ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Pystärin dynamiikalla tuo on tehty. Pystyy valitsemaan esim. TT pyörän jolloin ei saa juurikaan imua peesauksessa...

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja jori »

vuoltu kirjoitti:

Pystärin dynamiikalla tuo on tehty. Pystyy valitsemaan esim. TT pyörän jolloin ei saa juurikaan imua peesauksessa...

Laittakaa valmistajalle viestiä ja vaikka kuva omista setupeistanne, niin tajuavat, että tuo on ihan relevantti muutostarve. Eihän se oikeasti ohjelmassa ole muuta kuin yksi ylimääräinen parametrisarja ja sen valitsemiseksi tehty tila valikossa. Ei käytännössä mitään muuta kuin hyvää tahtoa. Se voisi olla jopa hyvä tapa markkinoida nojapyörää, kun pystärikuskit valitsisivat nojapyörän speksit ja pyörä kiitäisi alamäessä kuin nojapyörä :shock: , joka tietenkin olisi pystärikuskille yllättävää herkkua. Laittakaa valmistajalle viestit ja pyyntö huomioida nojapyörällä Zwiftaavat. Kannattaa viestissä mainita Kreutzotterin sivu, jotta osaavat hahmottaa, miten paljon ilmanvastus pienenee, niin ei jää homma tekemättä hahmotus- ja laskentavaikeuksien takia. Kreuttzotterista löytyy nojapyöriä pystärien rinnalla, vieläpä useaa eri mallia.:)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Pystärin dynamiikalla tuo on tehty. Pystyy valitsemaan esim. TT pyörän jolloin ei saa juurikaan imua peesauksessa...

Laittakaa valmistajalle viestiä ja vaikka kuva omista setupeistanne, niin tajuavat, että tuo on ihan relevantti muutostarve. Eihän se oikeasti ohjelmassa ole muuta kuin yksi ylimääräinen parametrisarja ja sen valitsemiseksi tehty tila valikossa. Ei käytännössä mitään muuta kuin hyvää tahtoa. Se voisi olla jopa hyvä tapa markkinoida nojapyörää, kun pystärikuskit valitsisivat nojapyörän speksit ja pyörä kiitäisi alamäessä kuin nojapyörä :shock: , joka tietenkin olisi pystärikuskille yllättävää herkkua. Laittakaa valmistajalle viestit ja pyyntö huomioida nojapyörällä Zwiftaavat. Kannattaa viestissä mainita Kreutzotterin sivu, jotta osaavat hahmottaa, miten paljon ilmanvastus pienenee, niin ei jää homma tekemättä hahmotus- ja laskentavaikeuksien takia. Kreuttzotterista löytyy nojapyöriä pystärien rinnalla, vieläpä useaa eri mallia.:)

...tai sitten käy kuten Stravassa, jossa nojakki(kinneri)kuskit erehtyivät ajamaan liikaa KOM:eja (ennätyksiä), jolloin pystärikuskit alkoivat pitää hommaa epäreiluna :lol: .

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

tm kirjoitti:

...tai sitten käy kuten Stravassa, jossa nojakki(kinneri)kuskit erehtyivät ajamaan liikaa KOM:eja (ennätyksiä), jolloin pystärikuskit alkoivat pitää hommaa epäreiluna :lol: .

Heh... Tuolla treenaa todella kovia kuskeja ja myös ammattilaisia (esim. André Greipel), joten aika turhaa kuvitella siellä pullistelevansa, vaikka olis mikä nojavehje alla.

Lisäksi tuolla voi ajaa porukassa, jolloin realistinen nojapyörädynamiikka olisi vain haitaksi (ainakin mun mielestä).

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Katsoin eilen Zwiftissä ajetun kisan suorana lähetyksenä. :) Siellä mentiin Watopian vuori ylös, radiotornille asti ja sitten alas. Todella raastava reitti ja meno oli hurjaa!

Voittajat A-kategoriassa tykittivät n. 45min kestäneen kisan semmoisilla 5W/kg keskitehoilla. Jäätäviä kavereita!!

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mä nyt edelleen törkeästi lainaan tätä ketjua, vaikka virtuaalitreeniä tämäkin on. Käytössä vaan eri softa.

Kävin tänään ajelemassa Bkoolilla jossain pohjois Norjassa. Ihan kivat maisemat oli :mrgreen:

Tässä Strava linkki, jos jotakin kiinnostaa.

Näyttökuva 2016-12-11 kello 17.37.29.jpg
Näyttökuva 2016-12-11 kello 17.46.46.jpg
Näyttökuva 2016-12-11 kello 18.45.06.jpg

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja PW »

Voiko noissa valita vuoden ajankin kun ei lunta näy pohjois Norjassa? Sään?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Voiko noissa valita vuoden ajankin kun ei lunta näy pohjois Norjassa? Sään?

Tuo on video näkymä. Sen on joku kuvannut kameralla ja lähettänyt tuonne muiden käytettäväksi. Eli siinä ei voi vaihtaa säätä. Se on se sää, mikä sattui olemaan silloin kun tuo on kuvattu. Mutta kovin syksyiseltä näytti tuo video.

Sitten tuossa Bkool simulaattorissa on myös 3D näkymä. Eli se on tietokoneen tekemä mallinnus reitistä. Sitä vilkaisin tuossa ajaessa ja siinä näytti olevan todenmukainen sää. Oli ihan pimeää ja lunta satoi. Mutta kun sitä pimeää ja lumisadetta näkee muutenkin, niin en sitten jaksanut sitä seurata. Ja muutenkin tykkään katsella ennemmin noita videoita, niin näkee vähän oikeita maisemia.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja PW »

Saukki kirjoitti:
PW kirjoitti:

Voiko noissa valita vuoden ajankin kun ei lunta näy pohjois Norjassa? Sään?

Tuo on video näkymä. Sen on joku kuvannut kameralla ja lähettänyt tuonne muiden käytettäväksi. Eli siinä ei voi vaihtaa säätä. Se on se sää, mikä sattui olemaan silloin kun tuo on kuvattu. Mutta kovin syksyiseltä näytti tuo video.

Sitten tuossa Bkool simulaattorissa on myös 3D näkymä. Eli se on tietokoneen tekemä mallinnus reitistä. Sitä vilkaisin tuossa ajaessa ja siinä näytti olevan todenmukainen sää. Oli ihan pimeää ja lunta satoi. Mutta kun sitä pimeää ja lumisadetta näkee muutenkin, niin en sitten jaksanut sitä seurata. Ja muutenkin tykkään katsella ennemmin noita videoita, niin näkee vähän oikeita maisemia.

Eli jos haluu kylmässä vesisateessa ajon tunelmaa, pitää mennä suihkuun polkemaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Eli jos haluu kylmässä vesisateessa ajon tunelmaa, pitää mennä suihkuun polkemaan :mrgreen:

Juuri näin :lol:

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Kokeilinpa tänään tuota Swiftiä. Vähän jäi vielä ristiriitaiset tunnelmat Bkoolin simulaattoriin verrattuna.

Asennus ja käyttäjätunnuksen luominen sujui ihan ongelmitta. Mutta sitten, kun pääsin Swiftin aloitus valikkoon ja piti alkaa parittamaan traineria ja antureita, niin kovasti takkusi. Tuntui, että softa ei reagoinut hiiren klikkauksiin. En tiedä oikein, että missä vika. No sitten se kuitenkin jotenkuten totteli tuplaklikkauksia, mutta siinäkin kävi niin, että kun tuplaklikkasin yhden ikkunan kiinni OK painikkeella, niin sitten tietenkin myös sen sulkeutuneen ikkunan takana ollut OK painike reagoi. Tosi kummallisesti siis toimi. Enkä oikein meinannut saada haluamaani reittiäkään valituksi. Tosi paska vaikutelma tuli koko ohjelmasta jo tässä vaiheessa.

Lopulta sain kuitenkin anturit paritettua ja pääsin ajamaan.

Ajamisesta tulikin sitten aivan päinvastainen vaikutelma. Maaston muodot vaihtelivat tosi sulavasti Bkooliin verrattuna ja ajaminen tuntui todella jouhevalta. Bkoolin ajokokemus on aika kanttinen. Siinä saatta -1% alamäki muuttua yhtäkkiä 12% nousuksi. (Riippuu tietenkin reitistä, että kuinka hyvin se on toteutettu) Eli siinä tulee ihan kuin seinä vastaan. Zwiftissä taas maaston muodot muuttuvat paljon luonnollisemmin.

