Sivu 4/6

Re: Tehomittarit

Lähetetty: 07 Heinä 2015, 16:04
Kirjoittaja TMS
vuoltu kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Nyt mykistyi Stagesin kampi. :cry:

Stagesin support toimii kiitettävästi: Alle 24h vastasivat ja neuvoivat tekemään resetin. Sen jälkeen firmiksen päivitys.

Tuntuu toimivan taas.

No miten se resetointi tapahtui? Meinaan itsellänikin meni kampi mykäksi :(


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 07 Heinä 2015, 20:41
Kirjoittaja vuoltu
TMS kirjoitti:

No miten se resetointi tapahtui? Meinaan itsellänikin meni kampi mykäksi :(

Paristokotelo auki ja paristo pois. Paristolle on "- kontakti" keskellä paristotilaa ja "+ kontakti" reunassa. Oikosuljet nuo kontaktit jollain sähköä johtavalla muutamaksi sekunniksi, Siinäpä se.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 07 Heinä 2015, 21:58
Kirjoittaja TMS

Kiitoksia selvityksestä.

No ei tarvinut resetointia kuitenkaan tehdä, sillä nyt illalla kampi lähti taas toimimaan, kun käytin pariston pois paikaltaan ja laitoin takaisin.

Tänään ajamaan lähtiessä kello kertoin että tehomittarin paristo on vähissä, joten vaihdoin uuden (ei muuten kauhean kauaan kestänyt). Sen jälkeen kaikki pelasi niin kuin ennenkin, kunnes jossain vaiheessa lenkkiä teho vain putosi pois ja kadenssiksi jäi pysyvästi 81. Lopetin harjoituksen ja käytin kammen pariston irti. Aloitin uuden harjoituksen, mutta tehoa ei vain tullut näkyviin, eikä kampeen tuntunut saavan yhteyttä.

No nyt illalla kampi kuitenkin pelasi, saa nähdä toistuuko ongelma.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 16 Heinä 2015, 21:06
Kirjoittaja TMS

Mykistymisongelmat jatkuivat useampaan otteeseen, ja nyt on kampi matkalla Saksaan tarkastukseen/korjaukseen. Toivottavasti se kerkiää toimivana takaisin ennen Nokiaa.

Ei siis oikein positiivinen kokemus ollut tämä Stages tähän mennessä, mutta toivottavasti asia jatkossa korjaantuu.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 17 Heinä 2015, 09:56
Kirjoittaja MikaL

Fillarifoorumin puolella useita samantyyppisiä ongelmia Stagesin kanssa, mm tämä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... ost2404533


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 28 Heinä 2015, 20:32
Kirjoittaja TMS

Tänään lähti Stagesilta tulemaan uusi kampi vanhan tilalle. Tarkemmin eivät Stagesilta eritelleet mikä vanhassa kammessa oli vikana, mutta toivotaan että uusi on parempi. Nyt vaan sitten jännään ehtiikö uusi kampi tällä viikolla perille vai meneekö Nokia mittailut sivusuun.

Jos kampi ehtii ennen Nokiaa niin se pitäisi saada vielä päivitettyä uusimpaan firmwareen. Minulla ei ole siihen sopivaa laitetta, mutta ehkä siihen voi saada joltain apua Nokialla? Vuoltun kanssa varmaan onnistuu? Laitteeksi kelpaa ilmeisesti iPhone jossa iOS 6 tai uudempi tai sitten Android 4.4 tai uudempi.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 29 Heinä 2015, 20:58
Kirjoittaja vuoltu
TMS kirjoitti:

Jos kampi ehtii ennen Nokiaa niin se pitäisi saada vielä päivitettyä uusimpaan firmwareen. Minulla ei ole siihen sopivaa laitetta, mutta ehkä siihen voi saada joltain apua Nokialla? Vuoltun kanssa varmaan onnistuu? Laitteeksi kelpaa ilmeisesti iPhone jossa iOS 6 tai uudempi tai sitten Android 4.4 tai uudempi.

Valitettavasti minulla ei ole muuta kuin windows puhelin. Päivitystä varten olen kutsunut työkaverin kahville iphone'a kanssa... :roll:

Siirsin garminin paikkaa hieman pyörässäni että ei olisi kammen ja sen välissä metallia. Ei vaikuttanut signaalin pätkimiseen. Pätkiminen on kuitenkin niin vähäistä että koen että sillä ei ole juurikaan merkitystä. Pitäisi jostain lainata androidia jotta sais BlueTooth'lla tehdä rinnakkaisen nauhoituksen vertailuksi garminiin (ANT+)....

Nyt on remppahommat mennossa omassa asunnossa ja jäänyt lenkit kokonaan väliin kun ei oikein ole jaksanut..... Turistaan Nokialla lisää tästä.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 29 Heinä 2015, 21:45
Kirjoittaja TMS

Nyt näyttää ikävä kyllä siltä että kampi ei ehdi viikonlopuksi haltuuni joten päivityksellekään ei ole tarvetta.

