Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja NikoK » 10 Elo 2016, 10:12

Ei ny sentään petoksen ja riiston :shock: Sitä pitää vaan katsoa joukkue-urheiluna :!: Vanhana triathlonistina minäkin kuuluun peesauksen vastustajiin, itse on kaikki työ tehtävä, nih. Helppo kuulua kun muutenkin ajan mieluusti yksin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5968
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja Pastori » 10 Elo 2016, 10:55

Mun mielestä peesaus vois olla kiellettyä. Ei oo enää vertailukelpoisia noi tulokset.

Tai - ei sen nyt tarvi olla kiellettyä. Mutta vois semmoisen kirjoittamattoman lain siitä tehdä. Peesaajat vois mennä kylmään saunaan jonnekin muualla ja juoda omii limui yms. rangaistuksena.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja vaaka » 10 Elo 2016, 11:29

Oli se urheilun ja reiluuden irvikuva, kun pystäriä peesasi hetken kaksi kinneriä. Kinnerin etu aerossa ja pystärin perässä roikutaan. On se niin väärin.

Vauhdin kasvaessa vastuskin kasvaa jopa kinnereissä, joten on peesistä apua varsinkin lujaa menevillä. Nopeuksillani ei pääse huijauksesta syyttämään, kun kävin yli 30 km/h vain muutaman kerran 6 h kisassa. Olin välillä Nojanallen ja Janxin kanssa kolmestaan tai kahdestaan ja vedin vähemmän kuin peesasin, mutta nallella oli 20-21,5 mittarissa näkemäni mukaan. Hetken olin vielä hitaammassa letkassa, jossa vaihteet eivät osuneet yksiin ryhmän kanssa. Joko Nixor tokavikana karkasi, tai isommalla vaihteilla jouduin lopettamaan polkemisen usein per kierros. En tuntenut eroa edes takasuoran tuulissa, mutta en juuri työntänyt nokkaakaan etuvasemmalta tulevan tuulen pakenemiseksi edellämenevien vasemmalle puolelle. Kun ei ole ryhmäajokokemusta juurikaan kisassa varsinkaan, enkä tiennyt muiden kokemuksesta. Intoa kokeilla söi pyöräni vikuroivuus ekat karvan vajaa viisi tuntia.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2432
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja tavasti » 10 Elo 2016, 15:06

On se peesaus munkin mielestä vähän pystäriporukoiden hommaa, mutta toki, itse harrastan sitä jos se sallitaan. Eli en aio olla kuten suomalainen politiikka 'tottakai me tehdään asiat paremmin ja itselle haitallisemmin'

Eli lievästi kannatan peesauksen kieltämistä jälleen, mutta ei siitä nyt tarvi pilkkua alkaa viilaamaan. Ei niin, että ohituksista pitää väkisin tehdä 'sun on pakko siirtyä syrjään tai sut diskataan' jos osut jonkun perään ja takaa tule nopeita ettei ole turvallista siirtyä sivuun. Vaikka niin, että kiinni saa ajaa, mutta saavuttaessa pitää siirtyä sivuun viimeistään 100m matkalla. Jos ajaa perässä, niin 3m väliä.

12h on niin pitkä, että millään muotoa hyödyllisen peesauksen pitää olla systemaattista, jonka kyllä näkee sivullinenkin.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja vaaka » 10 Elo 2016, 15:37

Oli kyllä hyvin systemaattista peesiä näkyvissä. Käytin itsekin paikan päällä koukku sanaa Terpan perässä tulleesta porukasta. Kolme tosi nopeaa oli yhdessä myös. Mutta tikulla silmään, koska eihän peesausta ollut kielletty. Sääntöjä ei rikottu. On eri asia, miten tulevaisuudessa sovitaan. Sitä ajatellen tälläinen mietinnän aihe kieltoa vastaan on se, miten monta pyörää radalle mahtuu? Nyt jo oli kuusituntisten radalla ollessa hetkittäin ahdasta. Jopa jonojen välillä, kun nopeat ohittivat hitaat, oli välillä kymmenkunta pyörää paririvissä lähekkäin.

Onko reilua pakottaa samannopeuksisia joko ohittamaan ja repimään eron, tai pakottaa porukkaa lopettamaan polkemisen kisassa, jotteivat joudu diskatuksi? Miten esimerkkinä annettu 3 m etäisyys edellä menevään mitataan itse takana olevana? Voiko vaatia ilman mittanauhaa ajavalta sentilleen tarkkaa etäisyystietoa? Sääntö, jota on mahdoton valvoa ja noudattaa... Jorin pet peeve.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2432
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja tavasti » 10 Elo 2016, 15:56

vaaka kirjoitti:Oli kyllä hyvin systemaattista peesiä näkyvissä.