Zwift laskee myös tehon erilailla. Tuntui, että se näyttää kokoajan suurempia lukemia, kuin Bkool. Esimerkiksi Bkoolissa mun FTP lukema oli jotain 245 W, kun taas yhden session jälkeen Swift ilmoitti laskeneensa mulle FTP lukemaksi 279 W. Tähän varmaankin vaikuttaa se, että Swiftissä alamäkeen ajaessa saa paljon helpommin pidettyä tehoja yllä, kuin taas Bkoolissa alamäessä vastus häviää lähes kokonaan, joten korkeaa tehoa on lähes mahdoton pitää yllä. Varmasti vaikuttaa myös Bkoolin kanttiset maaston muodot. Kun nousu muuttuu yhtäkkiä alamäeksi, tippuu tuotettu teho myös yhtä nopeasti. Swiftissä voi pitää tehoa koko ajan yllä, kun maastonmuodot (ja sitä myötän vastus) muuttuu paljon luonnollisemmin.

Swiftissä on myös muita pyöräilijöitä aivan eritavalla. Säilyy mielenkiinto yllä.

Tässä mun ajatukset ekan Swift session jälkeen. Jatkan testailua, kun siinä oli viikko ilmaista kokeilua.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Zwiftissä on sellainen säätö kuin "Trainer difficulty" (vähän huonosti nimetty). Se määrittää miten aidosti maastonmuoto ohjaa traineria. Eli kun TD on asennossa 50%, niin 10% nousu tuntuu samalta kuin 5% oikeassa elämässä. Mutta vauhti lasketaan kuitenkin tuon 10% mukaan, eli käytännössä TD vaikuttaa siihen, että miten paljon vaihteita on käytettävä. Vaadittu teho mäen päälle pääsemiseen pysyy samana, vaikka TD olisi missä prosenttiluvussa.

Se on defaulttina 50% -asennossa (eli oli varmaan sullakin), jolloin alamäissä on helpompi pitää korkeampia watteja. 10% alamäki tuntuu siis 5% mäeltä.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Velorealityssä oli pehmeät, mutta paikoin hieman myöhässä tulevat muutokset ylämäen alussa siinä pätkässä, jota kokeilin. Sen perusteella kulmikas muutos olisi mulle uskomattoman ärsyttävää.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja Saukki »

J-Drums kirjoitti:

Zwiftissä on sellainen säätö kuin "Trainer difficulty" (vähän huonosti nimetty). Se määrittää miten aidosti maastonmuoto ohjaa traineria. Eli kun TD on asennossa 50%, niin 10% nousu tuntuu samalta kuin 5% oikeassa elämässä. Mutta vauhti lasketaan kuitenkin tuon 10% mukaan, eli käytännössä TD vaikuttaa siihen, että miten paljon vaihteita on käytettävä. Vaadittu teho mäen päälle pääsemiseen pysyy samana, vaikka TD olisi missä prosenttiluvussa.

Se on defaulttina 50% -asennossa (eli oli varmaan sullakin), jolloin alamäissä on helpompi pitää korkeampia watteja. 10% alamäki tuntuu siis 5% mäeltä.

Kiitti vinkistä! Pitääpä vähän tutkailla asetuksia.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Minä ajan "tavalliset" lenkit 100% "Trainer Difficulty"llä ja jos ajan jonkun harjoitusohjelman niin sitten vaihdan difficultyn 0%'iin. Helpompi ajaa esim. intervalleja ja pitää teho tavoitealueella kun maasto ei vaikuta muuhun kuin nopeuteen virtuaalimaailmassa.

EDIT: Niin ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia itse ZWIFT ohjelmiston kanssa. Käytän pyörässä olevaa kadenssianturia trainerin antaman kadenssitiedon sijasta. Neo laskee kadenssin tehosta tai siis siitä miten teho elää kampikierroksen funktiona - luulisin. Oikea anturi reagoi selkeästi nopeammin muutoksin...

EDIT2: Siellä on muuten myös asetus "Power Display". Halpis vastuksella ja pyörän tehomittarlla 3 sekunnin keskiarvo tuntui toimivan parhaiten kun taas Neo'n kanssa "Instant" tuntuu toimivan parhaiten.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Vastaa Viestiin