Pythonistit huomio! Havaintoja ajoharjoittelusta

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 22:39
Paikkakunta: Turku

Pythonistit huomio! Havaintoja ajoharjoittelusta

ViestiKirjoittaja jjonas » 16 Helmi 2008, 19:15

Kävin viime viikonloppuna ajelemassa pythonillani Ravattulan citymarketin parkkipaikalla, sinne mennessä (matkaa ehkä jotain 3 kilometriä) oli aika epävarmaa se meno, mutta itse paikan päällä ajo alkoi sujua. Ajelin varmaan viitisen kilometriä ympäriinsä rauhallisissa oloissa, ja pientä tarkkuusajoakin pääsi harjoittelemaan. Joku äijäkin tuli soittamaan suutaan, että "eikö ton vois vielä vaikeemminkin hoitaa", mutta ei me välitetty niist'..

Tänä viikonloppuna heitin muutaman kilometrin lenkin, huomasi heti miten "yön yli nukkuminen" oli terästänyt ajotaitoa - viime kerran alkuhoipertelu oli melkein kokonaan poissa. Ei tarvinnut etelän miehenkään enää huitoa käsillään tasapainoa, vaan kourat saattoi pitää mukavasti kädensijoilla.

Huomasin kumminkin, että kun koetti kasvattaa nopeutta, niin rimakauhu mahdollisesti tuli mukaan, kun pari kertaa kaaduin suht reippaasta vauhdista (mutta vahingoittumatta).. ennen kaatumista huomasi vaan, että jaaha, pyörä alkaa kääntyä holtittomasti vasemmalle/oikealle, ja että noniin nyt mennään penkkaaaaaan...! Molemmissa kaatumisissa pyörä meni poikittain, kun takapää tuli sivukautta eteen.

Samoin huomasin, että vaikka tyhjällä pyörätiellä meno sujuu aika hyvin, niin jalankulkijoiden tullessa kuvaan mukaan, alkaa lievä paniikki hiipiä ja ohjaus heittelehtiä enemmän..

Kokeneemmat pythonistit! Mikä on kokemuksenne vauhdikkaammasta menosta..? Python Wiki (http://en.openbike.org/wiki/Main_Page#Python_projects) mainitsee "wheel flopista", en ole ihan varma miten se ilmenee. Osaatteko sanoa? Tai yleensä tämä korkean nopeuden epävakaus Pythonilla, josta muistan kuulleeni, vai muistanko väärin..? En kumminkaan tässä käsillä olevassa tapauksessa mitään hirmuisia nopeuksia kaahaillut, ehkä 25km/h maximissaan tms.

Mietin vaan, että millainen painosuhde etu- ja takapyörän välillä olisi hyvä, ja että onko se minun pyörässäni kohdallaan. Pyörä ja kuljettaja painavat yhteensä 89 kiloa, ja etupyörän alla oleva vaara näyttää 51kg, joten etupyörällä on 57% koko painosta. Jürgen Magesin sivuilla olevassa projektikatsauksessa (http://www.python-lowracer.de/projects.html) kovin moni ei ole mitannut tätä suhdetta, mutta ne ketkä ovat, näkyisivät saaneen tulokseksi 60-63%.. eli tuskin tästä on minun kohdallani kyse, kun paino kerran on jakautunut tasaisemmin?

Joten lieneekö penkkahakuisuus pelkkää rimakauhua, joka siis harjoittelemalla poistuu..? (Yhteensä minulla on harjoituskilometrejä takana ehkä jotain 30km)
jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11819
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pythonistit huomio! Havaintoja ajoharjoittelusta

ViestiKirjoittaja jviirret » 16 Helmi 2008, 19:54

jjonas kirjoitti:Huomasin kumminkin, että kun koetti kasvattaa nopeutta, niin rimakauhu mahdollisesti tuli mukaan, kun pari kertaa kaaduin suht reippaasta vauhdista (mutta vahingoittumatta).. ennen kaatumista huomasi vaan, että jaaha, pyörä alkaa kääntyä holtittomasti vasemmalle/oikealle, ja että noniin nyt mennään penkkaaaaaan...! Molemmissa kaatumisissa pyörä meni poikittain, kun takapää tuli sivukautta eteen.

