Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mulla Nokian jälkitilat näkyy vähän vaihtelevasti, kulkee kevyemmin ja tuntuu mukavammalta mutta ei se juuri kellossa näy.

Tällä viikolla Pari työmatkaa aamulla Vääksyn suunnasta ja samat 53 ja 55 minuuttia mikä keväälläkin. Vääntämällä ei saa lisää vauhtia vaan se tuntuu lähinnä epämukavalta. Tosin leveemmillä kumeilla ja jalka-aukot on auki.

Toisaalta 13% mäessä oli nopeus 1,5kmh isompi mitä kevväämmällä. Toisaalta eipä 35 millinen Kenda tuntunut sutivan mitä 28 millisellä Duranolla piti varoa.

Juu, oon levännytkin, nytkin notkun rannalla :) syödä vois paremmin...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja jooseha »

terppa kirjoitti:

Juu, oon levännytkin, nytkin notkun rannalla :)

Pitää levätä koko talvi, niin kesä on sitten mukavan nousujohteinen :mrgreen:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Mulla Nokian jälkitilat näkyy vähän vaihtelevasti, kulkee kevyemmin ja tuntuu mukavammalta mutta ei se juuri kellossa näy.

Veikkaan, että tuo Nokian vaikutus näkyy niillä, jotka eivät sitä ennen koko alkuvuonna moisia rypistyksiä tee. Sulle kun tuollaiset ajot on ihan peruspäiviä...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Mulla Nokian jälkitilat näkyy vähän vaihtelevasti, kulkee kevyemmin ja tuntuu mukavammalta mutta ei se juuri kellossa näy.

Veikkaan, että tuo Nokian vaikutus näkyy niillä, jotka eivät sitä ennen koko alkuvuonna moisia rypistyksiä tee. Sulle kun tuollaiset ajot on ihan peruspäiviä...

Joo, kaikkee jaksaa tehdä pitkään tasaisen tappavalla tahdilla mutta taantumaa silti kunnossa on/oli. Luulen kuitenkin, että se perusväsynyt vire mitä kevään ja alkukesän oli on siinä syypää ja osaksi siitä johtuen "vaihtelevammat" lenkit on jääneet vähiin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja Premnas »

tavasti kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Mulla Nokian jälkitilat näkyy vähän vaihtelevasti, kulkee kevyemmin ja tuntuu mukavammalta mutta ei se juuri kellossa näy.

Veikkaan, että tuo Nokian vaikutus näkyy niillä, jotka eivät sitä ennen koko alkuvuonna moisia rypistyksiä tee. Sulle kun tuollaiset ajot on ihan peruspäiviä...

Mä lienen sitten poikkeus tässäkin säännössä koska pohjalla oli muiden lenkkien lisäksi yksi 200 kilsan lenkki :D . Toisaalta ne eivät ole säännöllisiä tai usein toistuvia.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Premnas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Mulla Nokian jälkitilat näkyy vähän vaihtelevasti, kulkee kevyemmin ja tuntuu mukavammalta mutta ei se juuri kellossa näy.

Veikkaan, että tuo Nokian vaikutus näkyy niillä, jotka eivät sitä ennen koko alkuvuonna moisia rypistyksiä tee. Sulle kun tuollaiset ajot on ihan peruspäiviä...

Mä lienen sitten poikkeus tässäkin säännössä koska pohjalla oli muiden lenkkien lisäksi yksi 200 kilsan lenkki :D . Toisaalta ne eivät ole säännöllisiä tai usein toistuvia.

