Ajovastus nojakkiin.

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Ajovastus nojakkiin.

Viesti Kirjoittaja Fuego »

Onko kenelläkään käytössä / kokemuksia harjoitusvastuksen käytöstä
nojakin kanssa. Itse olen kypsytellyt ajatusta alkutalven ja mulla on ollut
nyt viikonpäivät sellainen tekele käytössä. Ei tosin kaupallinen tuote vaan
mallia omatekele.Runkoosa noudattaa ostovehkeiden mallia materiaali
on tosin lakattua puuta (koivua).Magneettivastuksen virkaa hoitaa vanha
auton vaihtovirtalaturi.Laturin akselilla on 28mm halkaisijaltaan oleva
putkiholkki josta rengas pyörittää sitä.Alkuperäinen ajatus oli kuormittaa
laturia jonkinlaisella säätövastuksella , mutta vastusta näyttää olevan
ilman lisävastustakin :x Koko aparaatti pelaa muuten yllättävän hyvin
Nopeusmittarin anturin laitoin takarenkaaseen ja sellaisella 25km nopeu-
della / 120 sykkeelä hiki juoksee...n. 4km:n ajon jälkeen. Johtuu kait
ajoviiman puutteestakin...


Koodi: Valitse kaikki

Koko tämän rojektin tarkoitus oli hankkia kuntoa / kokemusta/ tuntumaa
ensikesää varten. Tavella kun tuolla nojakilla ajo on vähän hankalaa

lumikelillä.
Taispa lipsahtaa nuo rivit vähän kummaan järjestyksee :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Meinasin täksi talveksi tehdä nojakuntopyörän, mutta jäipä tekemättä. Jotenkin sitä kuntoillessa kaipaa maisemien vaihtumista :)
Jos haluat keventää harjoitusvastustasi, niin laita ilmastointiteippiä rullan päälle. Kun sopiva vahvuus löytyy, niin voit tehdä sitten metallista uuden oikean vahvuisen rullan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös se ole ylämäki, kun 25 nopeudella nousee hiki ja syke on 120. Laita vaan isompi kitkapyörä ja säätövastus. Tuostahan tulee 10m/s nopeudella jo 6000 r/min tuolle laturille. Vastus on siis nyt aika isosti ilmanvastusta. Hmm. niinhän se on oikeastikin. Rullan koko vaikuttaa tosiaan aika paljon tuohon vastukseen, koska se muuttaa yhtaikaa: vierintävastusta (logaritmisesti) ilmanvastusta (neliöllisesti). Siis suosittelen, niin kuin Jukka neuvoi, laita erkkaa lapaan.

Jori

Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

ajovastus...

Viesti Kirjoittaja Fuego »

joo rullan kokoa kasvattamallahan vastus pienenee nyt se tosiaan se on
liian suuri ajonopeuteen nähden. Mutta jos totuttelis ajamaan tuolla vastuksella niin kulkiskohan se sitte kesällä luonnossa paremmin, ties vaikka
lähtis lentoon... :wink: no ehkä ei ...siivet puuttuu. No täytyy testata sitä vastusta jollain konstilla. On muuten mielenkiintoista testata eri vaihteilla
samalla nopeudella miten syke vaihtelee kampikierrosten muuttuessa.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Luulisin että nuo vapaarullat jotka minulla on lainassa saisi säädettyä tarpeeksi pitkiksi SWB:tä varten. En vain uskalla kokeilla, pystypyörälläkin niillä on melko mielenkiintoista ajaa. Nojakilla menee hankalaksi tähdätä ettei putoa rullilta kun ei näe maata...

kkolja
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kkolja »

Oho. Mitenkäs tämä topic on jäänyt huomaamatta. Itse ostin kuun alussa biltemasta harjotusvastuksen. Nyt muutaman viikon kokemuksella olen tyytyväinen hankintaani. Olen aika kevyitä "lenkkejä" ajellut tuolla. Ajelen enimmäkseen 110-120 sykkeillä, jolloin "nopeus" on suunnilleen 18km/h. Syitä noin hiljaiseen ajoon on 1)peruskunnon ja tuntuman haaliminen, 2)hikoilun kurissa pitäminen, kun ajoviima ei viilennä oloa, ja 3)suuremmilla nopeuksilla laiitteesta kuuluva reiluhko ääni, joka aiheuttaa vielä pahempaa helasäröä. : )

Trikessä on muuten todella mukava lueskella polkiessaan, mitä nyt kädet vähän väsyy. Hyötyliikuntaa tuokin, kun muuten noita roskalehtiä tulisi luettua sohvalla, kahvipöydässä pullan kanssa tai pöntöllä.

Vastaa Viestiin