Samoin huomasin, että vaikka tyhjällä pyörätiellä meno sujuu aika hyvin, niin jalankulkijoiden tullessa kuvaan mukaan, alkaa lievä paniikki hiipiä ja ohjaus heittelehtiä enemmän..

Kokeneemmat pythonistit! Mikä on kokemuksenne vauhdikkaammasta menosta..?


No 40-45km/h vielä suoraa laskiessa menee, isompia mäkiä ei täällä ole.
Liukkaus on pythonille myrkkyä, jos rengas lähtee pieneenkin sivuluisuun ei ole(ainakaan mun ajotaidoilla) minkäänlaista mahdollisuutta pitää pyörää pystyssä.
Jännittäminen ei myöskään ole hyvä juttu. Mullakin meni tosi pitkään että kohtaus tilanteet alkoi sujua "rennosti". Asian oppimista helpotti kun monesti ajelin työmatkan jonkun satunnaisen kulkijan kans rinnakkain.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 22:39
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja jjonas » 27 Helmi 2008, 21:31

Nyt olen käynyt kahtena päivänä töissä (reilu 9km suuntaansa) pythonilla, kun sain istuimeen tehtyä pehmusteet - ilman niitä ei olisi tullut mitään, kun lapaluiden ja parin selkänikaman kohtaa olisi hiertänyt niin pirusti (kuten tuli pehmusteitta ajettaessa havaittua).

Sekä meno- että tulomatkan alkuvaiheessa meni hyvinkin jouhevasti, ei mitään vaappumisia tai muuta ailahtelua pyörätien puolelta toiselle, mutta puolimatkassa molempiin suuntiin huomasi kuinka jalat alkaa väsyä siihen malliin, että ohjauden vakavuus heikkenee. Toki tällöinkin pysyttiin ruodussa, mutta huomasi selvästi miten korjausliikkeiden tekeminen lisääntyy.

Pahinta on, jos ohjaus koettaa lähteä toiselle puolelle, jota korjaa sitten äkkiä takaisin päin, ja tuloksena on puolelta toiselle kiemurteleva, etten sanoisi nimensä veroinen python. Kaaduin pari kertaa tällaisen tuloksena.

Pystypyörällä painaessa ei jalkalihasten rasitusta sillain huomaa, mutta pythonilla ajettaessa alkoi heti tuntumaan, varsinkin ylämäkeen. Mahtaako pythonointi rasittaa jossain määrin sellaisia lihaksia joita ei pystypyörällä niin tule käytettyä..? Ainakin huomasin, että jalkaterät jännittää aika paljon, ehkäpä siksi että pelkää niiden putoavan pois polkimilta (en käytä pyöräilykenkiä tms.).

Huomioita:
- vastatuulella huomasi todella selvästi miten paljon vähemmän tuuli ottaa vastaan
- selkä tuppaa vähän hikoamaan umpipehmustetussa penkissä, en tiedä miten sitten kesemmällä vähän kevyemmän pukeutumisen aikana, mutta voisi kuvitella että viitsiessään voisi silti kannattaa väsätä remmeistä tehty penkki
- jalkajarrun lisäksi täytyy asentaa etupyörälle myös käsijarru, sillä kovassa vauhdissa ja yleensä holtittomassa tilanteessa kun pyörä pitää pysäyttää ettei mennä ojaan tai kaiteeseen, takapyörän jarruttaminen lähinnä aiheuttaa takapään heittymisen eteen. No pysähtyy se pyörä silläkin tavalla, mutta kai sen voisi tyylikkäämminkin.. nyt takajarru on hyödyksi vain seisontatilanteessa esim. liikennevaloissa
- niskatukea en ole vielä asentanut, eikä sen puute käyttämälläni penkinkaltevuudella vielä ole hirveästi niskoja rasittanut. mutta suunnitelmissa on asentaa semmoinen.. eli tekemistä vaille valmis.
jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11819
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Helmi 2008, 23:10

jjonas kirjoitti:Pahinta on, jos ohjaus koettaa lähteä toiselle puolelle, jota korjaa sitten äkkiä takaisin päin, ja tuloksena on puolelta toiselle kiemurteleva, etten sanoisi nimensä veroinen python. Kaaduin pari kertaa tällaisen tuloksena.