Mulla oli kans se 211 - sen jälkeen oli samanlaista nostetta kuin Nokian jälkeen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Muutama viikko sitten Flevo tuntui alkavan liikkua ihan lentämällä ja yhdistettynä kesän parhaisiin ajokeleihin, ajelin noin 50km päivässä kohtuu kovalla sykkeellä. Nyt noin viikon ajan teho on alkanut hiipua ja nukun helposti 10 tuntia yössä. Herätessä tuntuu niinkuin haudasta nousis ja pyöräilyinto on hiipunut. Olo on muutenkin jotenkin hermostunut ja kylmän hikinen. Huippukunnon ja ylikunnon raja on näköjään hyvin pieni.
Eilisen lenkin jälkeen vasta myönsin asian itselleni ja nyt on levon aika. :oops:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Muutama viikko sitten Flevo tuntui alkavan liikkua ihan lentämällä ja yhdistettynä kesän parhaisiin ajokeleihin, ajelin noin 50km päivässä kohtuu kovalla sykkeellä. Nyt noin viikon ajan teho on alkanut hiipua ja nukun helposti 10 tuntia yössä. Herätessä tuntuu niinkuin haudasta nousis ja pyöräilyinto on hiipunut. Olo on muutenkin jotenkin hermostunut ja kylmän hikinen. Huippukunnon ja ylikunnon raja on näköjään hyvin pieni.
Eilisen lenkin jälkeen vasta myönsin asian itselleni ja nyt on levon aika. :oops:

Kaikelle on aikansa; Aika on Flevolle, mutta aikaa myös levolle.

Saarnaaja 3 Lapinlahden linnut: Sateet tulevat ajallaan :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt vasta. Eilen ja tänään on alkanut pyöräily maistua, enkä koe äärimmäistä väsymystä ja vastenmielisyyttä pyöräilyyn. Nyt on tuttu pyöräilyn ilo palannut. Siitä ylikunnosta palautumiseen meni siis neljä kuukautta! Tässä välillä olen käynyt kymmenkunta lenkkiä, mutta ne ovat tuntuneet raskailta ja väkinäisiltä. Pelkäsin jo, että eikö sitä hyvää mieltä pyöräilystä saa koskaan takaisin. :shock:
Pitkiä on toipumiset!

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tänään kävin 7km juoksulenkillä, se mitä gps kello kertoi sykkeestä ja vauhdista tuntui aika epätodelliselta. Sama lenkki viime lokakuussa 5:21min/km 147bpm keskisykkeellä. Nyt 5:30min/km eli vähän rauhallisemmin ja keskisyke 100bpm. Ekat kaks kilometriä oli 140-160 ja sitten laski 80-110 välille. Voisiko yksi pitkä urheilusuoritus vaikuttaa keskisykkeeseen noin paljon?

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Syväri kirjoitti:

Tänään kävin 7km juoksulenkillä, se mitä gps kello kertoi sykkeestä ja vauhdista tuntui aika epätodelliselta. Sama lenkki viime lokakuussa 5:21min/km 147bpm keskisykkeellä. Nyt 5:30min/km eli vähän rauhallisemmin ja keskisyke 100bpm. Ekat kaks kilometriä oli 140-160 ja sitten laski 80-110 välille. Voisiko yksi pitkä urheilusuoritus vaikuttaa keskisykkeeseen noin paljon?

Ei voi.

Olet varmaan harjoitellut salaa viime lokakuun jälkeen? Tai gps-kello hajalla? Miten se syke kahden kilometrin jälkeen laski noin paljon ihan yhtäkkiä?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Syväri kirjoitti:

Tänään kävin 7km juoksulenkillä, se mitä gps kello kertoi sykkeestä ja vauhdista tuntui aika epätodelliselta. Sama lenkki viime lokakuussa 5:21min/km 147bpm keskisykkeellä. Nyt 5:30min/km eli vähän rauhallisemmin ja keskisyke 100bpm. Ekat kaks kilometriä oli 140-160 ja sitten laski 80-110 välille. Voisiko yksi pitkä urheilusuoritus vaikuttaa keskisykkeeseen noin paljon?

Sykkeenmittauksen häiriöksi minäkin katsoisin noin ison muutoksen.

Noin muuten ilmiö on tuttu. Kovien lenkkien (tai pidempään jatkuneen liikaa treenaamisen) jälkeiset kummalliset sykkeet ja erikoiset tuntemukset, suuntaan tai toiseen, ovat mielestäni ns. ylikunnon oireita. Ja ainakaan minulla ei ylikuntokaan noin rajua sykkeen muutosta ole aiheuttanut. Lepo tai korkeintaan palauttelevat lenkit korjaavat tilanteen, nopeasti tai hitaasti, yleensä riippuen siitä onko tila syntynyt nopeasti tai hitaasti. Näin siis omat kokemukseni... Iän myötä on oppinut nöyremmin uskomaan, toki tunnistamaankin, noita merkkejä.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja Syväri »

NikoK kirjoitti:

Sykkeenmittauksen häiriöksi minäkin katsoisin noin ison muutoksen.

Noin muuten ilmiö on tuttu. Kovien lenkkien (tai pidempään jatkuneen liikaa treenaamisen) jälkeiset kummalliset sykkeet ja erikoiset tuntemukset, suuntaan tai toiseen, ovat mielestäni ns. ylikunnon oireita. Ja ainakaan minulla ei ylikuntokaan noin rajua sykkeen muutosta ole aiheuttanut. Lepo tai korkeintaan palauttelevat lenkit korjaavat tilanteen, nopeasti tai hitaasti, yleensä riippuen siitä onko tila syntynyt nopeasti tai hitaasti. Näin siis omat kokemukseni... Iän myötä on oppinut nöyremmin uskomaan, toki tunnistamaankin, noita merkkejä.

Ehkä mulla on vaan joku sydänsyöpä. Mittari toimii mun mielestä ok. Tai sitte ei. En oo kyllä treenannu yhtään enempää kuin silloin lokakuussa :mrgreen:

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Yksikin pitkä urheilusuoritus voi sysätä ylikuntoon. Siitä toipuu pian jos on malttia.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nokian kisojen jälkeiset lenkit

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Yhdellä miljoonasta on geeni, joka tekee kumia maitohappotasoille. Nämä kestävyysmutantit kärsivät maitohappotason noususta kuten kuka tahansa muukin ekan 15 minuuttia, minkä jälken tapahtuu kummia. Tosisin kuin muilla, maitohappotaso putoaa 7-8 minutin tasolle ja pysyy siinä. Tuollaisella voi olla vaikutusta sykkeeseen, mutta siitä ei mainittu ohjelmassa, josta tuon näin.

Toinen ilmiö on fuzz. Se on harmaahkoa kovahkoa kuonaa, jota lihakset tuottavat normaalisti ja se poistuu hieromalla tai liikkumalla. Siinä on selvä syy, miksi alkuverryttelystä on iloa. Ajatko liian piukat housut jalassa, vai ilman ylimääräistä vastusta mieluummin?

Kolmas mahdollisuus, mitä tuli mieleen, on myrkkyjen hikoilu ulos ja maksan, munuaisten ym. kuormituksen ja siten energian kulutuksen putoaminen. Kuume tekee noin, mikseei hikoilukin, kun molemmissa aineita poistuu ihon läpi ja hengityshöyryissä?

Neljäs tekijä on liian kylmän lihaksen lämpeäminen normaaliin taipuisuuteen ja aineenvaihduntaan sekä hapen saantiin.

Siis ylikunnon lisäksi selittävinä tekijöinä sykkeen putoamiselle. Minulla on usein tehnyt juoksun aluksi tosi pahaa ja läähättänyt, mutta 10-20 min jälkeen homma rullaakin mukavasti hengitystiheyden ollessa paljon alemman kuin aluksi. En tiedä, miten sykkeelle on käynyt noissa tapauksissa. Maitohapostakaan en ole varma muten kuin, että jonkin aikaa olo on parempi kuin alussa ja sitten keräänytminen haittaa uudestaan ja lopettaa juoksuni. En usko kuuluvani yhteen miljoonasta sillä perusteella, että stoppi tulee turhankin äkkiä juostessa jalkojen hyytymiseen.

Vastaa Viestiin