Todella harmi tämä kun kisalähdöistä olisi saanut mielenkiintoista tehodataa talteen.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 05 Elo 2015, 22:26
Kirjoittaja TMS

Eilen se uusi kampi sitten tuli ja tänään pääsin testaamaan ja toimi sen nyt ainakin ekan työmatkan niin kuin pitäisikin. Toivottavasti jatkossakin homma toimii.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 30 Elo 2015, 19:50
Kirjoittaja Nojailija

Hommasin Powertapin wattipolkimet, kuva ohessa.

Ensimmäinen lenkki on takana (TDH pystärillä :shock: ), toimi mainiosti Polar V800:n kanssa. asennus on takuulla helppoa, ruuvaa ne paikkalle ja polarista 'pair' - sykemittari kysyi myös suoraan kammen pituutta. koko hommaan meni muutama minuutti.

Ostin polkimet koska haluan vaihtaa samaa mittaria eri pyörien välillä, eri kampipituuksilla - mittarin vaihto on yhtä helppoa kuin polkimien vaihto. voidaan tehdä myös vertailu noja/pysty samalla mittarilla, aion myös verrata polkimia nocomin mittarivanhuksen jotta nähdään onko sen lukemiin luottamista. ainahan sitä sitä keksii motivaation miksi just se kallis härpäke piti hankkia. nuo muut saatavilla olevat tehoa mittaavat polkimet ovat hankalampia vaihtaa ja niissä on erillinen lähetin joka roikkuu kammen sisäpuolella.

poljin on Lookin maantieklossia käyttävä, joten ajo onnistuu käytännössä vain tiellä. tai jos maastoon menee niin taluttamien on sirkustemppuilua. myös työmatka-ajossa iso muoviklossi ei ole hyvä - kuluu helposti.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 03 Syys 2015, 22:10
Kirjoittaja TMS

Kyllähän tuo poljin systeemi olisi varmasti se kaikista järkevin, mutta kun ei niitä vielä ole maastokengille saatavana niin sen takia en niitä itse enempää harkinnut.

Takuuna tullut Stages meni sekin muuten mykäksi :( Odottelen uutta patterikotelon kantta saapuvaksi Saksasta, Stagesilta epäilivät että kansi voisi olla syypää temppuiluun. Saa nähdä, aivan samalla tavalla alkoi temppuilu kuin ensimmäisellä kammellakin: noin 30h ajoa ja sitten tuli ilmoitus että patteri on vähissä, patterin vaihdon jälkeen alkoi pätkiminen, ensin lyhempiä pätkiä ja sitten pidempiä ja sen jälkeen kampi menee kokonaan mykäksi. Kammen voi saada heräämään kun patterin laittaa uudelleen paikalleen, mutta ajossa se sitten heti kohta mykistyy.

No kokeillaan uudella patterikannella jos homma toimisi, mutta epäilenpä että saa tämänkin kammen vielä kohta lähettää Saksaan tarkastukseen.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 12 Syys 2015, 21:08
Kirjoittaja TMS

Patterikannen vaihtaminen auttoi kuin auttoikin Stagesin kanssa vaikka sitä kovasti epäilinkin. Nyt on taas kaikki toiminut niin kuin pitääkin noin kymmenellä ajokerralla. Kovasti sitä kyllä ihmettelen kun en hakemallakaan löytänyt mitään eroja kansien välillä. Vanha kansi vaikutti kaikin puolin ehjältä ja kunnossa olevalta. No pääasia että homma toimii taas.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 30 Marras 2015, 10:36
Kirjoittaja vuoltu

Eilen ajoin parin tunnin session autotallissa kuunnellen musiikkia Bluetooth kuulokkeilla. Aika kovasti oli signaalinpätkimistä. Ei pelkästään tehomittarilla vaan myös nopeusmittarilla ja sykevyöllä. Muut pätkimiset näkyy Stravan käyrissä mutta ei sykevyön - väitän että garminin ruudulla se kuitenkin pätkäisi.

Puhelin oli autallin lattialla pyörän oikealla puolella. Noin 30min kohdalla siirsin puhelimen pyörän vasemmalle puollelle ja seuraavat 1h 30min olivat täysin pätkimisvapaita.

Molemmat Bluetooth ja WiFi saattoivat häiritä ANT+'ssaa. Taitaa WiFi'ssä olla suurin lähetysteho ja näin se on ehkä suurin ehdokas häiritsijäksi. Ja vastaavasti ANT+ taitaa olla pienin lähetysteholtaan.

Kokeilen ensikerralla kytkeä WiFin poispäältä. Palaan asiaan.