Olisiko tämä seurausta "whell flopista" jota tuolla python listalla monesti pohditaan? Paljonko sinulla oli ohjausakselin kulma? Jos se on liian makaava, niin kuulemma aiheuttaa eturenkaan kaatumis ilmiön liikaa käännettäessä.

jjonas kirjoitti:Pystypyörällä painaessa ei jalkalihasten rasitusta sillain huomaa, mutta pythonilla ajettaessa alkoi heti tuntumaan, varsinkin ylämäkeen. Mahtaako pythonointi rasittaa jossain määrin sellaisia lihaksia joita ei pystypyörällä niin tule käytettyä..? Ainakin huomasin, että jalkaterät jännittää aika paljon, ehkäpä siksi että pelkää niiden putoavan pois polkimilta (en käytä pyöräilykenkiä tms.).


Jalat rasittuu kaikilla nojakeilla eri tavalla kuin pystypyörässä. Itsellänikin meni jokusen sataa kilometriä ennen kuin olin LWB:llä nopeampi kuin pystypyörällä. Jalkateriin/nilkkoihin tuo Pythonilla ajo ottaa enemmän kuin muilla nojakeilla.

jjonas kirjoitti:- selkä tuppaa vähän hikoamaan umpipehmustetussa penkissä, en tiedä miten sitten kesemmällä vähän kevyemmän pukeutumisen aikana, mutta voisi kuvitella että viitsiessään voisi silti kannattaa väsätä remmeistä tehty penkki

Voihan sitä kokeilla, mutta en ihan heti usko että toimisi. Remmipenkki tuskin tarjoaa riittävän napakkaa otetta hartioille, joka on ohjauksen kannalta välttämätöntä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 17:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja visiopetteri » 28 Helmi 2008, 15:02

Oiskohan tässä toimiva istuin? Kuva
Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11819
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Helmi 2008, 15:41

visiopetteri kirjoitti:Oiskohan tässä toimiva istuin?


Varmaankin, tällainenhan se on tuolla pythonin kehittelijälläkin omassaan.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 22:39
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja jjonas » 28 Helmi 2008, 18:25

En ole ihan täysin ymmärtänyt, mistä wheel flopissa on kyse, mutta esim. tämä PythonWikissä oleva kuvaus wheel flopista antaisi ymmärtää, että vaikka kuski istuu pyörän päällä, niin etupää pyrkii siitä huolimatta kallistumaan jommalle kummalle sivulle. Olenko käsittänyt oikein? ( http://en.openbike.org/wiki/Wheel_Flop )

Ohjausnivelen kulmaksi näkyisi muodostuneen n. 60 astetta, eli aika loiva, vaikka alunperin tähtäsinkin lähemmäs 70:tä.. tai noin vaan äkkiseltään kulmaviivaimella mitattuna tuosta kokokuvasta, joka on kotisivullani. Siinä nivelen kulma suhteessa etu- ja taka-akselin väliseen suoraan on tuo joku 60 astetta. Ei varmaan haittaisi jos olisi vähän jyrkempi.
( www.lasinenherne.net/nojis2.html )

En ole varta vasten testannut, mutta valoissa pysähtyessäni minusta pyörä on pysynyt suorassa hyvin. Voisi koettaa vaihtaa etupyörää 24-tuumaiseen, se jyrkentäisi.. tai muuten menee metallihommiksi.
jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11819
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Helmi 2008, 19:03

jjonas kirjoitti:Ohjausnivelen kulmaksi näkyisi muodostuneen n. 60 astetta


Ei ole sitten tuosta kiinni, minulla oli myös 60astetta tuossa keltaisessa ja toimi hyvin.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija