ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

vuoltu kirjoitti:

Minä haluan, että Zwift määrittelee kuorman maaston (ja nopeuden) funktiona.

Joo, sama homma. Ajattelin, että jos Zwiftiin lähtee, niin tehdään homma sitten samantien kunnolla loppuun saakka. Traineri tulee siis olemaan kalliimpi hankinta, mutta tosin pääseepä siitä sitten varmasti aika kätevästi eroon, jos ei homma tunnukkaan tarpeeksi motivoivalta. Tosin ei mulla nyt oikein parempaakaan suunnitelmaa ole noja-asennon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi talven aikana, joten miksipä tämä ei motivoisi? Saahan siinä lisäksi ajaa aurinkosaarella - mikä voisi olla hienompaa tammikuussa? :)

Tällä hetkellä olen kääntymässä Wahoo Kickr:n suuntaan, jonka ajotuntumaa kehutaan webissä ihan leuka lattiassa.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja jori »

J-Drums kirjoitti:

Tällä hetkellä olen kääntymässä Wahoo Kickr:n suuntaan, jonka ajotuntumaa kehutaan webissä ihan leuka lattiassa.

Miten noissa trainereissa simuloidaan kuskin hitausmassaa. Jos lähdet paikoiltaan polkemaan, miten kauan menee tasaisella täyden nopeuden saavuttamiseen. Voiko tuota hitausmassaa säätää kuskin ja pyörän painon mukaan. En tarkoita vastusta, vaan nopeudenmuutosvastusta –hitautta– eli sitä, miten vauhtipyörä hidastaa nopeudenmuutoksia. Nopeus kai mitataan suoraan renkaan kehänopeutena.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

vuoltu kirjoitti:

.

Tiedätkö miten/mistä Bushido saa teholukemat? Siis onko siinä oikeasti tehonmittaus? Tai toisinpäin - oletko päässyt vertaamaan pyörän tehomittaria Bushidon ohjausyksikön näyttämään?

En tiedä miten miten mittaa, mutta on ollut powertapin polkimet bushidossa. ongelma on vaan se että mulla oli trainerissa 145mm kammet ja lyhyin Polariin syötettävä pituus on 165 mm. Joten polkimen data luulee että on 165mm kammet, bushido ei tiedä tästä mitään. ero oli 30-40 watin luokkaa (viimeinen sarake). Kun käytin 165/145 korjauskerrointa, ero oli kymmenisen wattia (toiseksi viimeinen sarake), mikä lienee lähellä totuutta.... kait. eli veikkaan että bushido näyttää hiukan vähemmän watteja kuin kammesta mitatut watit. loogista sinänsä, siinä on rengas ja ketjut välissä.

Bushido Power pedals 145mm kammet 164/145*pedals Ero 145 vs bushido Ero 165calcd vs bushido
130 166 146 36 16
150 180 158 30 8
170 206 181 36 11
190 224 197 34 7
210 247 217 37 7
230 272 239 42 9
250 292 257 42 7
270 316 278 46 8

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

J-Drums kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Minä haluan, että Zwift määrittelee kuorman maaston (ja nopeuden) funktiona.

Saahan siinä lisäksi ajaa aurinkosaarella - mikä voisi olla hienompaa tammikuussa? :)

Vois laittaa aurinkolampun autotallin kattoon että rusketusraidat pysyis :mrgreen:

Epäilemättä hieno peli tuo Kickr..

jori kirjoitti:

Miten noissa trainereissa simuloidaan kuskin hitausmassaa. Jos lähdet paikoiltaan polkemaan, miten kauan menee tasaisella täyden nopeuden saavuttamiseen. Voiko tuota hitausmassaa säätää kuskin ja pyörän painon mukaan. En tarkoita vastusta, vaan nopeudenmuutosvastusta –hitautta– eli sitä, miten vauhtipyörä hidastaa nopeudenmuutoksia. Nopeus kai mitataan suoraan renkaan kehänopeutena.

