Sivu 6/10

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 23 Marras 2016, 16:16
Kirjoittaja vuoltu

Pystärin dynamiikalla tuo on tehty. Pystyy valitsemaan esim. TT pyörän jolloin ei saa juurikaan imua peesauksessa...


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 23 Marras 2016, 20:07
Kirjoittaja jori
vuoltu kirjoitti:

Pystärin dynamiikalla tuo on tehty. Pystyy valitsemaan esim. TT pyörän jolloin ei saa juurikaan imua peesauksessa...

Laittakaa valmistajalle viestiä ja vaikka kuva omista setupeistanne, niin tajuavat, että tuo on ihan relevantti muutostarve. Eihän se oikeasti ohjelmassa ole muuta kuin yksi ylimääräinen parametrisarja ja sen valitsemiseksi tehty tila valikossa. Ei käytännössä mitään muuta kuin hyvää tahtoa. Se voisi olla jopa hyvä tapa markkinoida nojapyörää, kun pystärikuskit valitsisivat nojapyörän speksit ja pyörä kiitäisi alamäessä kuin nojapyörä :shock: , joka tietenkin olisi pystärikuskille yllättävää herkkua. Laittakaa valmistajalle viestit ja pyyntö huomioida nojapyörällä Zwiftaavat. Kannattaa viestissä mainita Kreutzotterin sivu, jotta osaavat hahmottaa, miten paljon ilmanvastus pienenee, niin ei jää homma tekemättä hahmotus- ja laskentavaikeuksien takia. Kreuttzotterista löytyy nojapyöriä pystärien rinnalla, vieläpä useaa eri mallia.:)


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 24 Marras 2016, 00:24
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Pystärin dynamiikalla tuo on tehty. Pystyy valitsemaan esim. TT pyörän jolloin ei saa juurikaan imua peesauksessa...

Laittakaa valmistajalle viestiä ja vaikka kuva omista setupeistanne, niin tajuavat, että tuo on ihan relevantti muutostarve. Eihän se oikeasti ohjelmassa ole muuta kuin yksi ylimääräinen parametrisarja ja sen valitsemiseksi tehty tila valikossa. Ei käytännössä mitään muuta kuin hyvää tahtoa. Se voisi olla jopa hyvä tapa markkinoida nojapyörää, kun pystärikuskit valitsisivat nojapyörän speksit ja pyörä kiitäisi alamäessä kuin nojapyörä :shock: , joka tietenkin olisi pystärikuskille yllättävää herkkua. Laittakaa valmistajalle viestit ja pyyntö huomioida nojapyörällä Zwiftaavat. Kannattaa viestissä mainita Kreutzotterin sivu, jotta osaavat hahmottaa, miten paljon ilmanvastus pienenee, niin ei jää homma tekemättä hahmotus- ja laskentavaikeuksien takia. Kreuttzotterista löytyy nojapyöriä pystärien rinnalla, vieläpä useaa eri mallia.:)

...tai sitten käy kuten Stravassa, jossa nojakki(kinneri)kuskit erehtyivät ajamaan liikaa KOM:eja (ennätyksiä), jolloin pystärikuskit alkoivat pitää hommaa epäreiluna :lol: .


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 26 Marras 2016, 13:53
Kirjoittaja J-Drums
tm kirjoitti:

...tai sitten käy kuten Stravassa, jossa nojakki(kinneri)kuskit erehtyivät ajamaan liikaa KOM:eja (ennätyksiä), jolloin pystärikuskit alkoivat pitää hommaa epäreiluna :lol: .

Heh... Tuolla treenaa todella kovia kuskeja ja myös ammattilaisia (esim. André Greipel), joten aika turhaa kuvitella siellä pullistelevansa, vaikka olis mikä nojavehje alla.

Lisäksi tuolla voi ajaa porukassa, jolloin realistinen nojapyörädynamiikka olisi vain haitaksi (ainakin mun mielestä).


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 07 Joulu 2016, 14:51
Kirjoittaja J-Drums

Katsoin eilen Zwiftissä ajetun kisan suorana lähetyksenä. :) Siellä mentiin Watopian vuori ylös, radiotornille asti ja sitten alas. Todella raastava reitti ja meno oli hurjaa!

Voittajat A-kategoriassa tykittivät n. 45min kestäneen kisan semmoisilla 5W/kg keskitehoilla. Jäätäviä kavereita!!


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 11 Joulu 2016, 18:53
Kirjoittaja Saukki

Mä nyt edelleen törkeästi lainaan tätä ketjua, vaikka virtuaalitreeniä tämäkin on. Käytössä vaan eri softa.

Kävin tänään ajelemassa Bkoolilla jossain pohjois Norjassa. Ihan kivat maisemat oli :mrgreen:

Tässä Strava linkki, jos jotakin kiinnostaa.

Näyttökuva 2016-12-11 kello 17.37.29.jpg
Näyttökuva 2016-12-11 kello 17.46.46.jpg
Näyttökuva 2016-12-11 kello 18.45.06.jpg

Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 11 Joulu 2016, 18:58
Kirjoittaja PW

Voiko noissa valita vuoden ajankin kun ei lunta näy pohjois Norjassa? Sään?


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 11 Joulu 2016, 19:23
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:

Voiko noissa valita vuoden ajankin kun ei lunta näy pohjois Norjassa? Sään?

Tuo on video näkymä. Sen on joku kuvannut kameralla ja lähettänyt tuonne muiden käytettäväksi. Eli siinä ei voi vaihtaa säätä. Se on se sää, mikä sattui olemaan silloin kun tuo on kuvattu. Mutta kovin syksyiseltä näytti tuo video.

Sitten tuossa Bkool simulaattorissa on myös 3D näkymä. Eli se on tietokoneen tekemä mallinnus reitistä. Sitä vilkaisin tuossa ajaessa ja siinä näytti olevan todenmukainen sää. Oli ihan pimeää ja lunta satoi. Mutta kun sitä pimeää ja lumisadetta näkee muutenkin, niin en sitten jaksanut sitä seurata. Ja muutenkin tykkään katsella ennemmin noita videoita, niin näkee vähän oikeita maisemia.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 11 Joulu 2016, 19:47
Kirjoittaja PW
Saukki kirjoitti:
PW kirjoitti:

Voiko noissa valita vuoden ajankin kun ei lunta näy pohjois Norjassa? Sään?

Tuo on video näkymä. Sen on joku kuvannut kameralla ja lähettänyt tuonne muiden käytettäväksi. Eli siinä ei voi vaihtaa säätä. Se on se sää, mikä sattui olemaan silloin kun tuo on kuvattu. Mutta kovin syksyiseltä näytti tuo video.

Sitten tuossa Bkool simulaattorissa on myös 3D näkymä. Eli se on tietokoneen tekemä mallinnus reitistä. Sitä vilkaisin tuossa ajaessa ja siinä näytti olevan todenmukainen sää. Oli ihan pimeää ja lunta satoi. Mutta kun sitä pimeää ja lumisadetta näkee muutenkin, niin en sitten jaksanut sitä seurata. Ja muutenkin tykkään katsella ennemmin noita videoita, niin näkee vähän oikeita maisemia.

Eli jos haluu kylmässä vesisateessa ajon tunelmaa, pitää mennä suihkuun polkemaan :mrgreen:


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 11 Joulu 2016, 20:49
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:

Eli jos haluu kylmässä vesisateessa ajon tunelmaa, pitää mennä suihkuun polkemaan :mrgreen:

Juuri näin :lol:


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 23 Joulu 2016, 20:59
Kirjoittaja Saukki

Kokeilinpa tänään tuota Swiftiä. Vähän jäi vielä ristiriitaiset tunnelmat Bkoolin simulaattoriin verrattuna.

Asennus ja käyttäjätunnuksen luominen sujui ihan ongelmitta. Mutta sitten, kun pääsin Swiftin aloitus valikkoon ja piti alkaa parittamaan traineria ja antureita, niin kovasti takkusi. Tuntui, että softa ei reagoinut hiiren klikkauksiin. En tiedä oikein, että missä vika. No sitten se kuitenkin jotenkuten totteli tuplaklikkauksia, mutta siinäkin kävi niin, että kun tuplaklikkasin yhden ikkunan kiinni OK painikkeella, niin sitten tietenkin myös sen sulkeutuneen ikkunan takana ollut OK painike reagoi. Tosi kummallisesti siis toimi. Enkä oikein meinannut saada haluamaani reittiäkään valituksi. Tosi paska vaikutelma tuli koko ohjelmasta jo tässä vaiheessa.

Lopulta sain kuitenkin anturit paritettua ja pääsin ajamaan.

Ajamisesta tulikin sitten aivan päinvastainen vaikutelma. Maaston muodot vaihtelivat tosi sulavasti Bkooliin verrattuna ja ajaminen tuntui todella jouhevalta. Bkoolin ajokokemus on aika kanttinen. Siinä saatta -1% alamäki muuttua yhtäkkiä 12% nousuksi. (Riippuu tietenkin reitistä, että kuinka hyvin se on toteutettu) Eli siinä tulee ihan kuin seinä vastaan. Zwiftissä taas maaston muodot muuttuvat paljon luonnollisemmin.