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 30 Marras 2015, 11:18
Kirjoittaja jviirret
vuoltu kirjoitti:

Puhelin oli autallin lattialla pyörän oikealla puolella.

Syy saattaa olla myös tässä. GSM/3G signaalin kenttä on hyvin heikko maan pinnassa raudoitetulla alustalla. Puhelin joutuu käyttämään suurempaa lähetystehoa roikkuessaan tukiasemassa ja tämä häiritsee taatusti lähes kaikkea radioliikennettä lähimaastossa.

Jukka


Re: Tehomittarit

Lähetetty: 01 Syys 2016, 23:05
Kirjoittaja TMS

Tehomittarit mietityttää. Kävi nimittäin niin että voitin eräässä kilpailussa Polarilta heidän Keo Power tehomittauspolkimet sekä Polar V800 urheilukellon. Mielenkiinnosta piti niitä tietenkin kokeilla yhdessä vanhan Stages tehomittarin kanssa ja tehdä hieman vertailua että millaisia lukemia eri mittareilla tulee. Stages siis mittaa vain vasemmasta kammesta ja kertoo luvun kahdella (ainakin kärjistetysti sanottuna), kun taas Polarin polkimet mittaa molemmista jaloista erikseen ja ynnäävät tehon yhteen.

Stagesia olen nyt käyttänyt myöskin Polarin V800 kellon kanssa reilut vuoden päivät ja alkuvaikeuksien jälkeen (yllä olevissa viesteissä on tästä asiasta tietoa) kampi on pelannut todella luotettavasti ilman erityisiä ongelmia.

Viime sunnutaina sain Polarin polkimet asennettua ja tein lyhyen vajaan 2 km koelenkin. Homma meni siis niin että minulla oli kädessä kaksi V800 kelloa, joista toinen oli yhdistettynä Stagesiin ja toinen Polarin polkimiin. Näppäilin kellot päälle, kalibroin molemmat mittarit ja lähdin sitten ajamaan ja lopuksi katsoin mitä kumpikin kello näytti. Lopputulema oli että hyvältä vaikuttaa, kellot näyttivät lähes samoja lukuja ainakin jos huomioi tallennusten hieman erilaisen keston joka syntyi alun ja lopun näppäilyviiveistä nollatehoilla.

Maanantaina piti sitten lähteä kokeilemaan työmatkan hieman pidemmällä lenkillä että tuleeko samanlaisia lukuja, mutta homma tyssäsi siihen että Polarin vasemman polkimen patteri oli tyhjä. Poljin oli jo sunnuntaina varoittanut että patterissa on vähän virtaa. Hain uudet patterit töitten jälkeen kaupasta ja niillä poljin taas heräsi. Yleismittarilla mittasin poljinten mukana tulleet nappiparistot ja nehän oli molemmat lähes tyhjät.

No tiistaina sitten uudella yrityksellä kokeilemaan mittareiden eroja. Ja olihan niissä eroa, Polari antoi selkeästi pienempiä lukuja, ja lenkin jälkeen keskitehossa oli lähes 20 % ero. No tämähän tarkoitti että asiaa piti ihmetellä lisää. Oheisessa taulukossa on vertailua tämän viikon työmatkoilta.

Lisäksi laitoin tehokäppyröitä exceliin joka helpottaa hieman asian tulkintaa. Ensimmäisessä käppyräkuvassa on siis tehot eri mittareilta tuolta sunnuntain lyhyeltä kokeilulta ja seuraavassa kuvassa kadenssi sunnutailta. Nämähän näyttää ihan hyviltä. Mutta sitten ensimmäisellä pidemmällä koekeilulla homma muuttui tyystin. 3. kuva on tiistaiaamun työmatkan tehokäppyrät, mutta eräänlaisella raakadatalla jossa lukemat ovat mittareiden 1s välein antamia lukuja. Näin ollen kuva on aika sekava. 4. kuvassa on samat käppyrät, mutta olen keskiarvoistanut mittajoukkoa tulkinnan helpottamiseksi. 5. kuvassa on kadenssi samalta aamun työmatkalta. 6. ja 7. kuvassa on sitten iltapäivän kotimatkan teho ja kadenssikäppyrät keskiarvoistettuina.

Sunnuntain lyhyellä koekeilulla luvut olivat sellaisia kuin olin toivonut, mutta sitten jotain tapahtui. Kadenssit seuraavat tosiaan ihan mukavasti koko ajan, mutta kyllähän tuo Polarin teho laahaan aika pahasti Stagesin perässä. Molemmat valmistajat lupaavat mittareilleen noin 2 % tarkkuuta, joten aika vahvasti näytäisi siltä että jompi kumpi näyttää väärin. Tietenkin toivon että se on Polar, sillä muutenhan kuntoni romahti uuden mittarin myötä ;)