Sivu 1/10

ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 19 Tammi 2016, 23:23
Kirjoittaja vuoltu

Pyöräily autotallissa vastuksella on aivan jäätävän tylsää.

Kuukausi tai kaksi sitten törmäsin jossain yhteydessä ZWIFT'iin ( http://zwift.com/ ). Kyseessä on ohjelmisto, joka ottaa sensoridatan pyörästä (tai trainerista) ja sillä perusteella määritelee kuljetun nopeuden ja liikuttaa avataria 3D ympäristössä. Tosin vain pystäri avatareja on tarjolla :cry: . Virtuaalipyöräilypaikka on pienellä Tyynenmeren saarella.

Ainoa lisähankinta minulla oli ANT+ USB adapter PC'lle. Harjoitteluvastuksen virkaa tekee joku vuosi sitten Biltemasta ostettu halpis vastus. Tehomittari ja sykevyö yhdistyy adapterilla järjestelmään, joka laskee pyöräilijän painon perusteella nopeuden, jolla liikutaan nousu/lasku prosentin mukaan. Läppärin ruudulla vaihtuu maisemat sekä ohimenevät ja ohitettavat.

Kerrassaan mainio keksintö. Tänään oli 41 Stravalaista yhtäaikaa paikalla muutama kotimainen mukaan lukien. Tuossa linkki Stravan Flyby'hin (toivottavasti linkki toimii näin):
http://labs.strava.com/flyby/viewer/#47 ... xAHMuEQBw=

Jos omistaa Strava premium tilin niin saa käyttää tätä vuodessa 2kk ilmaiseksi.

Youtubesta löytyy helposti lisämateriaalia aiheesta.

Mietinnässä on jos hommais älykkään vastuksen jossa kuorma säätyisi ZWIFT'in ohjeiden mukaan...


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 00:53
Kirjoittaja jviirret

Heh, tuli heti mieleen kun töissä joskus keskusteltiin matalaenergia taloista ja siitä, että niihin ei kannattaisi rakentaa ikkunoita ollenkaan. Energiatehokkaampaa olisi korvata ikkunat suurilla näytöillä ja ulos asennetuilla kameroilla. Sitten ajatus etenikin välittömästi siihen suuntaan, että kameroiden välittämän kuvan räntäsateesta voisi korvata jollakin muulla katunäkymällä...
Että miksi enää lähteä kesälläkään ulos pyöräilemään ruotavaurioiden repimille teille kaikenmaailman tollojen sekaan henkensä kaupalla?
Tai miksi lähteä autotalliin hitsaamaan ja hiomaan jotakin "villiä unelmaa" kun ohjelman seuraavalla versiolla voi varmaan piirtää oman pyöränsä cadilla ja olla vapaa kaikista fysiikan rajoitteista, jätöistä ja sylikulmista? Samalla voi piirtää nuoremman ja solakemman kuskin pyöräänsä :D

Jukka


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 06:32
Kirjoittaja vaaka

Jos taas haluaa pitää linjansa, voi edelleen kahvitella pyörällä ulkona eri tuotteilla kuin kaupasta saa. Saa pakokaasutkin tai raittiimman ilman ja luultavasti molemmat kaupan päälle. En vielä myisi pyörää, jos sillä saa kauppareissut tehtyä ja siirtymät töihin sekä harrasteisiin.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 07:57
Kirjoittaja Saukki
vuoltu kirjoitti:

Mietinnässä on jos hommais älykkään vastuksen jossa kuorma säätyisi ZWIFT'in ohjeiden mukaan...

Työkaveri osti Bkool pro trainerin. Se on just sellanen, joka osaa säätää vastusta simulaattorin ohjeen mukaan. Mua on myös koko talven himottanut ostaa kyseinen traineri, mutta en ole vielä raaskinut. Niitä olisi kyllä välillä käytettynäkin tarjolla. Se olisi sikäli omalle kohdalle sopiva traineri, että siihen saa myös 20" takarenkaalla olevan pyörän kiinni. Yleensä tälläisiin saa minimissään 24" tai 26" renkaan kiinni.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 12:05
Kirjoittaja vuoltu
Saukki kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Mietinnässä on jos hommais älykkään vastuksen jossa kuorma säätyisi ZWIFT'in ohjeiden mukaan...

Työkaveri osti Bkool pro trainerin. Se on just sellanen, joka osaa säätää vastusta simulaattorin ohjeen mukaan. Mua on myös koko talven himottanut ostaa kyseinen traineri, mutta en ole vielä raaskinut. Niitä olisi kyllä välillä käytettynäkin tarjolla. Se olisi sikäli omalle kohdalle sopiva traineri, että siihen saa myös 20" takarenkaalla olevan pyörän kiinni. Yleensä tälläisiin saa minimissään 24" tai 26" renkaan kiinni.

Joo. Bkool ohjelmistoa voi ilmeisesti myös käyttää samalla tavalla kuin ZWIFT'iä. Siis ilman Bkool traineria. En ole tutustunut siihen. Näyttää siltä että se on vapaasti ladattavissa http://www.bkool.com/apps-bike/virtual-training.

ZWIFT'issä on myös valmiita treeniohjelmia kertatreenistä 12 viikon ohjelmaan. Esim:

Esimerkki harjoitusohjelma
Esimerkki harjoitusohjelma

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 15:35
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Heh, tuli heti mieleen kun töissä joskus keskusteltiin matalaenergia taloista ja siitä, että niihin ei kannattaisi rakentaa ikkunoita ollenkaan. Energiatehokkaampaa olisi korvata ikkunat suurilla näytöillä ja ulos asennetuilla kameroilla. Sitten ajatus etenikin välittömästi siihen suuntaan, että kameroiden välittämän kuvan räntäsateesta voisi korvata jollakin muulla katunäkymällä...
Että miksi enää lähteä kesälläkään ulos pyöräilemään ruotavaurioiden repimille teille kaikenmaailman tollojen sekaan henkensä kaupalla?
Tai miksi lähteä autotalliin hitsaamaan ja hiomaan jotakin "villiä unelmaa" kun ohjelman seuraavalla versiolla voi varmaan piirtää oman pyöränsä cadilla ja olla vapaa kaikista fysiikan rajoitteista, jätöistä ja sylikulmista? Samalla voi piirtää nuoremman ja solakemman kuskin pyöräänsä :D

Jukka

Tuo Jukan yltiöpositiivinen asenne on aina ilo huomata :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 23:38
Kirjoittaja jviirret

Mun mielestä tämä sopii tähän vaikkei aiheeseen kuulukkaan

negatiivinen.jpg
negatiivinen.jpg (45.21 KiB) Katsottu 16963 kertaa

Jukka


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 07:57
Kirjoittaja Pastori

Sattuiko RAAM voittaja samoille seuduille?


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 08:04
Kirjoittaja vaaka
jviirret kirjoitti:

Mun mielestä tämä sopii tähän vaikkei aiheeseen kuulukkaan

negatiivinen.jpg

Jukka

Näin on! Ei tarttee lääkkeitä, kun testi on negatiivinen :D Millä nyt lääkefirmoja tuetaan?


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 12:03
Kirjoittaja vuoltu
Pastori kirjoitti:

Sattuiko RAAM voittaja samoille seuduille?

Hehe, mahdollisesti. Kännykän mukaan siellä pyöräili tätä kirjoittaessa 248 treenaajaa...

Kuva kännykkäsoftasta
Kuva kännykkäsoftasta
SneakAPeak.png (195.55 KiB) Katsottu 16872 kertaa

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:47
Kirjoittaja J-Drums

Tästä vähän juteltiin Nokiallakin ja olen itsekin alkanut virittelemään ajatusta, että jos laittaisi Fujinin traineriin talvella ja lenkittäis vähän Zwiftillä. Low Raaserilla ei kuitenkaan ole talvella mitään asiaa ulos. Pystärillä ja trikellä voi sitten sotkea sohjossa.

Ootko vuoltu trainereita katsonut tarkemmin ja jos kyllä, niin onko mitään suositusta? Itsellä ajatus kääntyy kohti suoraveto -malleja, eli Elite Turbo Muin, Wahoo Kickr tai Tacx Neo.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 31 Elo 2016, 16:55
Kirjoittaja vuoltu

Tähän asti olen Zwiftaillut Bilteman alle satasen vastuksella. Se taisi mennä viime talvena hieman rikki yhdessä sprintissä kun ylitin sille speksatun tehon. Rikkoontuminen näkyy siten että kun ajaa intervalleja, siis vaikka 500W 30s, niin intervallin loppua kohti pitää kokoajan nostaa kadenssia että teho pysyisi tavoitteessa...

Uuden vastuksen valinta riippuu pitkälti siitä mitä siltä haluaa ja mitä on valmis maksamaan.

Minä haluan, että Zwift määrittelee kuorman maaston (ja nopeuden) funktiona. Loppu teksti tästä lähtökohdasta.

Suoravetomallit olisi tietty ne mielenkiintoisimmat vaihtoehdot. Minun oma budjetti tähän ostokseen on noin 500€ ja sillä rahalla ei lähtökohdan täyttävää suoravetovastusta saa. En ainakaan ole sellaista löytänyt. Elite Real Turbo Muin olisi ilmeisesti tällainen. Hintaa Saksassa 999,- .

Olin jo vähällä ostaa Elite QUBO smart digital b+'n. Maksaa noin 300 ja tottelee Zwiftin kuormapyyntöä. Ongelma (ainakin minun silmissä) tuon kanssa on, että se laskee (netistä löydetyn tiedon perusteella) jollain kaavalla nopeudesta tehon. Eli heittoa on todellisiin watteihin. Netistä löytää valitusta tästä...

Oma valinta on kallistumassa TACX Bushido'on (550€) tai TACX Vortex'in (350€) suuntaan. Bushido pystyy speksin mukaan simuloimaan 75kg kuskille 15% nousua (Vortex 7%).
Vortex: https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... =1000,5,69
Bushido https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... d%5B18%5D=

Tämä hankinta on vielä hieman vaiheessa mutta veikkaisin että Bushido menee tilaukseen...

Kerro toki jos olet jostain yllä erimieltä jne.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 01 Syys 2016, 06:24
Kirjoittaja vaaka

Sinulle Bushido on parempi, jos toki vastus on heppoinen tehoihisi nähden näin alle 70 kg 19 % mäen päällä asuvan näkökulmasta. Vaikka siellä päin tuo ei ole yleistä, pääset pitkälle pyörällä ja muualla on mäkiä.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 01 Syys 2016, 20:13
Kirjoittaja Nojailija
vuoltu kirjoitti:

Tämä hankinta on vielä hieman vaiheessa mutta veikkaisin että Bushido menee tilaukseen...

.

Mul o Bushido ollut käytössä noin hmm... kolme tai neljä vuotta? hyvin toimii säädettävä magneettivastus näin klenujalkaiselle, 500W nou prob, tai 20sec 700W, sen enempää ei ole irronnut. ns. mäkeä löytyy enemmän kuin tarvitsee. olen käyttänyt lähinnä W/aika ohjelmia, esim. yks on klassinen porrastesti, 20W lisää joka kolmen minuutin välein, mitä pidemmälle pääsee niin sen parempi kunto.

bushidon hyvä puoli on että se ei tarvitse virtaa muuta kuin AA patterit ohjausyksikköön. Joka on se huono puoli, vähän heikko käyttää, nuolilla eteen ja taaksepäin, mustavalkoledinäyttö joka ei ole tätä päivää. Saa päivitettyä tabletti/puhelin ohjattavaksi mutta en ole viitsinyt.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 01 Syys 2016, 22:39
Kirjoittaja vuoltu
Nojailija kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Tämä hankinta on vielä hieman vaiheessa mutta veikkaisin että Bushido menee tilaukseen...

.

Mul o Bushido ollut käytössä noin hmm... kolme tai neljä vuotta? hyvin toimii säädettävä magneettivastus näin klenujalkaiselle, 500W nou prob, tai 20sec 700W, sen enempää ei ole irronnut. ns. mäkeä löytyy enemmän kuin tarvitsee. olen käyttänyt lähinnä W/aika ohjelmia, esim. yks on klassinen porrastesti, 20W lisää joka kolmen minuutin välein, mitä pidemmälle pääsee niin sen parempi kunto.

bushidon hyvä puoli on että se ei tarvitse virtaa muuta kuin AA patterit ohjausyksikköön. Joka on se huono puoli, vähän heikko käyttää, nuolilla eteen ja taaksepäin, mustavalkoledinäyttö joka ei ole tätä päivää. Saa päivitettyä tabletti/puhelin ohjattavaksi mutta en ole viitsinyt.

Joo, tuo porrastesti on tuttu. Kävin muutama vuosi sitten sellaisessa Kuortaneen Urheiluopistolla. Mitattiin myös laktaatit verestä muistaakseni joka portaalle. Maski oli naamalla, jolla mitattiiin hengitysilman määrä.

Tuossa edellä linkkaamassani versiossa ei tule ohjelmistoja eikä ohjausyksikköä mukana. Luulisin että sen saa suoraan Zwift'iin kiinni ANT+/USB adapterilla.

Tiedätkö miten/mistä Bushido saa teholukemat? Siis onko siinä oikeasti tehonmittaus? Tai toisinpäin - oletko päässyt vertaamaan pyörän tehomittaria Bushidon ohjausyksikön näyttämään?