No niin oli, peesattiin ihan tarkoituksella, tämän vuoden säännöissä se oli sallittu.

vaaka kirjoitti:Sitä ajatellen tälläinen mietinnän aihe kieltoa vastaan on se, miten monta pyörää radalle mahtuu?

2m pitikiä pyöriä 3m välein mahtuu 350 kpl, ja sitten siihen rinnalle sama määrä niitä vähän nopeampia, ja sitten vielä ulkokehälle kinnereitä kolmas rinki. Tämänkin jälkeen jää tilaa vielä ohittaa kaikkialla muualla paitsi siinä ylämäessä.

Eli osalistujamäärän 10 kertaistuminen ei vielä tuota mitään tuskaa.

vaaka kirjoitti:Onko reilua pakottaa samannopeuksisia joko ohittamaan ja repimään eron, tai pakottaa porukkaa lopettamaan polkemisen kisassa, jotteivat joudu diskatuksi? Miten esimerkkinä annettu 3 m etäisyys edellä menevään mitataan itse takana olevana? Voiko vaatia ilman mittanauhaa ajavalta sentilleen tarkkaa etäisyystietoa? Sääntö, jota on mahdoton valvoa ja noudattaa... Jorin pet peeve.


Itse en usko peesauskiellon aiheuttavan mitään käytännön ongelmia eikä vaikeuksia tulkinnassa. Sellainen peesaus joka on paheksuttavaa ei tule vahingossa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja NikoK » 10 Elo 2016, 16:07

Tästä peesaushommastahan pitäis tehdä suuntaa-antava äänestys foorumille ?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3352
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja jooseha » 10 Elo 2016, 19:20

Itse en kannata peesauksen kieltämistä. Yksin voin ajaa milloin vain. Ryhmässä vain kisoissa. Peesaus tekee ajamisesta mielekkäämpää. Vielä, kun oppisin vetämään. Tavasti totesikin että olen hyödytön veturina :oops:
jori kirjoitti:Tarkoitin lähinnä periaatteellisesti. Peesauksen ja pystypyörien salliminen yhdessä antaa maantiepyöräporukoille ison edun. Pystypyöriä ei voi moraalisista syistä kieltää, etteivät pääse irvimään, että pärjäisivät jos pääsisivät mukaan. Mutta peesauksen voi kieltää. Maantiepyöräilyssä pyöräilijät ilmoittautuvat kisaan yksilöinä, mutta ajavat ryhmänä ja tiimin kesken voittaja on sovittu etukäteen. Petoksen ja riiston urheilua. :evil:

Pitää vaan varata sääntöihin oikeus kieltää peesaus tarvittaessa. Pystärienhän pitää ilmoittautua ennakkoon, joten tarvittaesa ehtii kieltämään, jos näyttää siltä että tulevat junana :twisted:


Edit. Peesatessa oli myös mielenkiintoista seurata muiden ajonopeuden vaihtelua radan eri kohdissa. Jotkut ajoivat lähes vakionopeudella koko kieroksen, kun taas toisilla nopeus vaihteli hyvinkin paljon kaltevuuden mukana.
Viimeksi muokannut jooseha, 10 Elo 2016, 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja tm » 10 Elo 2016, 19:23

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:Mitenkäs tämän peesausasian kanssa oikein on käynyt. Peesaushan on suuren ilmanvastusosuuden ajoneuvojen, pystypyörien ja erityisesti maantiepyöräilijöiden toimintaa, joka on tarpeen, jotta nopeudet pitkillä matkoilla olisivat edes jonkinlaisia. Yksinäinen (nopea) maantiepyöräilijä menettää keskinopeudestaan neljänneksen, jos joutuu ajamaan pidempään yksin. Nojapyörien erityispiirre on niiden pienempi ilmanvastuksen osuus ja siitä syystä kyky edetä myös yksin kohtuullisilla nopeuksilla. Nyt kun hyväksymme omiin kisoihimme peesauksen menetämme parhaan kilpailuvalttimme pystypyöriin verrattuna. Pystypyörät voivat tulla kisoihimme ja ajaa "junana" voittaen kaikki kattamattomat. Tätäkö me haluamme. :?

Yhdestä pystäristä ei oikeen junaa viel saa;) eikä se suostunu tuleen ees joukon jatkoksi, välillä sitä peesailtiin kyllä - hyvän peesin pystäristä saa mutta ylämäessä tekee tiukkaa pysyy perässä, eli se eritahtisuus ei toiminu radallakaan.
Tulihan siitä vähän syyllinen olo kun peesissä ajettiin, varsinkin loppu kisasta kun ei meistä oikein ollu vetäjiksi :oops:

Tarkoitin lähinnä periaatteellisesti. Peesauksen ja pystypyörien salliminen yhdessä antaa maantiepyöräporukoille ison edun. Pystypyöriä ei voi moraalisista syistä kieltää, etteivät pääse irvimään, että pärjäisivät jos pääsisivät mukaan. Mutta peesauksen voi kieltää. Maantiepyöräilyssä pyöräilijät ilmoittautuvat kisaan yksilöinä, mutta ajavat ryhmänä ja tiimin kesken voittaja on sovittu etukäteen. Petoksen ja riiston urheilua. :evil:

Vastakkainasettelun aika ei näköjään ole vielä(kään) ohi :shock: .
Ei noita pystärikuskeja tunnu suuremmin meidän kisat kiinnostavan, joten en nyt näkisi tuossa suurta ongelmaa. Ja mitä sillä on väliä, vaikka meidän kanssa ajaessaan menestyisivät? Ei kai tässä mistään parhaan pyörätyypin todistelukisasta ole kyse?

Itse koin asian niin, että porukalla oli nyt (viime vuonnakin oli muuten peesaus sallittu...) radalla paljon hauskempaa, kun sai ihan vapaasti välillä ajella toisten peesissä sen sijaan, että olisi tiukasti pitänyt pysyä jonkun tietyn metrimäärän päässä edellä ajavasta. Paljon sosiaalisempaa touhua, ja mukavaa vaihtelua muuten niin ykstotiseen radan kiertämiseen. Mutta ehkä en vain ole riittävän puritaani...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja jori » 11 Elo 2016, 00:50

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:Mitenkäs tämän peesausasian kanssa oikein on käynyt. Peesaushan on suuren ilmanvastusosuuden ajoneuvojen, pystypyörien ja erityisesti maantiepyöräilijöiden toimintaa, joka on tarpeen, jotta nopeudet pitkillä matkoilla olisivat edes jonkinlaisia. Yksinäinen (nopea) maantiepyöräilijä menettää keskinopeudestaan neljänneksen, jos joutuu ajamaan pidempään yksin. Nojapyörien erityispiirre on niiden pienempi ilmanvastuksen osuus ja siitä syystä kyky edetä myös yksin kohtuullisilla nopeuksilla. Nyt kun hyväksymme omiin kisoihimme peesauksen menetämme parhaan kilpailuvalttimme pystypyöriin verrattuna. Pystypyörät voivat tulla kisoihimme ja ajaa "junana" voittaen kaikki kattamattomat. Tätäkö me haluamme. :?

Yhdestä pystäristä ei oikeen junaa viel saa;) eikä se suostunu tuleen ees joukon jatkoksi, välillä sitä peesailtiin kyllä - hyvän peesin pystäristä saa mutta ylämäessä tekee tiukkaa pysyy perässä, eli se eritahtisuus ei toiminu radallakaan.
Tulihan siitä vähän syyllinen olo kun peesissä ajettiin, varsinkin loppu kisasta kun ei meistä oikein ollu vetäjiksi :oops:

Tarkoitin lähinnä periaatteellisesti. Peesauksen ja pystypyörien salliminen yhdessä antaa maantiepyöräporukoille ison edun. Pystypyöriä ei voi moraalisista syistä kieltää, etteivät pääse irvimään, että pärjäisivät jos pääsisivät mukaan. Mutta peesauksen voi kieltää. Maantiepyöräilyssä pyöräilijät ilmoittautuvat kisaan yksilöinä, mutta ajavat ryhmänä ja tiimin kesken voittaja on sovittu etukäteen. Petoksen ja riiston urheilua. :evil:

Vastakkainasettelun aika ei näköjään ole vielä(kään) ohi :shock: .
Ei noita pystärikuskeja tunnu suuremmin meidän kisat kiinnostavan, joten en nyt näkisi tuossa suurta ongelmaa. Ja mitä sillä on väliä, vaikka meidän kanssa ajaessaan menestyisivät? Ei kai tässä mistään parhaan pyörätyypin todistelukisasta ole kyse?