Zwift laskee myös tehon erilailla. Tuntui, että se näyttää kokoajan suurempia lukemia, kuin Bkool. Esimerkiksi Bkoolissa mun FTP lukema oli jotain 245 W, kun taas yhden session jälkeen Swift ilmoitti laskeneensa mulle FTP lukemaksi 279 W. Tähän varmaankin vaikuttaa se, että Swiftissä alamäkeen ajaessa saa paljon helpommin pidettyä tehoja yllä, kuin taas Bkoolissa alamäessä vastus häviää lähes kokonaan, joten korkeaa tehoa on lähes mahdoton pitää yllä. Varmasti vaikuttaa myös Bkoolin kanttiset maaston muodot. Kun nousu muuttuu yhtäkkiä alamäeksi, tippuu tuotettu teho myös yhtä nopeasti. Swiftissä voi pitää tehoa koko ajan yllä, kun maastonmuodot (ja sitä myötän vastus) muuttuu paljon luonnollisemmin.

Swiftissä on myös muita pyöräilijöitä aivan eritavalla. Säilyy mielenkiinto yllä.

Tässä mun ajatukset ekan Swift session jälkeen. Jatkan testailua, kun siinä oli viikko ilmaista kokeilua.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 23 Joulu 2016, 21:58
Kirjoittaja J-Drums

Zwiftissä on sellainen säätö kuin "Trainer difficulty" (vähän huonosti nimetty). Se määrittää miten aidosti maastonmuoto ohjaa traineria. Eli kun TD on asennossa 50%, niin 10% nousu tuntuu samalta kuin 5% oikeassa elämässä. Mutta vauhti lasketaan kuitenkin tuon 10% mukaan, eli käytännössä TD vaikuttaa siihen, että miten paljon vaihteita on käytettävä. Vaadittu teho mäen päälle pääsemiseen pysyy samana, vaikka TD olisi missä prosenttiluvussa.

Se on defaulttina 50% -asennossa (eli oli varmaan sullakin), jolloin alamäissä on helpompi pitää korkeampia watteja. 10% alamäki tuntuu siis 5% mäeltä.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 24 Joulu 2016, 05:58
Kirjoittaja vaaka

Velorealityssä oli pehmeät, mutta paikoin hieman myöhässä tulevat muutokset ylämäen alussa siinä pätkässä, jota kokeilin. Sen perusteella kulmikas muutos olisi mulle uskomattoman ärsyttävää.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 24 Joulu 2016, 10:25
Kirjoittaja Saukki
J-Drums kirjoitti:

Zwiftissä on sellainen säätö kuin "Trainer difficulty" (vähän huonosti nimetty). Se määrittää miten aidosti maastonmuoto ohjaa traineria. Eli kun TD on asennossa 50%, niin 10% nousu tuntuu samalta kuin 5% oikeassa elämässä. Mutta vauhti lasketaan kuitenkin tuon 10% mukaan, eli käytännössä TD vaikuttaa siihen, että miten paljon vaihteita on käytettävä. Vaadittu teho mäen päälle pääsemiseen pysyy samana, vaikka TD olisi missä prosenttiluvussa.

Se on defaulttina 50% -asennossa (eli oli varmaan sullakin), jolloin alamäissä on helpompi pitää korkeampia watteja. 10% alamäki tuntuu siis 5% mäeltä.

Kiitti vinkistä! Pitääpä vähän tutkailla asetuksia.


Re: ZWIFT (virtuaalitreeniä)

Lähetetty: 25 Joulu 2016, 01:53
Kirjoittaja vuoltu

Minä ajan "tavalliset" lenkit 100% "Trainer Difficulty"llä ja jos ajan jonkun harjoitusohjelman niin sitten vaihdan difficultyn 0%'iin. Helpompi ajaa esim. intervalleja ja pitää teho tavoitealueella kun maasto ei vaikuta muuhun kuin nopeuteen virtuaalimaailmassa.

EDIT: Niin ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia itse ZWIFT ohjelmiston kanssa. Käytän pyörässä olevaa kadenssianturia trainerin antaman kadenssitiedon sijasta. Neo laskee kadenssin tehosta tai siis siitä miten teho elää kampikierroksen funktiona - luulisin. Oikea anturi reagoi selkeästi nopeammin muutoksin...

EDIT2: Siellä on muuten myös asetus "Power Display". Halpis vastuksella ja pyörän tehomittarlla 3 sekunnin keskiarvo tuntui toimivan parhaiten kun taas Neo'n kanssa "Instant" tuntuu toimivan parhaiten.