhtipyörän hitausmomenttiin perustuva ryntäytys tehonmittauspenkki..

Tai polkemalla kiihdytetään pyörä paikoiltaan melko hiljaiseen nopeuteen, vaikkapa parikymmentä metriä ja tehdään tieteellisiä laskelmia tuloksista. Ottaen huomioon saman radan rullaamisessa mitattu nopeudenmuutos. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sillä heitin ton dyno- ajatuksen ilmaan, niin pääsis eroon tuulen ja tienpinnan aiheuttamista muuttujista. Mut ajarmalallahan(ähläm!) on jo työkalut miten niistä päästään eroon.. Vielä jos tekis niitä kiidytyksiä kahdella eri massalla molempiin suuntiin, niin eiks exeli kaiva aika tarkkaan häiriötekijät tuloksesta pois.. Siis lähes samat laskut kuin Ari teki kulkuvastusten määrityksessä, mut nyt ei tarkastella hidastuvuutta, vaan kiihtyvyyttä. Ja kulkuvastusten ollessa jo tiedossa saa tehon kaivettua kiihtyvyydestä esiin..

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja NikoK »

En lukenu koko ketjua, mutta onko kellään kokemusta PowerTapin C1 tehoamittaavista ketjurattaista ? Tuommoset löysin kun kävin läpi Polar V800-yhteensopivia ratkaisuja. Olis mulle hyvä myös siksi että kammen pituudella ei (ainakaan maalaisjärjen mukaan) ole merkitystä, kun ajelen 140mm:llä, ens kesänä ehkä 130mm.

En vielä tiedä muutenkaan tarpeeksi tehomittauksesta, pitää lukea varmaan joku kirja aiheesta, mutta siitä se ajatus lähti että jos viimein riuhtoisin itseni irti siitä ikuisesta hiljaa ajamisesta... Ajatus on muhinut jo Ratareidestä 2015 asti. Sykemittausta olen harrastanut vuodesta ´91, mutta kovemmilla tehoillahan se mittaus tulee auttamatta viiveellä.

Edit: Tehonmittauspolkimia ei vissiin ole maastoklosseille ? Ajan semmosilla kun lenkit on usein työmatkan ohessa ja siellä joutuu kävelemään niillä kengillä 1+1km joka työpäivä...

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tehomittarit

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tämä sopis kaikenlaisille polkimille https://www.poweraxl.com

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin