ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja J-Drums » 10 Tammi 2017, 22:53

Saukki kirjoitti:J-Drums tuli vastaan tänään Zwiftissä. :lol: Ja näkyi siellä muitakin tuttuja.

Jep, Saukin kanssa osuttiin samaan maastoon ja Vuoltulta tuli peukkua, vaikka en ajajalistassa miestä nähnytkään. Joka lenkillä siellä näkee monia muitakin suomalaisia harrastajia.

Aika hillitön kuhina siellä!! :) Kyllä huomaa talvikauden vaikutuksen ja sen, että Zwift kerää lisää suosiota hyvää tahtia!! Noi juoksijat (Zwift Running) on hauska lisä. Mitähän seuraavaksi? Joku ui meressä, kun ajaa siellä putkessa?? :) Lisäksi siellä voi bongata ammattikuskeja ja koittaa peesailla heitä... joo, varmaan...

tm ja nojailija on laittaneet taas sellaiset treenisetupit kasaan, että voi morjens!! :D Alkasi oma Fujin Wahoon KICKR:ssä näyttää kovin tavalliselta (ja tylsältä). :)
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 491
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja Nojailija » 11 Tammi 2017, 13:10

vuoltu kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:09201719135.jpg
Tuota vanhaa bushido harjoitusvastusta tuskin saa yhdistettyä, ainakaan siten että se säätäisi tehoa mäkien yms mukaan.

Maksatteko ohjelmasta muuten tuon 10 USD lisenssiä / kk,?

Bushido smart on tuettujen laitteiden listalla. Muistelen että FE-C upgradella saisi vanhemmat mallit toimimaan - siis tehot säätymään mäkien mukaan. Olin itse jo ostamassa Bushidoa ennenkuin mopo lähti käsistä ostospäätösten suhteen...
...


Lueskelin nettiä, näitä vanhoja bushidoja joissa on tacxin suljettu ANT ei saa kytkettyä swftiin. Bushido smartin saa kyllä. Eli jos käyettyä hankkii niin kanattaa olla tarkkana. Näyttövät samalta, vastus sama mutta elektroniikka eri. Ja tottakai vanhaan toimivaan ei myydä uutta palikkaa vaan pitää ostaa uusi.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2387
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja tm » 11 Tammi 2017, 22:30

Tänään oli vuorossa kolmas zwift-treeni nojakuntopyörällä. Alkumatkasta tuntui ensimmäistä kertaa (jokusen ohikiitävän hetken verran) siltä, että tästähän saattaa vielä tulla jotain, jopa näillä 120 millin kammilla. No kyllä se meno siitä sitten hiipui puolitoistatuntisen aikana, loppupuolella tahtoi poljinkierrokset hyytyä jalkojen väsähtäessä. Väkeä oli baanalla kuin pipoa, ja yksi hervottoman kokoinen ryhmäkin suhahti pariin otteeseen ohi.

Tuota traineriasiaa olen miettinyt ja tullut vielä siihen tulokseen, että mennään nyt ainakin hetki tuolla vanhalla Tacx Flow:lla. Diy-pyörärakennelmassa ei ole vasta kuin 3-4 toimivaa vaihdetta, joten hoidan vastuksen säätelyn vaihteiden sijaan trainerin kuormitusta muuttamalla. Toimii vielä helposti, kun wattialue on niin naurettavan suppea. Jos olisi ANT+ -älytraineri, niin sitten pitäisi löytyä välitysskaalaa kattamaan reittien ylä- ja alamäet. Jonkinlainen ohjaustankokin tarvisi varmaan viritellä, mihin voisi vaihdevun sitten ripustaa.

Mutta niinkuin näissä asioissa aina, niin voi se mieli muuttua yhdessä yössäkin, ja tulee ostaa paukautettua joku suoravetohärpäke...
Ainakin vuoltu voi toimia tässä "varoittavana" esimerkkinä :D .

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6005
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Tammi 2017, 22:48

tm kirjoitti:
Mutta niinkuin näissä asioissa aina, niin voi se mieli muuttua yhdessä yössäkin, ja tulee ostaa paukautettua joku suoravetohärpäke...
Ainakin vuoltu voi toimia tässä "varoittavana" esimerkkinä :D .


Mä voin hankkii sitten ton sun :)

Tuli ihan oikeesti tänään duunissa mieleen - kun siellä tommoisia virtuaalimaailmoja tehdään, että olis aika hauska demota.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2387
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja tm » 11 Tammi 2017, 22:49

Ei liity varsinaisesti Zwiftiin vaan Stravaan, mutta menköön: pystyykö keskeltä tallennettua suoritusta poistamaan lyhyen häiriöpiikin tehokäyrästä? Ekassa pystärikokeilussa oli jostain tullut kahden kilowatin lukema keskelle mittausdataa, enkä niin kova jätkä ole, että se meikäläisen pohkeista olisi peräisin :D . Stravassa oli toiminnot crop ja split, joista kumpikaan ei auta tässä tapauksessa. Täytyykö siis tyytyä tuohon ja paukutella vaan henkseleitään huimasta tehontuottokyvystään :lol: .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2387
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja tm » 11 Tammi 2017, 22:55

Pastori kirjoitti:
tm kirjoitti:
Mutta niinkuin näissä asioissa aina, niin voi se mieli muuttua yhdessä yössäkin, ja tulee ostaa paukautettua joku suoravetohärpäke...
Ainakin vuoltu voi toimia tässä "varoittavana" esimerkkinä :D .


Mä voin hankkii sitten ton sun :)

Tuli ihan oikeesti tänään duunissa mieleen - kun siellä tommoisia virtuaalimaailmoja tehdään, että olis aika hauska demota.

Pastori, älä tee tätä yhtään helpommaksi mun ailahtelevalle mielelle! :lol:
Tuolla lailla kun yllytät, niin kohta menen ja hankin sen uuden.
Joo saat kyllä tuon mun vanhan sitten :) . Parempi ettei jää nurkkiin pölyyntymään, jos satun sortumaan heräteostokseen... :roll:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6005
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Tammi 2017, 22:57

Sori.

Eikö sulla muuten ollu yhtään pyörää ajokunnossa minkä olisit saanut siihen suoraan kiinni?

Ai ni. Se Slyway muutti Kaarinaan.

--

Pitääkin muuten tutkia huomenna - siellä on nimittäin luokan nurkassa juoksumatto. Jos se olis jotain nykymallia niin mä tuun sinne juoksulenkille teidän kanssa.

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 963
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja eemeli » 11 Tammi 2017, 23:23

Mulla on tacks flow traineri ylimääräisenä. Käsittääkseni tähän saa jonkun lisäpalikan virtuaaliajoja varten. En ole kyllä ihan varma...
-Janne-

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2387
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja tm » 12 Tammi 2017, 01:28

Pastori kirjoitti:Eikö sulla muuten ollu yhtään pyörää ajokunnossa minkä olisit saanut siihen suoraan kiinni?

Ai ni. Se Slyway muutti Kaarinaan.

MBB Blackbird á la Jarcco on nykyisellään meikäläisen tallin ainut nojakki, jonka olisi saanut ruuvattua traineriin.
Päädyin kuitenkin rakentamaan tuon matalan viritelmän, niin sai kuskin istumaan alemmas, kinnerityyliin :D . Ja säädettävyyttä muutenkin enemmän.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6005
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE: Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja Pastori » 12 Tammi 2017, 08:20

eemeli kirjoitti:Mulla on tacks flow traineri ylimääräisenä. Käsittääkseni tähän saa jonkun lisäpalikan virtuaaliajoja varten. En ole kyllä ihan varma...

Katoppa mikä malli se on!

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 963
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RE: Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja eemeli » 12 Tammi 2017, 09:53

Pastori kirjoitti:
eemeli kirjoitti:Mulla on tacks flow traineri ylimääräisenä. Käsittääkseni tähän saa jonkun lisäpalikan virtuaaliajoja varten. En ole kyllä ihan varma...

Katoppa mikä malli se on!


Tacks flow t2200 näyttää muuten samalta, mutta tämä mulla oleva on erivärinen...
-Janne-

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 379
Liittynyt: 02 Marras 2011, 13:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja vuoltu » 12 Tammi 2017, 12:52

tm kirjoitti:Mutta niinkuin näissä asioissa aina, niin voi se mieli muuttua yhdessä yössäkin, ja tulee ostaa paukautettua joku suoravetohärpäke...
Ainakin vuoltu voi toimia tässä "varoittavana" esimerkkinä :D .


Hehe, kerran se vain kirpaisee... Lisätään vielä tähän että en ole katunut yhtään että tuli Tacx Neo ostettua.

Halvimmillaan taitaa saada uuden "älykkään" vastuksen noin 300-400€ hintaan. Esim. Elite Qubo Digital Smart B+. Halvimmissa ei ole oikeaa tehonmittausta ja teho heittää etenkin pienillä nopeuksilla. Se on sitten omasta korvien välistä kiinni haittaako se. Kuorma kuitenkin elää maaston mukaan.
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 379
Liittynyt: 02 Marras 2011, 13:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja vuoltu » 12 Tammi 2017, 13:08

Tacx Neossa on metka ominaisuus jolla simuloidaan tienpintaa. Eli, kun ajan kupulakivillä on ajotuntuma myös samankaltainen. Käytännössä simulointi on toteutettu moduloimalla se kuormaan eli ajotuntuma tulee polkimien välityksellä. Kupulakivitetty tie sekä puusilta (lankut poikittain menosuuntaan nähden) tuntuvat varsin luonnolliselta. Hiekkatien simulointi ei ehkä ole ihan yhtä hyvin onnistunut mutta sen tuntee myös.
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2387
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja tm » 12 Tammi 2017, 13:21

vuoltu kirjoitti:Hehe, kerran se vain kirpaisee... Lisätään vielä tähän että en ole katunut yhtään että tuli Tacx Neo ostettua.

Halvimmillaan taitaa saada uuden "älykkään" vastuksen noin 300-400€ hintaan. Esim. Elite Qubo Digital Smart B+. Halvimmissa ei ole oikeaa tehonmittausta ja teho heittää etenkin pienillä nopeuksilla. Se on sitten omasta korvien välistä kiinni haittaako se. Kuorma kuitenkin elää maaston mukaan.

Neo on varmasti hyvä, siitä ei pääse mihinkään. Hinta vaan menee nyt budjetista yli.

Itsellä ei tuohon trainerissa olevaan tehonmittaukseen ole välttämätöntä tarvetta, JOS hommaisin "perinteisen" rengasta kihnuttavan mallin, kuten tuo mainitsemasi Elite. Powertapilla varustettu takakiekko kun on käytössä. Noissa edullisemmissa trainereissa epäilyttää vaan ajotuntuma, eli kannattaisiko panostaa parisataa enemmän ja hommata vaikka se Bushido...

JOS taasen hankkisi suoravetovekottimen, niin siinä pitäisi olla edes suhtkoht kelvollinen tehonmittaus, kun wattikiekko jäisi sisäajelussa sivuun.

Ans kattoo ny mihin tässä päätyy vai päätyykö mihinkään, eli jatkaa vaan vanhalla :? .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2387
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

ZWIFT (virtuaalitreeniä)

ViestiKirjoittaja tm » 21 Tammi 2017, 01:10

Löytyi tori.fi:stä käytetty Tacx Bushido Smart, joka on nyt yhden Zwift-ajelun perusteella toimivaksi todettu. Muuttuipa ajelu kovasti toisenmoiseksi, kun vastus ruuvautuu itsekseen maaston mukaan. Kun nojakuntopyörässä on nyt rataspakan verran vaihteitakin (9 kpl) jo käytössä, niin homma alkaa pikkuhiljaa sujua. Kummoiseen vuoristoon ei tosin ole perusasetuksilla asiaa meikäläisen kunnolla. Keskiöratas on 39 hammasta ja takapakka 11-32. Lontoon mäistä tuolla kokoonpanolla vielä selvisi.


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa