Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Onko täällä kuskeja, jotka ovat ajaneet nojapyörällä kisa- tai sportive -henkisesti porukalla? Pystärillähän peesausetu on todella suuri ja porukassa energiaa pystyy säästämään isoja määriä, mutta mites tuulen läpi sujahtavilla nojakeilla?

Kysyn vähän sillä mielellä, että olisiko ajatusta joskus ajaa vaikka Pirkan Pyöräily muutaman nojailijan porukalla, vetoavuoroa kierrättäen? Keskaritavoite saisi toki sitten olla joku aika korkea, tyyliin 35km/h.

Kaikille vielä RRF:n ajopaidat päälle, niin saataisiin vähän puhumista Pirkanmaan pystärikuskeille. :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja PW »

Nokiallahan oli ekaa kertaa peesaus sallittu ja näytti sinne muutaman nojailijan letkoja syntyvän, joissa vetovastuukin välillä vaihtui.
Kuskien pitäs olla varmaan aika tasaväkisiä ja pyörien samankorkusia jotta peesauksesta olis kaikille suunnilleen sama hyöty. Ehkä harjotellakin pitäs vähän sitä ryhmäajoa, jotta sujuu.
Tämä taas aihe josta en mitään tiedä, että sillä vakavuudella :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Toimii se, Nokian vastatuulissa kokeiltu. Highracerilla ei paljoa lowracerista saa apuja, lowracer menee kai ihan kivasti Highracerin perässä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Nojakit näillänurkilla harvassa jote peesaamisesta ei hajua, muuten kuin et mopoauton ja maantietraktorin peesis menee aika haipattia.

Mitäs matkaa siel pirkass porukka on käyny kiskomassa 134 vai se yli 200km? ...Meinaan et mimmost reeniä sitä pitäs ruvet vetää et kehtaa hypätä letkaan.. :wink:

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Härski kirjoitti:

Mitäs matkaa siel pirkass porukka on käyny kiskomassa 134 vai se yli 200km? ...Meinaan et mimmost reeniä sitä pitäs ruvet vetää et kehtaa hypätä letkaan.. :wink:

Eiks se 217km olis ihan passeli, että ehditään kunnolla treenaan peesausta ja tekeen vaikka yks kunnon kasa, kun kammet ottaa edellä ajavan takapyörään. :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

tavasti kirjoitti:

Toimii se, Nokian vastatuulissa kokeiltu. Highracerilla ei paljoa lowracerista saa apuja, lowracer menee kai ihan kivasti Highracerin perässä.

Joo, kyllä kelpas vetoapu Nokialla siitäkin huolimatta että olen aika arka peesaaja eli en uskalla ajaa tarpeeks lähellä. Mutta kyllä sen eron selkeästi huomasi kun ajoi samassa linjassa edelläajavan kanssa tai sitten välillä suoraan vastatuuleen.

Mutta noin muuten ainakaan musta ei tule mitään vakipeesaajaa koska tykkään keskittyä katselemaan muualle kuin edelläajavan takarenkaaseen :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:

Nokiallahan oli ekaa kertaa peesaus sallittu ja näytti sinne muutaman nojailijan letkoja syntyvän, joissa vetovastuukin välillä vaihtui.
Kuskien pitäs olla varmaan aika tasaväkisiä ja pyörien samankorkusia jotta peesauksesta olis kaikille suunnilleen sama hyöty. Ehkä harjotellakin pitäs vähän sitä ryhmäajoa, jotta sujuu.
Tämä taas aihe josta en mitään tiedä, että sillä vakavuudella :wink:

Pakkohan peesauksen on toimia, kun lymyilit takanani Lowridessä ja sitten edun käytettyäsi ohitit ja lähes katosi horisonttiin :-D Joten onhan sinulla kokemusta ja tulihan meren rannalla suoraan edestä yhdellä suorista, joten toimin apuklyyvarinasi tuulen halkomisessa jonkun aikaa. Tietty jos menin niin hitaasti, ettet eroa huomannut... :wink:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

J-Drums kirjoitti:

Onko täällä kuskeja, jotka ovat ajaneet nojapyörällä kisa- tai sportive -henkisesti porukalla? Pystärillähän peesausetu on todella suuri ja porukassa energiaa pystyy säästämään isoja määriä, mutta mites tuulen läpi sujahtavilla nojakeilla?

Kysyn vähän sillä mielellä, että olisiko ajatusta joskus ajaa vaikka Pirkan Pyöräily muutaman nojailijan porukalla, vetoavuoroa kierrättäen? Keskaritavoite saisi toki sitten olla joku aika korkea, tyyliin 35km/h.

Kaikille vielä RRF:n ajopaidat päälle, niin saataisiin vähän puhumista Pirkanmaan pystärikuskeille. :)

Jos tuollaista meinaa niin pitää olla kaikilla aikalailla saman korkuiset pyörät koska matalat korkeet ei kauheen hyvin saa toisistaan peesiä kuten tavasti tuossa jo huomauttikin.
Melkein puolet kovemmista kuskeista ajaa korkeilla pyörillä, minä ja molemmat Mikat. Sitten toinen puolikas ajaa matalilla kuten Nojailija, Härski, sinä.. eli ongelma epäyhteensopivan kaluston kanssa vaikeuttaa tämän toteutusta.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Wacky kirjoitti:

Jos tuollaista meinaa niin pitää olla kaikilla aikalailla saman korkuiset pyörät koska matalat korkeet ei kauheen hyvin saa toisistaan peesiä kuten tavasti tuossa jo huomauttikin.

Joo, näin kyllä varmaan on. Kaivetaan sitä "reikää ilmaan" eri korkeudella, kun taas pystärikuskilla nokkaprofiili nyt on enempi tai vähempi sama.

Saatan kyllä vielä palata aiheeseen ens keväänä, varsinkin jos talven saa kunnolla treenattua. Ajatus sellaisesta vikkelästi liikkuvasta noja-armadasta lämmittää jotenkin mieltä. :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

J-Drums kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Jos tuollaista meinaa niin pitää olla kaikilla aikalailla saman korkuiset pyörät koska matalat korkeet ei kauheen hyvin saa toisistaan peesiä kuten tavasti tuossa jo huomauttikin.

Joo, näin kyllä varmaan on. Kaivetaan sitä "reikää ilmaan" eri korkeudella, kun taas pystärikuskilla nokkaprofiili nyt on enempi tai vähempi sama.

Saatan kyllä vielä palata aiheeseen ens keväänä, varsinkin jos talven saa kunnolla treenattua. Ajatus sellaisesta vikkelästi liikkuvasta noja-armadasta lämmittää jotenkin mieltä. :)

Olis se munkin mielestä oikein kiva, mut neljä miestä tarttis että kunnon joukkue saatais

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Eiks se peesaus toimis aika hyvin jos pistää korkeet pyörät perätysten ja matalat myös. ja kaikkein kovin polkia polkemaan sitä etummaista korkiaa pyörää. Ja tiedän kuinka vetovuorot vaihtuu, ei siitä tartte täs ryhtyä vääntämään. Tarkoitan vaan et näin heikommat polkiat pääsis vähemmällä ja pysyis porukalla rasitus suht samalla tasolla. Tää nyt tietty on vaan teoriaa. käytäntö voi olla jotain aivan muuta esim: kaikki korkeet kuskit aivan rapakuntosia. :wink:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Härski kirjoitti:

Eiks se peesaus toimis aika hyvin jos pistää korkeet pyörät perätysten ja matalat myös. ja kaikkein kovin polkia polkemaan sitä etummaista korkiaa pyörää. Ja tiedän kuinka vetovuorot vaihtuu, ei siitä tartte täs ryhtyä vääntämään. Tarkoitan vaan et näin heikommat polkiat pääsis vähemmällä ja pysyis porukalla rasitus suht samalla tasolla. Tää nyt tietty on vaan teoriaa. käytäntö voi olla jotain aivan muuta esim: kaikki korkeet kuskit aivan rapakuntosia. :wink:

Nopeus perustuu siihen että aika moni joukkueesta on kohtuu voimakkaita jolloin veto vuoroa voidaan pyörittää kunnolla eikä kukaan vain peesaile koko matkaa perässä jos tuota lähdetään kunnon tulosta hakemaan.
Jos tuota lähdettäisiin tekee olisi hyvä käydä harjoittelemassa ajoa ihan ryhmänä ainakin yhden päivän verran radalla ennen tapahtumaa koska se vaatii vähän harjoittelua.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Me vedettiin Vuoltun kanssa vuorovetoa jonkin aikaa Nokialla. Vuoltulla matala, mulla korka pyörä, mutta kyllä se siellä takasuoran vastatuulessa tuntui auttavan, ainakin helpotti päässä, kun luuli saavansa imua. Myötäsellä puolella kierrosta ei sitten huomannut mitään eroa. En tiedä miten vuoltu koki.

MetaPhrastic 2012

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Wacky kirjoitti:

Jos tuota lähdettäisiin tekee olisi hyvä käydä harjoittelemassa ajoa ihan ryhmänä ainakin yhden päivän verran radalla ennen tapahtumaa koska se vaatii vähän harjoittelua.

Joo, ehdottomasti olisi hyvä saada treenipäivä alle vaikka Nokian radalla. Ajamisen lisäksi olisi hyvä miettiä ja suunnitella joitain juttuja, kuten miten ryhmä toimii tiukoissa nousuissa ja varsinkin laskuissa, joissa nojapyörä murskaa pystärit. Niissä olisi varmaan hyvä olla mietittynä turvallinen strategia, kun lasketellaan sitä n. 60km/h ja miten nopeasti porukka taas saadaan tiukkaan sumppuun, kun aletaan jyräämään tasaisempaa segmenttiä ryhmänä.

Onneksi Pirkka on vain sportive, ilman ajanottoa, eli liian vakavasti ei kenekään mukaan tulevan tarvisi hommaa ottaa. Mutta sillälailla sopivan vakavasti. ;)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

MikaL kirjoitti:

Me vedettiin Vuoltun kanssa vuorovetoa jonkin aikaa Nokialla. Vuoltulla matala, mulla korka pyörä, mutta kyllä se siellä takasuoran vastatuulessa tuntui auttavan, ainakin helpotti päässä, kun luuli saavansa imua. Myötäsellä puolella kierrosta ei sitten huomannut mitään eroa. En tiedä miten vuoltu koki.

Kiitti!! Vuoltullahan on wattikammet, eli tehokäyristä voisi nähdä ihan faktaa miten paljon kevyemmällä teholla Raptobike kulki sun peesissä vastatuulisegmentillä vs. kun ette ajaneet parivetona.

Global Cycling Network (GCN) tekee noita testejä Tuubi-videoillaan ja siellä ajoivat sivuvastaiseen tuuleen pystäreillä parina. Vetomies piti tasaiset 300W, jolloin optimisti tuuleen nähden sijoittunut peesaaja pääsi jollain n. 230W tehoilla (Muistista vedin...). Eli valtava säästö. Pointti testissä oli se, että sivuvastaisessa ei ajeta suoraan takapyörän takana, vaan sijoitutaan tuulen mukaan hieman vinosti. Nonni, hiukan off topic... sorry.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Vastaa Viestiin