Jotenkin se on huomiotu - siis sen huomaa ajossa. Voishan sitä experimentoida kun syksy etenee ja kelit mene kehnommiksi.

Nojailija kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

.

Tiedätkö miten/mistä Bushido saa teholukemat? Siis onko siinä oikeasti tehonmittaus? Tai toisinpäin - oletko päässyt vertaamaan pyörän tehomittaria Bushidon ohjausyksikön näyttämään?

En tiedä miten miten mittaa, mutta on ollut powertapin polkimet bushidossa. ongelma on vaan se että mulla oli trainerissa 145mm kammet ja lyhyin Polariin syötettävä pituus on 165 mm. Joten polkimen data luulee että on 165mm kammet, bushido ei tiedä tästä mitään. ero oli 30-40 watin luokkaa (viimeinen sarake). Kun käytin 165/145 korjauskerrointa, ero oli kymmenisen wattia (toiseksi viimeinen sarake), mikä lienee lähellä totuutta.... kait. eli veikkaan että bushido näyttää hiukan vähemmän watteja kuin kammesta mitatut watit. loogista sinänsä, siinä on rengas ja ketjut välissä.

Bushido Power pedals 145mm kammet 164/145*pedals Ero 145 vs bushido Ero 165calcd vs bushido
130 166 146 36 16
150 180 158 30 8
170 206 181 36 11
190 224 197 34 7
210 247 217 37 7
230 272 239 42 9
250 292 257 42 7
270 316 278 46 8

Tuon perusteella vahvistuu ajatus ostaa Bushido... Muistelen että joku olisi myös netissä maininnut saman että "hieman pienemmät teholukemat".

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

vuoltu kirjoitti:

Epäilemättä hieno peli tuo Kickr..

Joo, näyttää kyllä vakuuttavalta. Kattelin eilen virtuaalikisan Juutuubista, jossa GCN:n Simon Richardson ajoi kisaa n. 200:n muun polkijan kanssa Zwiftissä. Siinä mentiin "ylämäkiä" yli 600W tehoilla ja oli kyllä niin totista torvensoittoa, että jee jee. Hän ajoin just Kickr:llä.

Nyt tietysti sitten kävi sellainen, että Kickr:stä julkaistiin pari päivää sitten uusi versio, joka on muutaman sata euroa kalliimpi. Siihen hintaan en kyllä taida enää venyä, eli pitänee äkkiä tilata vanhaa mallia, kun sitä vielä saa... :)

EDIT: Sinne lähti Kickr:n ja ANT+ -donglen tilaus. Matka kohti Zwiftin paratiisi/watti -saarta on alkanut.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Sen verran updatea trainereista, että mun Kickr tuli tänään Verkkokauppa.Comiin. Ihan mukava yllätys oli, että hinta oli laskenut 100€ tilaamisen jälkeen (varmaan sen julkaistun uuden version takia). En tiedä miten pitkään näin on, mutta varmaan varastoa myydään tyhjäksi vanhasta mallista.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja tm »

J-Drums kirjoitti:

Sen verran updatea trainereista, että mun Kickr tuli tänään Verkkokauppa.Comiin. Ihan mukava yllätys oli, että hinta oli laskenut 100€ tilaamisen jälkeen (varmaan sen julkaistun uuden version takia). En tiedä miten pitkään näin on, mutta varmaan varastoa myydään tyhjäksi vanhasta mallista.

Oliko se tämä malli:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... itusvastus ?
Vai tämä:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 11-vaihtei ?

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Toi jälkimmäinen, eli suoravetomalli. Nyt näyttikin olevan uusi hinta näkyvillä.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Nyt ehdin asenteleen softat, laittaan treenipaikan valmiiksi ja testaamaan 28.3km testilenkin verran.

Setuppi on siis Challenge Fujin low racer, Wahoo Kickr -trainerissa. PC:nä pari vuotta vanha Acerin i5 -prossulla oleva läppäri ja siinä Garmin ANT+ USB -dongle. Garminin sykevyö ja kadenssianturi, kuten maantielenkeilläkin. Kickr mittaa tehot.

Odotustaso oli korkealla, onhan settiä webissä kovasti kehuttu. Silti pääsi yllättämään isosti positiivisen suuntaan. Jopa sellaiset rolling hill -tyyliset maastot, joissa saat haettua alamäestä vauhtia seuraavaan nousuun, tuntuivat tosi aidoilta.

Tämä setti kyllä pistää talven nojatreenit aivan uusiin kuosiin. Iso peukku!! :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
OzQu
Viestit: 186
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 09:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja OzQu »

Bongasin J-Drumsin lenkin stravassa ja ajattelin jo että oot lähteny lomaileen!

OzQu

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

OzQu kirjoitti:

Bongasin J-Drumsin lenkin stravassa ja ajattelin jo että oot lähteny lomaileen!

Joo, komeet oli kelit. :) Oli muuten paljon porukkaa tiellä, eli varmaan ainakin sata muuta kuskia. Onneksi ei tarvi ohjata!! :) En bongannut muita suomenlippuja.

Zwiftihän tekee Stravaan täysin samanlaisen jäljen, kuin GPS "aidoista" maantielenkeistä. Mainio ominaisuus!!

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ja kun raahaa ulos, saa osallistua kilsakisaan tai talvikisaan?

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Heh, näinkin voi käydä. Ajoin tossa 42km lenkin virtuaali-Lontoossa ja siihen sitten sauna päälle (se ei siis ollut enää virtuaalinen). Sen jälkeen pistin taas läppärin tulille, kun sain lenkillä uusia virtuaalireleitä ja ajattelin vaihtaa pyörää. Ajoin tänään TT-pyörällä ja silläpä ei voinutkaan draftata.

No jokatapauksessa, kun kamat oli vaihdettu, niin valikoista palatessa Zwift heitti mut seuraamaan vuoltua, joka näyttää myös olevan iltalenkillä Lontoossa. :) Ehkäpä toi suomalaisuutemme vaikutti valintaan tai sitten kävi muuten vaan käsittämätön osuma. :) Kattelin siinä hetken, kun mies pyöritti Box Hilliä ylös. Se on aika paha se... Noita pidempiä mäkiä ei täällä pääse muuten vääntämään.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja jori »

Ottakaapa kuvat niistä setupeistanne. Minulle, ja varmaan monelle muullekin, on varmaan vielä epäselvää, miten tuo virtuaalireenaus käytännössä tapahtuu. Onko siinä joku näyttö, vai käytetäänkö läppäriä. Onko tuulikone jäähdytykseen ja onko liikenteen äänet ja kuorma-autojen väistely oikean oloista. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

J-Drums kirjoitti:

No jokatapauksessa, kun kamat oli vaihdettu, niin valikoista palatessa Zwift heitti mut seuraamaan vuoltua, joka näyttää myös olevan iltalenkillä Lontoossa. :) Ehkäpä toi suomalaisuutemme vaikutti valintaan tai sitten kävi muuten vaan käsittämätön osuma. :) Kattelin siinä hetken, kun mies pyöritti Box Hilliä ylös. Se on aika paha se... Noita pidempiä mäkiä ei täällä pääse muuten vääntämään.

Joo näin peukut. :) Edelleen halpis vastuksella olin.

Watopiassa (Salomonsaarilla) löytyy muuten kovempia nousuja. Parhaimmillaan 16%.
https://www.strava.com/activities/522404521/analysis
Itse nousu merenpinnan tasolta 516m ylöspäin (8km matkalla) kesti hieman yli tunnin.

Mulla on autotalissa videotykki ja valkokangas fillarin edessä. Ja tuuletin on myös....

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Vastaa Viestiin