Itse koin asian niin, että porukalla oli nyt (viime vuonnakin oli muuten peesaus sallittu...) radalla paljon hauskempaa, kun sai ihan vapaasti välillä ajella toisten peesissä sen sijaan, että olisi tiukasti pitänyt pysyä jonkun tietyn metrimäärän päässä edellä ajavasta. Paljon sosiaalisempaa touhua, ja mukavaa vaihtelua muuten niin ykstotiseen radan kiertämiseen. Mutta ehkä en vain ole riittävän puritaani...

Onhan se noinkin. Ehkäpä jopa parempi, että peesausta ei kielletä säännöissä. :?
Filosofoinpa silti hiukan selvittääkseni omaa lievästi kielteistä asennettani kaikenlaiseen sääntöjenmukaiseen kilpailemiseen.

Kilpailuilla on sellainen ominaisuus, että aikaa myöten kaikki keinot kilpailumenestyksen parantamiseksi tulevat viimeistä pilleriä myöten käyttöön otetuiksi. Hauskan pitäminen urheilemalla yhdessä on siten aina menossa kohti tilaa, jossa se oikeasti on hauskan ja reilun pelin esittämistä, samalla kun kuitenkin käytetään kaikki lailliset ja salassa pysyvät laittomatkin keinot oman suorituksensa parantamiseksi.

Erilaisen kilpailuvietin ja muiden ominaisuuksien vuoksi tuohon tilaan ihmiset päätyvät erilaista tahtia: Ensimmäinen kisaa alusta asti tosissaan edellä luetelluin keinoin, toinen kuvittelee pidempään kyseessä olevan vain kaikkien mielestä leikkimielinen kilpaileminen ja ehkäpä ajaa kisan huvikseen maastorenkailla. Kolmas, neljäs ja viides toimivat apuajajana ensimmäiselle ja tekevät kaikkensa tämän menestymiseksi. Kaikki kilpailevat, mutta tarkkaan ottaen eri lajissa.

Jälkeen päin tuloksia vertaillaan muka saman lajin yksilösuorituksina keskenään ja lopuksi tuloslista henkilöityy voittajan glooriaksi ja häviäjän häpeäksi. Vaikka osa on kilpaillut vain voittaakseen ja osa vain esittääkseen osansa yhteisellä estradilla näytelmän, ei itsensä hyväksi. Vähän kuin jos jalkapallossa jaettaisiin mitalit vain maalintekijöille. (Näinhän se melkein onkin.) :evil:

Reilu peli ja leikkimielisyys katoavat lopulta aina, kun laaditaan tarkat säännöt ja kilpaillaan niiden mukaan. Valitettavasti. :(

Anteeksi!
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja tm » 11 Elo 2016, 02:33

Jori, ei tarvitse pyydellä anteeksi :) . Onhan täällä foorumilla sana vapaa ja mielipiteensä saa ilmaista.
Ja vastaavasti kukin voi esittää eriäviä mielipiteitä :wink: .

Toki aktiivinen peesaaminen "tuhoaa" eri vuosien tulosten vertailukelpoisuuden.
Ehkä joku riittävän väljä määritelmä voisi olla paikallaan systemaattista (= kierros toisensa perään jatkuvaa, aivan edellä ajavassa kiinni tapahtuvaa) peesausta vastaan. Kuitenkin niin, että satunnaisesti voi hyvillä mielin "jonkun matkaa" ajella lähempänäkin kuin esim. tuo ehdotettu 3 metriä. Veteen piirretty viiva tämä kuitenkin on.

Voisi tosiaan olla äänestyksen paikka jossain vaiheessa ennen ensi vuoden kisaa. Ei kuitenkaan vielä, muodostakoot nyt kaikki rauhassa mielipiteensä asiasta, ja halutessaan tuokoot sen julki tässä viestiketjussa samalla hyötyjä ja haittoja pohtien.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja vaaka » 11 Elo 2016, 03:14

Sallimisen ja kiellon välissä ovat välimallitkin mahdollisia. Esimerkiksi kierroksen saa peesata, sitten pitää jättäytyä tai ohittaa ja vetää jonoa. Minkä tahansa sopivan matkan määrittelyn mukaan. Etäisyyden määrittely voidaan eliminoida näin halutessa tai määrittää miksi vain. Ynnä muita vaihtoehtoja.

Kyllä nytkin oli ohituksissa pienet etäisyydet, kun sisäkurvilaista hipoen meni nopea ryhmä tai kinneri ja heistä ohi nopeimmat kinnerit. Ei radalle turvavaran kanssa satoja mahdu. Kasat muuttuvat todennäköisemmiksi väen lisääntyessä, kun nopeudet olivat 15-60+ luokkaa. Lähietäisyyksistä esimerkkinä katsoin kerran, että menikö Nojailija NoComilla osin vasemman alaohjauskahvan ali lähes Wackyn takarenkaaseen, minkä jälkeen Wacky taputti Nojailijan kypärää. Erot olivat NoComilla molempaan suuntaan parin sentin luokkaa ja takasuoralle kääntyessä nopeuserot helposti parin kympin luokkaa tai yli. Ei se potentiaalinen tila radalla lohduta, jos kumminkin tappituntumalla ohitellaan reilusti nopeammin ajaen.

TMS rohkaistui 6 h kisassa tuoretta vikuroivan pyörän kuskia ohittaessaan. Oli jo mestaruus plakkarissa, joten ehkä sekin rohkaisi lähempiin ohituksiin kuin tunnin kisassa. Mahdollisesti hän luotti linjanpitokykyyni ja peilityöskentelyyni, kun oli jo nähnyt ajamistani. Tunnin ajossa ajoimme ekaa kertaa yhtäaikaisesti.

Henkilökohtaisesti jättäisin nykytilanteen voimaan, jos ei joku onnistu vakuuttamaan perusteluin toisin.

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 544
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja Mahe » 11 Elo 2016, 13:38

Otsikon kysymykseen vastatakseni: Kyllä se toimii. En tiedä miten dramaattinen vaikutus peesauksella on pystärikisoissa, mutta oma kokemus Nokialta ja Ratareidestä on, että keskari kasvaa jonkun 10-15% peesissä, tai vaihtoehtoisesti siinä on hyvä huilata ilman että nopeus putoaa. Yllättävin havainto, vaikkakin oli etukäteen tiedossa mutta en uskonut :) oli, että myös se etummainen tuulenhalkoja saa ihan merkittävää etua takana ajavista. Vaan niin se menee autokisoissakin, esim. amerikkalaisten suosimissa ovaalikisoissa peesijunat kulkee kovempaa ja pidemmälle (polttoaineenkulutus) kuin yksinään puurtavat.

Mitä peesauksen kieltämiseen tai sallimiseen kisoissa tulee, oma näkökulma on se että peesaus pitää sallia. Tämä ihan vaan sen takia että kisat on ainoa paikka jossa sitä pääsee kokeilemaan nojakkipiirin ollessa nykyisen kokoinen :) Pystäriporukoiden maantielenkeillä nojakilla on niin erilainen rytmi, että se ei vastaa sitä että pääsee nojakkiporukassa ajelemaan junassa.

Minua ei kiinnosta eri vuosien tulosten vertailukelpoisuus tai se, voittaako joku pystäriporukka nojakkikisat peesaamalla. Aika moni tässäkin jengissä ajaa mm. eri pyörällä eri vuosina, mitä se tekee vertailukelpoisuudelle?

Sitäpaitsi jutteluetäisyydellä ajaminen tarkoittaa automaattisesti peesaamista. Yksinään omien ajatustensa kanssa taas saa ajella ihan tarpeeksi muutenkin, sitä varten ei tartte lähteä erikseen kisaan tai muuhun tapahtumaan...

Pitäiskö olla erikseen verenmakusuussa-sarja tiukoilla säännöillä ja rentosarja missä ei niin pingoteta? Riittäiskö molempiin tulijoita?
Markus Heikkilä

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 699
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja Saukki » 11 Elo 2016, 15:32

Kyllä peesaamisesta on näköjän apua kinnerillekin. Ajoin Velonautin DF:n peesissä pari kierrosta 6 tunnin kisassa. Varmaan sellaista reilua 50 keskaria mentiin. Takasuoran lopussa sai aina himmailla ja lopettaa polkemisen, etten tärmäisi. Kohtuu lähellä yritin pysyä, että saisi parhaan mahdollisen hyödyn.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13353
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

ViestiKirjoittaja PW » 11 Elo 2016, 15:43

Peesaten on erilaista ajaa, oman mielenkiintonsa kun pitää olla tarkkana ohjauksessa, ettei aja edellä ajavan päälle. Tandemissa vauhtia letkassa säädeltiin niin, ett Tavasti polki ja mie poljin jos letka meinas karata - eli säätelin sitä rakoa. En lyö kantaani tässä vaiheessa kiinni, kommentoidaan ja keskustellaan.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa